Jump to content

Forvaltning av jakt i Norge


Red FR

Recommended Posts

Ser den, og er jo prioriteringer. Jeg er bare ikke en stor fan av privatisering av natur og utmark. Syns den bør være for alle. Sørover er det vel på en måte for seint for slike løsninger, men her oppe syns jeg det er viktig at vi prøver å holde på de ordningene vi har, er jo krefter som jobber for mer privatisering her også. Frihetsfølelsen med å ha det slik vi har det er fantastisk. Man slipper jo bekymringer som :

Hvem sin eiendom er jeg på nå?

Kan jeg gå her eller er det noen som blir sure, kommer å river i kjeft?

Kan man fyre bål, telte her mon tro?

Skulle jeg betalt bompenger når jeg kjørte etter den grusveien?

Får man kjeft/bot hvis man prøver å fiske her ? 

Finner ett sted på kartet som jeg syns ser lovende ut til rypejakt. Leite å finne ut hvem som eier/forvalter. Oi se der ja. Det var privat, koster en formue å dra å jakte der ja :-)

  

Har bodd mange år sørpå og syns ordningen vi har her i Finnmark er å foretrekke. Vi er jo som du påpeker mye færre menneske her og vi vet ikke om annet enn statsskog/fefo så er vel mer naturlig for oss. Sitter man godt i det med masse eiendom og har ett godt fungerende grunneierlag så er det jo selvfølgelig fint å være en del av den løsningen. Da har man jo på en måte den samme friheten som vi har her oppe. Det er jo de som er utenfor som ikke har jo ikke disse mulighetene. Nye jegere, tilflyttere osv..

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@vuxNå er jo all utmark i Norge regulert under allemannsretten. Fiske er gratis for alle barn under 16 vel. Du kan sette opp telt å fyre bål så mye du ønsker så lenge det ikke er til sjenanse for noen og det ikke er overhengende fare for skogbrann. Men det du ikke har lov til er å gå på innmark og inngjerdet områder. Skjønner at du synes det er kjipt å betale  for å bruke en privat vei i skogen  som noen har brukt mye penger på å lage og vedlikeholde  selv. Men du hadde vel ikke lånt ut huset dit til hvilken som helst fyr gratis fordi han ikke gidder å leie seg et sted å bo? Nå er det vel ikke sånn i Finnmark at grunneiere ikke har selvråderett over sin egen utmark eller eier staten all eiendom i Finnmark? 

Når det gjelder å finne et sted å jakte i sørnorge på småvilt så er det masse muligheter på i natur. Bare å kjøpe kort å reise. Nei systemet fungere absolutt utmerket sånn det er. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Finnmark er interessant, fra å være lik tilgjengelig for alle nordmenn er det nå fritt tilgjengelig for alle som bor i fylket og for alle andre er det blitt betydelig mindre tilgjengelig, mer byråkratisk og dyrere.

 

Ellers er det jo sånn at slike fine tanker om gratis og fritt er flott helt til det er ens egen eiendom og rettigheter som skal gies bort...

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja er blitt mindre tilgjengelig for resten av Norge. Syns det var mer rettferdig før de innførte de begrensningene som nå er kommet for utenombygds. 

 

Alternativet nå er jo å flytte hit. Da er man jo innafor igjen :-)

Link to comment
Share on other sites

Da blir problemet at det blir for mange om beinet der oppe å. Å da går det på en av to måter. Det blir likt som her i resten av landet med statsallmenninger og grunneiervald, eller som Sverige er på vei til å blir  hvor disse Samebyene har råderett over all jakt og i prinsippet selger at fåtall kort på småvilt og beholder resten selv. Eller  nekter jakt generelt pga beitende rein. 

Link to comment
Share on other sites

På 11.8.2020 den 23.20, Red FR skrev:

Tja. USA ser ut til å ha en del muligheter. Kanskje Canada, New Zealand.

I USA er jakt å fiske ekstremt komplisert å i forhold til her. Canada er ganske likt. Meste av jakta er forbeholdt grunneiere og mye av utmark som er eid av statene og ikke STATEN. *STOR FORSKJELL  DER BORTE) mye av dette er leid ut til store grunneiere som igjen har alle jaktrettigheter i disse eiendommene. I tillegg så har du der ikke lov etter låven å krysse andre sin eiendom uten tillatelse. Vi er heldige her i Norge og Sverige for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, MikiN1486 skrev:

I tillegg så har du der ikke lov etter låven å krysse andre sin eiendom uten tillatelse. Vi er heldige her i Norge og Sverige for den saks skyld.

Hørt om flere som har fått jakt "tag" men kommer frem til et kjent skilt fra filmer "NO TRESPASSING" på eneste vei inn på eiendomen. Så da står du der og kan se terrenget men kan ikke komme deg inn for da får du skinkene fyllt med grovt salt og det som verre er av en hillbilly.

Link to comment
Share on other sites

På 11.8.2020 den 22.36, Red FR skrev:

Det var et lite sjokk av flere grunner, i grunn, å få vite at private eier praktisk talt alt av utmark -- og dermed jaktrettighetene, og at den norske naturen ikke er norsk natur, men eid -- 

Da var det jaggu bra du oppdaget dette, andre alternativer er prøvd andre steder i verden- og fungerer i praksis heller dårlig. l min ungdom eksisterte Sovjetunionen, der tilhørte all eiendom staten /folket- der borte var det dårlige kår. Jeg vil tro du har det bedre i Norge- ikke bare med tanke på jakt, men på alle måter. Vær glad du bor i Norge, her har vi en kombinasjon av stat og private- og det fungerer stort sett bra. 😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Men skal komme med mitt innspill til jaktforvaltning i Norge. I det minste på statlig og kommunal eiendom. Alt jakt på disse må være tilgjengelig på Inatur iform av kortsalg osv.  Fordelingen bør være 50/50 innenbygds/utenbygds. Alternativt ingen fordelingsnøkkel og rein lotto.

 

For storvilt jakt så bør denne være for max 2 uker pr lag pr sesong. Krav til førstegangsjeger for å få tildeling. Dette for å sikre rekruttering. 

 

Småvilt bør en prosentandel av kort være forbeholdt  førstegangsjegere. 

 

Det kan være en fordel å dele de største storvilt terreng i litt mindre terreng. 

 

Staten må kjøpe seg opp i utmarkseindom. 

 

Forbud mot utenlandsk eierskap på utmark/dyrketmark.

 

All stat og kommunal eiendom i Norge skal være tilgjengelig for statsborgere fra hele landet å få tildeling. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg måtte lete 1 1/2 år tilbake i tid, før jeg fant en tråd som kunne, på noe vis, relateres til dagens "gladnyhet": Rypejakta solgt for 6 millioner i året:

 

https://www.nrk.no/innlandet/tredobla-pris-for-rypejakt-i-vingelen-er-god-butikk-for-bonder-1.15877152

 

Jeg kan jo være glad for at ørna har spist opp det aller meste av rypene her, så jeg slipper å rekne på hva jeg skulle ha krevd for at folk fikk gå en tur med hagla, hvis det skulle være en finværsdag. Men "nabofjellet", som er eid av utabygdes pengefolk, går for 25.000 første uka.

Link to comment
Share on other sites

Ja, pengene rår, her som ellers i samfunnet. Nå gjelder jo dette 7 områder over 5 år, hvilket gir en "sesongpris" på rundt regnet 170 000 kr pr. område. Men uansett er dette hinsides over hva jegere flest kan eller vil betale. Og stykkprisen pr. rype er det vel ingen som vil snakke om.

 

Det kan være ganske friske priser for "elgjakt" også. For 20 år siden leide vi en uke skogfugljakt i Trysil-traktene, og grunneieren spurte i den anledning om vi var interessert i elgjakt. Det var vi jo selvfølgelig, så jeg spurte nærmere etter opplegg og pris. Og opplegget var som følger:

 

Grunneier med bandhund fungerte som guide. For å få bli med ut i skogen var prisen 1000 kr pr. jeger pr. jaktdag, hvis det kom til skuddsjanse måtte den som slapp kula betale 2000 kr ekstra. Jeg spurte da om skytteren fikk ev. gevir eller andel av kjøttet, men nei. H^n kunne beholde skinnet!

 

Min antydning om at dette var en ganske skjev avtale, at grunneier tok seg betalt for at en jeger skulle skyte elgen for seg, neppe kunne ha noe stort marked ble raskt avfeid. Uka før vi kom hadde det vært 4 tyskere der (ingen felling, men 20 000 inn på konto!). Og flere uker utover høsten var bestilt av andre "jaktlag".

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (9 timer siden):

Nå gjelder jo dette 7 områder over 5 år, hvilket gir en "sesongpris" på rundt regnet 170 000 kr pr. område.

 

Nei, 6 millioner er pr. år:

 

Sitat

sen steg fra 1,8 millioner kroner til nesten 6 millioner kroner i året for sju områder de neste fem åra.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Her er en sak som angår hvem som skal disponere stor- og småviltjakt:

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/historisk-rettssak-i-karasjok_-_-den-forste-store-testen-for-samiske-rettigheter-1.16246667

 

Vi diskuterte også "tilgrensende temaer" i denne tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/95291-rypejakt-til-6-millioner/

 

I den aktuelle saken kommer jo mange aspekter ved "eiendomsrett" inn, og også temaer som hvor langt tilbake i tid man skal rekne, når man skal finne ut hvem som "hører til" på et sted og ikke (den nylig ofte leste teksten i Lukas, 2. kap., 4 vers, setter dette tidsrommet til minst ca. 1.000 år!). Forfedre og -mødre tilbake på 1700-tallet eller tidligere (kvensk innvandring) dras hvertfall inn i saken.

 

Jeg vil se denne saken litt i sammenheng med den aktuelle saken om "lakse-skatt". London-malteseren John Fredriksen kan, helt kostnadsfritt, drive lakseoppdrett utenfor min eiendom, så lenge han forankrer mærene minst 2 meter under lavvann.

 

Link to comment
Share on other sites

Ein misforståelse mange har. Ingen grunneiger eiger viltet på sin eigendom, det tilhøyrer staten. Grunneiger blir innanfor fatsatte tider tildelt ein rett til uttak av storvilt, for småvilt så er grensa satt til eit uttak som er i samsvar med den mengde som eigendommen kan oppfostre. 

Mulighet til å jakte fritt - gratis - utan å snakke med ein einaste grunneiger har vi også. På sjøen i båt uten motor eller på skvalpeskjær så er det fri jakt for alle, og der finner man gjerne gås. Sel kan man også jakte etter tillatelse frå fylke. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg lenket til "Karasjok-saken" to innlegg lenger oppe - og det ble liten respons.

 

Saken grenser jo, som jeg delvis nevner, inn på "lakseskatten" (sjøl om regjeringa vil skattlegge produksjon, ikke at oppdretterne får esklusiv rett til å beslaglegge (og "drite ut", vil noen si) arealet). Regjeringa har jo også foreslått å redusere kommunenes del av/inntekt fra vasskraft, til gjengjeld (kanskje en symbolsk) avgift fra vindkraft. Bruk av utmark kommer jo også inn på f.eks. rovdyrpolitikk (skal Jo Å, som driver sauebruk i ulvesona, ha mer å si enn Pernille Nusselie, som synes ulver er sååååå vakre?), masseturisme på føtter (DNT) eller via svevebane/helikopter (alle utbyggere som tilbyr uendelig mange arbeidsplasser til formannskapet, under et fuktig hotellmøte), og ikke minst - adgang til jakt for "Hvermannsen".

 

To grupperinger i Karasjok vil ha hver sin versjon av "lokalt eierskap", i stedet for Fefo, som overtok "eiendomsretten" fra Statskog. Det siste gjorde at lokale måtte betale for å hogge ved i det de anså som "sin" skog, sier et intervjuobjekt i dagens "Klassekampen".

 

Jeg TROR at hvis en av grupperingene vinner retten til "lokalt eierskap", vil lysten til å prøve dette spre seg, ikke bare i Finnmark, men også til Nordland, og kanskje til alle områder med almenninger.  Hva vil det ha å si for framtidige jaktmuligheter?

 

Her er noen tanker som en lokal journalist har gjort seg, sitert fra dagens "Klassekampen":

Sitat

Journalist Stein Torger Svala i avisa Ságat har kontor midt i Karasjok og har lenge fulgt kampen for samiske rettigheter. Han hadde ventet større oppmerksomhet rundt rettsoppgjøret som nå pågår, og er forundret over at så godt som ingen er publikum i retten.

– Som aktører i saken er mange engasjert, blant dem bygdelag, reinbeitedistrikt, familiegrupper, kommunen, sameforeningen og velforeninger. Interessen om å få forvalte arealene selv er stor, selv om det også er ønsker om at dagens forvaltning skal fortsette, sier Svala.

Han etterlyser mer informasjon om hvordan de eventuelt nye grunneierne skal forholde seg.

–Et kollektivt eierskap betyr at alle skal styre, og jeg er litt spent på sammensetningen i et eventuelt utmarksstyre, sier journalist Svala.

Han har merket at det er en viss frykt blant reindrifta om at fastboende skal få for mye makt.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det ble stille i denne tråden - som det ofte blir, nå for tida, i trådene her inne, hvis de ikke handler om halve grains Vitavouri-krutt, eller ønsker om allskens alternative skyteprogram i kikkert-klassen i DFS.

 

Men for ei stund siden falt det dom i "Karasjok-saken", og nå vurderes anke:

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/direktoren-i-finnmarkseiendommen_-anbefaler-a-anke-karasjok-dom-1.16394241

 

Denne saken har mengdevis av prinsippielle sider (i tillegg til at den direkte angår et område, 12 ganger større enn Oslo): En Karasjok-beboer har førsterett (som "grunneier") til jakt i Karasjok, samtidig som h*n har samme rett til jakt i resten av Finmark som øvrige Finmark-boende, altså mer enn de fra resten av landet, samtidig som både karasjokinger (heter det det?) og andre fra Finmark har samme rett til jakt i resten av landet som alle andre "utenbygdsboende".

 

Og hva med spørsmålet om hvor langt tilbake i tid man skal gå, for å danne "presedens"? Etter innføringa av eneveldet i Danmark-Norge (1660) solgte danskekongen ut ca. 1/3 av området han overtok fra kirken ved reformasjonen (1536), til "proprietærer", for å finansiere nye kriger, som han tapte. Kan vi alle hevde at vi er etterkommere etter danskekongens undersåtter (1536 - 1660+), eller medlemmene av den katolske kirka (alle) (fra 1536 og bakover til Mostra-tinget), og dermed ha (fortrinns-) rett til jakt, uansett dagens tinglyste eiere? Det har jo nettopp vært stor oppmerksomhet om folk som har rett som "nasjonal minoritet", fordi de har aner 400 år tilbake, til innvandringen fra Finland til Finnskogene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er personlig i mot en oppsplitting av Finnmark i mange små "private" områder der den som har mest penger får tilgang til jakt og områder. Friheten man føler man har i dag her oppe forsvinner og man kan like gjerne flytte sørover. Der er jo bommer og avgifter i hue og ræva på vær en eneste flekk i skogen, sånn blir det vel her også hvis det går mot en deling av Finnmark.

 

Er også ingen fan av særordninger basert på hvem var her først for 500 år siden(umulig å bevise), og at bare du tilhører den rette slekta så har du automatisk mer rettigheter enn andre syns jeg er helt feil retning å dra i for å få til en positiv utvikling av Finnmark. Skaper bare helt unødvendig konflikt den veien det drar i vei nå, det merker man for så vidt allerede på kommentarer man leser rundt omkring på nettet.

 

Fokuset burde muligens heller vært på hvordan vi tar vare på naturen som er igjen her oppe på best mulig vis. Her er mange saker å ta tak i her i stedet for å krangle innad. Ting som utøver konstant press mot det lille vi har av natur igjen: lakseoppdrett, olje/gass, kraftlinjer, vindmøller til land og havs, ATV spor, reingjerder på kryss og tvers, statlig infrastruktur, nedbeiting av enorme områder, forsøpling, ønsker om gruvedrift osv. Blir ikke mye urørt natur igjen etter hvert for å si det slik 😪

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...