Jump to content

Problem lyddemper


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Hei

 

skulle prøve rifla etter at løpet har blitt gjenget opp og jeg har kjøpt en helt ny lyddemper (utført og kjøpt i Drammen).

 

skyter riflen inn på innendørs 50m bane, alt ok...

satt på lyddemperen, treffer ikke blinken engang.....

bytter til en annen rifle slik at den første får kjøle seg ned.

Etter en stund prøver jeg igjenn. Samme resultat.

setter opp en helt ny blink, kjører den ut til 35m. Bommer igjen. (#$%#%(%#$$ = nord norske gloser og fargerikt språk...utført av en beskjeden søring...😇)

 

etter en inspektion av demper og rifleløp ser jeg at demperen kanskje har noe feil med gjengene, og at kulen ser ut til å ha truffet kanten på demperen.....?

 

skal på 100m bane utendørs i morgen, kommer da til å skyte uten demperen. Må ha riflen klar til introjakt på villrein til uken. Så den må være innskutt (om enn uten demper).

 

hva er veien videre?

tilbake til Drammen for å klage, eller er dette noe jeg fikser selv??? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om ikke demperen er spesielt tung eller pipa spesielt tynn så er treffpunktsendring med og uten vanligvis innenfor 10 cm @ 100 m, men det finnes unntak. Om det er tegn til kontakt mellom demper og kule så har du sannsynligvis forklaringen på manglende kulehull. Reklamasjonssak.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, BlackHillsRoy said:

etter en inspektion av demper og rifleløp ser jeg at demperen kanskje har noe feil med gjengene, og at kulen ser ut til å ha truffet kanten på demperen.....?

skal på 100m bane utendørs i morgen, kommer da til å skyte uten demperen. Må ha riflen klar til introjakt på villrein til uken. Så den må være innskutt (om enn uten demper).

hva er veien videre? tilbake til Drammen for å klage, eller er dette noe jeg fikser selv??? 

Hvis du mener det er feil med gjengene slik at demperen sitter skjevt og kula ta borti (virker sånn på meg), er dette definitivt noe forhandler må ordne opp i. Har du tid, dra tilbake til Drammen for å klage og få rettet opp med ny innskyting på 50 m, så er du klar. Hvis ikke, skyt inn på 100 m uten demper (og dra på reinsjakt uten, men med hørselsvern). Og la endelig forhandler få beskjed om at du kommer senere. Skitt jakt!

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Rausheim said:

Børsemaker som har "drede på drage". Typisk feil som blir gjort når løpet skal "klokkes inn" på dreiebenken. Dette er grunnen til at man aldri kapper et løp på 40cm, fordi i tilfelle en voksen en må gjenge på nytt :)

 

Løpet ble ikke kuttet noe... til store protester i butikken.

det er mange forsøk igjen til løpet blir for kort.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gjengene behøver det ikke være noe feil med.

Det kan være så enkelt at løpet ikke er sentrisk i pipa. Da kan kula være nær, eller som i ditt tilfelle berøre demperen. 

Ser dette jevnlig på eldre Brno, M98, og Remington. 

 

Løsning: gå opp ett kaliber på demperen, eller få børsemaker til å borre opp demperen tilsvarende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo, men det skal ikke ha noe å si om børsemakeren gjør jobben sin. Gjengen skal være rettet mot løpet, ikke mot utsiden av pipa. Du aner ikke noe om hvor godt løpet er sentrert i pipa så det blir bare feil å bruke utsiden som referanse (vet ikke om det er gjort i dette tilfellet).

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, hjortefot.com said:

Løsning: gå opp ett kaliber på demperen, eller få børsemaker til å borre opp demperen tilsvarende.

 

Jeg har dempere i "overdimensjonerte" kaliber på alle mine våpen. Ikke fordi jeg mistror børsemakerne, men fordi jeg jakter i "gaupeterreng". Da er det snart gjort at våpnet får et slag mot en stein, eller noe slikt, som gjør at demperen blir en tiendels millimeter skjev, og kula berører den, med skadeskyting eller bom som resultat. Forskjell i demping av lyd (og rekyl) er ubetydelig, sjøl om jeg bruker 9,3-demperen på 22-250-rifla.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, hjortefot.com said:

Gjengene behøver det ikke være noe feil med.

Det kan være så enkelt at løpet ikke er sentrisk i pipa. Da kan kula være nær, eller som i ditt tilfelle berøre demperen. 

Ser dette jevnlig på eldre Brno, M98, og Remington. 

 

Løsning: gå opp ett kaliber på demperen, eller få børsemaker til å borre opp demperen tilsvarende.

 

Om ikke børsemaker klarer å lage gjenger tilpasset løpet så er løsningen: gå til en en annen børsemaker. 

 

Å begynne å borre opp en demper er å feilrette i feil ende av problemet... 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Et godt råd før du prøver ny demper:

 

puss løpet godt, la sluttstykket være ute, skru på demperen, hold børsa mot lyset og se gjennom løpet fra kammer-enden. Jeg har holdt rifla på strak arm og sett mot en lyskuppel eller mot lys himmel.

 

Du skal ikke kunne se at noen del av demperen eller modulene stikke ut noe mer til den ene eller andre siden. Du kan gjerne se en ev. skjevhet når du plasserer øyet ditt litt ut til siden for senter, beveg hodet slik at du ser litt fra ut til sidene fra flere kanter.

 

Hvis du kikker mot lyset fra demper-enden, så vil du se overgangen til pipa, og om den er sentrert midt i demperhullet.

 

Det er viktig at børsemaker spenner pipa på senterspiss i hølet foran i pipa, slik at gjengene blir sentrert etter hølet innvendig i pipa.

 

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.wTDc2q-RIm0e2rCvwitG_AHaFj%26pid%3DApi&f=1

Edited by Bergara-Man
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...