Jump to content

Hørselsvern og avveininger (elektronisk)


Pontus

Recommended Posts

Hei!
 

Må ha nye hørselsvern etter at mine Sordin tok kvelden etter 10 år. 

 

Ser nå på lyddemping grunnet redsel for hørselsskaper. 

 

Har sett på brecom sine kontra Sordin pro x.

 

Men de tilbyr litt ulik demping på ulike frekvenser. Jeg bruker demper på rifla i tillegg til hørselsvernene, så for rifleskyting påvirker det ikke så mye. Men til hagla har jeg ikke demper, og er da avhengig av god demping. (Jeg tenker da i jaktsituasjon, på bane bruker jeg propper i tillegg).

 

Slik jeg vurderer det ser det faktisk ut til at brecom demper best ut fra disse tabellene:

 

image.png.4dd87210e7db725b75f1ab1d2a42c2f1.png

 

Hvordan passer dette med tanken om å dempe hagleskudd? Hvilke frekvenser har hagleskudd?

 

Holder en knapp på Sordin egentlig med tanke på vanntetthet og at jeg har silikonputer til disse liggende, men samtidig synes jeg det er viktig å prioritere lyddemping. Noen som kan noe om dette, eller som har erfaringer?

 

Eller andre modeller?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Pontus skrev:

Ser nå på lyddemping grunnet redsel for hørselsskaper. 

.... Men til hagla har jeg ikke demper, og er da avhengig av god demping. (Jeg tenker da i jaktsituasjon, på bane bruker jeg propper i tillegg).

Veldig lurt å bruke hørselsvern også ved hagleskyting. Til posteringsjakt, og muligens bevegelig jakt senhøstes, kan aktive (elektroniske) øreklokker a la Sordin, Peltor o.l. være et alternativ. Men om du skal gå hardt og langt tidlig i sesongen er det bare inne i øret-hørselvern som duger etter min oppfatning. Jeg (og mange andre) har skrevet om dette i andre tråder under Utstyr. Jeg mener slike elektroniske propper gir tilstrekkelig beskyttelse mot hørselsskader under jakt, på banen bruker du selvfølgelig øreklokker (gjerne kombinert med passive propper i tillegg). Ja, de koster litt og er litt plundrete i bruk, men du verden så behagelig å gå med i forhold til klokker (som gir begrepet "svett i ørene" en ny dimensjon). Mine gamle SoundScopes fra Starkey er 16 år gamle, og de virker ennå!

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Litt dårlig formulert fra meg, men jeg har brukt elektroniske hørselsvern fra Sordin på nesten all haglejakt de siste 15 årene. Jeg har også vært innom Soundscope støpte øreplugger, og jeg har også prøvd andre type forstøpte (og ikke-forstøpte) propper. For å gjøre en lang historie kort,  så lar det seg ikke gjøre å formstøpe propper til ørene mine med godt nok resultat. Misunnelig på de med normale øreganger :-) for det virker som en kanonløsning. Men jeg har blitt vant til å gå med elektroniske øreklokker, så det går greit. 

 

Utfordringen nå er at jeg må kjøpe nye, og jeg lurte derfor på om noen har erfaring med både Brecom og Sordin, og om Sordin egentlig demper haglesmellen godt nok med tanke på den tabellen jeg la inn. Hadde Brecom vært mer vanntett hadde jeg prøvd de, siden de ser ut til å dempe faktisk litt bedre. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Pontus said:

For å gjøre en lang historie kort,  så lar det seg ikke gjøre å formstøpe propper til ørene mine med godt nok resultat. Misunnelig på de med normale øreganger :-) for det virker som en kanonløsning. 

Uff, det var leit å høre, for det er en kanonløsning! Jeg vil tro at både Brecom og Sordin demper tilstrekkelig godt til at du er beskyttet mot hørselskader fra hagleskudd på jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...