Jump to content

Prematur førtiårskrise


Ristikransen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har lest litt rundt på forumet fra tid til annen. Utrolig mye god info som gis fra rutinerte medlemmer, selvom jeg ofte blir sittende med ordboka, da jeg er helt grønn.

 

Litt om meg;

Jeg er i midten av 30-åra. Bor forholdsvis sentralt på Østlandet sammen med samboer og vår datter på fem år. Er biloppretter, og jobber fortsatt i bilbransjen.

 

Startet med fiske i ung alder, og både salt- og ferksvannsfiske var favorittsysselen i mange år. Bestefaren min sto vel for det meste av opplæringen her, så det var rimelig oldschool. Kanskje det nettopp var det, som har laget alle de gode minnene. Fra 15-16 års alder ble motor og damer moro. Det ble fort ti år omtrent uten fiske eller skog. Da haillet var godt nok, tok jeg opp fiskingen igjen.

Jeg liker godt friluftsliv året rundt, og prøver å få med meg jentungen ut på fiske, turer og overnattinger i nærliggende områder. 

 

Har alltid vært fascinert av jakt også, men da ingen i familien har drevet med dette, har det heller aldri blitt noe av. Nå, i den premature førtiårskrisa har jeg bestemt meg på å hoppe ut i det. Førsteønsket er rådyr, men får ta det litt som det kommer.

Det meste er nytt, og det er mye som skal læres. Har meldt meg på intensivkurs til jegerprøven, og bruker kveldene på smuglesing. Har handlet rifle, og gleder meg til papirmølla er i boks. Valget falt på en Blaser med Zeiss optikk.

 

Ukas prosjekt er å finne en god plassering til våpenskap, og ikke minst finne et riktig våpenskap. Jeg leser her, og har også blitt fortalt, at det bør være stort nok til utvidelse av garderoben. Det kan jo hende det blir flere våpen med tiden.

 

Så her er jeg. Lurker litt rundt og stiller et og annet dumt spørsmål;)

 

Mvh Ristikransen

Edited by Ristikransen
Link to comment
Share on other sites

Det er dyrt med bil, og når man startet med Blaser og Zeiss på første rifle så skjønner vi hvorfor 😂

Kjører du forbi Lørenskog en lørdags formiddag, som også er forholdsvis sentralt på Østlandet, så svipp innom skytebanen på Losby så skal vi mate førtiårskrisa di :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haha, jeg tviler på at jeg skal ha skylda for at bil er dyrt, Wintel. Ulempen med denne bransjen er at jeg blir miljøskadet. Blir i overkant interessert i kvalitet, uansett om det er klokker, biler, lyspærer eller hva enn det skulle være.

 

Holder til på andre siden av skogbrynet der, så ikke umulig at jeg svinger innom der etterhvert, nei:) Om ikke annet for en kikk og prat i første omgang.

Edited by Ristikransen
Link to comment
Share on other sites

Takk Chiefen.v-2.

 

Nei, er forsåvidt enig i at kvalitet ikke alltid følger pris. Men etter å ha lest 70-80 sider i "fornøyd med blaser-tråden" fikk jeg likevel en indikasjon på at det var godt nok for meg. Dro egentlig kun for å se på våpen, spørre og grave litt. Etter prat og prøving i butikk, falt valget som det gjorde. Som grønn er jeg sikkert ikke den vanskeligste kunden og snakke i riktig retning, evt feil avhenging av øyet som ser.

 

Gruer meg allerede til å bære skap😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Ristikransen said:

Takk for tips! Du tenker godt - det er nettopp trappa som er bøygen, tro jeg..

Velkommen skal du være!

 

Har nylig vært gjennom samme prosessen, og endte også opp med å kjøpe Blaser og Zeiss som førstegangsvåpen. Det koster kanskje litt mer, men blir ikke så ille når man tenker på alt man har spart litt i forhold til å ikke kjøpe et typisk førstegangsvåpen, som man selger når det går opp for en at det var Blaseren man egentlig hadde lyst på... For det lønner seg jo sjelden å kjøpe og selge ting...

 

Når det gjelder å få våpenskap opp trapp, så hjelper det veldig å kjøpe en slik tralle. Jeg kjøpte et Frans Jæger 8-16 skap som veier ca 160 KG, og jeg og fruen hadde ikke noen store problemer med å få skapet opp en liten trapp med denne tralla. Vi tok av døra, og da veide det ca 110 kg...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så stort våpenskap som mulig med dør som kan tas av under transport er et godt råd.

Hjemme argumenterer du med at det er plass til smykker og viktige papirer også.

Når du skal plassere det finner du en plass hvor det er ledig rom til et skap til ved siden av når det behovet kommer (og det går fort).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
On 9/2/2020 at 9:13 AM, Wintel said:

Det er dyrt med bil, og når man startet med Blaser og Zeiss på første rifle så skjønner vi hvorfor 😂

Kjører du forbi Lørenskog en lørdags formiddag, som også er forholdsvis sentralt på Østlandet, så svipp innom skytebanen på Losby så skal vi mate førtiårskrisa di :)

Da har jeg vært førsterunden på Losby. Veldig artig å teste litt forskjellige avstander på skytinga. Har meldt meg inn, så blir nok å se der fremover! Nydelig, ryddig opplegg:)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 9/2/2020 at 9:13 AM, Wintel said:

Det er dyrt med bil, og når man startet med Blaser og Zeiss på første rifle så skjønner vi hvorfor 😂

Kjører du forbi Lørenskog en lørdags formiddag, som også er forholdsvis sentralt på Østlandet, så svipp innom skytebanen på Losby så skal vi mate førtiårskrisa di :)

Jeg har hørt om denne banen, men finner ikke mye info (dog er jeg ikke på facebook)

 

Er det bare å komme og skyte? Hadde vært ypperlig å kunne ta noen runder på 100 meter, evt. skyte opp, uten å måtte dra helt fra Furuset til Løvenskiold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...