Jump to content

Binary trigger


trombone

Recommended Posts

Jeg har som en god Bjørn ligget i dvale en stund. Nå begynner det å friste å komme seg igang igjen. Og da må en jo oppdatere seg litt på moteriktig utstyr, for alle vet jo at det er det som gir poeng på skiva, ikke sant? ( Shiny Kit Syndrome, anyone??)

Nåvel, til saken. Jeg har oppdaget på verdensveven at det har kommet "binæravtrekkere" til endel mer eller mindre konkurransedyktige rifler, og at Brownells Norge faktisk listefører disse med norsk pris. "Binær" i denne sammenhengen vil si at et skudd går av både ved å presse inn og slippe ut igjen avtrekkeren. Ikke noe for jakt akkurat, og det ville vel forundre meg om det i det hele tatt er lov i Norge. Men om så er må jo dynamisk være den eneste disiplinen hvor dette kan være en fordel. Noen med tanker rundt dette? Er det noe i regelverk(forbundet) eller lovverk/PODs rundskriv som nevner noe om en sånn løsning? 

Link to comment
Share on other sites

Det trengs ikke noe lovverk her, hadde du kommet med noe sånt på dynamiskmatch så hadde de aller fleste tenkt at du var totalt idiot. En annen ting er hvordan skal man løse utfordringen ved å skyte på poppere, stål osv. Den pekefingerlogistikken skulle jeg likt å se noen få til. Forøvrig er vekslingshastighet på en AR ikke noe raskere enn et normalt godt trent avtrekkerfinger uansett (8-9 hundredeler), så det vil ikke være noe fordel å hente her.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir vel definert som helauto i våpenforskriften, fra paragraf 3:

 

Helautomatisk defineres som en funksjoneringsmetode hvorav våpenet lades og spennes automatisk etter hvert skudd ved hjelp av den energi som genereres av våpenets ammunisjon eller annen tilført energi, og hvor man med et enkelt avtrekk kan avfyre flere patroner etter hverandre.

 

Fra IPSC rifle rules:

5.1.11 Rifles offering only "burst" and/or fully automatic operation (i.e. whereby more than one round can be 
discharged on a single pull or activation of the trigger) are prohibited (see Rule 10.5.15).

Link to comment
Share on other sites

Ja, regnet med det. Poppere skulle nok la seg ordne i og med at avtrekket har egen omstiller hvor enkeltskudd er et alternativ. Teknikaliteten i forhold til fullauto er at i 'kansk lovgivning regnes det å slippe avtrekkeren som en manipulering. Altså likestilt med å presse inn avtrekket. Har slett ingen forventning om at det vil ha noe å si for norsk lovgivning, men stusser som sagt på at dette finnes på Brownells Norge. Det er jo mye annet rart som ikke slipper igjennom til de europeiske nettsidene.

Link to comment
Share on other sites

Artig problemstilling. Har selv fundert litt rundt disse binære avtrekkerene, og i likhet med de fleste avskrevet de som fjas og ubrukelig til noe annet enn raske magasintømminger a’ la bump stock. Men, jeg hadde allikevel hatt lyst til å prøve en slik én gang - om ikke annet for å bekrefte fordommene (raske magasintømminger har både jeg og lommeboka vokst fra). Siden dette sannsynligvis ikke kommer til å skje noen gang, ikke minst fordi jeg neppe kommer til å legge en eneste kalori i å få det til å skje; finnes der nogen kammerater som faktisk har prøvd disse greiene, og kan dele av sine erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Ingen regler imot å eie deler som gjør rifla di helautomatisk per nå. Så hvem som helst kan selge autosear, lightning link osv.

Stapper du noe sånt i rifla di derimot.

 

Norsk lovgivning er ikke like innfløkt som amerikansk og baserer seg mye på tolkning og skjønn.

 

Kort oppsummert, ikke gidd, enten sørger du potensielt for at du aldri får ha våpen igjen, alternativt fucker opp våpenloven med enda mer teit detaljregulering for resten av oss.

 

Binary trigger er en dings for å prøve å få "automat" ved å omgå Amerikansk lovgivning.

Ikke bry deg med å omgå den norske når intensjonen til paragraf 3 er ganske opplagt.

 

Som aps sier. Du kan skyte like fort som helauto ar med en trent pekefinger og en faktisk god avtrekker

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...