Jump to content

22LR magasin over 10 skudd lovlig å beholde etter 1.januar når ny våpenlov innføres ?


Sku

Recommended Posts

I følge ny forskrift til gammel våpenlov, som trer i kraft 1.oktober, så kan  magasin over 10 skudd som er erverva tidligere beholdes.

 

Men i forslag til ny våpenlov står det 

"§ 2-5 Krav til løyve for erverv av våpenmagasin med stor patronkapasitet

Den som vil erverve eller ha våpenmagasin til løyvepliktige skytevåpen med større patronkapasitet enn 10 for rifler eller fem for hagler, samt våpenmagasin med større patronkapasitet enn 20 for pistolar, må ha løyve etter våpenlova §§ 10, 12 eller § 13 og §§ 4-4 andre ledd, 4-12 andre ledd, 5-6, 5-8 eller § 5-9 i denne forskrifta."

 

Det er sånn jeg har forstått det ikke noe unntak for 22LR på magasinbegrensning.

 

Hvis § 2-5 blir stående som i forslaget, når ny våpenlov innføres 1.januar, kan man da beholde 22LR magasin over 10 skudd som er erverva tidligere, uten at man har tillatelse for "høykapasitets magasin", som jeg antar det er bare dynamisk skyttere som får ?

 

Jeg har hørt noen si at det er tilfelle, men slik jeg leser § 2-5 b så utelukker "ha"  at store magasin som allerede er innkjøpt før loven trer i kraft, kan beholdes, uten  "løyve".

Men jeg har hørt andre som sier det motsatte.

 

Er det noen som vet hva som er rett, hvis § 2-5 blir stående som i forslaget ?

 

Link to comment
Share on other sites

Det er jo det vi har fått høre hele tiden, men det som faktisk står i forslaget er jo åpenbart noe annet.
"De som vil erverve eller ha våpenmagasin"

 

Og det er siste del som har en problematisk formulering. Ervervsbiten er jo greit nok (selv om vi ikke synes den gir noen mening)

Om du ikke kan erverve, men at det er greit å beholde det man har, så er det jo unødvendig å skrive teksten på denne måten. Dette betyr jo åpenbart at det ikke bare er nyerverv, men det å inneha magasinene i seg selv som krever egen tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Alle får beholde alle magasiner kjøpt før 1. oktober.. uansett.

 

Ole

Men kan man bruke de uten løyve? Kan jeg ta med min 10/22 ervervet for jakt på skytebana med et 25-skudds magasin?


Eller blir det et klassisk tilfelle av "det er ok at du har det, så lenge du ikke bruker det"?

Link to comment
Share on other sites

Nå ble vel denne utsatt pga mange rare forumleringer og annet så vi får se hva det nye forslaget blir. Om 22lr er får unntak osv. Men slik JEG leser "De som vil erverve eller ha våpenmagasin" så leser jeg det slik at de som vil kjøpe seg slike etter 1. oktober må søke om å få kjøpe. Mens vi som har fra før kan beholde men kan ikke selge de videre. Så skal du engang selge 10/22en din må du kassere 25/75 skuddsmagasinene eller selge til en som kan kjøpe de ;) og sende med rifla de originale/uoriginale 10 skuddsene.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AndersR said:

Dette betyr jo åpenbart at det ikke bare er nyerverv, men det å inneha magasinene i seg selv som krever egen tillatelse.

Lurer på hvordan polisen skal finne ut hvem som har store magasiner og ikke her i landet? Skal de da sjekek alle bestillinger hos Norske OG utenlandske forhandlere for å se hvem som har kjøpt slik da? Og om den da har solgt de videre igjen må de finne ut hvem som kjøpte de? Nå har jo ikke politiet kapasitet til å ta folk som er kriminelle engang så tror ikke de kommer til å legge masse ressurser i å ta han "Ola" som har et 15 skudds magasin til US liggende etter krigen i en skuff. Eller han "Pær" som har et 10/22 magasin med plass til 25stk 22lr patroner ;)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AndersR said:

Det er jo det vi har fått høre hele tiden, men det som faktisk står i forslaget er jo åpenbart noe annet.
"De som vil erverve eller ha våpenmagasin"

 

Og det er siste del som har en problematisk formulering. Ervervsbiten er jo greit nok (selv om vi ikke synes den gir noen mening)

Om du ikke kan erverve, men at det er greit å beholde det man har, så er det jo unødvendig å skrive teksten på denne måten. Dette betyr jo åpenbart at det ikke bare er nyerverv, men det å inneha magasinene i seg selv som krever egen tillatelse.

 

Lovtekster skal ikke ha "unødvendigheter".

 

Det som står i forslagsteksten er, i norsk juridisk klartekst, at det er ulovlig å kjøpe og ulovlig å eie, med mindre man har løyve. Man legger ikke til "eller ha" uten at det har mening.

 

Det kan godt være at Ei tihi har rett, i den forstand at noen har sagt eller ment at denne innstrammingen ikke er ment å gjelde magasiner man allerede eier. Men det er vitterlig ikke det som står i forslag til ny våpenlov, og som vi alle vet blir det før eller senere den eksakte lovteksten som blir gjeldende. I beste fall...

 

Tidligere justisminister Dørum uttalte, om knivforbudet som nettopp hadde blitt vedtatt, at "det selvfølgelig ikke var ment å gjelde sveitserkniver og lignende". Hvordan praktiseres det i dag, tro?

Link to comment
Share on other sites

Når intensjonen og den faktiske teksten ikke harmonerer, er det et problem.

 

Forhåpentligvis er dette tygd skikkelig igjennom av de stakkars juristene som skal har fått som oppgave å få politikernes og byråkratenes tanker over til faktisk fungerende lovtekst, innen det ferdige resultatet er klart.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ei tohi varjata said:

Alle får beholde alle magasiner kjøpt før 1. oktober.. uansett.

 

Ole

Er du sikker på det?

Ved siste revisjon skulle også folk som ved ikrafttredelse av loven hadde en type materiell skulle få beholde det uregistrert.
Når loven kom var det ikke lenger slik.

En ting er hva høringsforslaget sier og en ting er hva den endelige lovteksten blir.

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

Slike ting er jo uansett håpløst å styre. Hvordan kan man bevise at et magasin har vært i en persons eie fra før loven kom?

Og hvorfor er gamle magasiner ikke ansett som farlige, men nye magasiner er dritfarlige?

 

Ser for meg at dette blir nødt til å forenkles veldig når den endelige lovteksten kommer, ellers blir det bare rot.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Mas-36 said:

Lurer på hvordan polisen skal finne ut hvem som har store magasiner og ikke her i landet? Skal de da sjekek alle bestillinger hos Norske OG utenlandske forhandlere for å se hvem som har kjøpt slik da? Og om den da har solgt de videre igjen må de finne ut hvem som kjøpte de? Nå har jo ikke politiet kapasitet til å ta folk som er kriminelle engang så tror ikke de kommer til å legge masse ressurser i å ta han "Ola" som har et 15 skudds magasin til US liggende etter krigen i en skuff. Eller han "Pær" som har et 10/22 magasin med plass til 25stk 22lr patroner ;)

Jeg tror heller ikke at det blir noe storstilt aksjon for å finne evt for store magasiner rundt om i landet.

Det legger dog endel føringer for hva som ikke bør ligge fremme ved en oppbevaringskontroll... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...