Jump to content

Spørsmål ang Tac rifle til sportsskyting.


Nomad88

Recommended Posts

Hei folks, 

Rifle amatør, jeg har drevet med pistol i noen år nå og kunne tenkt meg å prøve noe nytt. 

Jeg er ikke interessert i jakt, men kun skyte på blink. Finnes det konkurranse skyting med rifle ?

For å få tillatelse så regner jeg med at man hovedsakelig trenger bare ta jegerprøven ? 

 

Beklager hvis dette nybegynnerspørsmålet er stilt før. 

Jeg tenker mest på Tactical rifler som for eks denne

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=168481026

Link to comment
Share on other sites

I fare for å fremstå som litt nesevis:

Du er ikke interessert i jakt, men konkurranseskyting.

Allikevel forventer du at jegerprøven er hva som skal til for å bli konkurranseskytter.

 

Anbefaler at du tygger litt mer på den, og tenker litt på hva som var nødvendig for å bli pistolskytter. Det vil være et fint hint til veien videre.

Link to comment
Share on other sites

Dynamisk og dssn er fasit. Eller dfs om du vil ha kjedelig, ikke taktisk rifle. (banna jeg i kirken nå?)

 

Men om du tar jegerprøven og søker på halvautorifle, kan det hende at det er en noe raskere måte å anskaffe noe som også kan anvendes til f.eks minirifle. Da omgår man på sett og vis karatenekravene i dssn for å få erversgrunnlag. 

Link to comment
Share on other sites

Konkurranseskyting med rifle finner i DFS og i NSF.

I DFS skyter en med Sauer 200 STR i kaliber 6,5x55 og .22LR (til petimeterne: Jeg vet at det er lov med andre kaliber, men de har jeg ikke sett på banen de siste fire år). DFS har også en kikkertklasse der en kan skyte med rifle, kaliber opp til 8mm og med lyddemper (men ikke rekylbrems). Ny Sauer med nødvendig utstyr koster ca 25.000 kroner.

 

I NSF skyter en luft stående på 10 meter, med .22LR liggende og tre stillinge (match) på 50 meter, og med 6mm- 308W på 300 meter - liggende og tre stillinger (match).

Saueren kan brukes også i NSF. Ellers får du matchrifler bra brukt til 1000 kroner og opp til Bleiker, Walther og Grüning & Elmiger til 60.000.

 

Glem det med jegerprøven. Det er for jegere - ikke for skyttere.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, PugC said:

Eller dfs om du vil ha kjedelig, ikke taktisk rifle. (banna jeg i kirken nå?)

Nei, du var subjektiv. For langt flere er presisjonsskyting i DFS og NSF langt mer interessant. Enhver må skyte det en selv synes fenger mest.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finnes også jaktfelt/figur eller hva det nå heter. Der er vel også jegerprøve veien å starte.

 

Den nye forskriften som tar effekt 1. oktober + våpenloven som kommer 01.01.2021 ser ut til å sperre for å kjøpe halvauto våpen for jakt med magasinkapasitet på mer enn 10 patroner. Ditto for de som tar løse magasiner på mer enn 10. 

Da blir DSSN eller NROF eneste mulighet for det du ser ut til å ønske. 

 

Den du spesifikt linker til på Finn går i dagens lovverk som en AR-15 og krever 

  1. Medlemskap i DSSN eller NROF
  2. 24 måneder dokumentert aktivitet på stevner i ovennevnte. 

 

Det mange kjøper for mini-rifle (som er et .22 DSSN-program) er en Ruger 10/22 som så oppgraderes med en stokk etc. som ligner på AR-15. 

F.eks. en av disse:

Link to comment
Share on other sites

On 8/30/2020 at 7:18 PM, msteiro said:

Skal man skyte kun PRS/langhold er faktisk våpen til jakt veien å gå.

?? Mine våpen som brukes til langhold og PRS er ervervet til DFS og NBSF iallefall. De brukes jo også til det. Rifla jeg hadde til DSSN-skyting (Minirifle) var ervervet til det, til DFS søkt til det og til UNL og F-class søkt til UNL og F-class - det er slik det skal gjøres, og det er enkelt.

Dette med å søke på "jakt" for å skaffe seg våpen til sportsskyting er bare for folk som ikke klarer å innordne seg eller bidra i klubber og foreninger.

 

 

K

Edited by M67
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er til de som KUN vil skyte PRS, og ikke gå veien gjennom DFS eller BR etc for å begynne å skyte en helt annen gren.

At det er hensiktsmessig å melde seg inn i DFS er noe annet, men hvis man skal begynne med PRS raskt så er det enklere å kjøpe seg en "jaktrifle" å skyte med den istedenfor å melde seg inn i en annen forening eller klubb kun for å få våpen utenfor garderoben.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For ikke å avspore helt så låter det som DSSN er rett vei å gå for @Raven88

Ta sikkerhetskurs og bli med i en klubb som skyter dynamisk. Dette er veldig gøy!

Du trenger en pistol i 9mm/.40/.45, nok magasiner til en 32-skudds stage og belte med hylster og magasintasker.

 

Kjøp gjerne en Ruger 10/22 og skyt mini-rifle. Mini-rifle er ervervgrunnlag uten karantene så lenge du velger en .22 rifle som også er på liste over de godkjent for jakt (derfor er 10/22 populært).  

 

Eller vent til neste år og se om du kan kjøpe noe annet når den nye loven er i kraft. Såvidt jeg har forstått forsvinner da dette med at det bare er liste med bestemte rifler som er godkjent.

 

AR-15 etc. vil fremdeles ha 24 måneder karantene men det er fullt mulig å stille i både mini-rifle og rifle sammen med en klubb-kamerat som du deler våpen med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...