Jump to content

Afrikajakt på NRK2 NÅ


Rino Hals

Recommended Posts

Jeg har sett programmet idag og syntes det var fint!

Jeg må si jeg ikke har vært utenfor landets grenser på jakt selv.

Det som imidlertid slo meg var at jaktlederen var "pushy" mtp. skuddløsning. Jegeren mente hun ikke så dyret godt nok, men han presset på.

Nå falt dyrene i alle tilfellene, men jeg hadde ikke følt meg komfortabel i en slik situasjon.

 

Ellers synes jeg jegerne var greie i både uttalelser og jakt. Må si Afrika frister ja....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett programmet idag og syntes det var fint!

Jeg må si jeg ikke har vært utenfor landets grenser på jakt selv.

Det som imidlertid slo meg var at jaktlederen var "pushy" mtp. skuddløsning. Jegeren mente hun ikke så dyret godt nok, men han presset på.

Nå falt dyrene i alle tilfellene, men jeg hadde ikke følt meg komfortabel i en slik situasjon.

 

Ellers synes jeg jegerne var greie i både uttalelser og jakt. Må si Afrika frister ja....

 

Det er da jegeren som til syvende og sist tar denne avgjørelsen! Synes ikke damene imponerte i det hele tatt. De ble kjørt rundt, fikk beskjed om hvor dyrene var, hvor de skulle skyte og når de skulle skyte.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du da Rino?

 

 

Nå er jeg overhodet ikke noen ekspert, men siden du spør skal jeg svare deg, men det er min personlige mening, og ikke noen lov eller regel. :D

 

Jeg fikk inntrykk av at det var en gjeng danske fruer på jakt. De virket uerfarne og lik en god del andre jegere som besøker Afrika.

 

Minst ei av de danske fruene innrømmet jo også at hun kanskje ikke var noen jeger, mens en av de andre viste at hun hadde både dømmekraft og i alle fall en tanke erfaring. Men all in all kunne det virke som de stort sett hadde svært liten erfaring.

 

Det som Malla påpeker, ” at jaktlederen var "pushy" mtp. skuddløsning. Jegeren mente hun ikke så dyret godt nok, men han presset på.”-

Det kan kanskje hende det kunne virke som han pushet, men jeg tror at han i virkeligheten heller på en måte hjalp damen til å løsne skuddet da kanskje dyret var nervøst og på vei til å stikke sin kos. Jeg vet ikke, men jeg har hørt at guiden (husker ikke navnet hans sikkert for øyeblikket men mener det er Kobus. jeg har møtt han kun en gang.) er en meget rolig og avbalansert kar. Jakten forgikk forresten etter det jeg kunne se hos Limpopo Safaris litt nordvest for KNP.

 

De vi så i denne filmen var damer, men jeg har sett eksempler på mye av det samme med menn. De blir ledet frem til skuddsituasjonen, får anvist dyret og de skyter, for så å rette seg mot guiden med et spørrende blikk, og så stikke frem hånden for å motta gratulasjoner for skuddet. Et par ganger har jeg faktisk vurdert det slik at de faktisk har skutt for kraftig rekylerende rifler, og derfor ikke har klart å se verken skuddreaksjon eller klarer å holde fokus på det de har skutt på.

 

Jeg kunne skrevet en del om hva jeg mener om det å gratulere så fort et skudd er avfyrt også, men kun si at jeg ikke kan fordra det.. Dyret skal konstanteres dødt! Så kan det gratuleres... Og da selvfølgelig der dyret ligger, og ikke der du skjøt fra!!

 

Kriegh, du sier du ikke ble imponert av damene, at de ble kjørt rundt, fikk beskjed om hvor dyrene var, hvor de skulle skyte og når de skulle skyte.

 

Dette er faktisk tilfelle med mange norske jegere også. Ikke alle er like erfarne og trenger litt hjelp og støtte.

 

Heldigvis er ikke alle slik. Men det er nok kanskje lettere å legge merke til uerfarne jegere og deres oppførsel enn de som er klar over og vet hva de gjør.

 

Vi nordmenn har nok et annerledes syn på dette med jakt, og andre nasjoners tradisjoner og syn på ting er vel noe vi bare bør godta og akseptere.

 

Jeg syntes damene greide seg godt jeg. De lot til å ha fått en opplevelse de ville leve lenge på..

Link to comment
Share on other sites

Denne gjengen med damer har produsert 4 programmer og i ett av dem fra polen skal jeg si at det går unna med skytinga!helt riktig som xo sier de er ikke akkurat super erfarne men litt preget av sitrasjonen der og da :wink: og riktig jakten finner sted hos Limpopo safaris i Messina i Limpopo !ph ene er forøvrig en god venn ved navn kubus og wolla som også villreinjeger har truffet dernede :mrgreen:P.S kubus er kåret til beste ph i Rsa for 4 år siden og eier i dag mananga safaris.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pokker, jeg fikk ikke sett programmet.

Phene i Sør-Afrika er dyktige, hyggelige og proffesjonelle folk, men en vesentlig ting, de er også mennesker av kjøtt og blod.

Vi Nordmenn har som det er skrevet her, en annen tradisjon, ja faktisk ganske forskjellig fra mange land, det er IKKE negativt i det hele tatt. Vi har ord på oss for å være over snittet i jegerkvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...