Jump to content

Lån av rifle til Rådyrjakt


Tobbis

Recommended Posts

Hei,

Jeg har fått en god mulighet til å dra på rådyrjakt i høst, men mangler en rifle. Har funnet ut at jeg mest sannsynlig ikke rekker å få innvilget våpentillatelse tidsnok til å kjøpe rifle slik at jeg kan rekke årets bukkejakt  Nå har jeg blitt tilbudt å låne en 308(med et meget godt kikkertsikte, og lyddemper ifølge utlåner) av en pensjonert jeger, og har i den forbindelse et par spørsmål:

Det skal vel være mulig å låne en rifle selv om man ikke har noen skyteerfaring med våpenet vel? Har selv lånt ut hagla mi etter å ha fylt ut utlånserklæring, og der var rifle også et alternativ når man skulle fylle ut våpenart..

Jeg har ingen tidligere erfaring med rifleskyting og lurer på om det er noen som tilbyr instruksjon på det? Kontakter man den lokale jff? Noen som vet om foreninger som kan ha opplæringskapasitet rundt Oslo-området nå?

Hvor lang tid må jeg regne på å bruke på skytterbanen(ca. hvor mange treningsskudd trengs) som fersk rifleskytter før jeg kan ha forhåpning om å være stabil nok til både å bestå skytterprøven, og samtidig være stabilt god til å skyte, slik at jeg ikke skadeskyter?

Tar også gjerne i mot tips til ammo for 308 til rådyrjakt(selv om det sikkert finnes 100 meninger, og tråder om det her på forumet😂).

Hilsen Tobbis som intenst håper på å rekke årets bukkejakt!!!!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pga. korona-situasjonen slipper de som jaktet i fjor å avlegge skyteprøve i år, det gjelder også om de skal jakte med annet våpen.

 

Så vidt jeg forstår, jaktet du ikke i fjor, og da må du avlegge skyteprøve for storviltjakt med det aktuelle våpenet. Dvs., første del, 30 obligatoriske skudd, og andre del, 5 treff i sirkelen på "prøve-reinen".

 

Sitat

Den enkelte jeger er ansvarlig for at våpenet er korrekt innskutt. Nye jegere og jegere som ikke jaktet storvilt jaktåret 2019/2020 må avlegge skyteprøve på ordinært vis etter Instruks om skyteprøve for storviltjegere, fastsatt av Miljødirektoratet 1. april 2020.

 

Hvis du ikke har noen erfaring med rifleskyting fra før, har du nok et stykke å gå, før du kan forvente å klare (den for enkle??) prøven.

 

Forsøk å henvend deg til et DFS-lag i din nærhet, de har kanskje en instruktør ledig. JFF-lag driver med mye forskjellig, men instruksjon i rifleskyting er lavt på prioriteringsskalaen i de fleste lag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et rådyr er ca halvparten så stort som prøvereinen på banen.Du bør tilegne deg såpass med rifletrening at du føler deg sikker på at du kan felle dyr med et sikkert skudd.

Hvis du aldri har tatt i ei rifle før,har du antagelig en vei å gå.Mer enn et par kvelder på banen.

Men se å få lånt den rifla og kom i gang,du ser selv hvordan skytinga går.Og spør om hjelp underveis🙂

Tips:kjøp ei skytereim

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva med dette: Jeg får grunnlegende instruksjon om våpensikkerhet, lading, demontering, pussing, anlegg og kikkertinnstilling av den pensjonerte jegeren, og tørrtrener litt i stua). Tar deretter børsa med på en skytterbane i nærheten, og spør litt rundt hva jeg gjør feil hvis jeg sliter. Holder dette mtp. sikkerhet etc.?

Skytereim høres lurt ut. Bruker det på hagla mi. Men tenker du ift. at det ikke er kotyyme å gå rundt på skytterbanen med våpen i hånda, eller praktisk jakt?

Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

 

 

Hvis du ikke har noen erfaring med rifleskyting fra før, har du nok et stykke å gå, før du kan forvente å klare (den for enkle??) prøven.

 

 

2 timer instruksjon burde være rikelig. Alle jeg har introdusert til skyting har skutt mer enn godt nok til prøven etter 40-50 minutter.

Folk fulle av uvaner fra før, regn en del mer. Men kan du høre på instruksjon er det en smal sak.

Hvor holder du til Tobbis?

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Takk for nyttig skytereim tips Brunauge!

M67: Gode nyheter! Spørsmålet er bare hvor jeg kan få den instruksjonen.. jeg holder til i tjukkeste Oslo, på Sagene, men har en bil som tåler noen mil hvis det finnes muligheter innen et par timers kjøring🙂

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Tobbis skrev:

Hva med dette: Jeg får grunnlegende instruksjon om våpensikkerhet, lading, demontering, pussing, anlegg og kikkertinnstilling av den pensjonerte jegeren, og tørrtrener litt i stua). Tar deretter børsa med på en skytterbane i nærheten, og spør litt rundt hva jeg gjør feil hvis jeg sliter. Holder dette mtp. sikkerhet etc.?

Skytereim høres lurt ut. Bruker det på hagla mi. Men tenker du ift. at det ikke er kotyyme å gå rundt på skytterbanen med våpen i hånda, eller praktisk jakt?

Som Brunauge beskriver ja,du får kjøpt enkle reimer til jaktbruk.F.eks jegerstroppen.

Har alltid reima på armen når jeg sitter på riflepost.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...