Jump to content

Første elgjakt aleine på post


MarkusRN

Recommended Posts

2 minutes ago, vavlo said:

Det «snedige» er at det gjerne er de samme jegerne som «tar feil» gjentatte ganger, mens andre igjen sjelden eller aldri gjør det. 

Jeg tror nå at årsaken er at ingen egentlig kan se forskjell, og de som tar sjansen har rett noen ganger, og feil andre. Uansett er det de som skyter.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, M67 said:

Jeg tror nå at årsaken er at ingen egentlig kan se forskjell, og de som tar sjansen har rett noen ganger, og feil andre. Uansett er det de som skyter.

 

Det er en klar tendens i mitt område til at de som er "født og oppvokst" med storfe hjemme, er betydelig sikrere på å skille ku og kvige av elg. De fysiske trekkene er ganske samsvarende. Det er nok også en grunn til at enkelte skyter rett hver eneste gang, mens andre klarer å skyte feil 12 av 12 ganger (reelt eksempel fra eget jaktlag). Den store forskjellen ligger nok i at når enkelte er usikre, tar de en sjans - mens når andre er usikre lar de dyret gå.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jibrag said:

Den store forskjellen ligger nok i at når enkelte er usikre, tar de en sjans - mens når andre er usikre lar de dyret gå.

 

Av vesentlig betydning er også om man har en driftsplan, og/eller om man har kalv/ku igjen å felle. 
Da trenger man ikke nødvendigvis vente til man er 100% sikker. Det blir ingen krise alikevel.
 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, znopi said:

Trodde den jakken kom på markedet i 2014-2015??? I følge linken er testene fra 2015......

Jeg kjøpte min i 2002 eller 2003. Dog har modellen som nå selges fått noen forbedringer (avtagbar hette, lufting, lengre "skjørt", gjennomføring for antenne / ledning, mm.), men den grunnleggende design er lik.

Min jakke er MYE brukt. Kamuflasjen er ikke lenger like effektiv, da fargene er falmet. Den er også blitt litt frynset nederst på det ene ermet, men den er fortsatt varm og 100% vanntett.

Jeg anbefaler denne jakka på det sterkeste. Om 13 dager skal den igjen brukes.

Edited by Gulars
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...