Jump to content

Federal Fusion 338 WM til elg?


MarkusRN

Recommended Posts

Hei!

Har nå nylig fått meg en 338 win mag rifle. Veldig fornøyd med denne og har fått ordnet lyddemper på den så den ikke sparker så hardt. Har nå bestått storviltprøven med den og er klar for jakta!

Bare lurer på, var en litt eldre kar som sa at jeg bare bør bruke bonda kuler på elg ellers er det fare for at mye kan "sprenge" hvis jeg treffer bein med en billig kule...

er dette sant eller bare tøv?

Har 2 pakker med federal fusion i dette kaliberet, vil det blir bra resultater av det eller kan jeg risikere mye splinter hvis jeg treffer bein?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare tøv, men i 338WM er nok problemet overdrevet. Treffer du bein blir det uansett masse beinsplinter, uansett kule - og disse lager gris. Men de bidrar til å få dyret fort i bakken.

Uansett er jo Federal Fusion ei "bonda" kule, så du kan ta det nokså rolig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde en litt merkelig opplevelse med den patronen i 30 06 i fjor. Skjøt en elgkalv på 1 m hold fra hofta og traff mitt i bogen. Den gikk ned i smellet men da vi slaktet den viste det seg at bogen nermest var eksplodert og kula hadde stoppet der. Hadde vel forventet gjennomskyting på en 70 Kg kalv fra 1 m hold.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, bardp skrev:

Hadde en litt merkelig opplevelse med den patronen i 30 06 i fjor. Skjøt en elgkalv på 1 m hold fra hofta og traff mitt i bogen. Den gikk ned i smellet men da vi slaktet den viste det seg at bogen nermest var eksplodert og kula hadde stoppet der. Hadde vel forventet gjennomskyting på en 70 Kg kalv fra 1 m hold.


Tja. Kort hold gir høy anslagshastighet, som igjen gir høy belastning på kula. 

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, ulf skrev:

Tja. Kort hold gir høy anslagshastighet, som igjen gir høy belastning på kula. 

Ja, og etter det jeg har sett av Fusion-kuler i .30-kaliber holder de ikke fullt så godt sammen som f. eks. Oryx ved treff i grove bein. Men for all del, i forhold til pris presterer de godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alle disse er skutt med 3006 180grain fusion.

Elgku.. 190kg slaktet. Ca 20meter hold. Gikk gjennom begge bogfjølene. Stoppet i skinnet. 70% restvekt. Posetivt overrasket hvor lite bortskjer det ble.. 

 

Kalv 70kg slaktet. Litt høyt bogskudd.. ca 60meter hold. Gikk rett gjennom. Lite bortskjer.. kalv 93kg slaktet. Skutt på 118meter. Høyt bogskudd. Lavere utgang.. ikke så mye bortskjer der heller.. 

 

Okse 268kg slaktet. Høyt bogskudd. Ca 90 meter. Gjennomskutt. Ca 70meter flukt før den la seg og var død da jeg kom fram. Helt akseptabelt bortskjer.

 

Kalv 98kg slaktet. Tett på 250meter hold. Bogskudd.. kule sto i skinn på motsatt side. 96% restvekt..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...