JohnFredrik Posted August 23, 2020 Share Posted August 23, 2020 Hei, hadde akkurat konfirmasjon og fikk en carl gustaf i 6.5x55, men tenker også og kjøpe meg en hagle til rypejakt og diverse småviltjakt ser etter en hagle som ikke er så veldig dyr, maks 10 000 men helst under det. Vet ikke helt hva jeg skal se etter, har skutt med halvauto og O/U før, og føler at jeg treffer bedre med halvauto'en, men jeg har hørt at de kan være dårligere en O/U på vinterjakt der det er -20 osv. Så kom med forslag, og bør jeg kjøpe en brukt hagle? eller helt ny? -John F Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berettagrouse Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 En pent brukt/behandlet Beretta, Browning eller Miroku O/U hagle i kaliber 12 vil bli min anbefaling. Er av den oppfatning at brukte våpen i fra godt anerkjente produsenter er bedre på det meste, om ikke alt vs "billige børser" i fra mindre anerkjente produsenter. Gitt at stokken på børsa passer til deg, så er en kal 12" o/u det beste alternativet pga enkel mekanisme med færre feilkilder enn på f.ex en auto, 2 løp der du kan benytte forskjellig boring i choker i løpene og forskjellige str på hagl i forhold til hold på første og andre skuddet, bedre balansert enn en auto, og kaliber 12 pga av størst og best utvalg på ammo. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnFredrik Posted August 24, 2020 Author Share Posted August 24, 2020 8 hours ago, Berettagrouse said: En pent brukt/behandlet Beretta, Browning eller Miroku O/U hagle i kaliber 12 vil bli min anbefaling. Er av den oppfatning at brukte våpen i fra godt anerkjente produsenter er bedre på det meste, om ikke alt vs "billige børser" i fra mindre anerkjente produsenter. Gitt at stokken på børsa passer til deg, så er en kal 12" o/u det beste alternativet pga enkel mekanisme med færre feilkilder enn på f.ex en auto, 2 løp der du kan benytte forskjellig boring i choker i løpene og forskjellige str på hagl i forhold til hold på første og andre skuddet, bedre balansert enn en auto, og kaliber 12 pga av størst og best utvalg på ammo. Burde eg se etter en eller to avtrekkere? selv liker jeg en best.. Og er baikal gode hagler? ser etter en hagle som funker lenge og tåler mye, utseende har ikke så mye og si:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bardp Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 Star Baikal er bra saker ikke de fineste men svært driftssikre og robuste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnFredrik Posted August 24, 2020 Author Share Posted August 24, 2020 38 minutes ago, bardp said: Star Baikal er bra saker ikke de fineste men svært driftssikre og robuste. Blir sikkert så jeg går for det da, er det verdt og kjøpe med ejektorer? En venn av meg kjøpte seg en Altay 812K, er de gode? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torf Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 Japansk SKB i skyhøy kvalitet til en "billig" penge, 7500.-: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=157535515 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnFredrik Posted August 24, 2020 Author Share Posted August 24, 2020 2 minutes ago, Torf said: Japansk SKB i skyhøy kvalitet til en "billig" penge, 7500.-: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=157535515 Hei, vet du om denne tåler stål? Aldri hørt om SKB, så må lese meg opp. Men er det noen kjente feil med de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torf Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 (edited) Den tåler hvertfall stål leirduepatroner. SKB er omtrent "uslitelige" og kvalitetsmessig tilsvarer vel denne Browning B525/725 grad 5 til +/- 60000.- villedende pris. "Ulempen" i forhold til Browningene er at den ikke har utskiftbare choker. Den siste hagla jeg kjøpte til jakt har faste choker og jeg greier meg med det. Det er en Browning B25. Hadde jeg hatt plass på kortet hadde jeg kjøpt SKB'en på flekken forutsatt at den er i god stand og laget i Japan (noe jeg er 95% sikker på at denne er) SKB i Japan ble avviklet for endel år siden og "solgt" til Tyrkia hvor de fortsatt blir produsert Google er din venn. Edited August 24, 2020 by Torf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berettagrouse Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Du bør i alle fall kjøpe en Star Baikal fremfor noen av de Tyrkiske alternativene i denne prisklassen etter min mening. SKB som nevnes her er også et meget godt alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berettagrouse Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 12 hours ago, JohnFredrik said: Burde eg se etter en eller to avtrekkere? selv liker jeg en best.. Og er baikal gode hagler? ser etter en hagle som funker lenge og tåler mye, utseende har ikke så mye og si:) Personlig fortrekker jeg en avtrekker, og er av den oppfatning at det er det enkleste og beste skytemessig.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts