Jump to content

Hvordan identifisere jaktammunisjon?


kakemonsteret

Recommended Posts

Beklager hvis dette ikke er helt riktig forum...

 

Hvordan i all verden ser jeg på ammunisjonen om det er jakt- eller treningsammunisjon? Frem til nå har jaktammoen jeg har kjøpt hatt en grønn-blå farge på tennhetten, noe treningsammoen ikke har hatt. Men når kjøpte jeg en eske med Norma jaktammo, og jeg ser ikke noe slikt. Det eneste jeg ser på de to jaktammoene jeg har liggende er at kulen er mer rund/butt på spissen enn treningsammoen. Men det er da veldig subtilt? Hvordan ser man på kulen om den er ekspanderede eller ikke?

  • Confused 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, amatør said:

Du slår opp det navnet som står på patronesken på produsentens hjemmeside, og sjekker anbefalt bruk. 
 

Om du skal jakte, må du ha jegerprøve. Dette er en av de tingene man lærer på kurset. 

 

Det var en særdeles ovenfra-og-ned måte å snakke på. Vennligst ikke svar på noen av mine spørsmål i fremtiden.

 

I tillegg var det omtrent verdens dårligste svar, da jeg i klartekst spurte om hvordan man identifiserer patronen, ikke esken. Kan du ikke svare på spørsmålet er det ikke særlig oppegående å svare på noe annet, samtidig som man er ufin.

Jeg har forøvrig jegerprøven, men i motsetning til deg så husker jeg ikke alle detaljer jeg lærte for 14 år siden. Spesielt ikke om riflepatroner, da jeg utelukkende har jaktet med hagle de siste 14 årene.

 

11 hours ago, vavlo said:

Hei! Velkommen på Kammeret. Man kan som du sier, ikke uten videre alltid se på ei kule eller patron for hvilket formål den er beregnet. Som Amatør sier. 

 

Takk for det. Jeg trodde faktisk det var mulig å se? Hvis esken er borte kan man altså bare bruke ammoen til trening?

 

Forøvrig takker jeg for meg, og melder meg ut. Slike som "Amatør" over har jeg ikke tid til å forholde meg til.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, kakemonsteret said:

 

Det var en særdeles ovenfra-og-ned måte å snakke på. Vennligst ikke svar på noen av mine spørsmål i fremtiden.

 

I tillegg var det omtrent verdens dårligste svar, da jeg i klartekst spurte om hvordan man identifiserer patronen, ikke esken. Kan du ikke svare på spørsmålet er det ikke særlig oppegående å svare på noe annet, samtidig som man er ufin.

Jeg har forøvrig jegerprøven, men i motsetning til deg så husker jeg ikke alle detaljer jeg lærte for 14 år siden. Spesielt ikke om riflepatroner, da jeg utelukkende har jaktet med hagle de siste 14 årene.

 

 

Takk for det. Jeg trodde faktisk det var mulig å se? Hvis esken er borte kan man altså bare bruke ammoen til trening?

 

Forøvrig takker jeg for meg, og melder meg ut. Slike som "Amatør" over har jeg ikke tid til å forholde meg til.

Det var nå et greit svar du fikk. Faktum er at du ikke kan se på patronen om det er jaktammunisjon.  Det går an på enkelte patroner, men langt ifra på alle. Tennhettene har ingenting med saken å gjøre - og det står på eska hva det er. Det skjønte faktisk jeg helt uten jegerprøven ;)

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Quote

Det var en særdeles ovenfra-og-ned måte å snakke på. Vennligst ikke svar på noen av mine spørsmål i fremtiden.

 

Quote

Forøvrig takker jeg for meg, og melder meg ut. Slike som "Amatør" over har jeg ikke tid til å forholde meg til.


Kan se ut som han bestemte seg underveis under skriving av innlegget.. 

Edited by Sonic
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Skaubjønn said:

   -   Og opplevde seg møtt nedlatende.

 

Dette er vel mer ditt enn mitt fag, @Skaubjønn  -  men her er vi altså inne på å forsøke å skaffe oss mål og vekt på hver enkelts subjektive "opplevelse".

 

Kanskje er det heller ikke en ikke helt trivelig "opplevelse", dersom man, etter evne, gir et forholdsvis saklig svar på et spørsmål, og deretter blir utsatt for en skyllebøtte med beskyldninger om "ovenfra-og-ned"-svar?

 

(  -  kanskje er det også noe som heter "som man roper i skogen, får man svar"? Som ikke må blandes sammen med "som man roter i skogen, blir man far"??).

  • Thanks 5
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Skriftlig kommunikasjon er risikosport. Setningen til Amatør som begynner med: «dersom du har jegerprøve» forstår jeg at kan oppfattes som nedlatende. Ingen krise det, det er vel bare å si sorry, det var ikke meningen å virke nedlatende??? Fyren startet sitt (første) innlegg med å si at han var usikker på om dette er rett forum. Går vel an å si hei og velkommen, i stedet for å påpeke at dette burde han ha lært på jegerprøvekurset...?

Jeg har lært mye av Amatør. Fått gode råd. Men det er ingen som er hevet over å si beklager dersom man støter noen, med eller uten hensikt. 
og jada, jeg er klar over krenkelseskultur. Og ja, men må tåle litt. Men på den annen side koster det også lite å si sorry. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skaubjønn said:

Skriftlig kommunikasjon er risikosport.

Joda, men dette er et nettforum, med flere medlemmer - man trenger ikke bli krenket av HELE forumet, selv om en mann svarer litt sleivete. Spørsmålet var temmelig 14-is aktig og tåler en ikke såpass til svar så er kanskje ikke nettforum det en skal basere informasjonen sin på.

 

2 hours ago, Olesøn said:

De bidragsyterene som savnes mest forsvant da vi fikk ny software og dermed ny layout og brukergrensesnitt. 

Mange er vel bare migrert over på FB?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, DoctoRoy said:

Registrerer at etter siste vårrengjøring har mange gode bidragsytere forsvunnet fra forumet, kvaliteten på innleggene og aktiviteten har sunket. Svært beklagelig. Virker nesten som at forumet er i ferd med å dø.

Jeg er totalt uenig, kvaliteten har øket betraktelig. Før vårrengjøringen var størstedelen av daglige innlegg kun offtopicfjas som hadd null og niks med jakt og skyting å gjøre. Det var en ren plage å sjekke forumet for nye innlegg.

Forumet "har vært i ferd med å dø" siden inntoget av sosiale medier på slutten av 2000tallet, men utrolig nok er vi her enda.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kuttet ut Facebook helt, så jeg slipper å bry meg mer med det. Men la oss ta TS' spørsmål som eksempel. Amatørs svar er helt innafor, om enn direkte. For de av oss som har vært her en stund vites det at Amatør ikke kaster bort tiden på fjas, og at han er ganske kunnskapsrik. For en førstegangsreisende kan det kanskje virke krasst, men feil er det ikke. Svaret er korrekt. Så ser vi for oss samme spørsmål på en av Facebookgruppene.

On 9/1/2020 at 9:44 PM, kakemonsteret said:

Hvordan i all verden ser jeg på ammunisjonen om det er jakt- eller treningsammunisjon? Frem til nå har jaktammoen jeg har kjøpt hatt en grønn-blå farge på tennhetten, noe treningsammoen ikke har hatt. Men når kjøpte jeg en eske med Norma jaktammo, og jeg ser ikke noe slikt. Det eneste jeg ser på de to jaktammoene jeg har liggende er at kulen er mer rund/butt på spissen enn treningsammoen. Men det er da veldig subtilt? Hvordan ser man på kulen om den er ekspanderede eller ikke?

Da får man ørten svar.

1: Det ser man hvis det er blyspiss eller hull på tuppen.

2: Neida, det er helt FEIL! Hullspiss kan også være til bane!

3: Åh, trodde alt med hull var ekspanderende?

4: Alt med hull ekspanderer, jeg bruker Matchking til alt. Staten er teit.

5: Vennen min som hilste på en politimann en gang sa at bly er forbudt nå.

6: De med blågrønn farge på tennhetta er panserbrytende med fosfor! IKKE bruk dem!

7: Nå tuller du, det er oransje tupp som er panserbrytende.

8: Nei, det er svart. Det sa oldefar, og han var på østfronten.

9: Butt kule er til fugl.

10: Nei, det er til trening.

11: All jaktammo må være ekspanderende, til og med på markmus.

12: Plasttupp er forbudt i henhold til Genevekonvensjonen!

13: Hvis det er bly på tuppen er det jaktammo, hull på tuppen er til konkurranse.

14: "Bly på tuppen", mener du blyspiss eller? Idiot.

 

Jeg orket ikke legge inn alle skrivefeilene som mangler for å gjenskape stemningen fra Facebook, men dere skjønner hvor jeg vil. De som diskuterer våpen, jakt, lading osv på Facebook må gjerne gjøre det. Jeg vil ha faktiske svar fra folk jeg stoler på, så jeg holder meg her inne. Her begynner jeg å få en viss oversikt over hvem som har noe å fare med.

  • Like 19
  • Thanks 3
  • Haha 8
Link to comment
Share on other sites

@Olesøn tok FB på kornet, ja. Takke meg til litt mindre tilgjengelige fora; med litt høyere brukerterskel forsvinner litt av de snodigste inn- og utfallene. Men tilbake til krenkelser. 

 

Hvis man spør om noe som er så basalt at det er ren dovenskap å ikke finne ut av det på egenhånd så sender man et budskap og må regne med svar på tiltale. Og er man attpåtil så ømskinnet at man blir krenket av å høre at man krenker noen så blir kommunikasjon vanskelig. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...