Jump to content

Forvaltning av jakt i Norge


Red FR

Recommended Posts

On 5/12/2012 at 11:14 PM, Ranger#44 said:

Har ikke kilde på dette, men mener jeg har lest at halvparten som tar jegerprøven kommer seg aldri ut på jakt. Dette er kanskje et større problem?


Som sjenert og litt folkesky, så er det faktumet at private grunneiere "eier" praktisk talt alt viltet i Norge som i praksis gjør at det er lite sannsynlig at jeg kommer til å jakte de første par årene.

Det var et lite sjokk av flere grunner, i grunn, å få vite at private eier praktisk talt alt av utmark -- og dermed jaktrettighetene, og at den norske naturen ikke er norsk natur, men eid -- og at vi bare aller nådigst får lov til å gå på andres eiendom, når vi går turer.

Så jeg ser først og fremst på jakt i utlandet, hvor jeg slipper å forholde meg til privatpersoner eller privat drevne organisasjoner og lag, men det blir sannsynligvis ikke de første par årene.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Red FR skrev:

Tja. USA ser ut til å ha en del muligheter. Kanskje Canada, New Zealand.

 

Tja. Jakt uten for lang reisevei er kjekt og praktisk. New Zealand er jo bare en svipptur....

Nå eier faktisk Statskog ganske store områder med jaktmuligheter så alt er ikke privat. De har så vidt jeg husker et slagord om å ta vare på fellesskapets verdier for fremtiden eller noe i den dur. En lang rekke private lag og foreninger selger også jaktkort, så det er ikke vanskelig å skaffe seg jakt.

Ta en titt på inatur.no der er det mange tilbud. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Red FR said:

 

Du får det til å høyrest ut som om du må ver bestis med ein grunneigar for å få lov til å jakte, og det er ganske langt frå sannheita. No veit eg verken kvar du befinn deg, eller kva du har lyst å jakte, men som nemnt er det massevis av jaktkort på både storvilt og småvilt på inatur. 

 

Å kunne jakte er definitivt eit privilegium, og me skal ver skjeleglade for at det i Noreg er tilgjengeleg for den jamse mann. Samtidig kan ein ikkje vente at ein berre skal kunne slenge hagla på ryggen og springe til fjells uten å ha gjort noko reaserch. Det skal kreve ein innsats å jakte. I monge tilfeller er det å ta ein telefon til grunneigarlaget. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Norge er trolig et av de stedene i verden hvis jakt er mest tilgjengelig. Selvfølgelig vil det være konkurranse om de beste områdene, men det er ikke mange andre steder i verden du kan gå på nett, finne et område, betale 200kr og jakte der neste dag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som tilflytter fra Storbritannia må jeg si meg enig med resten her. En av de flotte tingene med jakt her i Norge er at det er så mye offentlig land tilgjengelig.

 

Dette er trolig også grunnen til at det er så høy interesse for jakt og friluft her i landet. Sammenlign med UK hvor ting virkelig er sånn som Red sier, og jeg har måttet bruke vennenetverk for å finne noe sted å jakte. Dette betyr også at jakt er noe som er reservert, hovedsakelig, for de aller rikeste i landet.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Red FR skrev:

Som sjenert og litt folkesky, så er det faktumet at private grunneiere "eier" praktisk talt alt viltet i Norge som i praksis gjør at det er lite sannsynlig at jeg kommer til å jakte de første par årene.

Ja, det er en del som tar jegerprøven og aldri kommer seg ut på jakt. Men det skyldes etter min oppfatning ikke mangel på jaktmuligheter i form av tilgjengelige områder og kortsalg. Her er tilbudet rimelig godt, særlig for småvilt nord i landet (hvor gode/viltrike de enkelte terrengene i sør er blir derimot en annen sak). Jeg tror en vesentlig årsak til at mange blir sittende hjemme er at de er usikre i utøvelsen av jakt, og at de ikke har noen (mer) erfarne jegere å gå sammen med i starten. Heldigvis har mange av NJFFs lokalforeninger tilbud om opplærings-/fadderjakt for nye jegere, men slik jakt tilbys først og fremst av de største lokal-lagene i mer sentrale strøk. Jeg mener vi som har noen jaktår på baken kan bli flinkere til å ta med og veilede nye unge jegere ut på jakt, samt forsøke å møte dem på deres premisser. Men introverte førstegangsjegere bør nok starte med å holde opp speilet for å finne den viktigste årsaken til at de ikke kommer i gang.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Her kjøper jeg jaktkort på online  Inatur...dogh ikke i egen kommune da grunneirlagene lever ca i 1950 of forlanger at du skal fysisk møte opp i en butikk og kjøpe jaktkortet ditt på papir, betalt kontant....det gjelder fiskekort også. Mens i nabokommunene ligger alt dette på Inatur, de samarbeider med Statsskog, slik at man kan kjøpe både jakt og fiskekort samlet for hele kommunen, eller i enkeltsoner, med dagskort, ukekort og sesongkort. Enklere bli det ikke. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må jo være enkelet å komme i gang i våre dager. All informasjon om ligger jo stort sett på nettet, bortsett fra i kommuner som in da, hvor grunneierne er totalt fraværende på nett. De klarer ikke engangå informere hvor grensene går, slik at du riserer både å jakte og fiske ulovlig. Men kort selger de....når de da klarer å knø dem ut til selgerne. 

Da jeg selv starta var det heldigvis sammen med en kompois som viste like lite om rypejakt som meg. Vi kjøpte oss hagle, ordna med apairer og gikk til fjells....det ble noen høyde og gåmeter før vi fant rypene, men vi var i gang. Og der ute traff vi folk som var ute i samme ærend. Og folk er som regel på sitt hyggeligste ute i naturen. Så vi spurte og grov og fikk slik tilegnet oss kuinnskapen vi trengte for å lykkes. 

Om an lurer på noe i dag er det bare å google det, eller spørre på riktig forum. 


 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Red FR skrev:


Som sjenert og litt folkesky, så er det faktumet at private grunneiere "eier" praktisk talt alt viltet i Norge som i praksis gjør at det er lite sannsynlig at jeg kommer til å jakte de første par årene.

Det var et lite sjokk av flere grunner, i grunn, å få vite at private eier praktisk talt alt av utmark -- og dermed jaktrettighetene, og at den norske naturen ikke er norsk natur, men eid -- og at vi bare aller nådigst får lov til å gå på andres eiendom, når vi går turer.

Så jeg ser først og fremst på jakt i utlandet, hvor jeg slipper å forholde meg til privatpersoner eller privat drevne organisasjoner og lag, men det blir sannsynligvis ikke de første par årene.

Nesten fritt frem på Svalbard for norske statsborgere. NESTEN kun reinen og isbjørn det er begrensninger på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sølvrev said:

Ja, det er en del som tar jegerprøven og aldri kommer seg ut på jakt. Men det skyldes etter min oppfatning ikke mangel på jaktmuligheter i form av tilgjengelige områder og kortsalg.

Her er tilbudet rimelig godt, særlig for småvilt nord i landet (hvor gode/viltrike de enkelte terrengene i sør er blir derimot en annen sak). Jeg tror en vesentlig årsak til at mange blir sittende hjemme er at de er usikre i utøvelsen av jakt, og at de ikke har noen (mer) erfarne jegere å gå sammen med i starten.

Heldigvis har mange av NJFFs lokalforeninger tilbud om opplærings-/fadderjakt for nye jegere, men slik jakt tilbys først og fremst av de største lokal-lagene i mer sentrale strøk. Jeg mener vi som har noen jaktår på baken kan bli flinkere til å ta med og veilede nye unge jegere ut på jakt, samt forsøke å møte dem på deres premisser. Men introverte førstegangsjegere bør nok starte med å holde opp speilet for å finne den viktigste årsaken til at de ikke kommer i gang.


Eller så kan jeg kjøpe skog et par hundre meter unna der jeg bor, med tilhørende jaktrettigheter.

Det eneste problemet mitt er måten jakt i landet er organisert.

Edited by Red FR
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, m00se skrev:

Som tilflytter fra Storbritannia må jeg si meg enig med resten her. En av de flotte tingene med jakt her i Norge er at det er så mye offentlig land tilgjengelig.

 

Dette er trolig også grunnen til at det er så høy interesse for jakt og friluft her i landet. Sammenlign med UK hvor ting virkelig er sånn som Red sier, og jeg har måttet bruke vennenetverk for å finne noe sted å jakte. Dette betyr også at jakt er noe som er reservert, hovedsakelig, for de aller rikeste i landet.

Selv om jeg er enig i det du og de fleste sier om jakt i Norge, så ser jeg ikke den der med jakt i Storbritannia (Used to be Great Britain...) Jakt i f.eks. Skottland er både tilgjengelig, og iallefall ikke dyrere enn her, om en sammenligner dyr for dyr. Jeg har tidvis opplevd det som langt enklere å skaffe f.eks. rådyrjakt der enn her...

 

 

En ting man skal være oppmerksom i denne diskusjonen er at bortsett fra fredningsbestemmelser og begrensninger for å bevare bestandene (ala "en elg per mann") så var jakt i Norge "Fri" inntil for 120 år siden, da man klarte å legge jaktretten til grunneieren. Tidligere jaktlover, helt fra tidlig middelalder, og før, hadde ingen kobling mellom jaktrett og grunneierskap. Vi snakker her om nesten 1000 års tradisjon, som Stortinget - med grunneiere helt sikkert i spissen (man måtte jo være grunneier "eie matrikulert jord" for å ha stemmerett på den tida...) - satte strek over.

Som skap/hobbykommunist stiller jeg igrunnen spørsmål ved hele konseptet at man skal kunne eie utmark, fjell, og i særdeleshet dyr som går hvor de vil. Men det er ingen realisme i å krangle på det, og kommunisme virker ikke i praksis, så vi lar det ligge der...

Norsk tradisjon er uansett at jakt er fri.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Red FR skrev:

Det eneste problemet mitt er måten jakt i landet er organisert.

 

Det eneste problemet mitt for øyeblikket, er å skjønne hva du mener med dette utsagnet (at tråden har skeiet ut, får moderatorene ta seg av).

 

At jaktretten tilhører grunneieren, er ei ordning som kom inn i lovverket i 1899 (?). Før den tid var det meste av småvilt- og rovviltjakt fritt. Men "almuejakt" var det bare særlinger som Peer Gynt (hvis han har levd), Jo Gjende og Stor-Hans som drev. Øvrige fattigfolk strøk til skogs, når det var tomt for mat. En liten overklasse jaktet hare, skogshøns og utsatte fugler på engelsk manér.

 

De siste 150 år har det vært "en smule" endringer i det norske samfunnet. Hvis enhver kunne labbet opp i Nordmarka, eller på Ulriken eller Gråkallen, for å skyte et-eller-annet, tror jeg situasjonen ville blitt ganske kaotisk.

 

Som andre har påpekt, er det god adgang til småviltjakt over store deler av landet. For å komme med på elg- eller hjortejakt, er det nok en ikke ubetydelig fordel å kjenne noen som har en fot innafor i et-eller-annet jaktlag. Villreinjakt på statsgrunn er etterspurt, og der tildeles løyvene ved loddtrekning. Ca. 5 % av søkerne får kort (jeg søkte reinsjakt på 20 forskjellige jaktfelt, men fikk 0). På private områder er det kortsalg til "markedspris", kort på fritt dyr (dvs. storbukk) ligger på ca. kr. 15.000,-.

 

Både jeg og andre her inne er ganske interessert i å få greie på hvordan DU ville organisert jakta her i landet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

Det eneste problemet mitt for øyeblikket, er å skjønne hva du mener med dette utsagnet (at tråden har skeiet ut, får moderatorene ta seg av).

 

At jaktretten tilhører grunneieren, er ei ordning som kom inn i lovverket i 1899 (?). Før den tid var det meste av småvilt- og rovviltjakt fritt. Men "almuejakt" var det bare særlinger som Peer Gynt (hvis han har levd), Jo Gjende og Stor-Hans som drev. Øvrige fattigfolk strøk til skogs, når det var tomt for mat. En liten overklasse jaktet hare, skogshøns og utsatte fugler på engelsk manér.

 

De siste 150 år har det vært "en smule" endringer i det norske samfunnet. Hvis enhver kunne labbet opp i Nordmarka, eller på Ulriken eller Gråkallen, for å skyte et-eller-annet, tror jeg situasjonen ville blitt ganske kaotisk.

 

Som andre har påpekt, er det god adgang til småviltjakt over store deler av landet. For å komme med på elg- eller hjortejakt, er det nok en ikke ubetydelig fordel å kjenne noen som har en fot innafor i et-eller-annet jaktlag. Villreinjakt på statsgrunn er etterspurt, og der tildeles løyvene ved loddtrekning. Ca. 5 % av søkerne får kort (jeg søkte reinsjakt på 20 forskjellige jaktfelt, men fikk 0). På private områder er det kortsalg til "markedspris", kort på fritt dyr (dvs. storbukk) ligger på ca. kr. 15.000,-.

 

Både jeg og andre her inne er ganske interessert i å få greie på hvordan DU ville organisert jakta her i landet.

Jeg kan tenke meg to måter, selv om spørsmålet ikke er til meg. Men jeg understreker at jeg ikke er for noen av disse...

- forby skytevåpen, all jakt er fri - med pil og bue

- all jakt er fri, med kvotesystem

 

Sannsynligvis ville viltstell og denslags, tilrettelegging og veier slikt da blitt organisert mellom jegere og jegerforeninger og grunneiere uansett, og grunneierene ville da krevd kompensasjon/ betaling for dette istedenfor selve jakta, og jegerene måtte forholdt seg til foreningen (litt lignende slik det er i Tyskland) og ikke til grunneieren. Resultatet blir det samme, men det blir enda mer avhengighet av bekjentskaper og ansennitet og slikt. 

 

Vi har diskutert dette mange ganger, og utbredelsen av jakt og jegere i Norge viser vel egentlig at det fungerer bedre slik det er, enn veldig mange andre steder.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, M67 skrev:

Selv om jeg er enig i det du og de fleste sier om jakt i Norge, så ser jeg ikke den der med jakt i Storbritannia (Used to be Great Britain...) Jakt i f.eks. Skottland er både tilgjengelig, og iallefall ikke dyrere enn her, om en sammenligner dyr for dyr. Jeg har tidvis opplevd det som langt enklere å skaffe f.eks. rådyrjakt der enn her...

Jeg skulle sagt England. Skottland har helt andre regler, og helt andre forhold.

 

I England kan man f.eks. ikke jakte hjort bare for å jakte, det må regnes som pestkontroll. Du kan derfor ikke leie ut privat grunn til jakt på hjort, med mindre det er snakk om en gård, hvor hjorten gjør skade.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Red FR skrev:

Eller så kan jeg kjøpe skog et par hundre meter unna der jeg bor, med tilhørende jaktrettigheter.
Det eneste problemet mitt er måten jakt i landet er organisert.

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Både jeg og andre her inne er ganske interessert i å få greie på hvordan DU ville organisert jakta her i landet.

 

Dette blir jo solid OT i beste Kammer-stil, men la gå:

Viltloven (§27) sier det er grunneier som har eneretten til jakt og fangst, og det gjelder enten denne er en privatperson eller en offentlig etat. Det betyr at det er den enkelte grunneier eller et grunneierlag som organiserer jakten, og slik må det vel også være? Hvis du mener at dette er feil er det vel eiendomsretten vi må angripe? Eller grunneiers råderett? La gå at det er noen store private grunneiere av skog og utmark, men jeg tror ikke det vært vært så mye annerledes med staten som eier. Statskog vet for øvrig også å ta seg betalt, har jeg sett. Skulle vi skilt ut organisering av jakt og fangst fra grunneiers råderett måtte vi hatt et felles organ som håndterte dette. Vi har allerede en bestemmelse i Friluftsloven §7, allemannsretten, som griper inn i råderetten og som er unik i europeisk sammenheng. Retten til fri ferdsel er dermed rimelig godt ivaretatt. Noe lenger tror jeg ikke vi kommer eller bør gå.

 

Edit: så først nå at det allerede var postet 4 innlegg like ovenfor som delvis dekker mitt innlegg.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, m00se skrev:

Jeg skulle sagt England. Skottland har helt andre regler, og helt andre forhold.

 

I England kan man f.eks. ikke jakte hjort bare for å jakte, det må regnes som pestkontroll. Du kan derfor ikke leie ut privat grunn til jakt på hjort, med mindre det er snakk om en gård, hvor hjorten gjør skade.

Slik er det jo her også. Det er bare skilt på kommuner, ikke "land". Det er langt fra alle steder man kan jakte hjort, selv om der er hjort.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan jo organisere jakt etter loddtrekning noe ala det vi har i Finnmark? FeFo forvalter jo alt av terreng, og for elgjakta så lager jaktlagene en årlig prioritert liste på de feltene de har lyst til å jakte på. Så er det brukbare/gode sjanser for å bli trekt ut. En av de tingene jeg liker med dette er at man sjelden jakter på samme sted to ganger, og noen år (som i år) er man helt uten jakt. Løsningen da er å kjenne andre som har fått jakt slik at man får jaktet likevel, eller så får man finne seg i å jakte noe annet en elgen de årene man har litt uflaks :-)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

 

Både jeg og andre her inne er ganske interessert i å få greie på hvordan DU ville organisert jakta her i landet.

 


På samme måte som en regulering av (hobby)sjøfisket på kysten ville fungert om det var grovt nødvendig å regulere det kraftig for å sikre bærekraftig bestand -- og det ikke var korrupsjon og vennetjenester som drev lovgivningen.

Jeg mener. Havet ville ikke blitt solgt i stykker med tilhørende fiskekvoter -- det ville vært sentralisert forvaltning hvor individer og grupper kunne søkt om kvoter.

Storviltjakten kan gjerne deles inn i tre jaktperioder:
Allemannsjakten, anbudsjakt, og så grunneierjakt.
All jakt og hvem som blir tildelt hvert jaktkort blir offentlig for registrerte jegere, slik at de kan internkontrollere.
Første periode tildeles en andel av dyr som skal felles, til søkere, med fordeler for dem som bor i kommunen, fylket, nabofylket og antall områder de søker på -- hvor brede søknader gir større odds for minst én tildeling enn snevre.
Anbudsjakten sier seg selv: de som er mest villig til å betale for kvotene får den, åpent for organisasjoner, selskaper, og private.
Grunneierjakten gir prioritet til grunneiere, og lar dem selge sin kvote, og fordeles ellers til søkere med et større gebyr basert på andel søkere. Dyr som ikke er felt i den øvrige jakten flyttes til denne perioden.
Rekkefølgen spiller liten rolle.
I siste periode kan erfarne jegere få prioritet, for å sikre at viltet har størst odds for å bli felt.

Småviltjakt, som i dag -- bare sentralisert forvaltning, og så kan grunneiere få kvoter automatisk, som de kan selge -- i tillegg til at andre kan kjøpe kvoter uten å bestille informasjon fra kartverken om hvilken sentrumsboende advokat som har arvet skogen av sin grandonkel og bare leier inn folk til å evaluere og hogge trær uten å bry seg om viltet.

Grunneier blir varslet om alle vedtak og tildelinger, perioder og jegere.

---

Men seriøst, jeg har bestemt meg for å kjøpe skog for å jakte en gang i fremtiden, så kan barna mine og barnebarna mine ha jaktmuligheter i evig mange generasjoner.

http://skogsnorge.no/artikkel.cfm?Id_art=13565&Tema_id=14&Id_kanal=6

Det er tusenvis av folk som ikke ønsker å forvalte skog eller natur eller jakte som arver eierskap til norsk natur hvert år, så det er bare å vente på dagen.

Og statskog selger også skog nettopp for jaktrettighetene ganske ofte:
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/statskog-vil-ikke-avslore-hvem-som-har-kjopt-enorme-skogomrader-1.1644756

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, M67 skrev:

Slik er det jo her også. Det er bare skilt på kommuner, ikke "land". Det er langt fra alle steder man kan jakte hjort, selv om der er hjort.

 

 

K

Litt enklere å ta en tur til fylket ved siden av, enn å ta turen til et annet land. Poenget er at jakt er ikke enkelt mulig for hvermannsen.

 

Dette med pestkontroll gjelder også f.eks. ringdue, som jeg var så heldig og fikk være med på et par ganger fordi en kamerat kjente en bonde som trengte pestkontroll.

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen startet (og utartet!!!!) i tråden om "Jegerprøven for enkel?". Jeg rapporterte at man var ute på OT-vidda, og moderatorene klippet ut de innleggene, og satte dem inn en ny tråd, denne.

 

Men innlegget til trådstarter @Red FR, der h*n forklarer sine synspunkter, ble ikke med på "flyttelasset" (kanskje postet i det moderatorene "sakset"?). Jeg tar meg derfor friheita til å kopiere det over til denne tråden (gamle moderatorvaner er vonde å vende?):

 

Sitat
21 timer siden, Jegermeistern skrev:

 

Både jeg og andre her inne er ganske interessert i å få greie på hvordan DU ville organisert jakta her i landet.

 


På samme måte som en regulering av (hobby)sjøfisket på kysten ville fungert om det var grovt nødvendig å regulere det kraftig for å sikre bærekraftig bestand -- og det ikke var korrupsjon og vennetjenester som drev lovgivningen.

Jeg mener. Havet ville ikke blitt solgt i stykker med tilhørende fiskekvoter -- det ville vært sentralisert forvaltning hvor individer og grupper kunne søkt om kvoter.

Storviltjakten kan gjerne deles inn i tre jaktperioder:
Allemannsjakten, anbudsjakt, og så grunneierjakt.
All jakt og hvem som blir tildelt hvert jaktkort blir offentlig for registrerte jegere, slik at de kan internkontrollere.
Første periode tildeles en andel av dyr som skal felles, til søkere, med fordeler for dem som bor i kommunen, fylket, nabofylket og antall områder de søker på -- hvor brede søknader gir større odds for minst én tildeling enn snevre.
Anbudsjakten sier seg selv: de som er mest villig til å betale for kvotene får den, åpent for organisasjoner, selskaper, og private.
Grunneierjakten gir prioritet til grunneiere, og lar dem selge sin kvote, og fordeles ellers til søkere med et større gebyr basert på andel søkere. Dyr som ikke er felt i den øvrige jakten flyttes til denne perioden.
Rekkefølgen spiller liten rolle.
I siste periode kan erfarne jegere få prioritet, for å sikre at viltet har størst odds for å bli felt.

Småviltjakt, som i dag -- bare sentralisert forvaltning, og så kan grunneiere få kvoter automatisk, som de kan selge -- i tillegg til at andre kan kjøpe kvoter uten å bestille informasjon fra kartverken om hvilken sentrumsboende advokat som har arvet skogen av sin grandonkel og bare leier inn folk til å evaluere og hogge trær uten å bry seg om viltet.

Grunneier blir varslet om alle vedtak og tildelinger, perioder og jegere.

---

Men seriøst, jeg har bestemt meg for å kjøpe skog for å jakte en gang i fremtiden, så kan barna mine og barnebarna mine ha jaktmuligheter i evig mange generasjoner.

http://skogsnorge.no/artikkel.cfm?Id_art=13565&Tema_id=14&Id_kanal=6

Det er tusenvis av folk som ikke ønsker å forvalte skog eller natur eller jakte som arver eierskap til norsk natur hvert år, så det er bare å vente på dagen.

Og statskog selger også skog nettopp for jaktrettighetene ganske ofte:
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/statskog-vil-ikke-avslore-hvem-som-har-kjopt-enorme-skogomrader-1.1644756

 

Interessante synspunkter fra trådstarter.

 

Men når h*n viser til sjøfiske, gjelder det altså hobbyfisket (og det såkalte "turistfisket", der tyskere og svensker støvsuger kysten for yngel). Den lønnsomme delen av fiskeriene er for lengst tatt fra kystbefolkningen, og overført til (foreløpig) norsk storkapital (kineserne er nok de neste, der også, som i Elkem og Norske, nei Kinesiske Skog).

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, m00se skrev:

Litt enklere å ta en tur til fylket ved siden av, enn å ta turen til et annet land. Poenget er at jakt er ikke enkelt mulig for hvermannsen.

 

 

Det er enkelt å reise til Skottland fra England. Jeg kan ikke forstå at det skal være vanskeligere for en engelskmann enn for en nordmann å skaffe jakt i Skottland. Du må selvsagt betale...
Skade/ rovdyrskontroll er mye enklere å få tillatelse til der enn her - da man har et system der man skal regulere bestandene, ikke som her der forvaltningen er en samling veganere som helst ser at ingenting blir beskattet. Det er også mye mer slikt vilt, rev, kaniner, kråker.. 

Småvilt er det også mer av, men som her, skal du ha billig, så må du kjenne noen. 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@Red FR:

 

Jeg oppfatter ditt forslag slik at du vil innføre begrensninger i grunneieres råderett over egen eiendom, ved at et offentlig organ (statlig eller på kommunalt nivå) skal håndtere forvaltningen av all jakt i Norge. Det vil så bli gitt tilbake kvoter til grunneierne (delvis for storviltet og fullt og helt for småviltet?), slik at disse fortsatt har anledning til å jakte selv eller selge kort/hele kvoten. For så vidt interessante tanker, for vi er ikke uenige om at det er et stort (pris)press på de mest attraktive terrengene, og at jakten der (f. eks. elgjakt og rypejakt) er i ferd med i bli en rikmannsport. Men jeg klarer ikke å se at ditt forslag til løsning får bukt med dette. Jeg tror også at den skisserte løsningen har noen bivirkninger, som kanskje overgår oppnådd gevinst. La meg ta den mest åpenbare og alvorlige først:

 

Anbudsperioden/-kvoten av storviltjakta vil lett kunne bidra til et økt prisnivå på grunneierkvoten hvis den skal selges videre. Du skriver jo selv "de som er mest villig til å betale for kvotene får den". Nå er det nok noen grunneiere som opererer etter dette prinsippet allerede (jeg har vært i kontakt med flere!), men det finnes heldigvis også mange som selger fellingskvoter (rådyr, hjort og elg) eller leier ut hele jaktretten på åremål til overkommelige priser, og uten at det har vært noen anbudsrunde. Men det vil altså du innføre en slik ordning for alle?

 

Et annet moment er mulige interessekonflikter mellom jakt og f. eks. beiting og skogbruk. Hvis jeg hadde vunnet et anbud (og betalt ågerpris) for 2 ukers elg- eller hjortejakt ville jeg blitt mer enn irritert over å oppdage at "mitt" jaktområde ble benyttet til intensiv beiting av sau og storfe, eller at det var stor aktivitet med skogsavvirkning og motorisert ferdsel i området. Om grunneier må avstå fra annen bruk av utmark og skog i hele anbudsperioden, blir det et ytterligere inngrep i selvråderetten. Ved vanlig utleie/kortsalg kan grunneier/lag styre unna slike konflikter.

 

Et forvaltningsorgan som du foreslår, enten vi snakker storvilt- eller småviltjakt (eller begge deler), vil nødvendigvis kreve noen årsverk. Dette vil i sin tur generere økt byråkrati og lønnskostnader, i tillegg til administrative kostnader, bl. a. innen IT-løsninger. Kostnader som pr. i dag ikke eksisterer, altså må vi ta pengene fra et eller annet sted. "Avgift" for allemannsjakten, anbudsjakten og grunneierjakten er vel det mest naturlige stedet, så dermed blir det jegerne selv som må dekke kostnadene? Eller skal de tas fra grunneierne?

 

Vi må også huske på at en del landbrukseiendommer har et marginalt inntektsgrunnlag. Utleie av jakt/salg av jaktkort, enten på grunneiernivå eller gjennom etablerte grunneierlag (en ganske utbredt løsning både for storvilt- og småviltjakt) sikrer litt ekstra inntekt til disse, som staten i neste omgang får en del av gjennom dagens skattesystem. Noen grunneiere har også ekstrainntekter i form av guidet jakt (elgjakt) i store deler av jaktsesongen, i tillegg til utleie av hytter og annen overnatting. Kunder fra kontinentet har stor betalingsvilje for slik jakt!

 

Jeg skal ikke utelukke at det kan være ting jeg ikke har forstått i ditt resonnement, men jeg synes nok forslaget bærer litt preg av en vel teoretisk tilnærming til det jeg oppfatter som først og fremst praktiske utfordringer. Og jeg må ærlig talt si at jeg ikke en gang med min beste vilje kan forstå at dagens dels private, dels offentlige forvaltning av jakten i Norge, og foreliggende tilbud gjennom organisasjoner som Statskog, FeFo og NJFF på noen måte kan være grunn for at enkelte ikke ønsker å utøve storvilt- og småviltjakt her i landet. 

Edited by Sølvrev
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, M67 skrev:

 

 så var jakt i Norge "Fri" inntil for 120 år siden, da man klarte å legge jaktretten til grunneieren. Tidligere jaktlover, helt fra tidlig middelalder, og før, hadde ingen kobling mellom jaktrett og grunneierskap. Vi snakker her om nesten 1000 års tradisjon, som Stortinget - med grunneiere helt sikkert i spissen (man måtte jo være grunneier "eie matrikulert jord" for å ha stemmerett på den tida...) - s

Jeg mener det var det siste Stortinget før det ble innført almen stemmerett for menn (at eiendomsløse også kunne stemme) som fratok almenheten jaktretten og gav den til grunneierne.

Det var nok i siste liten.

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Bäke skrev:

Jeg mener det var det siste Stortinget før det ble innført almen stemmerett for menn (at eiendomsløse også kunne stemme) som fratok almenheten jaktretten og gav den til grunneierne.

Det var nok i siste liten.

 

Det er riktig. Jeg tipper det var noen som hadde det travelt. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, M67 skrev:

Det er enkelt å reise til Skottland fra England. Jeg kan ikke forstå at det skal være vanskeligere for en engelskmann enn for en nordmann å skaffe jakt i Skottland. Du må selvsagt betale...

Alt er enkelt så lenge man har råd. Dette er denne previligierte holdningen til nordmenn jeg ser så ofte.

 

Selv som utdannet IT konsulent som tjente helt OK, er det ikke bare bare å reise til et annet land, kost og losji, samt betale seg inn på jakt en hel helg eller lengre. Det er langt ifra hva det koster å ta en dagstur fra Oslo ut i marka. Og hvis man først da skal reise til et annet land, kan man vel likevel reise til østeuropa eller noe sånt, da sparer man mer kan jeg tenke meg.

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, m00se skrev:

Alt er enkelt så lenge man har råd. Dette er denne previligierte holdningen til nordmenn jeg ser så ofte.

 

Selv som utdannet IT konsulent som tjente helt OK, er det ikke bare bare å reise til et annet land, kost og losji, samt betale seg inn på jakt en hel helg eller lengre. Det er langt ifra hva det koster å ta en dagstur fra Oslo ut i marka. Og hvis man først da skal reise til et annet land, kan man vel likevel reise til østeuropa eller noe sånt, da sparer man mer kan jeg tenke meg.

Holdning og holdning. Det er jo et marked, med markedskrefter. Det ville det vært uansett hvem som hadde rettighetene. Den mest attraktive jakta koster mest, og jeg er spent på å høre hvordan en skulle fordele den ellers. Loddtrekning er jo en mulighet...
I dette markedet, så er det jo et stort tilbud i NOrge, men også en stor etterspørsel - i Skottland er nok tilbudet mindre, men etterspørselen er nok heller ikke så stor, etter "vanlig" jakt. Guidet jakt etter store hjortebukker der en er nesten sikker på skuddsjanser... Der tror jeg ikke de har problemer med etterspørselen.

Selve jakta, dyr for dyr, vilttetthet for vilttetthet, er i hovedsak billigere i Skottland enn i Norge (som alt annet btw.) Overnatting koster next to nothing, og en kan bo i telt i terrenget, det vet jeg flere som har gjort. Reise fra England til Skottland er ikke en stor greie heller - toget koster vel 35£. 

Ser en på det herfra, så er det ikke verre å dra til Eskdalemuir enn til Vega. 

 

 

Det er nok mer kultur og mangel på tradisjon, organisering og informasjon som er problemet. Og det fremdeles sterkt klassedelte samfunnet, og at briter generelt har mindre til overs til fritid og slikt enn nordmenn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Holdning og holdning. Det er jo et marked, med markedskrefter. Det ville det vært uansett hvem som hadde rettighetene. Den mest attraktive jakta koster mest, og jeg er spent på å høre hvordan en skulle fordele den ellers. Loddtrekning er jo en mulighet...
I dette markedet, så er det jo et stort tilbud i NOrge, men også en stor etterspørsel - i Skottland er nok tilbudet mindre, men etterspørselen er nok heller ikke så stor, etter "vanlig" jakt. Guidet jakt etter store hjortebukker der en er nesten sikker på skuddsjanser... Der tror jeg ikke de har problemer med etterspørselen.

Selve jakta, dyr for dyr, vilttetthet for vilttetthet, er i hovedsak billigere i Skottland enn i Norge (som alt annet btw.) Overnatting koster next to nothing, og en kan bo i telt i terrenget, det vet jeg flere som har gjort. Reise fra England til Skottland er ikke en stor greie heller - toget koster vel 35£. 

Ser en på det herfra, så er det ikke verre å dra til Eskdalemuir enn til Vega. 

 

 

Det er nok mer kultur og mangel på tradisjon, organisering og informasjon som er problemet. Og det fremdeles sterkt klassedelte samfunnet, og at briter generelt har mindre til overs til fritid og slikt enn nordmenn.

 

K

£35 😂 Ja til lykke med det. Blir nok nærmere £200 i praksis.  Dette er i et land hvor gjennomsnittsinntekt er £25k per annum før skatt.

 

Ok, du camper i stedet for å bo noe sted, da sparer du de pengene. Billigste jeg fant bare for jaktrettigheter var £375 for en uke. Ikke lommepenger akkurat. Og da skal du ha tid og penger til å ta fri en hel uke. Og det er heller ingen garanti for å se noe.

 

Sammenlign med det jeg har jaktet så langt i Norge, riktignok bare skogsfugl, ikke hjort, men det var snakk om en Lørdag, stå opp tidlig, 2-400 spenn for dagen, hjem igjen til middag. Ganske mye billigere og enklere. Trengte ikke oppsøke noen som ettersøkte pestkontroll, og som da har tilgang på hundrevis av jegere som gjerne gjør det for dem.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha jobbet med Engelskmenn, Irer, Scotter, Dansker og Tyskere så er jeg ikke i tvil om at vi har det enklere i Norge etter å ha snakket jakt med de. De må være med i diverse klubber og foreninger, jobbe dugnadder, være drivere osv bare for å få en billett i foreningens "lotteri". Tror alle som kvalifiserer får en billett og alle får jakte men på den og den dagen. Jeg kan gå inn på Inatur uten å kjenne noen i Norge og søke på storviltjakt på lik linje som jørgen hattemaker og Harald Rex.

Småviltjakt kan jeg kjøpe på impuls på Inatur. Samme med fisking i Norge, kostet meg 1200,- for to årskort på laks og sjøørret.

 

Ta en ettermiddag og hør med de lokale bønder om du kan jakte rev etc og bli kjent med de så får du sikkert mer jakt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, m00se skrev:

Dette er i et land hvor gjennomsnittsinntekt er £25k per annum før skatt.

 

.

Er jo hovedproblemet. GB er et land der overklassen pisser på underklassen og siden det alltid har vært slik tror folk at det skal være sånn. Jeg har vært mye i England/ Skottland, så vi er nok ikke egentlig uenige - men problemet er mye mer komplekst, og mer at folk er blakke enn at jakt er dyrt.

 

55 minutter siden, m00se skrev:

Billigste jeg fant bare for jaktrettigheter var £375 for en uke. Ikke lommepenger akkurat. Og da skal du ha tid og penger til å ta fri en hel uke. Og det er heller ingen garanti for å se noe.

Tror ikke du finner god rådyrjakt under det her hjemme. Et Statsskog-hogstfelt som du knapt kan gå i for kvist, og som noen sikkert så et rådyr i for tre år siden kanskje.. I allefall med MYE mindre sannsynlighet for felling.

 

Jeg har jaktet litt i Skottland, typisk til 50£ for dagen (vi betalte 100£ med kost og losji mener jeg) og har vel knapt vært ute uten å se dyr, og aldri vært der uten å felle noe, eller mer... Her hjemme er det (og jeg har vel strengt tatt et over gjennomsnittlig rådyrterreng idag) MYE vanskeligere å felle dyr. Det er fordi det er mindre tilrettelagt, fordi jakttida er på ei tid dyra er vanskeligere å ha med å gjøre, været er (enda) verre, osv.
Samme i Tyskland. Forskjellen er i mye mindre grad selve jakta, som organiseringen av selve samfunnet, klasser og tilhørighet, og langt større forskjeller i inntekt.

 

25 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Etter å ha jobbet med Engelskmenn, Irer, Scotter, Dansker og Tyskere så er jeg ikke i tvil om at vi har det enklere i Norge etter å ha snakket jakt med de. De må være med i diverse klubber og foreninger, jobbe dugnadder, være drivere osv bare for å få en billett i foreningens "lotteri". Tror alle som kvalifiserer får en billett og alle får jakte men på den og den dagen. Jeg kan gå inn på Inatur uten å kjenne noen i Norge og søke på storviltjakt på lik linje som jørgen hattemaker og Harald Rex.

 

Og hva må du for å komme på noe annen elgjakt enn Inatur i en annen del av landet enn du bor - jo, du må helst passere 60, kjenne bøndene og generelt "ræve deg inn" - jeg foretrekker igrunnen lotteri og foreninger med synlige kriterier. Vi har forresten en hel del JFFer her i Norge som tilbyr riktig bra jakt til medlemmene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, M67 skrev:

Og hva må du for å komme på noe annen elgjakt enn Inatur i en annen del av landet enn du bor - jo, du må helst passere 60, kjenne bøndene og generelt "ræve deg inn" - jeg foretrekker igrunnen lotteri og foreninger med synlige kriterier. Vi har forresten en hel del JFFer her i Norge som tilbyr riktig bra jakt til medlemmene.

 

K

 

Prøv en annonse i en avis, Facebook, kammeret.no. Ha noe å tilby (Du har jo "ny" ATV). "Soisial og erfaren jeger som er dyktig med partering og med elg-trekker som har gode skrøner ønsker å delta på elgjakt".

Men ikke faen om du kommer inn å vårt jakt-lag med sort rifle med chassis og molle vest ;) (venskapelig mobbing uten å kjenne deg)

 

Å komme inn i et jaktlag som består av en kompis gjeng som ikke søker nye medlemmer sier seg selv at er nesten umulig.

De foreningene jeg snakket om er ikke bare å melde seg inn i med å betale 200 i kontigent. Mer Frimurer nivå på medlemskap skal jeg tro på hva de sier. Noen må ha godkjennings tid og bli funnet gode nok til å rykke opp til å få jakte mat-vilt med våpen. Ene engelskmannen jakter/fanger rotter, rev kråker osv. Går hele sesongen og driver opp fugl for de store gutta for å få jakte fasaner den siste dagen i jakta.

 

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Jeg er drita lei av at alle skal ha alt servert på sølvfat hele tiden. 
 

At mange som tar jegerprøven faller ifra er helt naturlig, mange har lyst til å prøve noe nytt, men kanskje det ikke passer for alle ? Sånn er det med alt..  

 

hvor mange av de som begynner med fotball spiller til de er 35-år?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Er jo hovedproblemet. GB er et land der overklassen pisser på underklassen og siden det alltid har vært slik tror folk at det skal være sånn. Jeg har vært mye i England/ Skottland, så vi er nok ikke egentlig uenige - men problemet er mye mer komplekst, og mer at folk er blakke enn at jakt er dyrt.

 

Er jo litt det jeg vil frem til da. Det *kunne* vært mye dyrere å jakte her til lands, mange folk ville betalt det, men pris og tilgjengelighet er der for alle. Nettopp fordi jakt anses som noe alle skal kunne drive med, ikke bare overklassen og bønder, slik som i England. Det er relativt, til det man tjener, sant? Man kan godt si at man er fattig fordi man tjener £25k, men man får mye mer pils for det i England enn i Norge. Pils til folket er viktig. Men ikke jakt. Det er for de priviligierte.

 

1 time siden, Sakoen75 skrev:

Går hele sesongen og driver opp fugl for de store gutta for å få jakte fasaner den siste dagen i jakta.

 

Jupp, kjente flere som var "beaters", noen som barn, noen som fortsatt var det som voksen.

 

Jeg var så heldig og fikk en invitasjon til å faktisk være en gun på en sånn ting. Heldig å bare få invitasjon, men de skulle ha £500 for dagen likevel. Det er ikke en måneds overskudd for meg.

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, bardp skrev:

Kr 5.000,- dagen for å skyte småful??????

Jupp.

 

Dvs. fasan som er avlet fram i bur, sluppet på dagen, og skremt opp av beaters da. Så du får skutt masse. Men ofte bare får du med deg en eller to fugl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønte jo det! Poenget mitt er at noe slikt ville jeg ikke på noen måte betalt for. Tvert i mot, man måtte BETALT MEG mye, for å få meg med på det!

 

Men, men - enhver må jo få gjøre som man vil. Når 14. september (pga. NM rifle veteraner) opprinner, går jeg nok en tur på fjella i nærområdet, sjøl om havørna m/fl. har renska området for rype. Hvis jeg skulle få desperat trang til å skyte tamfugl, kontakter jeg skytterkollega Jon Ivar, neste gang de skal skifte ut en årgang høns.

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Jeg skjønte jo det! Poenget mitt er at noe slikt ville jeg ikke på noen måte betalt for. Tvert i mot, man måtte BETALT MEG mye, for å få meg med på det!

 

Men, men - enhver må jo få gjøre som man vil. Når 14. september (pga. NM rifle veteraner) opprinner, går jeg nok en tur på fjella i nærområdet, sjøl om havørna m/fl. har renska området for rype. Hvis jeg skulle få desperat trang til å skyte tamfugl, kontakter jeg skytterkollega Jon Ivar, neste gang de skal skifte ut en årgang høns.

Ja rekna med det, ellers heilt einig ikkje noko som tiltaler meg heller.

Det eg synes ser kjekt ut av britisk jakt er ein engelskmann som skyt på langt hald etter rev, kråka, skjor osv. Er ei stund sidan eg har sett på han no, men meina han kalla seg .260 rips

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

På 12.8.2020 den 18.07, vux skrev:

Kan jo organisere jakt etter loddtrekning noe ala det vi har i Finnmark? FeFo forvalter jo alt av terreng, og for elgjakta så lager jaktlagene en årlig prioritert liste på de feltene de har lyst til å jakte på. Så er det brukbare/gode sjanser for å bli trekt ut. En av de tingene jeg liker med dette er at man sjelden jakter på samme sted to ganger, og noen år (som i år) er man helt uten jakt. Løsningen da er å kjenne andre som har fått jakt slik at man får jaktet likevel, eller så får man finne seg i å jakte noe annet en elgen de årene man har litt uflaks :-)

 

 

 

 

Ser for meg at de andre grunneierne her i valdet vårt hadde blitt like blid som meg om plutselig staten skulle kommet å loddet ut eiendommen våre vært  3 år og at vi som er så heldige å brukt mye penger å tid på å kjøpe  oss en gård å holde den ved like skulle få være så priviligerte at vi kunne få være med i loddtrekningen om å få bruke vår egene eindomer.  Høres ut som en brilliant plan.  

 

Btw alt som er av statlige eiendom i sørnorge forvaltes etter  det prinsippet du foreslår. Problemet er at det er 100 jaktlag pr terreng så det nåløyet er ganske trangt.  Som et resultat av dette så blir prisene på privat jakt høy.

Link to comment
Share on other sites

På sikt er det et problem at jakta ikke er lettilgjengelig for de fleste. Befolkningen urbaniseres og akseptansen for jakt synker. Hvis bare folk som har arvet jaktrett eller har mulighet til å legge mye penger på jakta kan jakte så vil den prosessen gå veldig mye fortere. I forhold til det er jegerprøva bare en piss i Mississippi.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Polardego skrev:

På sikt er det et problem at jakta ikke er lettilgjengelig for de fleste. Befolkningen urbaniseres og akseptansen for jakt synker. Hvis bare folk som har arvet jaktrett eller har mulighet til å legge mye penger på jakta kan jakte så vil den prosessen gå veldig mye fortere. I forhold til det er jegerprøva bare en piss i Mississippi.

 

På den ene siden har du nok mye rett. På den andre er det venteliste og tigging for å oppdrive så mye som duejakt innenfor halvannen times kjøretur fra Oslo, om man ikke er i en heldig JFF. Gåsjakt må man enda lengre vekk for. Det sier meg at det er *mange* som vil jakte og at aksepten for jakt blant folk flest er rimelig stor. 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...