Jump to content

Første rifle!


Ghosty

Recommended Posts

2 hours ago, Bergara-Man said:

Mener du at kravet satt i den Norske loven er for dårlig da eller ?

Nei, det er minimum. Og nok under ideelle forhold.

 

Quote

Men folk får bare mene og tro det de vil, så lenge rådene følger kravene til anslagsenergi på 100m så er det ingen fare.

 

Det er ingen fare for å bryte loven nei. Jeg ser bare ikke poenget med å jage minimum. Hvor tynt snøre kan du fiske laks med liksom?
Ja jeg går med 223 i år, men det er med 77gr kuler (ikke for nybegynnere), og kun fordi det er den eneste "lille" rifla jeg har. Så snart jeg får hanka til meg ei bærbar rifle i 308 blir det det.

Det funker med blyfritt om EU eller kjerringa finner på det, og du kan legge ned alt som byr seg - fra rype til elg og bjørn. Og løpet varer leeenge.

 

 

3 hours ago, Bergara-Man said:

Treffer du ikke riktig med 223 REM så treffer du heller ikke riktig med 6,5x55. Jeg tviler sterkt på om 6,5x55 redder deg i den situasjonen.

Jeg har skutt noen rådyr (ble sittende og lure på om jeg har skutt flest rådyr, eller spylevæskekanner ;) ) - med forskjellige patroner, mest 308, men både større og mindre. Og at en har "mer å gå på" jo mer kule som treffer er jeg ikke i tvil om. 

Ikke

i

tvil...

 

Ei 155gr i 308 gir markert mye mer "slå ned" effekt enn ei 55gr, det nytter bare ikke å diskutere,og om du vil se det så prøv.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, MikiN1486 said:

Nei de kan velge å ikke implementere direktivet. Men kjenner vi norske politikere rett så kommer de til å implementere dette fort som fy for da kan de få klapp på hodet av Brussel. Høre dette kjent ut. (DAB)

 

Det er jeg ikke så sikker på om de bare kan velge å ikke implementere dette direktivet. Så lenge direktivet er relevant etter EØS-avtalen. Det står noe mer om dette her:

 

https://www.pwc.no/no/bransjer/bank-og-finans/finreg-skolen/grunnleggende-om-finreg/forholdet-til-nasjonale-og-eos-regler/hvordan-blir-eu-regelverkene-til-norsk-lov-.html

 

Når det gjelder f.eks. den NAV-saken med sykepenger som Norge mente folk ikke kunne ta med seg til utlandet (innen EU), så gikk de på en smell der. EU lovgivningen hadde suverenitet over Norsk trygderett der (ser det ut som så langt i hvert fall). Men det faller vel kanskje inn under andre regler i EØS-avtalen.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, M67 said:

Ei 155gr i 308 gir markert mye mer "slå ned" effekt enn ei 55gr, det nytter bare ikke å diskutere,og om du vil se det så prøv.

 

K

 

"slå ned" effekten er vel tilstrekkelig på 223REM vil jeg mene, men treffer du ikke der du skal så hjelper det ikke om du så bruker stor kanon. Hvor stort høl skal du nødvendigvis lage i et lite rådyr liksom.......

 

Du får vel fort kjappere ekspansjon av en hurtig 223REM blyspiss jaktkule i 900 m/s enn tilsvarende 308win jaktkule, unntaket er vel kanskje om du velger 110 grains V-Max i 308'en og får den opp i 900 m/s.

 

Uansett, 223 REM er mer enn nok patron på rådyr.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bergara-Man said:

 

Det er jeg ikke så sikker på om de bare kan velge å ikke implementere dette direktivet.

For at det i det heile skal bli eit direktiv så må alle eu/eøs land vere enige i at det skal innføres. I tilleg så finnes reservasjonsretten. 
Så er også mange direktiv generelle og kan/må justeres for å passe inn i det enkelte medlemsland. 
 

Link to comment
Share on other sites

On 8/26/2020 at 7:15 PM, bardp said:

Noen mener jo at en skal kjøpe 308 uansett hva den skal brukes til men etter min mening er den knapt brukbar til noe som helst.

Makan til sprøyt er det lenge siden jeg har hørt.

Om kaliberet er 8mm eller 7,62mm betyr nada.

180gr kula gjør samme nytten i begge kaliber.

Eneste grunn for å velge 6,5x55 til storviltjakt må være å servere DFS spirer gratis tomhylser.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, bardp said:

Enig men 308 er ræva 30 06 funker bra.

Sprøyt og tull.  308W er en utmerket patron både til jakt og presisjonsskyting.

Harald Stenvaag satte verdensrekord med den på 300 meter under VM i Moskva i 1990. En uslåelig rekord på 600.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, nhd said:

Harald Stenvaag satte verdensrekord med den på 300 meter under VM i Moskva i 1990.

Joda jeg har sikkert skutt 50-60.000 skudd med 308 før jeg så lyset å forsto at 6,5x55 var mye bedre til presisjonsskyting.

Og til jakt hvor jeg ønsker å bruke 180-200 gr kuler er 30 06 mye bedre da jeg får plass til den kruttmengden som skal til for å få skikkelig fart på kula. 308 er nå bare ræva om en nå ikke skal skyte med AG3.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, bardp said:

Enig men 308 er ræva 30 06 funker bra.

Sprøyt og tull. Jakt er ikke presisjonsskyting anyway.

Lader en ikke selv er forskjellen mellom disse neglisjerbar.

Slutt å spre svada til nybegynnere.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bergara-Man said:

 

Du får vel fort kjappere ekspansjon av en hurtig 223REM blyspiss jaktkule i 900 m/s enn tilsvarende 308win jaktkule, unntaket er vel kanskje om du velger 110 grains V-Max i 308'en og får den opp i 900 m/s.

 

900 m/s med 110 gr er da ikke vanskelig. 1000 m/s er mulig ifølge VVs tabeller.

 

10 hours ago, Bergara-Man said:

Uansett, 223 REM er mer enn nok patron på rådyr.

 

Stort sett ja. Men det er ikke all verden margin.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, MikiN1486 said:

Var vel snakk om 200grn men ..110 GR.. blir vel litt tungt i både 308 å 30-06😅😅

grain forkortes "gr" og gram "g". "grn" er bare feil - akkurat som "308 å 30-06" - når ble "30-06 er verb, i infinitiv ;)

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...