Jump to content

Villsvinjeger tok feil, skjøt to ponnier


uglebugle

Recommended Posts

2 hours ago, Sakoen75 said:

Tragisk, begynner å bli noen episoder med lignende nå på villsvin jakt...

Ja, slike saker er tragiske fordi:

 

- media, og særlig den tabloide pressen, elsker dem

- jegere generelt framstilles som skytekåte galninger 

 

Jeg våger å påstå at 99,9% av alle seriøse jegere holder tilbake skudd med mindre de er 100% sikre på hva de skyter på. Men som over alt ellers i samfunnet, ikke alle er like seriøse i utøvelsen av det de holder på med. Bilførere f. eks.? De får stort sett være i fred, med mindre de er kjendiser....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Sakoen75 said:

Tragisk, begynner å bli noen episoder med lignende nå på villsvin jakt...

Problemet med villsvinjakt er jo at det som oftest er mørkt.
Jeg har siktet på «svin», som fikk mistenkelig lange bein etterhvert - dåhjort som kom gående i langt gress og over der hvor det var slått... Det var ikke langt fra at det smalt heller...

Shettiser HAR jo korte bein, og tenker du i gråmørket, så ligner de en hel del på et stort villsvin.

Det høres jo som en god case FOR nattoptikk

 

K

 

Edited by Ei tohi varjata
klipp klipp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja kvalitets natt/termisk avslører mye i mørket men jeg føler jeg måtte bygge meg (lyst til å si mye erfaring) erfaring for å forstå hva jeg så. Steiner varmet av sola som ble kjøretøy, trær ble folk osv pga varme og kalde soner i objektet.

Finnes helt rå termisk som gir helt klare detaljer og de som bare du ser kroppsform som en gris og ser på en hest i høyt gress.

 

Vil nesten påstå at det må brukes en håndholdt tilsvarende i tillegg til et sikte, ikke bra å sitte og skanne med våpenet i skogen og avgjøre hva det er som beveger der ute i mørket.

Men det koster vel to nyrer og litt av levern...

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Sakoen75 said:

Men det koster vel to nyrer og litt av levern...

Neida. Pulsar sine håndholdte innstegsmodeller er faktisk ganske detaljerte i bildet. Går du opp noen hakk er de helt suverene.

Det er ingen problemer å se forskjell på hjort,elg, rådyr rev etc. Om det kommer en oppreist jeger gående i mørket, så er det heller ikke tvil hva man ser. 

 

Nå finnes det jo jegere som, i fullt dagslys, skyter hjort når de trodde de skøyt på et rådyr, og hester når de skulle skyte elg, så at termisk kan være enda en kilde til feilskyting, er det vel ikke tvil om,,,,men det er like mye personen bak kikkerten sin feil, som optikken.

 

Kunsten er å bruke hodet, før man begynner å leke "landsskytterstevne" i svarteste natta..

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 8/18/2020 at 9:18 PM, Sølvrev said:

Ja, slike saker er tragiske fordi:

 

- media, og særlig den tabloide pressen, elsker dem

- jegere generelt framstilles som skytekåte galninger 

 

Jeg våger å påstå at 99,9% av alle seriøse jegere holder tilbake skudd med mindre de er 100% sikre på hva de skyter på. Men som over alt ellers i samfunnet, ikke alle er like seriøse i utøvelsen av det de holder på med. Bilførere f. eks.? De får stort sett være i fred, med mindre de er kjendiser....

Bodde i det området i ti år. Mye geit og sau som ”forsvinner” spesiellt på enkelte årstider. Ikke utenkelig at jegeren utmerket vel visste hva han skjøt på, men ble tatt på fersken. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...