Jump to content

Hvor stor rikosjettfare ved 22 lr og hullspiss?


quintilian

Recommended Posts

Hei!

 

Har lest en del tråder på forumet men ikke funnet noen som eksplisitt svarer på mitt spørsmål, derav ny tråd.

 

Har gjort en avtale med en lokal bonde om å få skyte kråke i utmarka hans. Det er snakk om et område på ca 500 x 1000m som i praksis er en dal... Dvs. det er åser på begge sider slik at jeg vil ha en "trygg" bakgrunn med tanke på å vite hvor kulen i skyteretningen ender opp... Jeg lurer dog på hvordan en eventuell rikosjett vil kunne oppføre seg dersom jeg treffer en stein?

 

Jeg forstår at en helmantlet kule vil generere en rikosjett som kan gå langt, men gjelder dette også ekspanderende ammunisjon eller vil denne splintres om den treffer stein/fjell og bli delt i mange mindre biter som ikke flyr så langt? Ammo jeg tenker å benytte er "Winchester Subsonic 42 MAX, 1065 FPS "Pest control & small game, subsonic Max hollow point".

 

Det ligger et boligfelt ca 500m unna den ene enden av området, men om jeg skyter "andre veien" så vil jo dette være ca 500-1000m unna.

 

Hva tenker dere andre her?

Link to comment
Share on other sites

22LR går i alle retninger, uansett hullspiss eller ikke. Men de går aldri "langt". Jeg har truffet meg selv med 22LR rikosjetter et par ganger, og selv om det kan være j... vondt, så er det ingenting skikkelige vernebriller ikke fikser.

Sikker bakgrunn er selvsagt viktig med 22LR også, men husk at selv om du sikter i optimal vinkel oppover, så går ikke kula mer enn ca 1500m,og når den har vært innom noe, og både mistet energi og stabilitet snakker vi om mye mindre. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 13.8.2020 den 9.24, M67 skrev:

22LR går i alle retninger, uansett hullspiss eller ikke. Men de går aldri "langt". Jeg har truffet meg selv med 22LR rikosjetter et par ganger, og selv om det kan være j... vondt, så er det ingenting skikkelige vernebriller ikke fikser.

Sikker bakgrunn er selvsagt viktig med 22LR også, men husk at selv om du sikter i optimal vinkel oppover, så går ikke kula mer enn ca 1500m,og når den har vært innom noe, og både mistet energi og stabilitet snakker vi om mye mindre. 

 

K

Afledt af en interesant forsøg med brug at balistisk app, fik jeg den spænnende  oplysning, at en kugle med en >BC på 0,27  (G1) og en udgangshastighed, på 900 m/sek ikke kunne drives udover 1850 meter

En kugle med BC 0,42 og hastighed på 800 m/sek kunne derimod komme ud på 3.200 meter.
Mit naive forsøg var at lægge de 2 kugler ind i appen og udskrive en tabel fra 0-4500 merte.
og derefter aflæse den nødvendige elevation på 100 meter, for de 2 kugler.
Ved de angivne maxafstande, gik elevationen pludselig i minus.
Er der andre som orker at efterprøve resultatet.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, ignorant skrev:

Afledt af en interesant forsøg med brug at balistisk app, fik jeg den spænnende  oplysning, at en kugle med en >BC på 0,27  (G1) og en udgangshastighed, på 900 m/sek ikke kunne drives udover 1850 meter

En kugle med BC 0,42 og hastighed på 800 m/sek kunne derimod komme ud på 3.200 meter.
Mit naive forsøg var at lægge de 2 kugler ind i appen og udskrive en tabel fra 0-4500 merte.
og derefter aflæse den nødvendige elevation på 100 meter, for de 2 kugler.
Ved de angivne maxafstande, gik elevationen pludselig i minus.
Er der andre som orker at efterprøve resultatet.

 

22LR kuler har BC (G1) fra 0.12 til 0.16 omtrent.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle.

 

Et oppfølgingsspørsmål:

 

Kjøpte denne kulefangeren og det står spesifikt at den ikke skal benyttes med sub-sonisk ammunisjon (som jeg benytter).... Er dette bare en ekstra sikkerhet fordi de genererer mer rikosjetter (kulen har ikke nok energi til å fragmenteres) eller er det en annen årsak?

 

Regner med at på 50-100m distanse ute så vil ikke dette bety så veldig mye... Eller? :)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som pisspreik. All konkurranseammunisjon i .22 LR er subsonisk, og det er samme type kule i de fleste typer. I en slik kulefanger blir kulene slått flate og delvis fragmentert. På grunn av vinkelen på bakplaten får kulerestene svært lav hastighet nedover, og om kulen var subsonisk eller ikke ved munningen spiller svært liten rolle når kulefangeren brukes på ulike avstander.

En del av høyhastighetspatronene for .22 har så høy hastighet at de kan bulke bakveggen på kulefangeren ved korte avstander. Derfor ville en advarsel mot å bruke den med høyhastighetspatroner gi mening, men ikke motsatt.

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Per-S skrev:

Høres ut som pisspreik. All konkurranseammunisjon i .22 LR er subsonisk, og det er samme type kule i de fleste typer. I en slik kulefanger blir kulene slått flate og delvis fragmentert. På grunn av vinkelen på bakplaten får kulerestene svært lav hastighet nedover, og om kulen var subsonisk eller ikke ved munningen spiller svært liten rolle når kulefangeren brukes på ulike avstander.

En del av høyhastighetspatronene for .22 har så høy hastighet at de kan bulke bakveggen på kulefangeren ved korte avstander. Derfor ville en advarsel mot å bruke den med høyhastighetspatroner gi mening, men ikke motsatt.

 

Det er nok pisspreik ja. Lista over "don'ts" er lang som et vondt år og sikkert skrevet av de amerikanske advokatene for å forhindre evt. søksmål. f.eks skal den heller ikke brukes med luftvåpen :D

kulefanger.png

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Høres ut som pisspreik

Det trenger ikke være pisspreik. Enkelte "flate" kulefangere kan gi rikosjetter om kula ikke har nok fart til å deformeres, den spretter istedenfor. Ved skyting på stål kulefanger på kort hold: vernebriller, alltid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette er en standard kulefanger med 60 grader bakplate. Om den ikke fungerer med standard .22 LR som er subsonisk er det noe galt med kulefangeren. At den ikke tåler .22 mag eller 17 kaliber på kortere hold enn 93 m er vel normalt for denne typen kulefanger.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mas-36 said:

Pluss 25 yards er "mye" lenger enn 15 meter. Brukerfeil og ikke utstyret ;) Har hatt min på 30 meter og etter 10.000 skudd er det fortsatt ikek hull i den. Bulk ja, men ikke hull.

Det betyr bare at du ikke kan skyte ;)

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/18/2020 at 12:22 PM, bardp said:

Etter min erfaring tåler de ikke vanlig match ammunisjon heller. Kjøpte en slik og satte opp men etter kun 4-5000 skudd på 15 m var det hul i den.

Forferdelig, kostnaden per skudd blir flere øre..

 

22lr er ekkelt, plystrer fint videre i ny retning etter treff mot stein. Lærte fort dette når vi jaktet kråke og skjor som guttunger (en blir nokså stille etter å ha hørt kula klaske i husveggen..) Eller vann, skyte i litt flat vinkel mot stille/ blankt vann... 

Hvor mye energi kula har etter å skiftet retning kunne vært interessant å sett på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...