Jump to content

Våpenoppbevaring utenfor bopel


vavlo

Recommended Posts

Har noen her søkt om dispensasjon fra kravet om oppbevaring av våpen på registrert adresse, og kjenner saksgangen? Søker man i eget politidistrikt eller det distrikt en ønsker å oppbevare våpenet i?

Gjelder (langvarig) oppbevaring av ett stk jaktrifle hos annen våpeneier (slekt) som har tilsvarende registrerte våpen. (Dyrt og upraktisk når en stadig skal dra med seg våpen og ammo på flyet).

Joda, vet det går an å lage en bråte utlånserklæringer, men var ikke det jeg var ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg var student og leide leilighet uten mulighet for våpenskap sendte jeg bare en epost til lokalt våpenkontor (Oslo) og spurte om det var greit å oppbevare våpen hos nær slektning med våpenskap. Fikk svar at det var greit, men de måtte ha dokumentasjon i form av våpenkortet til slektning. Sendte inn dette og fikk et brev hvor de hadde godkjent oppbevaring utenfor bopel i ett år av gangen. Dette var i 2013-2014.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Rifla er selvfølgelig et våpen per definisjon, selv om sluttstykket mangler...

 

Fra våpenforskriften:

§ 78.Krav til sikker oppbevaring

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem.

Og så kommer det altså et tilleggs-krav i § 79 om våpenskap. Om §79 tvinger deg til å låse inn sluttstykket i FG våpenskap, så må du LIKEVEL overholde kravene i §78...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...