Jump to content

hundenavn


grevlingen

Recommended Posts

hei godtfolk.jeg får ei drevertispe om ca 1 mnd.det med og finne på et navn på den er jaggu ikkje lett.kansje det er noen av dere som har noen gode ideer :?:

Hos meg slutter tispenes navn på A og hannenes navn på O. Da ljomer det godt i skogen.

Sjøl liker jeg litt mer spesielle navn. Ingen av navnene jeg har på mine to har jeg hørt før (Hørt Keira seff, men ikke på noe bikkje). Synes også det er fint om navnet har en spesiell betydning. Eks. heter elghunden min Rondo. Han har vært løshund, og slår en opp på Rondo i fremmedordboka får en opp følgende: "rondo m1 (it., fr, besl med rond 'rund') livlig musikkstykke der hovedmotivet stadig vender tilbake".

Navnet til Keira fant jeg riktig nok i Se&Hør....

Link to comment
Share on other sites

Artig det med navn, har tre tisper nå,to av dem har jeg navngitt selv.

Gordontispa mi er oppkallt etter oppdretter, Ryheimens black Connie

Den ynste Petiten min oppkall etter sin far og min svigermor CowboyLaila.

Den eldste Petiten kjøpte jeg ferdig døpt Ronja :D

Har ellers hatt tre Gordon hanner, Zacco, Hattlias Kark og Lord Willhelm.

Ei schafer tispe Jinni og dama mi en Pekingneser med navnet Freddy :D

Link to comment
Share on other sites

Har aldri tenkt på det selv, men ei som har hatt mye jakthunder i hus sa nylig at de konsekvent unngikk navn med S i

fordi man ble utslitt i stemmebåndet av å rope slike navn dagen lang i skogen.

Vår Dachs heter Spike, så dette var altså nytt for meg...

Vet ikke om der er så mye sannhet i det heller. :?:lol:

 

Ellers er der en side jeg ofte anbefaler, om man er helt blank for navneforslag:

Canis.no Hva skal hunden hete

Artig å se gjennom ihvertfall, særlig om man vet hvilken bokstav man vil at navnet skal begynne på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er litt kjedelig og tradisjonell, men rare menneskenavn på hunden synes jeg er tåpelig. :roll:

Jeg vil behandle min hund med respekt, ikke gi den et festlig navn for å være morsom.

Ville ikke gjort det med et barn heller, og det er nok de fleste enig i.

Ei tispe som heter Kjell Åge.... Nei, da melder jeg pass ihvertfall :roll:

Synes navnet skal passe hunden! Har sett mang en Spike, Fenris, Trofast, Rex, Lady og så videre.

Men jeg har aldri sett en hund jeg mener skulle hete Per Elvis, Bob Kåre eller nos slikt tull!

Det var min mening, og en liten utblåsning jeg trengte! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har aldri tenkt på det selv, men ei som har hatt mye jakthunder i hus sa nylig at de konsekvent unngikk navn med S i

fordi man ble utslitt i stemmebåndet av å rope slike navn dagen lang i skogen.

 

Hmmm... Bikkja mi heter Ares, men trenger ikke rope navnet hans dagen lang i skogen, så jeg har stemmebåndene i orden ennå! :wink:

 

Jeg har forøvrig henta navnet fra gresk mytologi, selv om det var nokså tilfeldig. Kanskje noe for deg, mange sterke navn i mytologien? Liker at navnet har en historie, her er det Wikipedia sier om navnet på basseten min:

 

Ares (gr., Ἄρης) er krigens gud i gresk mytologi og sønn av Zevs og Hera.

Ares var vakker, men brutal og var upopulær blant både guder og mennesker. Selv om Ares spilte en stor rolle i mytologien ble han relativt lite dyrket av grekerne. Senteret for hans kult var i Thrakia, men han ble også dyrket i Sparta og Theben.

Ares hadde mange elskerinner og barn. Hans mest profilerte elskerinne var Afrodite. Blant hans barn var Deimos, Fobos, og seiersgudinnen Nike. I trojanerkrigen lot han seg påvirke av Afrodite til å ta Trojas parti selv om han hadde lovet sin mor Hera å støtte grekerne. Ares grep direkte inn i krigen, men ble såret av Diomedes med Athenes hjelp.

Ares' spesielle dyr var hunden og hans fugl var gribben. Historisk sett overtok Ares etter en tidligere krigsgud, Enyalios.

Romerne identifiserte Ares med sin krigsgud Mars som var en langt mer betydningsfull guddom.

Link to comment
Share on other sites

For all del ikke kall bikkja Bjørn om det er menneskenavn den skal få... Ellers er det vel heller ingen idè å kalle denn opp etter Fantomet sitt husdyr, Ulv! Å rope Bjørn og Ulv i skogen kan få konsekvenser! :lol:

 

Hva med Fido? Har lest masse Donald opp gjennom tidene, og der har jeg sett det navnet. Er jo litt artig da!

 

Litt mer seriøst... Har vært borti endel som kaller opp hunden etter guder, feks norrøne guder. Mange fine navn der. Ellers har jeg også hørt hundenavn etter nasjonalparker og andre områder. Feks het den ene setteren til en kompis av meg Sarek. Nydelig navn!

Link to comment
Share on other sites

Har 3 hannhunder som heter Odin, Elvis og Rago.

Hvis jeg hadde fått ei tispe nå hadde det blitt Pippi eller Tikka tror jeg, synes Pippi er tøffest igrunn, og hvis en skal være litt morsk kan en jo fortsette med Langstrømpe, med litt trøkk i, da hører sikkert hunden etter.

Selv har jeg et litt morsomt utrykk jeg bruker hvis dem er i pøbelhumør, og jeg vil ha dem til å roe seg ned...

"BUSSELALLE" da skjønner dem at jeg mener det... :D

Link to comment
Share on other sites

Dachsen min heter Ara.. Pga to ting:Ho kommer fra Aremark, og vannet bak huset til oppdretter`n het arasjøn..Men var ikke det beste valget for min lillebror på 6 år blir like sinna hver gang døm synger barnesangen "ara er en apekatt" på skolen :lol: .. Men det mest oppfinsomme bikkja navnet jeg har vært borti hittil var yngvar :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rommel, Panzergeneral, det er noe å presentere bikkja si som! :mrgreen: Får liksom følelsen av at den bikkja ikke lar seg stoppe så lett, full av pågangsmot! :lol:

 

I tillegg var jo ikke Erwin Rommel nazist, var tvert imot med på å prøve å ta Hitler av dage, så han var ikke annet enn en "god soldat" og briljant strateg. (Sorry for avsporing...)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Før krapylet vårt fikk navnet Balder (Rottis), så var det mange forskjellige forslag som kom frem. Mange navn var merkelig nok fra diverse drikker, og det navnet som lå sterkest i teten (men rakk ikke helt opp i forhold til Balder) var Cognac.

Micro, Bamse, m.fl. var også gode kandidater.

Link to comment
Share on other sites

Ekko heter dunkern kort og greit. han skulle egentlig heti Gustav men det ble ikke no av :( bordercollien heter rask, men dunkern løper lett i fran nå :wink: tispa jeg hadde het silva som betyr skog på latin noe som passer på ei harabikkje.

 

Hunder som har vært i slekta her har ofte heti no sånt som Drumla, Møy, Fant, Hauk, Tyra osv. på hanhund liker jeg godt Munter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bikkja mi heter Dolly. Enkelt og greit for en som er Donald-fixert i alt.

 

Kompisen min, en god skytter sådan, er drever-fan. Ettersom jeg av alle ting har bestilt meg en DACHS til, fikk jeg ordre om å kalle han Ole- fordi; skulle det bli no av han, måtte han ha et skikkelig navn :lol: Så til høsten blir jeg gående i skogen og skrike OOOOOleeeeeeeeeee :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen føringer fra oppdretterens side? Tenker da på hvilken bokstav navnet skal begynne på, temanavn osv. Det gjør det hele noe lettere enn om man står helt fritt.

 

Navn bør heller ikke gis før man har bodd sammen en liten stund og man ser personligheten :)

 

Gå for et kort og enkelt daglignavn - hva som står på stamtavla kan være (nesten) så langt du bare vil.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen føringer fra oppdretterens side? Tenker da på hvilken bokstav navnet skal begynne på, temanavn osv. Det gjør det hele noe lettere enn om man står helt fritt.

 

Navn bør heller ikke gis før man har bodd sammen en liten stund og man ser personligheten :)

 

Gå for et kort og enkelt daglignavn - hva som står på stamtavla kan være (nesten) så langt du bare vil.

 

Etter kennelnavnet kommer forbokstavene til valpens foreldre..

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste for fremtida er Hund1

 

hund2 , Hund3 osv. da har man hundenavn for alle hunder man kommer til å ha.

 

hunden skjønner uansett ikke hva den heter.

 

Espen

 

Jeg ville ha valgt navn på grunnlag av kjønn:

 

Tispa1, Tispa2, etc... og Kjøter'n1, Kjøter'n2 etc... :wink:

naboterrenget hadde jo trudd guten hadde tørna hadde jeg gått rundt i marka og bælja etter tiiispa 1 kom her gjentatte ganger :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen føringer fra oppdretterens side? Tenker da på hvilken bokstav navnet skal begynne på, temanavn osv. Det gjør det hele noe lettere enn om man står helt fritt.

 

Navn bør heller ikke gis før man har bodd sammen en liten stund og man ser personligheten :)

 

Gå for et kort og enkelt daglignavn - hva som står på stamtavla kan være (nesten) så langt du bare vil.

kennelen er stakkelias kansje jeg skal kalle hun stakkelias sat#%n? :lol: nei huff.har tenkt litt på diana?er jo jaktgudinna sjøl :!: sikkert meg som er extremt dårlig til og finne på navn.beaglen jeg hadde het rørasgogens leik ken.etter ei stund ble det odin :D men denne hadde navn da jeg hentet han.drevervalpen jeg får nå har mye hærkilas blod i seg :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...