Jump to content

Passer to 2 rem 700 i samme stokk?


spørsmål

Recommended Posts

Hei folkens!

Har i lange tider jaktet med mye rart, blant annet en remington 700. Denne rifla har vært så mye bed på tur at jeg ikke fant meg god til å selge denne:) Jeg lurte leng på om jeg skulle bygge om denne slik at jeg kunne ha en annen stokk «nåværende er trestokk». Samtidig så har jaktilbudet mitt endret seg  og «langholdsjakt» har nå kommet på banen. Før jeg i begir meg ut på noe sånt må nok gode 6 månders oppfrisking til 😊 uansett...

Spørsmålet mitt er om en remington 700 i kaliber 6,5*55 vil passe i samme stokk som remington i kaliber 300 win mag og omvendt. For eksempel om jeg kjøper en MDT ACC for min 6,5, vil jeg da kunne ta ut denne med noen skruer og sette 300 win uten noe modifikasjoner? 
Håpet var å kunne lage ett system jeg kan bruke for småviltjakt og storvilt i samme chassi. ACC har også mulighet til å øke vekta betraktelig «noe som kan være fordel om jeg skal Skyte mye 300»

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, msteiro said:

Du tenker da to låskasser med pipe og én stokk?

 

Siden 6,5x55 og 300wm begge går i lang kasse så vil samme chassis passe begge. 

 

Hvis du tenker samme rifle med to piper ville jeg heller gått for 30-06 eller noe som går med normalt sluttstykke.

Tenker da å ha 2 komplette rifler «låskasse, slutstykke og løp»som jeg har 1 chassi til.

Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Bytt til unbrakoskruer, skikkelig søylebedding og kjøp en liten momentnøkkel. 5minutter å bytte om.

 

 

Hvordan blir det med søylebedding når jeg skal veksle mellom 2 «rifler» 

Forstod det slik at mdt sitt acc chassi ville væra «beddefritt» altså at man slipper bedding:)? 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Ruger #1 said:

Hvorfor ikke to, eller flere løp i en rifle, i samme stokk, Rafdal muffe, to sluttstykker ? Teller som en rifle på kortet. Har det selv. Rafdal gjør en fremragende jobb. 

Trenger du 300 win mag?  Finn noe som passer kassen du har.

Behold 6,5x55 ;)

Hvordan fungerer dette? Med Rafdal muffe osv? Kan man kjøpe nye løp osv lg bytte selv uten børsemaker? Typ sånn som man kan på en sauer 200 str?

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, spørsmål skrev:

Hvordan fungerer dette? Med Rafdal muffe osv? Kan man kjøpe nye løp osv lg bytte selv uten børsemaker? Typ sånn som man kan på en sauer 200 str?

Skru inn og ut med håndmakt, eventuelt lett verktør som rørtang. Børsemaker lager alle løpene du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, spørsmål skrev:

Av ren nysgjerrighet hvor vanskelig er det å bli godkjent våpensamler..😅 ola nordmann kan vel ha 7 våpen, men våpensamler kan ha12?  Og hvor «grå» er disse grensene når det evt er snakk om arving av våpen?:) 

jaja, bytta litt topic

Du kan ha 6 (snart 8 ) søkt til bruksområde "jakt". Til konkurranse kan du ha 1 til hvert konkurranseprogram du deltar i, og reserve om du er mer aktiv.  I praksis kan du ha så mange våpen som du har bruk for eller råd til - jeg ligger vel akkurat under den siste akkurat nå...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Vanskelig. Og våpnene er ikke tillatt brukt.

 

Tallene dine er feil, det er ingen begrensning på antall våpen en kan eie. Har en behov  (i praksis må en også være litt skrivefør..) får du kjøpe. 

Nye samlere får kjøpe inntil 25 våpen.

Kan gladelig bekrefte dette etter å ha fått svar fra en bekjent som akkurat er dette. 25 våpen kommer jeg nok ikke oppi, men med da mitt og arv så blir det fort 11-12:) Noe spesielle krav for å bli samler? 

Link to comment
Share on other sites

På 15.8.2020 den 21.41, Ruger #1 skrev:

Hvorfor ikke to, eller flere løp i en rifle, i samme stokk, Rafdal muffe, to sluttstykker ? Teller som en rifle på kortet. Har det selv. Rafdal gjør en fremragende jobb. 

Trenger du 300 win mag?  Finn noe som passer kassen du har.

Behold 6,5x55 ;)

 

Da må en jo skyte inn hver, eller i beste fall stille om kikkerten, hver gang man skifter løp hvis man har en kikkert på kassa.

Bruker man to kikkerter må man jo ha 100% repeterbare montasjer også.

 

Det er mye enklere å ha to komplette, innskutte mekanismer ferdig til bruk.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, spørsmål skrev:

Kan gladelig bekrefte dette etter å ha fått svar fra en bekjent som akkurat er dette. 25 våpen kommer jeg nok ikke oppi, men med da mitt og arv så blir det fort 11-12:) Noe spesielle krav for å bli samler? 

Du får greit tre rifler du på «arv/affeksjonsverdi», men de vil også (hvertfall de fleste steder) få våpenkort påstemplet at de ikke kan brukes og du får ikke kjøpt ammo til de.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, spørsmål skrev:

Noe spesielle krav for å bli samler? 

Ja, men ingen vet egentlig helt hva de er.
 

Formelt må du være medlem i en samlerorganisasjon, ha vært medlem der lenge nok. For å bli medlem må du bli invitert, være hangaround en stund, og så bli opptatt. Det er litt sånn frimureraktig greie, må du spørre hvordan man blir det, så blir du det aldri...

Jeg har vært temmelig våpeninteressert, og holdt på med skyting i ca 40 år. Jeg kjenner antakelig hundrevis av skyttere, og noen få godkjente våpensamlere. Felles for alle våpensamlerene er at de er (godt) over 60 år - og alle har vært våpensamlere så lenge jeg har kjent dem (>20 år) Jeg har ikke hørt om noen som har blitt våpensamlere i nyere tid. Lykke til.

 

Våpensamling er en museumsgreie, du må samle et spesielt (smalt) interesseområde, og våpnene er ikke tillatt å skyte med. Våpen du skal bruke må du ha andre "unnskyldninger" for å eie. Som sagt tidligere, så er konkurranse det enkleste, og trolig beste, siden det fordrer litt skyting, og da kan man nesten ikke unngå å lære noe også.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, M67 said:

Ja, men ingen vet egentlig helt hva de er.
 

Formelt må du være medlem i en samlerorganisasjon, ha vært medlem der lenge nok. For å bli medlem må du bli invitert, være hangaround en stund, og så bli opptatt. Det er litt sånn frimureraktig greie, må du spørre hvordan man blir det, så blir du det aldri...

Jeg har vært temmelig våpeninteressert, og holdt på med skyting i ca 40 år. Jeg kjenner antakelig hundrevis av skyttere, og noen få godkjente våpensamlere. Felles for alle våpensamlerene er at de er (godt) over 60 år - og alle har vært våpensamlere så lenge jeg har kjent dem (>20 år) Jeg har ikke hørt om noen som har blitt våpensamlere i nyere tid. Lykke til.

 

Våpensamling er en museumsgreie, du må samle et spesielt (smalt) interesseområde, og våpnene er ikke tillatt å skyte med. Våpen du skal bruke må du ha andre "unnskyldninger" for å eie. Som sagt tidligere, så er konkurranse det enkleste, og trolig beste, siden det fordrer litt skyting, og da kan man nesten ikke unngå å lære noe også.

 

K

Da får jeg vel ta meg en kaffekopp med gubben min tidligere kollega. Han vært samler så lenge jeg har kjent han, og så vidt jeg vet er det ingen av de 20+ våpna han har som han ikke bruker😅 hva skal man kalle det «våpengal» 🤷🏻‍♂️. Uansett, takk for svar. Forhører meg med han jeg, kjent han i ca 10 år så da har han hvertfall vært samler i siden tidlig 30 åra og da er drt jo håp for en «Gubbe» som meg selv som ser ifølge papira er langt fra 30;)

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til opprinnelig post. 
Hvor er det best få tak i låskasse til 300?best kjøpe donor rifle osv eller ?

Og til slutt.. dersom man bruker ralfdal muffe osv, er dette dårligere presisjon? 
« om våpensamler skulle bli umulig »☺️
Tanken var å bryke 6,5 90%av tiden og bare bytte om til 300 for storviltjakta +øving til denne. 
bruker man muffe osv, hva er neggative sider? Passer de fremdeles i stokk osv?:)

Link to comment
Share on other sites

Ligger noen latterlig billige donorrifler på Finn. 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=49231863

Remington Custom Shop med McMillan stokk. 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=129137096

Custombygg av Rafdal, sannsynligvis med Bansner High Tech stokk. 

 

Begge stokkene koster vel 7000+ nye og kan lakkeres på nytt om de er ellers hele og fine.

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, spørsmål skrev:

Tilbake til opprinnelig post. 
Hvor er det best få tak i låskasse til 300?best kjøpe donor rifle osv eller ?

Og til slutt.. dersom man bruker ralfdal muffe osv, er dette dårligere presisjon? 
« om våpensamler skulle bli umulig »☺️
Tanken var å bryke 6,5 90%av tiden og bare bytte om til 300 for storviltjakta +øving til denne. 
bruker man muffe osv, hva er neggative sider? Passer de fremdeles i stokk osv?:)

De to (lange) 700-kassene passer i samme stokk, og jeg tror de samme (AICS lange) magasinene passer. Men du må ha to forskjellige sluttstykker. 

Remingtonlåskasser er så billige, og børsemakerarbeid så dyrt, at jeg hadde ikke vært i tvil. Kjøpt ei rifle i hvert kaliber, billigst mulig på Finn, og brukt samme chassi til dem. Stokkene kan du selge eller spare på.

 

Tenker du på å bli våpensamler for ha flere moderne kurante jaktvåpen, så glem det helt enkelt. Det fins ikke noe samlertema en kan ha R700 med løpsbyttemuffe på - det måtte i såfall være området "Rifler i segmentet mallninja/sniperwannabe mellom 2005 og 2019"...

 

K

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, M67 said:

De to (lange) 700-kassene passer i samme stokk, og jeg tror de samme (AICS lange) magasinene passer. Men du må ha to forskjellige sluttstykker. 

Remingtonlåskasser er så billige, og børsemakerarbeid så dyrt, at jeg hadde ikke vært i tvil. Kjøpt ei rifle i hvert kaliber, billigst mulig på Finn, og brukt samme chassi til dem. Stokkene kan du selge eller spare på.

 

Tenker du på å bli våpensamler for ha flere moderne kurante jaktvåpen, så glem det helt enkelt. Det fins ikke noe samlertema en kan ha R700 med løpsbyttemuffe på - det måtte i såfall være området "Rifler i segmentet mallninja/sniperwannabe mellom 2005 og 2019"...

 

K

Sku vært noen sånne «snipervannabee klasser:)». Noe spesielt jeg må tenke på når jeg evt kjøper brukte kasser/rifler? Innbiller meg at dersom man lader hart kan man ødelegge kasser osv? Hvorfan ser man evt om slikt er gjort? 
Har alltid kjør nytt, så nå er jeg på dypt vann:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...