Jump to content

Hvorfor er alt på engelsk ?


higraver

Recommended Posts

2 hours ago, higraver said:

Hvis leverandøren ikke klarer å levere en norsk versjon må man spørre seg om dette er den rette leverandøren .


Forumprogramvare er sjelden helt perfekt til alle formål, men Invision har eksistert i en mannsalder og er annerkjent som et veldig godt alternativ. Å emigrere til en annen platform er veldig krevende og fører stort sett bare med seg en god dose hodepine og trøbbel, så å forvente det på bakgrunn av en manglende språkpakke er i overkant optimistisk.

 

2 hours ago, higraver said:

Alternativet kan være å lage en slags leksikon for alle uttrykk og engelske tekster som fast spalte i alfabetisk rekkefølge pluss en bruksanvisning for dette nåværende utgave som inneholder alle endringer . Og dette er en jobb leverandøren må gjøre .

 

Nei, dette er ikke en jobb leverandøren må eller burde gjøre. Ideelt sett skulle det eksistert en fungerende norsk språkpakke, men når det ikke gjør det så sitter man her da.
Om du ved hjelp av en ordbok har lyst å lage en ordliste så må du gjerne gjøre det, det er faktisk en god måte å lære litt engelsk på :)

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Du klarer jo ikke å forklare hva poenget ditt er - så jeg sier at jeg ikke forstår hva du ønsker.

Er det en fornærmelse?

 

Ole

Hvis du ikke skjønner poenget mitt kan du spørre . Hvis du ikke tørr å spørre overlate det til andre men aldri søke tilflukt til en fremmed språk . Akkurat det ble oppfattet som fornærmelse .

Link to comment
Share on other sites

Om engelsk er et (forsvinnende lite) problem herinne, kan man saktens lure på hvilke problemer enkelte har derute… 

Bruk heller energi på å lage innlegg, søke forståelse, prøve å bidra litt. Er heller ingen tvang å være bruker, kanskje like greitt å vurdere bordtennis? I stedet for å spille pingpong i denne tråden… Kanskje på tide å logge ut. Kammeret fungerer helt greitt, og er forståelig nok for de fleste med  normale språkferdigheter.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, vass said:


Forumprogramvare er sjelden helt perfekt til alle formål, men Invision har eksistert i en mannsalder og er annerkjent som et veldig godt alternativ. Å emigrere til en annen platform er veldig krevende og fører stort sett bare med seg en god dose hodepine og trøbbel, så å forvente det på bakgrunn av en manglende språkpakke er i overkant optimistisk.

 

 

Nei, dette er ikke en jobb leverandøren må eller burde gjøre. Ideelt sett skulle det eksistert en fungerende norsk språkpakke, men når det ikke gjør det så sitter man her da.
Om du ved hjelp av en ordbok har lyst å lage en ordliste så må du gjerne gjøre det, det er faktisk en god måte å lære litt engelsk på :)

Hvilken ordbok skal jeg benytte ? Engelsk , amerikansk eller Internet ? 

Det finnes bare for en ord mange forskjellige betydninger som stå ikke i sammenheng med dette forum . Eksempel : quote 

Hvis man i tillegg er data-analfabet blir resultater mild sagt overraskende . 

Takk for din svar . 

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, ATnT said:

Dersom du bruker Chrome (noe jeg anbefaler på generelt grunnlag) som nettleser kan du også høyreklikke på siden og velge "oversett til norsk" så blir hele siden du har oppe oversatt:

Oversett.PNG.2b6f621ffdd5438cd0be494071f05c46.PNG

Hvorfor skulle jeg bruke Chrome ?

Er det ikke mye enklere å legge Chrome eller en annen verktøy over hele forum og problem er løst for alle  ?

Edited by higraver
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, erikraude said:

@slemmoFinnes det fortsatt mulighet for å sette språk på brukersida? Om det ikke finnes norsk språkpakke kan det jo hende det finnes tysk, så kunne @higraver fått forumet på et språk hen behersker.

Hvis jeg ville lese eller skrive på norsk behøver jeg ikke en tysk språkpakke . Men du kan ja gjerne forklare hvorfor jeg må lære en fremmed språk for å kunne bruke forumet .

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Du har fått forklaringen flere ganger.

Vi har kjøpt en forumsoftware som ikke har en innebygget norsk språkpakke, noe de heller ikke er pålagt å tilby.

 

Du får sende epost til Invision og klage.

 

Ole

Hvorfor svarer du ? Mitt spørsmål var ikke rettet mot deg .

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Ei tohi varjata said:

Jeg svarer deg fordi du oppfører deg som en idiot.

 

Ole

Det oppfatter jeg fra din side som kompliment . Litt råd av meg : Hvis du føle deg provosert av meg , din ordvalg tyder på dette , har du to valg . Enten du ignorere meg eller blir saklig .

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, higraver said:

Hvis jeg ville lese eller skrive på norsk behøver jeg ikke en tysk språkpakke . Men du kan ja gjerne forklare hvorfor jeg må lære en fremmed språk for å kunne bruke forumet .

Denne forklaringa er svært enkel, og du har fått den flere ganger før. Jeg prøver allikevel:

Du må lære deg engelsk fordi det ikke finnes på norsk. Det finnes ikke på norsk fordi behovet og betalingsviljen er forsvinnende liten. Du står selvsagt fritt til å ikke bruke forumet, men hvis du vil bruke det må du klare å forholde deg til litt engelsk. Ditt valg. Om du skal kjøpe software til deg sjøl bestemmer du selvsagt hvilke kriterier du setter. De som drifter dette forumet har vurdert ulike kriterier opp mot hverandre og landa på at dette er det beste alternativet. Du kan være uenig, men utover det er det ikke så mye du kan gjøre med det, for det er ikke du som gjør (den ubetalte) jobben det er å drifte forumet. Det høflige å gjøre hadde vært å si "Tusen takk, dere som jobber frivillig og ubetalt for at jeg skal kunne lese og skrive her. Jeg setter skikkelig stor pris på det dere gjør."

 

Jeg holdt på å foreslå at du lager ditt eget forum med norsk i alle ledd, men jeg tror egentlig ikke du kommer til å få det til. Verden har blitt sånn at du ikke kommer særlig langt uten å kunne engelsk. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, erikraude said:

Denne forklaringa er svært enkel, og du har fått den flere ganger før. Jeg prøver allikevel:

Du må lære deg engelsk fordi det ikke finnes på norsk. Det finnes ikke på norsk fordi behovet og betalingsviljen er forsvinnende liten. Du står selvsagt fritt til å ikke bruke forumet, men hvis du vil bruke det må du klare å forholde deg til litt engelsk. Ditt valg. Om du skal kjøpe software til deg sjøl bestemmer du selvsagt hvilke kriterier du setter. De som drifter dette forumet har vurdert ulike kriterier opp mot hverandre og landa på at dette er det beste alternativet. Du kan være uenig, men utover det er det ikke så mye du kan gjøre med det, for det er ikke du som gjør (den ubetalte) jobben det er å drifte forumet. Det høflige å gjøre hadde vært å si "Tusen takk, dere som jobber frivillig og ubetalt for at jeg skal kunne lese og skrive her. Jeg setter skikkelig stor pris på det dere gjør."

 

Jeg holdt på å foreslå at du lager ditt eget forum med norsk i alle ledd, men jeg tror egentlig ikke du kommer til å få det til. Verden har blitt sånn at du ikke kommer særlig langt uten å kunne engelsk. 

For å si det sånn , jeg har forstått hva som har skjedd under innkjøp av denne software . 

Det finnes helt sikker andre løsninger eller tilpassede løsninger , men nå er det for sent .

 

Alle som driver med forum vil tjene penger med dette . Enten via reklame , markedsføring eller andre kanaler . Jo mer brukervennlig en portal er , jo mer populært er det . Det medfører automatisk økende inntekter . 

For eksempel er "Wild und Hund "Tysklands største jaktforum . Hva syns du hvordan klarer de seg uten økonomisk støtte og kan betale sine ansatte ?

Mitt poeng er rett og slett at noen ikke har tenkt på bruker , også norske bruker, som ikke kan engelsk . Og hvis selgeren vil selge må og kan man framforhandle seg til en løsning som tilfredsteller alle og ikke den som klarer seg uten problemer med avansert data og fremmedspråklige utfordringer .

Link to comment
Share on other sites

Norsk er et forsvinnende lite språk. Tysk er relativt stort. (Wikipedia anslår 185 000 000 tysktalende mot 4 500 000 norsktalende) Det var derfor jeg foreslo tysk språkpakke for deg, siden det antakelig finnes. Når du legger til at du antakelig er omtrent den eneste som finner det utfordrende med engelsken her på forumet er det kanskje ikke så vanskelig å skjønne hvorfor de fleste av oss ikke vil betale for en norsk språkpakke? La oss ta det på en annen måte: Hvor mye av dine egne penger er du villig til å skille deg av med i måneden for å få forumet på norsk? For min del er svaret 0. Jeg klarer meg veldig fint med å ha det på engelsk, men om du betaler kan jeg gjerne ha det på norsk, det funker like bra for meg.

Link to comment
Share on other sites

@higraver

Norske forum er et veldig mye mindre marked enn tilsvarende tyske. Slik er det dessverre - nordmenn jevnt over er stødigere i engelsk enn tyskere og mer villige til å bruke utenlandske/engelskspråklige medier, se for eksempel på filmer og serier, som er dubbet til tysk i Tyskland, men i Norge sendes på originalspråk med undertekster. Det er ikke sjikane eller mobbing, det er fakta, Skandinavia og Norden har generelt vært mye mer mottagelige for engelsk enn tyskere og franskmenn (eksempler). 

 

At Invision ikke prioriterer å lage en norsk språkpakke for forumet forstår jeg, selv om jeg syns det er synd - jeg bruker norsk språk/grensesnitt på de programmer hvor det går an (jeg kjører Windows på norsk).

Det er dessverre veldig få nordmenn som er i målgruppen til nettforum som ikke forstår engelsk - jeg forstår at dette er vanskelig for deg som har norsk som andre- eller tredjespråk, og at du genuint ønsker en norsk språkpakke, men det er som sagt dessverre lite vi kan gjøre med saken.

 

Beklager den ufine språkbruken tidligere, men jeg antar at du som tysker sikkert kan være enig i at tyskere ofte er litt bombastiske, og da virker det som ganske ufint for oss som driver dette frivillig at av alle ting å klage på, klager du på noe som vi ikke kan gjøre noe med.

 

Ole

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

En stor takk til alle de som bruker mye av fritiden sin på å drifte kammeret. Heldigvis er det noen ildsjeler med en stor dose dugnadsånd, som drifter et forum med høy faglig kvalitet. 

Ingenting i denne verden er perfekt. Heller ikke dette forumet. Men det som er perfekt for meg er neppe perfekt for alle andre på dette forumet. Og trolig heller ikke for gjennomsnitt av brukerne på dette forumet. Vi er (innerst inne🙄) alle noen rare særinger, med individuelle behov og ønsker. Og takk for det. Tenk så kjedelig verden hadde vært hvis alle hadde vært A4!😱

Ja, jeg kunne også ønsket meg norsk språkpakke på forumet. Men jeg vil ikke at det skal gå ut over andre ting. Eller at det skal bli en betal-tjeneste. Da er det helt ok å bruke Google-translate på de ordene jeg ikke forstår. Er stort sett bare å skrive "oversett" i søkefeltet på nettleseren så finner man felt for å lime inn en uforståelige tekst. Og "sim-sala-bim" blir teksten oversatt til norsk (eller at annet språk man ønsker). Det er ufattelig enkelt, og  hvis man har oversatt det samme ordet flere ganger vil man etter hvert innse at man forstår dette engelske ordet FØR man har limt det inn på en oversettelsesside.👍 (Heldigvis blir man aldri for gammel til å lære). Tror Chrome også har en auto-oversett side (eller noe sånn) som kan brukes når en bruker nettsider med uforståelige språk. Så denne mangelen er for min del av mindre betydning. Hadde det vært et stort problem for meg, som jeg ikke hadde mulighet til å løse selv eller at jeg ikke hadde fått gehør hos leverandøren (administrator) hadde jeg nok enkelt og greit logget av og glemt kammeret. 

Men igjen, en STOR TAKK🤝 til administratorene for all den tiden dere legger ned i å drifte dette gratis forumet. Tid som dere kunne brukt til å dyrke de andre interessene jeg vil tippe dere har.... Som skyting, våpen, lading, jakt, familie, venner......

 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/29/2020 at 4:15 PM, Ei tohi varjata said:

Pakken vi hadde her tidligere ble ødelagt av en oppdatering, først fungerte ikke datoer, tidsvisning osv, etter hvert ble den ubrukelig.

 

At man ikke visste hvorvidt en "nyhet" var fra 2017, 2019 eller forrige uke, var et mye større problem enn at "knappene" har fått engelsk tekst. Takk for at forumet funker!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 8/30/2020 at 2:31 PM, Ei tohi varjata said:

Du har fått forklaringen flere ganger.

Vi har kjøpt en forumsoftware som ikke har en innebygget norsk språkpakke, noe de heller ikke er pålagt å tilby.

 

Du får sende epost til Invision og klage.

 

Ole

Det ligger en god språkpakke her

https://invisioncommunity.com/files/file/7383-norwegian-norsk-bokmål-for-all-ips-apps-except-commerce/

Jeg bruker det på to forum.

Oppdatert i februar i år - lite feil. Det er ellers usedvanlig enkelt å oversette selv, men diskusjon sin er veldig bra. Flott at de deler gratis.

Edited by kjiver
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
kjiver skrev (På 9.11.2021 den 22.23):

    -   oppdatert språkpakke   -

 

Der var det blitt norsk! (Jeg lette noen tiendeler etter "edit", før jeg oppfattet at det sto "endre"!).

 

Vi får bare håpe at språkpakken er såpass godt pakket, at den ikke gjør seg kvalifisert for denne tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/92167-auto-oversettelse-på-ville-veier/

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...