Jump to content

Ferlach vierling av Gottfried Juch


Skaubjønn

Recommended Posts

Det er veldig greit å få tak i ammo. Jeg bestilte hos Pedersens Vaabenlager, som er Kristiansand der jeg bor. Jeg ser at flere butikker han inne, og det kan bestilles. Prisen er ikke så gal heller. 10.- per smell hos Jaktdepotet. Det blir ikke snakk om så mange skudd med vierlingen, så jeg gidder ikke lade selv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå var det to eksempler i tråden jeg viste til- og det er ikke akkurat haugevis med drillinger og doblinger som det skyter homogene kuler med i Norge..  Jeg er helt enig med Skaubjønn- ingen vits i å utsette et kunstverk for slike kuler om det er et snev av sannsynlighet for havari- når det finnes alternativer. Har selv en Karl Hauptmann der riflepipa har vegger på en drøy mm, kun blykuler for min del også. Men det er rikelig med eksperter som bedyrer at vi godt kan bruke homogene kuler i børsene våre.  😉

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skaubjønn said:

Dodraugen, leste du tråden over? Rhino Hals opplevde at hans dobling gikk opp i sømmen....

Homogene kuler har utviklet seg de senere år. De fleste har dype riller. Kontaktflaten mot løpet er ofte kalt borerider'e, og lar metallet flyte ned i rillene. Gjenspeiler seg i ladedata fra kruttprodusenter. 

Følg magefølelsen, og bruk den kula du kan leve med ¬¬

Dritfin børse :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Dodraugen said:

Jeg leste tråden ja, men er det loddinga, ladningen, egenfrekvensen til løpet eller kula som var grunnen?

Da er spørsmålet, har du en tynnvegget drilling/vierling selv? Om så, er du villig til å teste ut dette på ditt eget våpen?  Det er alltid enkelt å gi gode råd og anbefalinger når eventuelle havari ikke rammer en selv. Jeg har selv to våpen med loddede piper, og tar ikke sjansen. Sjansen for havari tror jeg er ekstremt liten med de nye TTSX-kulene med dreide spor, - omtrent lik null i Krieghoffen. Men siden det finnes alternativer bruker jeg Oryx og lignende i disse våpnene. Jeg bruker for øvrig TTSX/TSX  til matvilt i  6 forskjellige kalibre- fantastisk bra kule.😉

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, asterix said:

Da er spørsmålet, har du en tynnvegget drilling/vierling selv? Om så, er du villig til å teste ut dette på ditt eget våpen?  Det er alltid enkelt å gi gode råd og anbefalinger når eventuelle havari ikke rammer en selv. Jeg har selv to våpen med loddede piper, og tar ikke sjansen. Sjansen for havari tror jeg er ekstremt liten med de nye TTSX-kulene med dreide spor, - omtrent lik null i Krieghoffen. Men siden det finnes alternativer bruker jeg Oryx og lignende i disse våpnene. Jeg bruker for øvrig TTSX/TSX  til matvilt i  6 forskjellige kalibre- fantastisk bra kule.😉

Skyter nosler e-tip i drillingen min

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da begynner det å bli bra. Skuret er filt, nå treffer jeg 3 cm høyt på 100 meter. Jeg har polert det med 600 våtslipepapir. Sender skuret til blånering etter jaktslutt. 
 

litt shimsing og nå er jeg inne med z8i 1-8 sikte. Det passer mye bedre på denne børsa enn det 4-12 som fulgte med. 

04CFAFD8-03C3-4FCC-8E20-28F5ED07C3F8.jpeg

7D23B2C6-0FEE-46AB-93B8-BA8C0A9FA485.jpeg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Eldre tyske våpen har ofte svært trange skår i skuret. Man trodde vel det var mer presist da. Det er ikke tilfelle. Her har jeg åpnet opp litt slik at det blir litt luft rundt kornet. Mer som et pistolsikte. Mye kjappere å finne siktebildet og vel så bra å skyte presist med. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Skaubjønn said:

Den gikk og brølte i 15 min etterpå. Jeg filmet det men får ikke lagt ut film her på kammeret. 

Kanske likebra,..kan ikke forstå at noen synes det er god underhållning å se på denne geita som i desperasjon lokker og leter etter sin killing... 

 

Flott bilde ellers.

Edited by bobby
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

Hvem har sagt det er underholdning? Det heter naturens gang, er en vanlig del av jakt på hjortedyr og andre der ungen går med mora, og du kommer bare med en unødvendig kommentar på et jakt- og skyteforum. 

 

"Flott børse, flott bilde og bra skutt" heter det. Weidmanns heil. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er naturens gang det ja. Og lærerikt for nye jegere å høre lyden. Bjeffinga hun lager er ikke det samme som lokking. Når geita lokker på killingene høres svake lyder, nesten som plystring. Bjeffing er mer et brøl, som varsler om at noe er galt. 
Det er fornuftig forvaltning å skyte noe killing, og spare produksjonsdyr slik jeg gjorde her. De som synes det er fælt får la være å skyte killing.  Og bør holde seg unna kalvekjøtt. Kua savner nok kalven sin akkurat like mye som rådyrgeita. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kul tråd, og flott børse! Regner med det var pipa i 7x65R som ble brukt på rådyret? 140 grain Nosler Accubond? 

 

Vi var innom kulevalg og kaliber på rådyr i en annen tråd ;-) Jeg har også skutt noen rådyr med min drilling i 7x65R med denne Accubond kula, ganske voldsom effekt... men jeg får enormt bra presisjon med denne kula og ladningen jeg bruker. På sikt vil jeg prøve en litt tyngre kule med litt lavere hastighet, og forhåpentligvis få til samme treffpunkt som med 150 grain Norma FMJ - det har jeg ikke klart med denne Accubond kula. Akkurat så stor forskjell på treffpunkt til at det ikke fungerer å bruke begge disse til jakt på "små ting". 

 

En fordel med vierling'en din er kanskje at du slipper å tenke på blyspiss vs helmantel i 7x65R pipa, har du muligheter for å skyte småvilt på riflehold bruker du vel 22 Hornet? Genialt konsept egentlig... men man må nok huske å holde styr på hvilken pipe som fyres av 😅

Link to comment
Share on other sites

Hei Steinar BM.

Jeg brukte 7x65R pipa med 140 grains accubond ja. Slaktet ble faktisk ganske pent. Det er selvsagt overkill med 7mm kule til rådyrkilling. Men det er overkill med det meste av kalibre til så små dyr. 

Jeg bruker 22 Hornet pipa til småvilt. Har skutt noe forskjellig med den nå, og ser at jeg kommer til å bruke helmantel til fugl i alle fall. Detter som en sekk. 150 grains Norma HM har likt treffpunkt som accubond, men jeg har ikke slike med på jakt. Jeg har jo et eget dedikert kaliber til småvilt. 

Det er ikke store jobben å holde styr på pipene på denne vierlingen. Sikring fremover = hagleløpene, sikring bakover = rifleløpene, og 7mm løpet er på fremste avtrekker. 

Herlig børse! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

En liten oppdatering. Det ble to rådyr, en mår, noen duer og ender og en gås med vierlingen i høst. 
jeg har begynt på stokken nå. Blir spennendes se hva som bor i den veden! Første steg er sikling. Jeg holder på med nettskjæringen. Den er svært tett. Har ikke vært borti så tette linjer. Men det går. 

EC89D62C-8E01-490D-8B28-70222E7C21B8.jpeg

C5926010-7C79-41D8-98EE-6F1F1EDA4E7C.jpeg

5828D65E-A7F7-44FD-86B5-019B41B0E290.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Oi! Kan måle, men jeg er på den siste siden av fortreet. Ferdig med nettskjæringene på stokken. Jeg er fornøyd! (Og kommer IKKE) til å gjøre det om igjen dersom du finner et skjær som passer bedre😏). Tok laaaang tid dette. Og det er mange prosesser igjen før stokken er ferdig. Men det er kos, og jeg gleder meg til å se hva jeg kan få ut av den! 
legger ved et bilde av nettskjæringen på stokken. 

C0C33D85-72B9-45CA-9069-07D3B116B77D.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Ruger #1 said:

 

En liten frekk rød, eller grønn hadde gjort seg. De hvite gikk av moten på 70-80 tallet en gang. Da satt de på alle Bruno, Burno, eller Brno  etc. som fantes :grin:

 

Blir bra uansett :thumbup:

 

Eller rosa kanskje? 😬🥵

 

alternativet til hvit er uten stripe. Men den kom med hvit så tenker jeg prøver det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ble til at jeg pusset den ned. Kom på at kammen var litt bred, så da jeg pusset den til tok jeg like godt hele børsa. 
 

vasket godt med terpentin, spesielt i nettskjæringene. 

Først satte jeg den inn med et lag rødolje tynnet med terpentin. Det trekker dypere. Så lag på lag med rødolje. Noen dråper i nettskjæringene, som jeg fordelte med en myk tannbørste. Jeg satt i mekanismen, så jeg ikke risikerer at det vrir seg av olja og jeg ikke får det på plass igjen. 

jeg begynte oljinga i går. Sånn ser det ut i dag. 
 

 

6CE0AFE8-C3A3-4C17-879D-98C3CDC5BB7F.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Skaubjønn said:

Noen som har synspunkt på de hvite effektlinjene? ja eller nei? Jeg har tenkt litt på det Runger #1 skrev over her. Og hvite effektstriper er unektelig litt oppbrukt... Det som taler for er at den kom med slike striper. Men den ser vel kanskje finere ut ren, uten ilagt plast...? 

Kjør innom Slettebøe og få deg en bit teflon som du tilpasser.. Tåler jaffal vann:)

Link to comment
Share on other sites

Hvit strek var bare moderne en kort tid. Omtrent samtidig som skotskrutet netteskjæring.

 

Om du får pistolgrepsrosetten, pent på,  uten den hvit stripe der, ville jeg droppet hvit strek også under bakkappen. 

 

Hvorfor valgte du kydex og ikke vulkanfiber som knivmakere bruker til slik effektlinje? Skal du lime fast platen eller bare klemme den imellom?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...