Jump to content

Storviltkikkert


tikka-lite

Recommended Posts

Joda, pent brukt kan jo være aktuelt, men er noe lystig over å pakke ut noe nytt😂 har satt av 35.000 til våpen og opptikk, men ser jeg får en wildboar til snaue 14.000, og vurderer å droppe å montere demper, så kan snike meg så høyt som 10 laken til optikk😊 har en zeiss conquest 6,5-20x50, fornøyd med den selv om det er en "billigzeiss" , men blir mye pels med den oppløsningen på elgjakt og trange drev...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tikka-lite said:

 vurderer å droppe å montere demper, så kan snike meg så høyt som 10 laken til optikk😊

Jeg ville IKKE ha saldert med lyd-demperen. Ligger egnede brukte kikkerter både av S&B og Meopta på Finn. Opp til 6 x forstørrelse bør være nok på ei dedikert elgbørse.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, tikka-lite said:

kommer ferdig-gjenget så demper kan kjøpes ved behov

Behovet for å ta vare på hørselen er vel der hele tiden? Jeg har så nedsatt hørsel at jeg bruker BÅDE hørselvern OG demper ved hvert eneste skudd. Men klart, sitter du på elgpost er det jo ikke noe problem å bruke aktive øreklokker eller annen beskyttelse om du skyter med ei udempa .308Win. 

Link to comment
Share on other sites

E

1 minute ago, Sølvrev said:

Behovet for å ta vare på hørselen er vel der hele tiden? Jeg har så nedsatt hørsel at jeg bruker BÅDE hørselvern OG demper ved hvert eneste skudd. Men klart, sitter du på elgpost er det jo ikke noe problem å bruke aktive øreklokker eller annen beskyttelse om du skyter med ei udempa .308Win. 

Enig i at hørselen er viktig oppi alt dette, har aktive hørselvern så det er noe å tenke på.. utelukker ikke demper, men er av den oppfatning av at våpenet blir lettere å håndtere uten tyngden av en demper frempå,og på baneskyting er demper bare en plage med mirage og ekstra tyngde..

 

men dette er min oppfatning

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
On 9/6/2020 at 2:00 PM, Jegermeistern said:

Det var faktisk til min post dette ble skrevet, og jeg hadde på forhånd bestemt meg for et kikkertsikte med 1x zoom. Jeg endte opp med en swarovski z8i 1-8 zoom. Har brukt den på årets elgjakt og sålangt felt tre elg,alle skutt med 1x zoom. Den står konstant på 1x zoom, men greit å ha muligheten til å dra opp zoomen innimellom for å se på andre ting en elg:)

 

Den store fordelen med 1xzoom er at du ser det samme med begge øynene. 

 

Min regel er at hvis du trenger mer en 8 ganger zoom for å se dyret så behøver du ikke å skyte...

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten din har 8x zoom, og du har hatt den på 1x forstørrelse. En kikkert med 1x zoom har bare en forstørrelse, og altså ikke zoom ;)

 

En litt interssant ting med folk og øyne er at noen takler helt fint å skyte med begge øyne åpne og hvilken som helst forstørrelse, mens andre ikke får det til, og jeg er ikke overbevist om at der er noe en kan lære heller.

 

For min egen del har jeg ikke behov for 1x, kanskje ikke engang 3. 3 er vel omtrent forstørrelsen en kan se en hel elg i siktet på 10m hold.

Jeg liker å se hva jeg skyter, så det er greit med litt forstørrelse. 4x på maks blir lite - jakter man elg er det jo rikelig, men jakter en rådyr eller hjort, så er det nyttig å se små spissbukk-spirer mellom ørene på minst så langt hold som en kan skyte den på. Men lett er viktig, for det blir fort mye gåing - eller egentlig er liten viktigere enn lett. Det er igrunnen så mange hensyn som slår hverandre i hjel at det samme kan det være-

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, M67 said:

 

 

For min egen del har jeg ikke behov for 1x, kanskje ikke engang 3. 3 er vel omtrent forstørrelsen en kan se en hel elg i siktet på 10m hold.

Jeg liker å se hva jeg skyter, så det er greit med litt forstørrelse. 4x på maks blir lite - jakter man elg er det jo rikelig, men jakter en rådyr eller hjort, så er det nyttig å se små spissbukk-spirer mellom ørene på minst så langt hold som en kan skyte den på. Men lett er viktig, for det blir fort mye gåing - eller egentlig er liten viktigere enn lett. Det er igrunnen så mange hensyn som slår hverandre i hjel at det samme kan det være-

 

K

Litt enig her Krister, jeg var på elgjakt for første gang på en stund nå i høst, og det som var ledig var swaro AV 3-10x42 så denne gikk på den lette 308 pipa og ble skutt inn med 150gmx. fjelljakt med endel trasking så greit med relativt lett vekt. 

Fikk en grei okse med første dag på 3x, siste skudd gikk vel på 30-40m  - hadde god plass til elgen inni der. 

Dagen etter kom münstern min med en fjorokse på meg under drev, ble skutt på 40ish meter. Da hadde jeg skrudd opp kikkert til 6x i farten, oppfølgingsskudd ble satt da elgen satte fart etter første skudd.. helt uproblematisk..  Skulle jeg hatt noe annet tror jeg det måtte blitt en 1-8 ish eller 1,7-10 . Er nok litt for vant og komfortabel med å ha litt forstørrelse på kikkertsikte...

Link to comment
Share on other sites

1.5-6x42 S&B er jeg veldig glad i til allround bruk. I 7x57R til 375h&h

1.7-10x42 R2 Meopta Meostar er på en lett 6,5x55 til smyg og reinsdyrjakt. 

2.4-16x56 Leica Magnus er på en 308win til bukken og jakt i dårlig lys.

 

Skulle jeg bare hatt et sikte måtte det blitt en 1.5-6x42 eller noe lignende med 56mm. Men hjemme hos meg er det mye skog og lite åpne vidder så blir ofte korte hold.

 

Aimpoint er gull i skogen men gir litt handikap med ingen mulighet for å forstørre "bildet".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Endte opp med en Wildboar med en Nikko Stirling 1-8x24 med rødpunkt og 30mm mellomrør, fikk den i hus i går så har ikke rukket å teste den på bane, men har tittet litt i optikken og det føles bra👌

 

Omskolerer Tikka T3 lite’n til hundeførerbørse/rådyrbørse med en

meopta optika6 3-18x56 og hiver på en hausken standard-demper

 

Dette ble gjort i samråd med Trondheims mest dedikerte børsemakere/våpensmeder ( etter mitt syn )

 

 

Gledes til jakt😊

627CD15E-A54B-4DD6-9FAC-8047962B561B.jpeg

19B23448-9360-44BB-905E-F0A9138AB7FD.jpeg

Edited by tikka-lite
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...