Jump to content

Første elgjakt aleine på post


MarkusRN

Recommended Posts

Hei!

var med en dag i fjord på elgjakt som var min første gang! Syns det var utrolig gøy den ene dagen måten samarbeid mellom lag, hund og fører var så artig! Nå skal jeg få sitte på post alene, har forberedt meg med mange hundrevis av skudd på skytebanen. Og nå føler jeg meg klar og skudda sitter godt! Har dere noen tips til hva jeg bør tenke på aleine på post? Har egen radio som jeg har kobla til peltora mine, har dere erfaring med dette, funker det bra? Også noen tips til bekledning? Frøs noe så hinsides sist jeg satt på post, var ekstremt kaldt på tær og fingre

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, MarkusRN said:

Frøs noe så hinsides sist jeg satt på post,   - 

 

Og der er du inne på noe av det vesentligste:

 

På post må man sitte i ro. Dvs, totalt stille, dyr oppdager den minste bevegelse på langt hold (man kan jo få "hjelp" av vind til å kamuflere bevegelsen). Og da innretter kroppen seg etter det, det blir liten varmeproduksjon. Derfor må man sørge for at varmetapet blir minimalt.

 

Jeg vet ikke hvor og hvordan du skal jakte. I store deler av "elgskogen" blir postene kjørt ut med bil, og setter seg rolig ned i veikanten. På våre vall må man gå 1/2 - 1 time i ulendt og bratt terreng, og da er første bud: Skift til tørt tøy, med godt ullundertøy, fra innerst til ytterst! Men vent med det, til kroppen har roet seg litt, og man har sluttet å svette. Ullgensere, dunklær etc. er "gull verd", når man skal tilbringe en time eller mer, totalt i ro, i høstlufta. Og glem ikke romslige støvler, og underlag også under dem.

Link to comment
Share on other sites

For meg er det obligatorisk med ull innerst mot kroppen,bytter også til tørr trøye når jeg har svettet på vei til post.

Bruk flere lag og vind/vanntett ytterst.

Viktig at sko ikke er trange,blir iskaldt hvis det ikke er plass til luft mellom fot og sko.

Votter er bedre enn hansker når du sitter stille,lett å dra av når ting skjer.

Hodet avgir mye kroppsvarme så ei god lue er viktig.Et pledd eller lignende for å legge over lår/knær isolerer mye og øker komforten mye.

Bra at du har skutt mye👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tørr ull innerst, kanskje en isolerende fleece og tynn dunjakke er gull. Men husk at luft er din venn, blir det veldig tett og trangt så mister du isoleringsevne. Dette gjelder spesielt sko. Det kan være en god ide å ha med et ekstra par tykke sokker, og så åpne skoene helt for å sørge for at du har bra blodomløp, ofte er det skylden til at man blir veldig kald.

 

Fotposer fra forsvaret kan være gull, hvis lyst på ekstra mye komfort kan du ha duntøfler inni :) 

Link to comment
Share on other sites

Mye bra tips her! Takke for det! Kjøpte et par nye alfa jaktstøvler, har ikke gått  de helt inn enda men er mer foring i de enn de jeg brukte i fjord som var m77 militærstøvler, med et lag skinn mellom føtta mine og ute... fikk et tips om avispipir mellom sokker og sko? Også har stefaren min en jerven fjellduk jeg evnt kan legge over beina som en nevnte over så jeg? :)

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, MarkusRN said:

Også har stefaren min en jerven fjellduk jeg evnt kan legge over beina som en nevnte over så jeg? :)

Hvis du har tillgang på ein fjellduk, kombinert med at du skifter til tørre innerplagg når du kjem på post OG har med deg eit underlag å sitte på - då våger eg nesten å garantere deg at du kjem til å kose deg på post og at frysing ikkje blir eit tema!

Eg har gått til fjells grytidlig på hjortejakt, lagt meg på ein strategisk utkikkspost, der eg har liggeunderlag og ein fjellduk. Eg har brukt heile dagen på den posten, endatil sove eit par timer midt på dagen under open himmel - og eg var aldri i nærheten av å fryse! Fjellduk + ligge/sitteunderlag = komfort!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MarkusRN said:

Har dere noen tips til hva jeg bør tenke på aleine på post? 

- hvor elgen kan tenkes å komme

- hva som er sikker skytesektor

- hva som er innafor mht. avstand og dine ferdigheter

Holder du deg våken og varm går dette bra. Jeg vil slå et slag for Fjellduken.

Nei, den er ikke helt lydløs, men du verden så praktisk å tre over seg på post.

Og som flere allerede har påpekt, for trange støvler gjør at du fort blir kald på beina. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare å ha med en *stor* stabel med brødskiver og en termos med te. Jeg tåler maks to kopper kaffe om dagen, og varm drikke hjelper for å holde varmen. 

 

Det er greit å skifte til tørt i skjul før man går siste 100 metrene inn på post så man ikke står og flagrer med klær og pakker om sekk midt i glaninga. 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, magnum_mauser said:

Hvis du har tillgang på ein fjellduk, kombinert med at du skifter til tørre innerplagg når du kjem på post OG har med deg eit underlag å sitte på - då våger eg nesten å garantere deg at du kjem til å kose deg på post og at frysing ikkje blir eit tema!

Eg har gått til fjells grytidlig på hjortejakt, lagt meg på ein strategisk utkikkspost, der eg har liggeunderlag og ein fjellduk. Eg har brukt heile dagen på den posten, endatil sove eit par timer midt på dagen under open himmel - og eg var aldri i nærheten av å fryse! Fjellduk + ligge/sitteunderlag = komfort!

Kva type fjellduk brukar du?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Sitka said:

Kva type fjellduk brukar du?

Eg har jerven hunter, den som er vattert men ikkje den aller varmaste (thermo hunter). Skulle eg kjøpt meg ny, hadde eg fortsatt valgt hunter, men eg trur eg hadde valgt den som heiter mini - då den eg har kunne vore litt mindre og den hadde fortsatt vore funksjonell. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, MarkusRN said:

Hva slags mat pleier dere å ha med? 

Brødskiver både med og uten pålegg (bare smør). En boks sardiner/brisling, kippers eller makrell i tomat. Nøttemiks med tørket frukt som snacks.

Jerven Hunter er også min favoritt. Mini-duken funker godt til posteringsjakt om du ikke er for stor, til lengre turer ville jeg nok valgt full størrelse.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jegermeistern said:

 

Og der er du inne på noe av det vesentligste:

 

På post må man sitte i ro. Dvs, totalt stille, dyr oppdager den minste bevegelse på langt hold 

.....

 

 

X 2

 

Dette er regel nr.1

 

 

Jaktradio kobla til hørselvern fungerer meget bra. Med kun ørepropp så blir det litt lyd som elgen oppfatter. Unngå prat i radioen, vi bruker dobbeltklikk som positive svar på spørsmål.

 

Nista lar du ligge i sekken til det er pause, det er rifla du skal ha i hendene på post.

Når du setter deg på post så vurderer du avstander,  ta mål om du har utstyr til det.
Sett deg komfortabelt så slipper du å bytte stilling. Siden du er frostig så er batterivest eit godt tips. Alle batteriverktøy merker fører dette. Vil du ha rimeligere løsning så kjøp eit par Zippo hånvarmere.

Når elgen dukker opp så MÅ du ha kontroll på andre poster, skyt ALDRI over bikkja. Du risikerer å skremme skiten av den. Pass også på bakgrunn, det skal absolutt ikkje vere hund eller andre dyr der. Om du MÅ forlate posten, gi beskjed! Dette er viktig for sikkerheten. Ver tolmodig, sitt minst til du får beskjed om å reise eller du blir henta. Ikkje sjelden skjer ting når du trur alt er over.

Til slutt, før du forlater posten så rydder du greiner og kvist slik at nestemann ikkje behøver å starte eit sagbruk før drevet er i gang. 
 

Puhhh. Langt innlegg, mykje meire kan skrives men husk.

Sitt stille og ver klar.

Skitt jakt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, tussehaugen said:

Jaktradio kobla til hørselvern fungerer meget bra. Med kun ørepropp så blir det litt lyd som elgen oppfatter. Unngå prat i radioen, vi bruker dobbeltklikk som positive svar på spørsmål.

Faen, var ute på jakt i dag. Det vanlige problemet meldte seg. Jaktradioen var rene P4. Der var spesielt et jaktlag, så skulle guide drivern rundt i hele terenget. Med utførlig beskrivelse om hvor han skulle gå, samt at alle postene skulle melde fra om hvor di satt til en hver tid. Andre jaktlag kom ikke til på den kanalen, så vi skiftet kanal. Så var det likedan der. De burde hatt en egen kanal.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Å få jegere til å konfigurere pilottoner på radioen er om mulig ennå verre enn å få de til å stille på siktet på egen hånd. Lærevegring er utbredt, og instruksjonsheftet til radioen ( eller til hva som helst annet) er det første som forsvinner. På nettet sier du? Jada!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan være litt knot. Men det er absolutt verdt det. Få ting som ødelegger en jaktdag mer en å høre på de som har behov for å redegjøre for hver busk de passerer. Det virker som mange finner mer glede i å snakke i radioen enn gleden av selve jakta. Særdeles merkelig. Hvor mange sjanser går de glipp av.....

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, vavlo said:

Å få jegere til å konfigurere pilottoner på radioen er om mulig ennå verre enn å få de til å stille på siktet

12 hours ago, svehella said:

Faen, var ute på jakt i dag. Det vanlige problemet meldte seg. Jaktradioen var rene P4...

 

Kjenner meg igjen her. 
problemet vårt er at vi alltid har brukt denne kanalen og vi tok den i bruk først.👺

Radioen min har dermed fått eit ”problem“ den driver å justerer volumet heeeilt ned😂😂

Jaktradio er eit glimrende hjelpemiddel men også forbannelse når disiplinen mangler.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd her, men gjør et forsøk på å legge til litt.
Boble’s råd om å stoppe i skjul å kle seg om er veldig viktig.
Når man kommer på post er det ikke ønskelig å romstere for mye. Gjør det meste klart et lite stykke ifra. Gjør ting effektivt på post og kom i en behagelig posisjon med minst mulig støy.
Jeg ser også veldig ofte at skyttere sitter veldig eksponert for både vind og syn. Ta om mulig hensyn til vindretning/styrke når du velger hvor du sitter. På poster med litt hold, forsøk å finne en plass med naturlig skytestøtte (tre, stein e.l.). Dette hjelper som regel også mot synseksponering.
Når det gjelder mat og drikke må en vurdere litt. Ved lang varighet må en ha litt påfyll og gjerne litt å kose seg med(kaffe,sjokolade). Men jeg sitter uansett stille en god stund før jeg begynner å røre noe særlig på meg.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

 

Husk at de "massene" med kaffe også skal ut igjen, en eller annen gang!

 

Litt leit at man MÅÅÅÅÅ reise seg for å pisse, akkurat når storoksen skal til å gå ut på myra!

Må jo ikke drekka alt på en gang da😁. Viktig å spare litt å. Plutselig så er ikke mårradrevet ferdig før kl 16 å da er det kjedelig å være fri for kaffe kl 09.00.  PS kan da skyte elg selv om en pisser

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, MikiN1486 said:

PS kan da skyte elg selv om en pisser

 

Det minnner om historien om karen som skulle gå på post, men som stakk innom huset med hjerte på døra, for et nødvendig ærend. Ryggsekk og våpen satte han, heldigvis, innafor døra, som han lot stå åpen. Mens han satt og betraktet morgengryet, kom en elg forbi, og karen skjøt den fra "sittende" stilling.

 

Overskrifta i lokalavisa lød: "Skjøt elg med buksa nede".

 

Noen (ikke dyrevernerne denne gangen) syntes det var sjofelt å ikke vente til elgen fikk på seg buksa!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

 

Det minnner om historien om karen som skulle gå på post, men som stakk innom huset med hjerte på døra 

Å dette minner meg om en kompis av faderen som var på hjortejakt.

 

Han måtte jo selvsagt drite, å mens han satt på huk kom hjorten på andre sia av myra. Karen fikk tak i børsa, men var ikke forberedt på rekylen. Han fikk en grisejobb, mens de andre slakta😂

 

Jeg var på jakt i samme fjorden noen år senere, utpå kvelden så ble det mye jabbing over jaktradioen mellom de forskjellige hyttene, frem og tilbake over fjorden.

Min fars kompis var jo selvsagt på plass, å stor i kjeften er han jo til tider, så jeg benyttet kjangsen til å spørre om han hadde hatt noen nye uhell. Latteren satt løst på radioen etter det😂😂

 

Ang. elgpost for første gang, ikke overtenk det hele, kle deg etter forholda, hold kjeft, å sitt stille.

Pakk ut mat i fra knitrende innpakning hjemme, den tabben har jeg gjort...

 

Som nevnt over, få kontroll på hva som er på kvoten, samt eventuelle merkelige særregler som måtte finnes, størrelse dyr, antall tagger osv.

Er du i tvil, la dyra gå, er vanskelig å angre når dyret som ligger på myra ikke var på kvoten

Alle kan gjøre feil, selv den beste og mest høyrøsta kritikeren

 

Skitt jakt, å fortell oss om opplevelsen etterpå

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er hjortejeger, og ikke vant til å se elg der jeg jakter, men har deltatt på elgjakt ved en del anledninger.

 

Hunndyr av elg på 100m avstand ser jeg ikke forskjell på viss de går alene, så enkelt er det...

Så jeg skyter ikke noe som jeg ikke er sikker på hva er. Har sluppet flere dyr forbi som datt på naboposten, som jeg kunne ha skutt.

Jeg synes det er greiest å være med når svaret på hva som er på kvoten er Elg😉

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, 1937M98 said:

.....

Hunndyr av elg på 100m avstand ser jeg ikke forskjell på viss de går alene, så enkelt er det...

Så jeg skyter ikke noe som jeg ikke er sikker på hva er.

...,

Her er du absolutt ikkje aleine med din vurdering.

Skal ikkje vere dømmende men dette fører i enkelte områder til at det blir skutt alt for mange hanndyr. Fordelinga ku/okse blir feil og ein får ei dårlig utviklig på stamma. 
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tussehaugen said:

Her er du absolutt ikkje aleine med din vurdering.

Skal ikkje vere dømmende men dette fører i enkelte områder til at det blir skutt alt for mange hanndyr. Fordelinga ku/okse blir feil og ein får ei dårlig utviklig på stamma. 
 

 

 

Det er nok et problem enkelte steder, men jeg blir nok aldri erfaren nok elgjeger til å aldersbestemme ei kvige/ku på den tiden man har på seg i ett drev, der dyra kommer forholdsvis fort. Det er noe annet når man kan sammenligne flere dyr samtidig.

Erfaring bygges over lang tid, ikke på en lørdag i året😉

 

Tror nok trening ved å studere dyr over lengre tid gjør det enklere, men hvorfor i helsikken kan man ikke bare tildele kalv, hunn og hanndyr, og muligens stor okse, da ville det nok blitt lettere for alle, selv de som påstår at de kan se forskjellen på stor kvige eller liten ku på 2 sekunder

 

Er sikker på at disse problemene da ville være rent teoretiske.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, 1937M98 said:

Tror nok trening ved å studere dyr over lengre tid gjør det enklere

 

Det gjør det enklere å forstå hvor vanskelig det er iallfall.
Har jaktet på elg selv i 25 år, og gamlingene i laget har sikkert jaktet i 50 år. Like fullt sliter vi mange ganger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ville tro at dyra værer deg like godt som pisset ditt, men om en har trua så skader det vel ikke. Om en sitter i tårn eller stige er det en annen sak. Da vil man ikke ødelegge fordelen med å ikke avgi lukt langs bakken. Tømte saftflasker med stort lokk som en finner i kjøleren i nærbutikken holder til et par skvetter. Om den da ikke er så lang, men tynn, da holder det med ei brusflaske.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, moviken said:

1,5 års kviger har kalvefjes 2,5 åringer har kufjes

Joda, pluss flere andre ting. Men det er store og små 1,5 åringer. Og forskjellen ift. stor kalv eller liten 2,5 åring være veldig liten. Man klarer ikke veie dyret på øyemål...
De eneste gangene man kan være bortimot 100% sikker er hvis det er to tvillinger sammen med moren og den ene er en piggokse.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...