Jump to content

Sint bamse


AsgeirK

Recommended Posts

Dette er ikke nødvendigvis resultat av et mislykket hodeskudd, kan være andre forklaringer....

Men at skytter har avfyrt et dårlig skudd mot et farlig rovvilt kan det vel neppe være tvil om.

 

Edit: Og dessverre en svært uheldig og trist hendelse for oss jegere nå ved sesongstart.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den såkalte "bjørneprøven" (oppskyting) avsluttes med hurtigserie der treffområde er midt mellom øya på bjørnen, så sånn sett må en vel si at det er "akseptert". De mer kyniske vil vel også si at hvis en skyter etter hodet vil den enten stryke med eller man klipper kjeven som her - slik at den ikke klarer å bite verken hund eller jeger. 

 

Selv har jeg en ganske sterk motforestilling mot å skyte etter hodet på noe vilt. Oppleves unødvendig all den tid en har en mye større blink like ved, som er vel så effektiv. Og ja, jeg har også vært med på ettersøk etter vilt skadeskutt i hodet, og det er aldri noe stas. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo aldri skutt mot noen bjørn  og ikke sett en heller. Men tenker bare at når det gjelder isbjørn skyter man alltid i selvforsvar , og da er det vel mot en bjørn som kommer rett mot deg. Og nærmest deg er vel da hodet det som er nærmest å skyte mot. Kanskje skulder/nakke også er tilgjengelig . På jakt på brunbjørn er vel situasjonen en annen.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Robinson said:

Jeg har jo aldri skutt mot noen bjørn  og ikke sett en heller. Men tenker bare at når det gjelder isbjørn skyter man alltid i selvforsvar , og da er det vel mot en bjørn som kommer rett mot deg. Og nærmest deg er vel da hodet det som er nærmest å skyte mot. Kanskje skulder/nakke også er tilgjengelig . På jakt på brunbjørn er vel situasjonen en annen.

Det var akkurat derfor vi fikk presiseringen om ikke å skyte mot hodet: fordi det (visstnok) er veldig lett å gjøre denne feilen når hodet er så tilgjengelig, men at dette ikke skulle gjøre mer enn å gi isbjørnen litt hodepine og gjøre den enda mer oppsatt på å bamsemumse deg.

Link to comment
Share on other sites

”Nu må De nok skynde Dem, ellers blir det for sent”. 

 

Sitat:

En dag da de hadde rodd over en åpen råk, hørte Nansen at Johansen ropte bak seg: ”Ta børsa!”. Da han snudde seg, så han en isbjørn bøyd over en kjempende Johansen på bakken. Johansen holdt så vidt tanngarden unna med et grep under strupen på bjørnen. Nansen begynte å lete etter geværet, men den tunge kajakken gled ned i råken. Mens Nansen dro kajakken tilbake, kom det kalt fra Johansen: ”Nu må De nok skynde Dem, ellers blir det for sent”. Isbjørnen ble tilslutt skutt. Eneste skade var at Johansen hadde fått en skikkelig ørefik av bjørnelabben, som rev en hvit stripe i det skitne kinnet hans.

 

Nordmannen med den beste humor i møte med isbjørn må ha vært Hjalmar Johansen...

Ref. Fram I  ekspedisjonen (Nansen) 1893-96

 

http://polarhistorie.no/ekspedisjoner/Fram I.html

 

 

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Robinson said:

Og nærmest deg er vel da hodet det som er nærmest å skyte mot. Kanskje skulder/nakke også er tilgjengelig . På jakt på brunbjørn er vel situasjonen en annen.

Er du actionfilm iskald er det ned i knestående og få bedre vinkling, skyt til du er tom og nå er det kolben som ryker 😅

Håper virkelig aldri jeg må forsvare meg mot sint bjørn i krattskogen

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...