Jump to content

Ang hjemmelading: Ladeboken, mine synspunkter så langt.


Baldrick

Recommended Posts

Etter tips fra en kollega som driver med skyting, lette jeg Internett rundt og fant til slutt Ladeboken, utgave 6.

Driver med praktisk pistolskyting, og skal nå kjøpe en Winchester 70 .308 av tidl nevnt kollega.

Kommer til å lade pistol og rifle, og Ladeboken har så langt tilført mye kunnskap.

Forfatterne skriver godt og jordnært, men jeg synes det hoppes frem og tilbake på enkelte tema, eller henvises til "men dette forteller jeg mer om senere".

Enkelte ting blir plutselig en del av terminologien, uten av det har vært beskrevet utførlig først.

Et godt eksempel er dette med Boxer og Berdanhetter. Dette blir nevnt tidlig i boken, men bare havner der plutselig, i en bisetning. Det blir ikke forklart spesielt godt (utover at Berdan nå er avleggs) før man kommer til kapittelet om riflepatroner, og selv da savner jeg den infoen som jeg fikk av mine erfarne skyttervenner.

Jeg tror Ladeboken ville tjent med å ha flere illustrasjoner, tverrsnitt etc som fulgte teksten i prosessene og konseptene, trinn for trinn.

Det blir ofte mye tekst, og ofte må man lage bildene selv i hodet.

 

Har nå bestilt The ABC's of Reloading av Bill Chevalier. Vi får se om den lever opp til forventningene. :-)

 

Ikke misforstå: Ladeboken er ei kjempebok, og jeg ville ikke vært den foruten. Men når den først er såpass bra og gjennomført, så legger jeg merke til ting som jeg har nevnt ovenfor.

 

 

Andre synspunkter fra den gemene hop?

Link to comment
Share on other sites

Godt og se at det er flere som mener det samme som meg. :oops:

Mye utrolig verdifull lesestoff men syns at rekkefølgen på noe av lesestoffet er litt ulogisk.

Tror det kunne litt utfordring og lada selv første gang uten og foreks kammeret.no til og støtte seg til.

Og alle de flinke og hjelpsomme som finnes her! :D

Får meg som bare har lest om det så langt til og bli litt forvirra etter å ha lest boka.

Men har også supplert med diverse filmer så en tror eg har gangen i det no.

Men som sagt innholdet er GULL!

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har flere nummer av ladeboken. Ser at de har flere plasser bare omsett direkte det som står i amerikanske ladebøker, som speer sin. Er så direkte oversatt som det kan bli.

 

Ellers så syns eg ladeboken er veldig grei å ha i tillegg til de amerikanske og et par andre norske.

 

Har sett at det er endel feil i ladeboken, deriblant kule diameteren på et par patroner, og det kan ikke vere så bra.

Prøvde å kontakte en av forfatterene om dette, men da fikk eg det. Det var normalt med slike feil i bøker, men eg mener at slike ting nesten ikke burde ha rom for feil.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Har pløyd gjennom både Ladeboken Nr. 4 og Nr. 6. Fantastisk flotte bøker. Spesielt det grafiske har blitt kraftig forbetra på Nr.6 synst eg, i tillegg til fleire kaliber.

 

Det kunne det godt ha vært et kapittel med " Feil og problemstillinger med lading "

Kva har du gjort feil dersom ..... skjer. Har slitt med alt frå kuler som ikkje vil henge etter halspressing, og til diene lager sår og hakk i kulene.

Det står litt her og litt der, og ein må som trådstarter beskriv, ein må hoppe frem og tilbake og merke ut diverse linjer.

 

Men for guds skyld, det står enormt med informasjon i dei bøkene, men ein kunne samla ting betre ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...