Jump to content

Trenger en Z6i med mye mindre synsfelt....


Elgjaeger

Recommended Posts

Litt merkelig heading, meeen, jeg holder på å prøve å finne et kikkertsikte til en Winchester Model 70 pre 64 i kaliber 375H&H som jeg har skrevet litt om i en annen tråd. Jeg har ett sikte liggende som funksjonelt, riktig forstørrelsesområde og kvalitetsmessig har akkurat det jeg ønsker, en Swarovski Z6i 2-12x50 gen II BT. Kjempmessig sikte, men alt for stort synsfelt, dvs alt for stor diameter på okkular for en rifle med 90 grader hevarmsløft. Har en Z6i på Kimber Montana M84, og det er egentlig for lite plass mellom hevarm og okkular. Winchesteren gir vel enda mindre klaring dersom ikke kikkerten settes på stylter. I tillegg er jo ikke Z6ien veldig pen å se på for en klassisk rifle (Z8i er litt finere, men samme dimensjoner på okkular og  tyngre)

 

Z6i har vel okkulardiameter på 45,5mm, burde hvertfall vært nede i 40mm.
 

Dette skal bli et kombivåpen for afrikajakt med åpne ekspressikter samt et skikkelig sikte for lange hold. Ville foretrukket noe som så ut som en klassisk Leupold, med kvalitetene til Z6i 2-12x50med åpent høydejusteringstårn , forstørrelsesområde, optisk kvalitet etc. Finnes det noe som helst jeg kan se på, tips og råd mottas med takk.
 

Bilde 1: Tror nok jeg vil ha noe annet enn Bisley Super 2.5x32 som fulgte med rifla

 

bilde 2 og 3: Swarovski Z6i 1,7-10x42 på Kimber Montana med medium Talley one piece ringer.

 

 

B50CBC73-4D51-47C8-8B91-F08EF35B12FD.jpeg.4a68e9fbe7f63d7784827163da0b1fcc.jpegF0012C8E-5868-4282-A560-0BADDC9563CE.jpeg.365d3b0da74664354dcc3c92731fa41f.jpeg1845088C-3955-4B20-9E40-13E6D3ABD2C9.jpeg.56c2d0cfe755c11fa6ae9417f0ff28ba.jpeg

Edited by Elgjaeger
Ble noe dobbelt med bilder
Link to comment
Share on other sites

Leupold VX3 et eller annet så du får plass til tommelen når du tar raske ladegrep etter at du har hisset opp noe stort med første skudd..

Det er mye viktigere enn hd-oppløsning.

Må du bruke masse penger bør du se på Nickel safari 8)

 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nickel sine sider virker ikke, har de lagt ned?

 

http://www.nickel-ag.com

 

Hvilken forstørrelse vil du helst ha? Om du ikke måla 6x zoom, kan du finne litt eldre modeller, brukt. Det er ganske lett å finne en første generasjon zeiss victory 1,5-6x42. Zeiss hadde ogsånen 2,5-10x42, men de er sjeldne å finne. Begge disse siktene er kompakte både i lengde og diameter.

 

 

 

 

 

Sist det ble arrangert villmarksmesse ble Leica Fortis 6 lansert. Da sa jeg til selgeren at jeg ønsket meg et sikte med mindre synsfelt. Det spørsmålet hadde han aldri hørt før. Så nå er det spørsmålet stillet to ganger. :-) 

 

Leica Amplus  har litt mindre okular, men fortsatt større enn gamle Zeiss Victory, som hadde 40mm. Nickelen @Torf siktet til, hadde 36mm

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2,5-10x42 hadde kanskje gått. Litt problematisk å finne gamle sikter med nok øyeavstand for en 375 H&H, var ofte 80mm, dette bør være minst 90mm. Hadde en eldre Schmidt und Bender Med 80mm øyeavstand på en 300 Wby, det var for lite.

 

For ren bøffeljakt har jeg jo .500NE med åpne sikter, og vil også ha expressikter på denne og hurtigmontasje for kikkert, men minsteforstørrelse bør ikke være mer enn 2,5 eller kanskje 3

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

@amatør har du spec / dimmensjoner og generell kunnskap om denne, var vel toppmodellene ble kalt Victory? Hadde nok vært fin på Winchesteren selv om litt stort objektiv, Zeiss Diavari ZA 2,5-10x52

 

Hadde jeg hatt plass i garderoben kunne jeg kjøpt hele skiten, flott rifle...
 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=148640371

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke alle dataene når det gjelder Diavari Z/ZA 2,5-10x52, men jeg vet dette var modellen til Zeiss er to generasjoner eldre enn den første Victory-serien (den het diavari V/VM) 

 

Diavari Z var med montasjeskinne, mens ZA var uten. Den neste serien var Diavari Z og Diavari ZM, hvor Z var nå uten skinne, mens ZM var den første som hadde skinne med innvendig spor.

 

Jeg har en Diavari Z 1,5-6x42 av den eldste typen, okularrøret er 38,5mm på den.

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Dodraugen skrev:

Kan du ikke bare skaffe deg høyere montasjer. 

På en vanlig jaktrifle ville jeg gjort det ja, med tilsvarende heving av kolbekam. Men kan ikke det med denne, skal ha en rett klassisk safaristokk og må ha må se rett inn i kikkert med riktig kinnkontakt. På Kimberen det er bilde av over passer dette akkurat for meg uten heving av kolbekam. Det bør jeg kunne få til  på Winchesteren også med riktig kolbe, kikkert og montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra den bruken du skisserer ville jeg seriøst vurdert Leupold i en eller annen utgave.
Primært dagjakt og avstander fra 5 til max 400 m (?).
For eksempel en VX-5 HD- 2-10x42  https://www.jaktogfriluft.no/leupold-vx-5hd-2-10x42-30mm-cdszl2-matte-illumfire-dot
Øyeavstand 96,5 mm i følge Leupold sin hjemmeside.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, seawolf skrev:

Ut fra den bruken du skisserer ville jeg seriøst vurdert Leupold i en eller annen utgave.
Primært dagjakt og avstander fra 5 til max 400 m (?).
For eksempel en VX-5 HD- 2-10x42  https://www.jaktogfriluft.no/leupold-vx-5hd-2-10x42-30mm-cdszl2-matte-illumfire-dot
Øyeavstand 96,5 mm i følge Leupold sin hjemmeside.

Ja, men den kikkerten har nokså nøyaktig lik diameter på okkular (1.8 in = 45,7mm) som Z6i 2-12x50 kikkerten som er malen her.... Da vil jeg heller foretrekke den nevnte Swarovskien

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne pre 64 rifla i 300win er nokså nær det jeg ønsker meg, bortsett fra at jeg skal ha ekspressikter, sving- eller annen hurtigmontasje, og så skal jeg ikke ha fleur de lis nettskjæring.

 

 

og, ja, Leupold kikkerten ser bedre ut på en sånn børse enn Swarovskien...

4A92D383-B027-4239-BB5A-98C56F556338.jpeg

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Vida skrev:

Hei, swarovski z3 3-10x42 og 3-9x36 har okular diameter på 40mm og 90mm øyeavstand . Men en leupold 3-9x36 eller fast forstørrelse gjør seg jo veldig godt på en eldre rifle og hvor kikkerten skal sitte lavt. 

Z3 er jo ikke så dum nei, litt lite zoomområde, men regner med den er bra optisk som andre Swarovskier. Ser ikke støgg ut heller.

Link to comment
Share on other sites

On 8/12/2020 at 10:36 PM, Torf said:

Ser ut som morselskapet, som lever i beste velgående, har avviklet Nickel dessverre.

 

Balls.

 

Det safarisiktet stod høyt opp på lista mi. Nå havnet det på en annen liste, sammen med bl.a. Bitcoin i 2011 og Apple-aksjer i 2000. 

 

Ellers er ikke Leupold 2.5-8x36 elendig. Jeg har en 3-9x33 Ultralight på villreinrifla, som er merkbart dårligere, og den er ikke akkurat ubrukelig. Det eneste jeg ville byttet det siktet ut med er en Swarovski 3-9x36. 

 

Jeg kan ikke utstå moderne sikter med enorme okularer, får krampe av høye montasjer og utslett av justerbare kolbekammer. Med klassisk rett stokk, Leupold Ultralight (som har enda mindre okular enn den 2.5-8x36 de fremdeles selger) og Super Low montasje går objektivet akkurat klar av pipa, bolten akkurat klar av okularet, og kinnbenet mitt ligger pent nedpå kolbekammen.

 

Just the way the Lord intended.

Link to comment
Share on other sites

On 8/21/2020 at 8:36 PM, Elgjaeger said:

Jeg er litt redd for å få Corona av Leupold......

 

Men helt seriøst får jeg krampe i nakken av høye montasjer, særlig når kombinert med Monte Carlo-skjefter eller høye justerbare kolbekammer. 

 

Min begynnende jegerkarriere som sekstenåring fikk en brå stopp og mangeårig pause etter å ha skutt 3 bom på første forsøks oppskyting på Løvenskioldbanen. I stedet for å tilby guttungen med synlig sliten og elendig tilpasset nedarvet reserverifle hjelp, ble jeg høylytt latterliggjort av standplassleder. 

 

Da hadde jeg fått krampe i nakkemusklene mellom hvert skudd og halvmånesår i pannen av hvert avtrekk. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Skrueråmuttere said:

 

Men helt seriøst får jeg krampe i nakken av høye montasjer, særlig når kombinert med Monte Carlo-skjefter eller høye justerbare kolbekammer. 

 

Min begynnende jegerkarriere som sekstenåring fikk en brå stopp og mangeårig pause etter å ha skutt 3 bom på første forsøks oppskyting på Løvenskioldbanen. I stedet for å tilby guttungen med synlig sliten og elendig tilpasset nedarvet reserverifle hjelp, ble jeg høylytt latterliggjort av standplassleder. 

 

Da hadde jeg fått krampe i nakkemusklene mellom hvert skudd og halvmånesår i pannen av hvert avtrekk. 

Nåja, høye sikter er ikke noe problem, faktisk ofte en fordel, dersom kolbekammen er tilpasset høyden. Men det er ikke pent på en klassisk stokkstokk, og går ikke uten forhøyet kolbekam. Denne er ganske høy og kjempemessig å skyte med, men er ingen klassisk jaktrifle....C01970D8-6F42-4941-AD0D-D88E4A33F795.jpeg.f40d743276d0f4df487ccd12d6f026a3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 8/24/2020 at 2:59 PM, Skrueråmuttere said:

 

Men helt seriøst får jeg krampe i nakken av høye montasjer, særlig når kombinert med Monte Carlo-skjefter eller høye justerbare kolbekammer. 

 

Min begynnende jegerkarriere som sekstenåring fikk en brå stopp og mangeårig pause etter å ha skutt 3 bom på første forsøks oppskyting på Løvenskioldbanen. I stedet for å tilby guttungen med synlig sliten og elendig tilpasset nedarvet reserverifle hjelp, ble jeg høylytt latterliggjort av standplassleder. 

 

Da hadde jeg fått krampe i nakkemusklene mellom hvert skudd og halvmånesår i pannen av hvert avtrekk. 

Desverre er da enkelte sånne idioter på banen enda, var rett før eg greip inn for ei stund tilbake. Angrar på at eg ikkje gjorde det. Dei aller fleste er heldigvis veldig greie.

Link to comment
Share on other sites

Karl Kaps har noen sikter som ser bra ut og har lang øyeavstand, tror jeg har lagt ut bilder av siktet på en mauser i 416 Rigby en gang. Kan prøve å få tatt et nytt bilde om du ikke finner det med søkefunksjonen. Søk på Karl Kaps og magnum mauser i 416 Rigby.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Karl Kaps har noen sikter som ser bra ut og har lang øyeavstand, tror jeg har lagt ut bilder av siktet på en mauser i 416 Rigby en gang. Kan prøve å få tatt et nytt bilde om du ikke finner det med søkefunksjonen. Søk på Karl Kaps og magnum mauser i 416 Rigby.

Ikke dumme de, bl.a 39mm okkular. Bra kvalitet og optikk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...