Jump to content

Første rifle!


Ghosty

Recommended Posts

Hei. Jeg er snart påvei til våpen forhandleren og har 3 forskjellige tilbud og gå etter. 


1. Tikka t3xlite med hausken demper og nikko Stirling Diamond 3-12x56 optikk. 
2. Tikka t3xlite med A-tec H2 demper og vortex Crossfire 3-12x56 Hog Hunter optikk.
3. Tikka t3xlite med hausken demper og meopta optika6 3-18x56 optikk.

Hvilke av disse ville du valgt og hvorfor? :)

Link to comment
Share on other sites

Den som er billigst. Rifla er den samme, demperene demper alle sammen og alle kikkertsiktene er gode nok til jakt og skyting på bane. Meoptaen er kanskje dyrest og "best" menom den er mye dyrere enn de andre så hadde jeg bytett den ut med et av de andre tilbudene og brukt sparte penger på ammunisjon og annet jeg trengte.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tenker om meopta'n er at det må jo være greit med 18 i zoom. Kanskje man aldri kommer til og trenge det, men det vet man jo aldri. Det er mye man finner på finn, men mitt problem da er jo hvordan det har blitt behandlet, det har man ingen garanti for. Syns valget er vanskelig da jeg ikke vil kjøpe "søppel" til den prisen. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle kjøpt nytt:

 

Først hadde jeg løpt og kjøpt denne kikkerten:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=140199491

 

Så hadde jeg forandret lisensen til 308 og kjøpt denne:

https://bmwear.no/produkt/vapen/rifle/tikka/tikka-t3-lite

 

Så hadde jeg fått Wear til å tilpasse en egnet demper og montert kikkerten så lavt som mulig.

 

Totalpris ca 22K.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

AsgeirK: hvem er det du støtter? Meopta eller mente du zeiss? 

Føler 6,5 passer bedre til min type jakt. Men tar imot alle tips dere kommer med! Zeiss er jo en helt annen prisklasse 🤑 men er jo noe mange nevner😊

Edited by Ghosty
Link to comment
Share on other sites

Den "pakka" jeg har satt opp koster det samme som de andre pakkene med Zeiss kikkert.

Eneste forskjellen er at kaliberet er endret til 308.

308 treningsammo er også billigere enn 6,5 til jaktrifletrening på 100/200m.

Rekylmessig er det ingen særlig forskjell med demper.

Kommer du til å skyte mye er også levetiden på 308 løp mye bedre enn 6,5.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Ghosty said:

AsgeirK: hvem er det du støtter? Meopta eller mente du zeiss? 

Føler 6,5 passer bedre til min type jakt. Men tar imot alle tips dere kommer med! Zeiss er jo en helt annen prisklasse 🤑 men er jo noe mange nevner😊

Zeiss, bedre å legge penger i god optikk og heller droppe demper;) 

 

Får og ASV på zeiss som kan være grei å ha til småvilt på lengre hold 

Edited by AsgeirK
Link to comment
Share on other sites

Som vanlig kommer det ulike anbefalinger når noen skal anskaffe sitt første våpen. Jeg mener en jaktrifle i 6,5x55 er et meget godt utgangspunkt til allsidig jakt, og at en Tikka3x lite med ukappet pipe (57 cm) også duger bra til storviltjakt med de tyngste kulene (det kan den nok også gjøre om du ikke kapper mer enn 4-5 cm). Meopta-kikkerten i tilbud 3 er også et fornuftig valg i mellomklassen, og holder i lange baner til variert småviltjakt, samt til storviltjakt godt ut i skumringstimen. (Denne kikkerten har for øvrig 6 x zoom, men maks 18 x forstørrelse).

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg si at jeg har 6,5x55 selv. Topp kaliber. Men vil samtidig ikke anbefale å kjøpe det kaliberet som 1 gangs kaliber som du sannsynligvis skal jakte med i mange år fremover.  Anbefaler 308. Bedre utvalg i kuler og vekter. Mer egnet for blyfri en 6,5. Spesielt hvis dagens krav består og bly kommer garantert til å bli faset ut. Ikke er det store forskjellen i rekyl heller. Og det er bedre utvalg i ammo i resten av verden om en plutselig skal på tur.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Ghosty said:

Har ikke tenkt meg på elgjakt med det første nei, blir heller småvilt. 

 

Jeg hadde valgt pakke nr. 3 som du lister opp, i 6,5x55. Meopta'en er vel den beste kvaliteten, samt 3-18x er godt å ha. Hausken demper er bra saker, man bør ha den JD224mkII som minimum synes jeg, så smeller det ikke så gæli. Hausken WD60 demper jo ennå bedre, mer behagelig å skyte med. Men koster jo mer.

 

Hvis du ikke har tenkt deg på elgjakt eller hjortejakt (storvilt) så er jo kaliber 223REM veldig fint på rådyr og småvilt. Fordelen med 223REM er mye mindre rekyl, samt ammo-prisene er heller ikke avskrekkende. Sørg for at T3x-versjonen er den med 1:8" i riflestigning i så fall, så kan du bruke tyngre kuler (69 grains etc.).

 

Eksempel ammo:

https://www.jaktogfriluft.no/rifle-ammo-3#/specFilters=20!#-!1214&pageSize=48&viewMode=grid&orderBy=10&pageNumber=1

 

For eksempel T3x nedenfor, med Zeiss V4 4-16x44 retikkel 20, hausken JD224 demper:

 

bilde.png.a6862fe492ba173317440c0d2799ef92.png

 

https://bmwear.no/produkt/vapen/riflepakker/tikka-1/tikka-t3x-lite-mleupold-vx-1-3-9x40

 

 

Link mer ammo 223REM:

https://www.landro.no/produkter/ammunisjon/rifleammunisjon?Filter=1¤1:1¤1_.223_Rem&Keep=true

 

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/223

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Bergara-Man said:

 

Jeg hadde valgt pakke nr. 3 som du lister opp, i 6,5x55. Meopta'en er vel den beste kvaliteten, samt 3-18x er godt å ha. Hausken demper er bra saker, man bør ha den JD224mkII som minimum synes jeg, så smeller det ikke så gæli. Hausken WD60 demper jo ennå bedre, mer behagelig å skyte med. Men koster jo mer.

 

Hvis du ikke har tenkt deg på elgjakt eller hjortejakt (storvilt) så er jo kaliber 223REM veldig fint på rådyr og småvilt. Fordelen med 223REM er mye mindre rekyl, samt ammo-prisene er heller ikke avskrekkende. Sørg for at T3x-versjonen er den med 1:8" i riflestigning i så fall, så kan du bruke tyngre kuler (69 grains etc.).

 

Eksempel ammo:

https://www.jaktogfriluft.no/rifle-ammo-3#/specFilters=20!#-!1214&pageSize=48&viewMode=grid&orderBy=10&pageNumber=1

 

For eksempel T3x nedenfor, med Zeiss V4 4-16x44 retikkel 20, hausken JD224 demper:

 

bilde.png.a6862fe492ba173317440c0d2799ef92.png

 

https://bmwear.no/produkt/vapen/riflepakker/tikka-1/tikka-t3x-lite-mleupold-vx-1-3-9x40

 

 

Link mer ammo 223REM:

https://www.landro.no/produkter/ammunisjon/rifleammunisjon?Filter=1¤1:1¤1_.223_Rem&Keep=true

 

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/223

Dette var en bra tilbakemelding på posten min! :) takk så mye 👍 har egentlig ett budsjett på 20k og vet ikke om jeg skla gå for den til 18k så jeg har litt igjen og bruke på jaktstøvler 🤔 vi får se hva tiden vil vise 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er 6,5x55 det riktige valget. Noen mener jo at en skal kjøpe 308 uansett hva den skal brukes til men etter min mening er den knapt brukbar til noe som helst. Kjøp demper med en gang og bruk den så slipper du å ende opp med like dårlig hørsel som meg. Ikke kjøp kort idiotløp da blir du sittende med en saluttkanon/potetkanon uten skikkelig utgangshastighet. Lykke til.

Edited by bardp
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Da er 6,5x55 det riktige valget. Noen mener jo at en skal kjøpe 308 uansett hva den skal brukes til men etter min mening er den knapt brukbar til noe som helst. Kjøp demper med en gang og bruk den så slipper du å ende opp med like dårlig hørsel som meg. Ikke kjøp kort idiotløp da blir du sittende med en saluttkanon/potetkanon uten skikkelig utgangshastighet. Lykke til.

Kan du utdype hva som gjør 308 knapt brukbar til noe som helst? 6,5x55 og 308 er nokså like ut til 200m og kommer mere ann på kula enn kalibere med tanke på kulebane for eksempel (etter 200m er heller 6,5x55 bedre på kulebane ). Jeg har både 6,5x55 og 308 og bruker begge på jakt hvert år, Kan anbefale begge kaliber til nybegynnere. ! :)

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Hare4 said:

Kan du utdype hva som gjør 308 knapt brukbar til noe som helst? 6,5x55 og 308 er nokså like ut til 200m og kommer mere ann på kula enn kalibere med tanke på kulebane for eksempel (etter 200m er heller 6,5x55 bedre på kulebane ). Jeg har både 6,5x55 og 308 og bruker begge på jakt hvert år, Kan anbefale begge kaliber til nybegynnere. ! :)

automat pymeen er ubrukelig, korte piper lager potetkastere med munningsflamme ut av en annen verden uansett kaliber, billig ikke-europeisk optikk kan ikke brukes, dårlig hørsel. Dette er klassiske tegn på GGG syndromet. 

Link to comment
Share on other sites

Ser at 308 alt er nemt, undrer meg over at ikkje Browning har dukka opp😂😂😂

 

Eg hadde ikkje valgt nokon av kikkertene. Alle er heilt ok kvalitetsmessig men 3x som minste forstørring er for mykje og det er ikkje ofte du har behov for meire enn 8-10x på jakt.

Mulig jakt ikkje er det primære behovet, men du bør velge ut frå bruken.
Mitt tips er å kjøpe den billigste pakka. Kaliber er heilt topp, demperne er likeverdige. Skyt og få erfaring og oppgraderer kikkert når du har spart opp nokre kroner. Då veit du meire kva bruksområde og behovet ditt er.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

"Småviltjakt" skreiv han.  Eg antar at det ikkje er drivjakt, og då kan forstørrelse være kjekt å ha.  (Men tips sidan dette er første børse:  Dei fleste har lettare for å lære seg å skyte på lav forstørrelse, så ikkje still kikkerten på 18x første dagen.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ghosty said:

Blir nok hjortejakt etterhvert, men nå er jeg i startfasen og begynner med introjakt på rådyr til høsten :)

@Ghosty

Da er det en del trening på banen som gjelder, og med 6,5x55 får du kjøpt billige treningsskudd på banen. Finn.no er kanskje ikke dumt dersom en ser på eksempelvis Torf sine linker. Imidlertid er det ikke dumt å legge en del penger i en god optikk. Da det er surt å måtte bruke mere penger på brukendes optikk før du får snudd deg. Meopta er et brukendes merke, som er bedre enn en skulle tro. Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å knytte kontakt med en erfaren jeger/skytter her inne på forummet. Før du beveger deg ut i det store markedet på Finn.no. Det er lett å bli lurt til noe som du angrer på, dersom du ikke har den helt store erfaringen. Samt for guds skyld, prøveskyt 308/3006 før du velger en av de, og ja demper er ett must. Tenk på hørselen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

T3 I 6.5x55 og Federal fusion er god kombo. Har skutt opp nokre pakker med denne før ladepressa kom i hus.
Meget! god presisjon, god jaktkule med utmerket restvekt og hyggelig pris.

Til trening så fungerer det meste, om du er tilknytta eit skytterlag så er det som oftest greie priser der. Dersom ikkje så er Partizan heilt ok på pris og kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tussehaugen said:

Såg det no at han nemnte rådyrjakt i starten og så mulig hjort. Høg forstørring på middels kvalitet er ikkje det beste valget så mitt tips er uendra.

 Ser også det er foreslått 223...

Det var vel ikkje akkurat eit bra råd...?

Til din opplysning tussehaugen:   Han nevner først småviltjakt, og at han ikke skal jakte elg med det første. Derfor er 223REM foreslått. Det er et bra råd, og tilstrekkelig for småviltjakt og rådyr m.m. Mindre rekyl er dessuten bra, fordi de fleste skyter bedre da. Miljødirektoratet har en oversikt over arter her:

 

https://www.miljodirektoratet.no/globalassets/bilder/temabilder/jakt-og-fangst/jakttider2017-2022.pdf

 

I tillegg er anslagsenergi-kravet slik at Rådyr, Rev, Bever og Gaupe lovlig kan jaktes med 223 REM, fordi den tilfredstiller kravet i loven. Fra lovdata, se paragraf 16:

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5

Quote

§ 16.Krav til rifleammunisjon

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E10

 

Og fra NJFF: https://www.njff.no/jakt/Last nedsider for jakt skyting og hund/Last ned skyting/Kaliberoversikt rifle.pdf

 

En 223 REM krever dessuten ikke så stor lyddemper som de større kaliberne for å dempes bra, det er jo mye mindre krutt som brennes. En Hausken JD224mkII er det jeg selv har på 223REM, og den demper veldig bra. På en 6,5x55 eller 308Win, 30-06 ville jeg hatt Hausken WD60 for å komme ned mot samme lydnivå.

 

For storviltjakt ville jeg hatt en egen rifle til det bruket, og hvis det nå blir et slikt blyforbud om noen år slik EU driver og strir om, så hadde nok mitt valg falt på en 30-06. Da kan man bruke f.eks. Barnes 150 grains kobberkule og få bra fart og ekspansjon på denne. Samt en Hausken WD60 som et minimum for lyddemping.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte mitt første rifle for 2år siden og brukte my tid kammeret og finn. Det jeg endte opp med var en Cz 550 i 308 med en Burris Euro Diamond 3-12x52 kikkert med lys og Hausken MD45. Budsjettet mitt var under halvparten av ditt, og tror hele morroa kom på under 7000.

Planen var og bytte ut kikkereten på sikt, men tror ikke jeg gidder, kikkerten har fått mye skryt her på forumet og kan ikke si jeg er skuffet over den selv heller. Cz'en ble valgt pga Mauser kassen? og ett bra justerbart avtrekk. Er ikke det mest spennende våpenet som finnes men det funker og går godt. Vurderer å bytte til en Boyds stokk snart.

Rekylen i en 308 er ikke avskrekkende.

 

Lykke til med valget og skytingen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, kommentarene når noen skal kjøpe ny rifle er som vanlig her inne endeløse og om .308 eller 6,5x55 er best likeså. - At rifla skal hete Tikka T3 er det derimot rørende enighet i. 😁 

Jeg skal ikke blande meg, men vil likevel lufte synspunkter på forstørrelse på kikkert.- Når har man for praktisk jakt bruk for 18x ?? - Toppjakt på 300m?

 

Har under mange år brukt en Schmidt&Bender på en .30-06 jeg har. Den har forstørrelse 3-12× og kan ikke huske at den noen gang på Hjort/Elgjakt har vært på høgre enn 5 eller 6×.- Selv det krever en del tilvenning.

 

I skogen er en kikkert 2,5-4× det beste og ofte alt man behøver. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Bergara-Man said:

Til din opplysning tussehaugen:   Han nevner først småviltjakt, og at han ikke skal jakte elg med det første. Derfor er 223REM foreslått. Det er et bra råd, og tilstrekkelig for småviltjakt og rådyr m.m.

223Rem er det absolutte minimum for lovlig rådyrjakt. Og kulevalg og riflestigning og bla-bla, er relevant og viktig. Om du skyter et par rådyr, så vil du legge merke til at "DRT" (dead right there) - effekten er betydelig avhengig av kaliber og kulevekt. For en fersk jeger vil jeg påstå at 223Rem er et dårlig råd. Det er mer enn nok til rådyrjakt, og jeg jakter selv med det - men du må vite hva du holder på med, og du må holde igjen skudd du ville tatt - iallefall som ny jeger som VIL felle noe - med større saker. 6.5x55 er det naturlige og "mest riktige" valget her. Min datter på 13, og 148cm skyter aldeles utmerket med 6.5x55, så en må forvente at voksne mannfolk overlever rekylen. At man trener inn avtrekk og annen riktig teknikk er en slevfølge uansett kaliber.

 

Lyddemper er jo alltid et kompromiss, du skal svinge rundt på den skogen, den skal ikke være for tung, og den skal tåle trening... Min ASE Utra JetZ er for tung, og demper ikke aller best, men den tåler et tonn skyting - og når rifla datt ned, svingte rundt og landa på lyddemperen så det ble et greit krater i grusveien - så satt 1. testskudd midt i pappkoppen - på 300m. Det er ikke alltid sånt kommer fram i et tall i en test, og praktiske hensyn er ikke dumme å ta. Som med 223en på rådyr. Ja det er nice, men tja.

 

T3 er nice det og, men det fins Mauser M12, og det fins mye, likevel er en T3 "som penger" og kan omsettes om man vil "gå videre", og det er aldri feil.

 

18x på topp er sikkert for mye - men det står nå en 5-20x50 på 223en min. Men det er mye fordi jeg har holdt på ei stund, og vil se hva jeg holder på med om jeg skulle få lyst til å skyte et rådyr som ikke står rett foran skotuppene - og det skal neppe nybegynneren uansett - så ja, jo men så er det jo kjekt til innskyting, osv. Uerfarne skyttere skyter veldig ofte bedre på banen med litt forstørrelse, og man skal både lære, og få selvtillit, så hvorfor ikke.

 

Plutselig skal en skyte ei and, og er det nå 100m dit, så er 4x ikke mye... 

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enig med M67. 223 er er flott kaliber, men minimum på rådyr. Tror jeg ville gått for 308, hvis målet er jakt. Er mye mer kuler og Jakt ammunisjon tilgjengelig for 308 vs 6,5. 
Kjøp ei rifle i 6,5 eller 308, så kan du senere kjøpe deg ei 223. Da har du alt du trenger for riflejakt i Norge. For jakt tror jeg alle nevnte våpen i denne tråden gir nok presisjon. Her må du bare finne det våpenet som du liker best! Hva er best å holde i og hva passer deg best? 

Link to comment
Share on other sites

Gå innom et par jaktbutikker så gir di deg tips om kaliber og rifle valg, mange selger brukte våpen også som du kan få greie pakkepriser :) men kaliberne  6,5x55, 308 og 30-06 vil alltid gå igjen og er en fin plass å starte men likevel et kaliber som en normal jeger klarer seg med resten av livet :) 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

223Rem er det absolutte minimum for lovlig rådyrjakt.

 

Egentlig ikke, 222 REM og faktisk 204 Ruger er fullt lovlige også. De tilfredstiller begge anslagsenergi-kravet satt av myndighetene. Hornady 222 REM ammo med 50 grains V-Max er oppgitt til 1267 Joule på 100m. Hornady 204 Ruger med 40 grains V-Max er oppgitt til 1452 Joule på 100 m. Mener du at kravet satt i den Norske loven er for dårlig da eller ?

 

223 REM er mer enn kraftig nok, rådyr er et lite tynt dyr så en 223 REM kule har mer enn nok kraft og ekspansjon til effektiv felling, slik som anslagsenergi-kravet også sier. Federal Fusion kula (62 grains) jeg har testet på 4L spylerveske-kanner med vann som sto tett inntil hverandre, og kula ekspanderte eksepsjonelt bra.

 

bilde.png.ac377ea4cf44d7fb65a8ccc30538828f.png

 

Treffer du ikke riktig med 223 REM så treffer du heller ikke riktig med 6,5x55. Jeg tviler sterkt på om 6,5x55 redder deg i den situasjonen.

 

Men folk får bare mene og tro det de vil, så lenge rådene følger kravene til anslagsenergi på 100m så er det ingen fare.

 

Her er en som skriver litt om rådyrjakt og forskjellige kalibre:

https://www.kammeret.no/topic/65771-223-på-rådyr/?tab=comments#comment-1038666

 

Her er det en som tester div. kuler i 223 REM:

https://www.kammeret.no/topic/303-kuletest-223-rem-06092008/

 

En annen ting er at hvis det nå kommer et blyforbud innen 4-5 år så vil 6,5x55 få problemer til storvilt-jakt. Da må du kunne lade f.eks. 140 grains Hornady GMX til rundt 860 m/s for å klare anslagsenergi-kravet (2700 Joule på 100m), og helst ha minst 66cm pipelengde. Fabrikkammo med homogene kuler som klarer det kravet finner jeg ikke, man må i så fall lade selv.......

 

Derfor kan 6,5x55 være et dårlig råd å komme med hvis blyforbudet kommer og du regner med at den rifla kan brukes på storviltjakt med fabrikkammo i framtiden. Da ryker han jo på en ny børse bare til storviltjakt da, resultatet blir da det samme som å ha en 223 REM og en 30-06 som jeg skriver. Men, ingen kan si noe om hvordan utfallet blir om akkurat den blyforbud-saken ennå.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Bergara-Man said:

En annen ting er at hvis det nå kommer et blyforbud innen 4-5 år så vil 6,5x55 få problemer til storvilt-jakt.

 

Nå forutsetter du at en endring i regelverket KUN medfører blyforbud. Det kan tenkes at våre kjære folkevalgte klarer å endre mer enn en regel om gangen, og da kan det jo tenkes at krav til anslagsenergi ved blyfrie kuler reduseres eller tilpasses slik at 6.5x55 fortsatt kan brukes.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, hleth said:

Kjøpte mitt første rifle for 2år siden og brukte my tid kammeret og finn. Det jeg endte opp med var en Cz 550 i 308 med en Burris Euro Diamond 3-12x52 kikkert med lys og Hausken MD45. Budsjettet mitt var under halvparten av ditt, og tror hele morroa kom på under 7000.

Planen var og bytte ut kikkereten på sikt, men tror ikke jeg gidder, kikkerten har fått mye skryt her på forumet og kan ikke si jeg er skuffet over den selv heller. Cz'en ble valgt pga Mauser kassen? og ett bra justerbart avtrekk. Er ikke det mest spennende våpenet som finnes men det funker og går godt. Vurderer å bytte til en Boyds stokk snart.

Rekylen i en 308 er ikke avskrekkende.

 

Lykke til med valget og skytingen.

Takk takk! 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bergara-Man said:

 

Egentlig ikke, 222 REM og faktisk 204 Ruger er fullt lovlige også. De tilfredstiller begge anslagsenergi-kravet satt av myndighetene. Hornady 222 REM ammo med 50 grains V-Max er oppgitt til 1267 Joule på 100m. Hornady 204 Ruger med 40 grains V-Max er oppgitt til 1452 Joule på 100 m. Mener du at kravet satt i den Norske loven er for dårlig da eller ?

 

223 REM er mer enn kraftig nok, rådyr er et lite tynt dyr så en 223 REM kule har mer enn nok kraft og ekspansjon til effektiv felling, slik som anslagsenergi-kravet også sier. Federal Fusion kula (62 grains) jeg har testet på 4L spylerveske-kanner med vann som sto tett inntil hverandre, og kula ekspanderte eksepsjonelt bra.

 

bilde.png.ac377ea4cf44d7fb65a8ccc30538828f.png

 

Treffer du ikke riktig med 223 REM så treffer du heller ikke riktig med 6,5x55. Jeg tviler sterkt på om 6,5x55 redder deg i den situasjonen.

 

Men folk får bare mene og tro det de vil, så lenge rådene følger kravene til anslagsenergi på 100m så er det ingen fare.

 

Her er en som skriver litt om rådyrjakt og forskjellige kalibre:

https://www.kammeret.no/topic/65771-223-på-rådyr/?tab=comments#comment-1038666

 

Her er det en som tester div. kuler i 223 REM:

https://www.kammeret.no/topic/303-kuletest-223-rem-06092008/

 

En annen ting er at hvis det nå kommer et blyforbud innen 4-5 år så vil 6,5x55 få problemer til storvilt-jakt. Da må du kunne lade f.eks. 140 grains Hornady GMX til rundt 860 m/s for å klare anslagsenergi-kravet (2700 Joule på 100m), og helst ha minst 66cm pipelengde. Fabrikkammo med homogene kuler som klarer det kravet finner jeg ikke, man må i så fall lade selv.......

 

Derfor kan 6,5x55 være et dårlig råd å komme med hvis blyforbudet kommer og du regner med at den rifla kan brukes på storviltjakt med fabrikkammo i framtiden. Da ryker han jo på en ny børse bare til storviltjakt da, resultatet blir da det samme som å ha en 223 REM og en 30-06 som jeg skriver. Men, ingen kan si noe om hvordan utfallet blir om akkurat den blyforbud-saken ennå.

Takk for gode råd! 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, tussehaugen said:

Kjøpte meg ny 6.5x55 i vinter. 
5.mai i år så var blyforbudet oppe til behandling på stortinget som dok 8 forslag frå SV ved  Nævra ( NRK ut i naturen) Kaski og Haltbrekken. 
Ser  ut til at TS med fleire kan jakte storvilt med sitt valgte kaliber i nokre år til.

 

ED91137E-E5A7-49A5-B2D7-355358D62A87.jpeg

 

Det spørs vel hva som kommer ut av EU-avstemmingen som er planlagt den 3. september:

 

https://www.agriland.ie/farming-news/new-date-set-for-eu-vote-on-lead-ammunition-ban/

 

Blir det blyforbud der så har vel ikke Norske politikere så mye de skulle ha sagt, da vi er medlem i EØS og må følge forbudet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...