Jump to content

Recommended Posts

Hei, hadde akkurat konfirmasjon og fikk en carl gustaf i 6.5x55, men tenker også og kjøpe meg en hagle til rypejakt og diverse småviltjakt

ser etter en hagle som ikke er så veldig dyr, maks 10 000 men helst under det. Vet ikke helt hva jeg skal se etter, har skutt med halvauto og O/U før, og føler at jeg treffer bedre med halvauto'en, men jeg har hørt at de kan være dårligere en O/U på vinterjakt der det er -20 osv.

Så kom med forslag, og bør jeg kjøpe en brukt hagle? eller helt ny?

-John F

En pent brukt/behandlet Beretta, Browning eller Miroku O/U hagle i kaliber 12 vil bli min anbefaling. Er av den oppfatning at brukte våpen i fra godt anerkjente produsenter er bedre på det meste, om ikke alt vs "billige børser" i fra mindre anerkjente produsenter. Gitt at stokken på børsa passer til deg, så er en kal 12" o/u det beste alternativet pga enkel mekanisme med færre feilkilder enn på f.ex en auto, 2 løp der du kan benytte forskjellig boring i choker i løpene og forskjellige str på hagl i forhold til hold på første og andre skuddet, bedre balansert enn en auto, og kaliber 12 pga av størst og best utvalg på ammo.       

• Like 1

8 hours ago, Berettagrouse said:

En pent brukt/behandlet Beretta, Browning eller Miroku O/U hagle i kaliber 12 vil bli min anbefaling. Er av den oppfatning at brukte våpen i fra godt anerkjente produsenter er bedre på det meste, om ikke alt vs "billige børser" i fra mindre anerkjente produsenter. Gitt at stokken på børsa passer til deg, så er en kal 12" o/u det beste alternativet pga enkel mekanisme med færre feilkilder enn på f.ex en auto, 2 løp der du kan benytte forskjellig boring i choker i løpene og forskjellige str på hagl i forhold til hold på første og andre skuddet, bedre balansert enn en auto, og kaliber 12 pga av størst og best utvalg på ammo.       

Burde eg se etter en eller to avtrekkere? selv liker jeg en best..

Og er baikal gode hagler? 

ser etter en hagle som funker lenge og tåler mye, utseende har ikke så mye og si:)

Den tåler hvertfall stål leirduepatroner.

SKB er omtrent "uslitelige" og kvalitetsmessig tilsvarer vel denne Browning B525/725 grad 5 til +/- 60000.- villedende pris.

"Ulempen" i forhold til Browningene er at den ikke har utskiftbare choker. Den siste hagla jeg kjøpte til jakt har faste choker og jeg greier meg med det. Det er en Browning B25. Hadde jeg hatt plass på kortet hadde jeg kjøpt SKB'en på flekken forutsatt at den er i god stand og laget i Japan (noe jeg er 95% sikker på at denne er)

SKB i Japan ble avviklet for endel år siden og "solgt" til Tyrkia hvor de fortsatt blir produsert

Google er din venn.

Edited by Torf
  • Like 2

12 hours ago, JohnFredrik said:

Burde eg se etter en eller to avtrekkere? selv liker jeg en best..

Og er baikal gode hagler? 

ser etter en hagle som funker lenge og tåler mye, utseende har ikke så mye og si:)

Personlig fortrekker jeg en avtrekker, og er av den oppfatning at det er det enkleste og beste skytemessig.. :) 

• Like 1