Jump to content

Hjelp til montering av kikkert


Dangle

Recommended Posts

Hei!

Har nå montert min første kikkert selv. Ville helst gått til børsemaker, men har jeg ikke funnet en her. Da er det like greit å lære det selv.
Har brukt Warne medium ringer og kikkerten er en zeiss conquest v4 3-12 kikkert. Har nå montert den, men ville dele noen bilder for å høre om det så ut som jeg har gjort noe feil.  Har skrudd ringene litt og litt til sunn fornuft sier at de ikke går mer igjen. MEN som bilde viser så er det fortsatt litt åpning som får det til å se ut som montasjen ikke er helt "Lukket". Er det normalt? Tar gjerne i mot tips. Har selvfølgelig fulgt warne sin instruksjon for montering, men fant ikke noe om det der.


IMG_0770.JPG.b1218e730021148a0028ac688f1a38a5.JPG

IMG_0773.JPG.119496d7e052e5bafd52ef5b57535650.JPG

IMG_0771.JPG

IMG_0772.JPG

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering: Demonterte og tørket både kikkert og ringene godt med en pusselapp og satt det sammen igjen. Uansett så det ut som det ble bedre denne gang. Skruene var enklere og skru inn, men fortsatt er det er lite mellomrom. Har en mistanke om at det skal være slik. Håper noen her inne vet svaret. Uansett her bildene etter det ble montert på nytt. Skal nevne at både kikkert og ringer er 30mm og er bare strammet skruene med sunn fornuft uten å ta for mye i. Mener det sitter ganske greit nå.

 

 

IMG_0775.JPG

 

 

 

IMG_0774.JPG

Edited by Dangle
Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg har montert uten riktig moment(på 308 rifle) har det skjedd at kikkert flyttet seg noen mm i ringene på første skudd. Tok da å strammet litt til, så satt den fast. Blir litt feig uten momentnøkkel. Med riktig moment har aldri kikkerten flyttet seg. Det er riktig at warne ringene ikke skal «lukkes» helt. Det som er viktig er at skruene er like stramme. Sporet i ringen skal være rett. Altså, begge skruene på ringen skal være like stramme. Da sitter den godt rundt røret. Strammer du for hardt, kan du ødelegge optikken. 
Blir nok bra det der!

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd forskjellig, men det som funker best er å sette opp rifla på banen. Gjerne i en benk. Sikt på 100 meteren gjennom pipa. Juster sånn at kikkert og pipa sikter rett på svarten. Skyt, så fin tuner du kikkert. 
greit å gjøre det sånn, så slipper du ødelegge noe elektronikk på banen..

Link to comment
Share on other sites

Var og skjøt den inn i kveld. Heldigvis fikk jeg god hjelp på banen til å stille inn. Lærte nok en ting eller to der. Skjøt 19 skudd med 9,3x62 først med stativ til den var innskutt og så uten. Kikkerten satt som støpt og er  fornøyd med samlingene.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...