Jump to content

Hvorfor er alt på engelsk ?


higraver

Recommended Posts

Kan ikke skjønne at engelsk meny skal hjelpe for noe på et norsk forum med nordmenn i alle aldre som skriver på norsk. Det er heller ikke alle som er så stødig på engelsk.

Jeg jobber med briter, skriver det meste på engelsk og snakker engelsk dagen lang. Dette var ikke kjærkomment...

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er at det ikke finnes noe norsk språkpakke fra leverandøren av forummykvaren (Invision). Derfor er alternativene uoffisielle pakker av veldig laber kvalitet. Det er dessverre veldig lite vi kan gjøre med saken, dersom det fantes en offisiell språkpakke hadde vi naturligvis brukt den. Pakken vi hadde her tidligere ble ødelagt av en oppdatering, først fungerte ikke datoer, tidsvisning osv, etter hvert ble den ubrukelig. Alternativet er å manuelt oversette ALL tekst og alle variabler i softwaren, og oppdatere dette hver gang softwaren endres, og all den tid vi gjør dette frivillig tror jeg nok ikke det kommer til å skje.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hvis leverandøren ikke klarer å levere en norsk versjon må man spørre seg om dette er den rette leverandøren . Jeg antar en viss uvilje fra leverandørens side . 

Alternativet kan være å lage en slags leksikon for alle uttrykk og engelske tekster som fast spalte i alfabetisk rekkefølge pluss en bruksanvisning for dette nåværende utgave som inneholder alle endringer . Og dette er en jobb leverandøren må gjøre .

 

Hvor er egentlig siterefunksjon ?

Link to comment
Share on other sites

Forumet driftes så vidt jeg vet på luft og kjærlighet. Det blir nok ikke gjort noen endringer så lenge forumet fungerer som det skal. Det er alltids lov å komme med forslag til forbedringer, men skal noe blir gjort må man nesten bidra selv. Foreslår at de som ønsker det tar kontakt med leverandør og tilbyr seg å hjelpe til med en norsk språkpakke.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, higraver said:

ATnT , veldig klok forslag !

Men en enkel spørsmål , hvordan skal folk som ikke har engelsk kunnskaper bidrar til forbedringer ?

Du må innrømme at det har vært veldig kort tenkt .

Forslaget til ATnT er nok at noen skal foreslå for Invision å lage en norsk språkpakke, og om noen eventuelt begynner, så kan folk som vil være med på å teste den og si fra om feil.. ikke ta en så sur tone når han har et forslag.

 

Jeg må understreke at å lage en språkpakke ikke er gjort på en ettermiddag, det er veeeldig mange tekstlinjer som skal oversettes, og oversettes korrekt for sammenhengen de vises i..

Jeg har vært med på mange oversettelsesprosjekter, av både sangtekster, spill, tekst til film osv.. og det tar TID, og da er det noe som gjøres stort sett én gang - her må det kontinuerlig justeres når det kommer oppdateringer osv.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke en sur tone , jeg er bare realistisk . 

I denne sammenheng tillater jeg meg å henvise til norsk lov . Alle som levere varer må levere en norsk bruksanvisning til denne varen . Forbruker har krav på dette  .Dette gjelder for alle varer og tjeneste . 

De som ikke gjør det er forpliktet å etterlevere den . Jeg snakker da om praktisk erfaring som selvstendig næringsdrivende . 

Det betyr i klartekst at leverandøren må levere en norsk pakke , om de vil eller ikke . 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, higraver said:

Det har absolutt ikke med lykke å gjøre . Bare snakke engang med Forbrukerrådet eller advokat . Og snart er du klokere .

Og jeg spørre en gang til , hvor er siterefunksjon ?

 

Du trykker på "quote", der det tidligere stod "siter".. ;) Men jeg må da også påpeke at du ikke trenger å sitere innlegg over ditt eget - skriv heller @ og navnet på brukeren du svarer

Du har totalt misforstått, kan du ikke lenke til denne påståtte loven?

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, slemmo said:

I så fall, i og med at ingen har tid til å oversette hele forumsoftwaren til norsk så legger vi bare ned forumet da. problem solved.

Hadde folk som har kjøpt denne versjonen av invision vært litt mer obs hadde vi ikke denne diskusjonen

Link to comment
Share on other sites

Vi selger ikke noe produkt, dette er et diskusjonsforum. Vi som driver forumet gjør det på fritiden uten vederlag for at sutrekopper som deg skal klage på manglende funksjonalitet. Hadde du hatt det minste snev av samvittighet så hadde du holdt kjeft, evt logget deg av forumet for godt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@higraver

Heldigvis er administratorene her inne stødige i engelsk, og ettersom det er slemmo som står bak selve driften av forumet, tror jeg det har svært lite å si for ham at eventuell manual/ressursside for softwaren er på engelsk...

Det står ikke noe sted i verken NOU 1993:27 eller forarbeid at du som bruker av software har rett på en firehundresiders manual på bokmål. Dessverre. 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Nettsamfunn, borettslag og idrettslag osv drives på det nivået man har folk som er villige til å bruke av tiden sin til det. Enkelt å kreve hva borettslaget må og bør med høye kneløft. Vanskelig å kreve at andre skal bruke sin tid på det om man selv ikke gidder. 
 

higraver: brett opp armene og trø til. Eller (mitt syn) hold fred. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, slemmo said:

Vi selger ikke noe produkt, dette er et diskusjonsforum. Vi som driver forumet gjør det på fritiden uten vederlag for at sutrekopper som deg skal klage på manglende funksjonalitet. Hadde du hatt det minste snev av samvittighet så hadde du holdt kjeft, evt logget deg av forumet for godt.

Du har grundig missforstått . 

Jeg har henvist til loven ., som sier entydig at kjøper har rett til norsk bruksanvisning . 

Hvem er kjøper ? Du eller jeg ?

Forhold deg til fakta og kaller ikke andre idiot eller sutrekopper . Det er ikke min feil at det blir ikke en optimalt kjøp . Det stå andre for .

  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Du er jo ikke kjøper, du har ikke betalt et rødt øre for å bruke forumet?

Kjøper er slemmo og forumet som organisasjon, du har ikke rett på norsk bruksanvisning til forumet.. 

 

Du har heller ikke henvist til lov, du har henvist til en nettside.. det står ikke i forbrukerkjøpsloven at du har rett på norsk manual til forumsoftware:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

du får finne det aktuelle leddet og så forklare hva du har kjøpt her..

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

higraver; prøver en gang med teskje....

Hvis ikke invision kommer med en offisiell,oversettelse som fungerer, forblir forumet som nå.

 

Er du ikke fornøyd med dette, så får du finne deg eller lage eget forum som du kan kontrollere alt selv og få det som du vil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Skaubjønn said:

Nettsamfunn, borettslag og idrettslag osv drives på det nivået man har folk som er villige til å bruke av tiden sin til det. Enkelt å kreve hva borettslaget må og bør med høye kneløft. Vanskelig å kreve at andre skal bruke sin tid på det om man selv ikke gidder. 
 

higraver: brett opp armene og trø til. Eller (mitt syn) hold fred. 

Jeg vil ja gjerne brett opp armene men jeg kan ikke engelsk . Og hvorfor skulle jeg holde fred ? Kritikk er ikke lenger tillatt ? Er jeg ikke ydmyk nok ? Har jeg brudd janteloven ?

Link to comment
Share on other sites

  

4 minutes ago, higraver said:

Jeg vil ja gjerne brett opp armene men jeg kan ikke engelsk . Og hvorfor skulle jeg holde fred ? Kritikk er ikke lenger tillatt ? Er jeg ikke ydmyk nok ? Har jeg brudd janteloven ?

 

 

Konstruktiv kritikk er en ting, å true med forbrukerkjøpslov og advokater er en annen ting. Du har grunnleggende ting om akseptabel oppførsel som du trenger å lære deg.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Du serverer i alle fall masse tull uten rot i virkeligheten.

Du får lese gjennom forbrukerkjøpsloven og fortelle hvor det står at du som gratisbruker av et nettforum har rett på norsk manual. Klarer du ikke levere et konkret ledd så tror jeg du har tapt ;)

 

Ole

Hvorfor lese du ikke mine bidrag ? Er jeg kjøper av denne software ? Ja eller nei ? Hvem har kjøpt den ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, slemmo said:

Konstruktiv kritikk er en ting, å true med forbrukerkjøpslov og advokater er en annen ting. Du har grunnleggende ting om akseptabel oppførsel som du trenger å lære deg.

Hvem har jeg truet med advokat og forbrukerkjøpsloven ?

Du må lære å lese litt mer nøyaktig . 

Link to comment
Share on other sites

Just now, higraver said:

Hvorfor lese du ikke mine bidrag ? Er jeg kjøper av denne software ? Ja eller nei ? Hvem har kjøpt den ?

Jeg har jo svart deg?

Kjøper er slemmo på vegne av NOJS som drifter forumet.

Du har ikke betalt et rødt øre/en eneste Ostmark for å bruke forumet eller mykvaren - det er GRATIS for deg.

Forklar hvor det står i loven at du har rett på norskspråklig instruks.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Det er en liten håndfull ord man burde kunne for å navigere i og bruke forumet. Ta det som en utfordring og pugg de ordene du møter på og eventuelt leter etter. Verden roterer dessverre og kanskje noe overraskende ikke rundt deg. Nordmenn flest under 80, og jaggu meg en del over også, håndterer i det minste grunnleggende engelsk og vil ha få problemer med å delta i diskusjoner her. Når den tilgjengelige språkpakken rett og slett ikke fungerer er den engelske den mest naturlige å bruke.

 

Om du føler deg snytt på forumledelsen sine vegne for å ha fått programvare som ikke er på norsk, så kan du nok slappe helt av. De er en veldig hyggelig og oppegående gjeng, alle med god forståelse for engelsk.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, vass said:

Det er en liten håndfull ord man burde kunne for å navigere i og bruke forumet. Ta det som en utfordring og pugg de ordene du møter på og eventuelt leter etter. Verden roterer dessverre og kanskje noe overraskende ikke rundt deg. Nordmenn flest under 80, og jaggu meg en del over også, håndterer i det minste grunnleggende engelsk og vil ha få problemer med å delta i diskusjoner her. Når den tilgjengelige språkpakken rett og slett ikke fungerer er den engelske den mest naturlige å bruke.

 

Om du føler deg snytt på forumledelsen sine vegne for å ha fått programvare som ikke er på norsk, så kan du nok slappe helt av. De er en veldig hyggelig og oppegående gjeng, alle med god forståelse for engelsk.

Hvis du gå litt lenger opp i tråden finner du min forslag .  Dessverre ikke svar på det så langt .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...