Jump to content

Er "luftbue" ulovelig i Norge?


Ørnulf

Recommended Posts

Som sagt i overskriften. Det er noen selskaper som produserer såkalte "airbow" geværer som i grunn er et luftgevær som er laget for å skyte ut piler. I lovverket så er vel luftgevær begrenset til kaliber på max 4,5mm og i en del andre land er de også begrenset til under en viss munningsenergi men jeg kan ikke lese noe om det i det Norske lovverket. Mens buer er ikke regulert på noen måte, men armbrøst er ikke lov uten tillatelse fra politiet. Også har vi jo harpun da som ikke er regulert uansett hva slags drivmetode den benytter (ihvertfall gass og strikk, vet ikke hvordan det er hvis den hadde vært drevet av forbrenning) Så hvilken kategori faller en slik en under?

 

En slik en:

B.J-benjamin-pioneer-airbow-01.jpg

 

Også fra regelverket fra politiet:

1157457812_Vpenforskrift.JPG.0f55690484ac600ab85ebd20a7e37622.JPG

Edited by Ørnulf
Link to comment
Share on other sites

  • Ørnulf changed the title to Er "luftbue" ulovelig i Norge?

Går ihvertfall ikke under harpun. Det står jo også i kompendiumet at "med mindre de er anvendelige til samme formål som reg.pliktige våpen" og da regner jeg med at om kan det brukes forsvarlig over vann, er det ikke harpun.

 

Spørsmålet er om er den reg.pliktig pga større prosjektil enn 4,5 eller er det ikke reg.pliktig siden den ikke er gjort ulovlig ved navn som "luftpilgevær".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Rausheim skrev (På 29.8.2020 den 15.32):

Går ihvertfall ikke under harpun. Det står jo også i kompendiumet at "med mindre de er anvendelige til samme formål som reg.pliktige våpen" og da regner jeg med at om kan det brukes forsvarlig over vann, er det ikke harpun.

Hei! Forsvarlig og forsvarlig, fru Blom, men Jörg Sprave i "The Slingshot Channel" (en gøyal gjør-det-selv-kanal) på YouTube eksperimenterte litt med akkurat en slik "harpunpistol" som på bildet over vann, inspirert av en zombiefilm. Den fungerte over vann, ja! Jeg tror han også pumpet den opp til maksimalt trykk og satte inn en selvlaget, massiv bolt. Den så ganske så farlig ut, altså... Også laget han en egen versjon, da. Han skjøt hull helt gjennom en kokosnøtt.

 

Samme mannen har testet en kommersiell "luftbue" også, i tillegg til å lage en selv.

 

Når man må ha tillatelse til å eie armbrøst, virker det rett og slett som et hull i loven at det er fritt frem for luftharpuner. Det hadde gått an å legge inn noen begrensninger uten å ødelegge for legitim bruk (i den grad det finnes).

 

Jeg tenker at "luftbuer" bør klassifiseres som armbrøster (med "pneumatisk fjæring"), siden de brukes på samme måte og kan være minst like farlige.

 

Høykomprimert luft er en mye tettere energibærer enn metallfjærer og gummistrikker, faktisk på linje med batterier, samtidig som det kan levere veldig høy effekt. Halvautomatiske luftbuer med mange piler i magasinet er potensielt farlige saker, selv om det er et lite stykke opp til kruttdrevne våpen.

 

Håndholdte spikerpistoler kan man også sammenligne med. De kan jo også brukes til kriminelle formål. Jeg ville ikke synes det var noe rart om det ble innført noen restriksjoner på kjøp av slike.

 

Jeg synes våpen er fascinerende, altså! Men noen ganger må man liksom være voksen festbrems også. 😛

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det blir vel det neste at jeg må registrere harpungeværet mitt. Riktig nokk kan det levere en formidabel effekt men det er nå ikke akkurat fort jort å lade om etter et skudd. At det virker like bra over vann som under vann er vel en ganske opplagt sak. Men det er nå lagd for bruk under vann.

Link to comment
Share on other sites

Elias Hasle skrev (2 timer siden):

Når man må ha tillatelse til å eie armbrøst, virker det rett og slett som et hull i loven at det er fritt frem for luftharpuner. Det hadde gått an å legge inn noen begrensninger uten å ødelegge for legitim bruk (i den grad det finnes).

Undervannsjakt etter fisk med harpun er jo en populær hobby for mange og er fullt lovlig.

 

Elias Hasle skrev (2 timer siden):

Håndholdte spikerpistoler kan man også sammenligne med. De kan jo også brukes til kriminelle formå

Tror du skal prøve en spikerpistol og skyte "blink" og se hvor bra egnet de er til noe kriminelt. En hammer og drill er vel mer brukervennlig til sånt.

 

Elias Hasle skrev (2 timer siden):

Den så ganske så farlig ut, altså...

Det gjør ljåen også, fæle saker altså

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (6 minutter siden):

Undervannsjakt etter fisk med harpun er jo en populær hobby for mange og er fullt lovlig.

Bra hobby! Slipper å forholde seg til terreng, kvote og artsbegrensninger, gratis er det og. Fort gjort å få avsmak for sportfiske, og da spesielt teinefiske.

Fridykking er mindre styr og enklere å få til forsvarlig. Flaskedykking er det fort at fiskinga blir en veldig stor arbeidslast slik at det kan oppstå farlige situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (1 time siden):

Bra hobby! Slipper å forholde seg til terreng, kvote og artsbegrensninger

Ikke helt Texas under vann. De som skyter under vann er så edle at de ikke kroker tilfeldige fisk på måfå, holder oss borte fra anandrom laksefisk. Ikke kroker eller skader  fisk med kroker og holder seg borte fra fiskene som er fredet, truet, under og over minstemål. 😇

Jeg klarer knapt å holde pusten så ikke blir det store fangster heller, artig uansett

Disse artene er totalfredet for undervannsjakt/sanking under dykking:
• Hummer
• All anandrom laksefisk (laks, ørret etc). 

Dette er tillatt:
Jakt med harpun, slynge eller lyster i saltvann etter saltvannsfisk som er over aktuelle minstemål/maksmål. Her er det de samme retningslinjene som ved fritidsfiske som gjelder. (Last appen Fritidsfiske fra Fiskeridirektoratet for enkel oversikt over hvilke arter som er truet, fredet og aktuelle minstemål.)

Synes selv det er noe feil med fiskekonkurranse under og over vann. Alt burde i det minste spises av det som er spiselig.

Edited by Sakoen75
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Undervannsjegeren kan jo velge hva han tar og ikke tar. I praksis gidder en vel neppe å fange fisk en ikke skal ha til mat? Ved vanlig fiske derimot er jo en stor andel småfisk/drittfisk som bare blir kastet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 minutt siden):

Undervannsjegeren kan jo velge hva han tar og ikke tar. I praksis gidder en vel neppe å fange fisk en ikke skal ha til mat? Ved vanlig fiske derimot er jo en stor andel småfisk/drittfisk som bare blir kastet.

 

 

K

Stemmer det. I tillegg er det helt marginalt med fangstredskaper som blir tapt under uv-jakt, og det som blir tapt ender ikke med å spøkelsesfiske. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (På 17.6.2022 den 15.21):

Stemmer det. I tillegg er det helt marginalt med fangstredskaper som blir tapt under uv-jakt, og det som blir tapt ender ikke med å spøkelsesfiske. 

Fangstredskaper som går tapt.....
Der er vel skillet mellom harpun og buelignende redskap : fanglinen for å finne gjen harpunen........
Over vann på jaktbart vilt kan man neppe ha fangline, i tilfelle blir det ei ganske stor snelle.....

 

Link to comment
Share on other sites

Harpuner er registreringspliktige hvis de er anvendelige til samme formål som registreringspliktig skytevåpen og jeg tror kanskje en airbow kommer inn under denne bestemmelsen, forutsatt at den ikke skyter pilene så løst at den er å anse som et leketøy. 

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Det tviler jeg på. Er vel hundredevis av trykkluftdrevne harpungeværer her i landet og neppe noen som er registrert. For øvrig er nå et strikkdrevet harpungevær akkurat like farlig. Begge skyter uten problem en pil rett gjennom et menneske.

Edited by bardp
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (2 timer siden):

Fangstredskaper som går tapt.....
Der er vel skillet mellom harpun og buelignende redskap : fanglinen for å finne gjen harpunen........
Over vann på jaktbart vilt kan man neppe ha fangline, i tilfelle blir det ei ganske stor snelle.....

 

Onkel i Amerika har selfølgelig utstyret du trenger.

 

X02_0542.jpg

  • Haha 1
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (2 timer siden):

Fangstredskaper som går tapt.....
Der er vel skillet mellom harpun og buelignende redskap : fanglinen for å finne gjen harpunen........
Over vann på jaktbart vilt kan man neppe ha fangline, i tilfelle blir det ei ganske stor snelle.....

 

Man finner jo normalt/ nesten alltid pila igjen ved buejakt. Enten står den i dyret, eller den står i bakken rett bortenfor eter å ha passert gjennom. Det er vanlig å bruke skarpe farger, og ofte lysende nocker.

K

  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (17 timer siden):

Hvorfor ikke spørrerette myndighet i stedet.  De er ikke farlige.......

Hehe, jeg "disliket" først, fordi jeg trodde det var luftbuene du mente ikke var farlige, men så var det myndigheten(e)! 😅

 

Denne tråden har gitt meg noen fine perspektiver på undervannsjakt. Takk for det! Jeg ser at harpun kan være både mer gøy og mindre ødeleggende, dersom man praktiserer gode regler.

 

(Litt off-topic: ) Akkurat minstemål er en regel jeg generelt er skeptisk til, etter en vitenskapelig presentasjon jeg så en gang. Store fisker formerer seg svært mye mer effektivt enn små, og er samtidig mye sjeldnere. Så minstemål er i beste fall tveegget... 😕

Edited by Elias Hasle
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 17.6.2022 den 15.13):

Undervannsjegeren kan jo velge hva han tar og ikke tar. I praksis gidder en vel neppe å fange fisk en ikke skal ha til mat? Ved vanlig fiske derimot er jo en stor andel småfisk/drittfisk som bare blir kastet.

 

 

 

I konkuranser er ikke fangst på 15-20kg+ per mann pr dag uvanlig (effektiv jakttid er normalt 3 timer), konkuransen er kort og greit å fange mest mulig fisk på denne tiden.

 

I konkuranser doneres som oftest fisken til sykehjem eller levers til mottak, så ingenting går tapt.

 

Jeg finner det smakløst, andre kan fritt mene hva de måtte ønske :-) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser nå ikke helt problemet med fiskemengden om den blir tatt vare på. Det og konkurrere om noe slikt har ikke jeg heller sansen for. Sist jeg var ute med båten og fisket kom jeg på land med ca 200 kg torsk som jeg tok vare på. Har nå vært på jakt og skutt elg på flere hundrede kg. Om det er noe bedre vet jeg ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (På 17.6.2022 den 12.48):

Tror du skal prøve en spikerpistol og skyte "blink" og se hvor bra egnet de er til noe kriminelt. En hammer og drill er vel mer brukervennlig til sånt.

En typisk kriminell bruk av våpen er til trusler. Selv om en spikerpistol er dårlig å skyte med, utgjør den en viss avstandstrussel. Andre farlige verktøy kan man trygt løpe fra. (Kniver og hammere kan bli kastet etter en, men etter dette ene "skuddet" er angriperen plutselig tomhendt.)

 

Jeg vil tro at en gærning eller slemming med spikerpistol kan klare å holde ganske mange personer fanget i et klasserom, et NAV-venterom, et banklokale e.l.. 😬

Link to comment
Share on other sites

Elias Hasle skrev (1 time siden):

Jeg vil tro at en gærning eller slemming med spikerpistol kan klare å holde ganske mange personer fanget i et klasserom, et NAV-venterom, et banklokale e.l.. 😬

Tror til og med tullingen kan tape sammen noen grillpølser sammen med noen ledninger og holde gisler med å si det er en bombe. Håper ikke du vil ha registrert grillpølser og ledninger? 

 

Link to comment
Share on other sites

Mye å drasse på om en skal bruke trykkluft spikerpistol som våpen. Bare kompressoren er jo forholdsvis stor og tung og så må en jo ha strøm om en nå ikke her en bensindrevet sak. Tar jo litt tid å få opp trykket også så ikke akkurat hurtig å rigge opp klar til bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på disse, som har en innebygget lufttank med høyt trykk: https://www.airbowsystems.com/ (merk navnet "Airbow". 😉)

 

Litt om den ene varianten: "100% air-powered, Airbow® Concrete puts more hours into every day by firing drive pins into 50MPa+ concrete and 10mm+ steel, rapidly, consistently and safely. Developed in New Zealand and powered only by high-pressure air, it’s cordless and requires no power adjustment as you transition from one material to another or one drive pin length to another."

Edited by Elias Hasle
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (33 minutter siden):

Tror til og med tullingen kan tape sammen noen grillpølser sammen med noen ledninger og holde gisler med å si det er en bombe. Håper ikke du vil ha registrert grillpølser og ledninger? 

Nei, det vil jeg ikke! 😅 Men i motsetning til en slik "pølsebombe" kan en spikerpistol lett demonstreres med et skudd i et bord eller noe sånt. 😬

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...