Jump to content

Fabrikkammo til Browning X-bolt 308w


Penne

Recommended Posts

Må nesten prøve deg frem. Men vil tippe på at kvalitesammo fra norma, lapua , federal osv vil gå bra. Husk å finne ei kule som klarer krav til storvilt. Ekspanderer over 9 gramm vel om jeg ikke husker feil. Skeptisk til homogen  kobber til rådyr om du skulle vurdere det. Tror du vil på Helmantel  effekt.

Link to comment
Share on other sites

Selger "noen" slike børser i året.

Og får bra tilbakemelding på 150grains monolitiske kuler(kobberkuler med plastspiss), Norma Ecostrike, Federal Trophy Copper, Hornady GMX,  

 

De som fortsatt vil bruke blyholdig velger ofte Norma Oryx, Norma Bondstrike, Sako Superhammerhead, og Winchester PowerMax Bonded. 

 

 

Må teste litt og velge hva som er viktig for deg 😉

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at det er ulik presisjon fra rifle til rifle, men håpte at jeg ved å høre andres erfaringer x- bolten kunne slippe å teste alt av ammo.
Er også en smule skeptisk til kobberkuler på rådyr, så tanken var vel å finne en god bonded kule som fungerer på rådyr og hjort. Etter hva jeg har lest er 150 grain optimalt i 308?

Får prøve et par av premium merkene.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Penne skrev:

Skjønner at det er ulik presisjon fra rifle til rifle, men håpte at jeg ved å høre andres erfaringer x- bolten kunne slippe å teste alt av ammo.

 

Ja, men det som går bra i én X-bolt går ikke nødvendigvis like bra i en annen rifle av dette merket.

Ut fra det jeg har lest og erfart (i 6,5x55 og .30-06) gir disse patronene ofte svært god presisjon:

 

- Lapua Mega (konvensjonell, men sterkt undervurdert blyspisskule), 150 grs i til rådyr og hjort, 185 grs til elg

- Norma Oryx (premium "bonded" blyspisskule), 165 grs til rådyr og hjort, 180 grs til elg

 

Hvis du ikke klarer å skyte 3-skuddserier med godt anlegg innenfor 30 mm på 100 m med en av disse, ville jeg vurdert å bytte ut rifla 😉

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, MikiN1486 said:

Skeptisk til homogen  kobber til rådyr om du skulle vurdere det. Tror du vil på Helmantel  effekt.

 

12 hours ago, Penne said:

Er også en smule skeptisk til kobberkuler på rådyr,

 

Tror dere bør sjekke de kulene dere er så skeptiske til. Mange som har gode erfaringer med nettopp disse, og det er mange tråder her om dette som tema, om en søker litt :thumbup:

 

Her har en rådyrbukk fått en Barnes TTSX gjennom bogen, bildet viser utgang. Helmantel effekt? Neppe....😉

 

IMG_0587.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Penne said:

kaliber og kulevekt?

Dette er 6,5x55 med 100gr TTSX og avstand 80 meter.

Effekten blir ikke dårligere med 308. Kjenner til flere som bruker disse kulene i ditt kaliber på rådyr med godt resultat, da med 150gr TTSX :thumbup:

Edited by znopi
tastefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 8/11/2020 at 11:16 PM, Penne said:

Skjønner at det er ulik presisjon fra rifle til rifle, men håpte at jeg ved å høre andres erfaringer x- bolten kunne slippe å teste alt av ammo.
Er også en smule skeptisk til kobberkuler på rådyr, så tanken var vel å finne en god bonded kule som fungerer på rådyr og hjort. Etter hva jeg har lest er 150 grain optimalt i 308?

Får prøve et par av premium merkene.

Laupa naturalis 308W går elendig i børsa mi( x-bolt 308w)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...