Jump to content

Er det en uting å ikke bruke lyddemper på skytebane?


Svein37

Recommended Posts

Må nesten bare spørre hva folket her  inne synes om dette, er det er blitt slik i dag at en bør ha lyddemper på våpnene pga smellet er forstyrrende for skytter i nabobåsen?  Spør pga de er blitt noen mindre trivelige komentarer på udempet skyting den siste tid. Har ikke selv gjort meg noe ubehag av at andre skyttere har  "ikke brukt lyddemper" jeg iallefall, skvetter litt av en udempa 375, men det er vel litt individuelt.

Link to comment
Share on other sites

Det er hyggelig med alle som bruker demper, jeg syns jo det er behagelig med minst mulig støy, men det må da være fritt fram å ikke bruke demper også. Det tenker jeg man bare må være forberedt på. Iblant timer jeg skytinga mi så jeg skyter imellom smella til naboen hvis de bråker voldsomt.

Link to comment
Share on other sites

Nei tror ikke det er blitt noe presidents for at en bør bruke lyddemper. En lyddemper legger jo store begrensninger på hvor mye en kan skyte før en får voldsomt med varmebølger i siktet. Rekyl-brems derimot er jo noe svineri på banen da det forsterker smellet noe helt jævlig for de som ligger ved siden av.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Alle liker jo lyddempere, men jeg har aldri -og jeg er mye på skytebaner... - hørt noen klage på at folk ikke har demper.

Reagere på ekstra mye smell fra superkorte løp eller grove kaliber ja, og brems, å ja. 

De fleste har tross alt ennå ikke demper.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har demper på en 308, men den 30-06 og 223 har jeg ikke demper på enda, så de må jo  være muligheter for å trene med de også mener nå jeg iallefall. Mulig de skulle vert koordinert av standplassleder da, så vi kan skyte på tur så de ikke blir forstyrelser for de som er ny på skytebanen foreksempel?

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Mas-36 skrev:

Syns de en udempet rifle smeller bør de ligge ved siden av meg når jeg skyter 308 win i 46cm pipe med brems 🤣

På banen her får ingen skyte med brems om det er andre på banen. Ut over det er det vel fritt frem for alt opp til 12,7 men dåg ikke 12,7.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, M67 skrev:

Hvis du vil lage reglene, så bygg din egen bane ;)

 

K

Nei takk og lov så er DFSlaget mitt veldig greie slik. Ikke lov med brems på stevner men det er det heller ikke på jaktfelt så det går bra. På trening er det fritt frem selv om noen av gummidressfolket ser stygt på deg når du kommer med noe annet enn Sauern. Men styret sier ikke noe og har til og med godtatt at PRS folket kan skyte her. Men ser det finnes forgubbede DFSlag i landet. (noe som kanskje forklarer hvorfor det stadig blir færre som skyter i den sporten mens jaktfelt øker år for år?) Men DFS gjør mye bra også, bare synd de ikke gir disse ekle sure gamle gubbene som lager kvalme en smekk der de er småkonger over de unge og ferke mange ganger. Er noen her i laget også, men nå er jeg så gammel og har skutt så mye at jeg driter i de.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den dagen noen blir sure fordi jeg skyter uten demper, så skifter jeg skytebane. DFS skyter uten, så der bør det ikke være noe problem. Kragen å bøylerifla får aldri demper i min levetid. Heller ikke diverse antikke svartkrutt børser jeg lufter i ny og ne. De børsene jeg jakter mest med har demper allerede.

 

Ikke bry deg om sure kommentarer, trenger faktisk ikke svare heller, bare skyte til styret i skytterlaget henviser til vedtekter som sier at skyting uten demper er forbudt, noe jeg tror sitter langt inne hos de fleste skytterlag, selv med naboklager

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, 1937M98 skrev:

Den dagen noen blir sure fordi jeg skyter uten demper, så skifter jeg skytebane. DFS skyter uten, så der bør det ikke være noe problem. Kragen å bøylerifla får aldri demper i min levetid. Heller ikke diverse antikke svartkrutt børser jeg lufter i ny og ne. De børsene jeg jakter mest med har demper allerede.

 

Ikke bry deg om sure kommentarer, trenger faktisk ikke svare heller, bare skyte til styret i skytterlaget henviser til vedtekter som sier at skyting uten demper er forbudt, noe jeg tror sitter langt inne hos de fleste skytterlag, selv med naboklager

Bare å si amen her🙂 Det virker som det er noen intrigemakere på den banen jeg har trent på, en lokal jeger og fiskeforbund bane der ting ses mellom fingrene for å si de sånn. Kjenner nesten at jeg savna disiplinen på forsvarets bane i militæret for 20 år siden når de blir slik😆

Link to comment
Share on other sites

Demper er et HMS tiltak og fungerer greit.

På en bane med tilfredsstillende støydemping er det ikke plagsom lyd av rifler uten demper, muligens noe med svært korte løp.

Det er også slik at det fremdeles er forbud mot bruk av demper på jakt i flere land.

Demper brukes ikke innen DFS eller NSF programmer.

Påbud om bruk av demper er derfor helt urealistisk på baner som skal brukes til flere disipliner.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke "plagsom" lyd av rifler med kort pipe, det er "fet" lyd. Noen grinebitere er det alltid. Min salige far hadde svart belte i grinebiteri, og når han tok over skulle det bli forbudt med demper og plaststokk. Utelukkende basert på hans estetiske sans. Vi har alle ting som irriterer oss, eller noe vi er uenige i, eller noe vi kunne klart oss uten. Når det kombineres med trangen til å ytre seg, som om andre liksom skulle brydd seg, så får du en grinebiter. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, aps skrev:

Jeg bruker konsekvent 2 lag passive vern (propper + hørselsvern utenpå), løser mye for min del. Slipper bekymre meg ca uansett hva som skytes hvor og hvor nærme.


 

Om folk kjøpte skikkelig hørselvern istedet for billigste fra Jula eller det kuleste med stereo, Bluetooth og lys hadde mye vært gjort...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Om folk kjøpte skikkelig hørselvern istedet for billigste fra Jula eller det kuleste med stereo, Bluetooth og lys hadde mye vært gjort..

Eller om alle grinebiterne hadde vært like tunghørt som de er trangsynt.😁

  • Like 5
  • Thanks 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Om folk kjøpte skikkelig hørselvern istedet for billigste fra Jula eller det kuleste med stereo, Bluetooth og lys hadde mye vært gjort...

...Og det verste er at et par Peltor Optime III koster ca det samme som rakkelverket fra Jula. 🙃 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På vår (DFS)bane får alle skyte med jaktrifla si uavhengig av kaliber og demper. >95% skyter med et av de tre store, og > 80% har lyddemper.

Heldigvis har vi høflige folk på banen, så brems er enda ikke observert. Mulig noen har, men de tar den klokelig av før de skyter sammen med andre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er viktig at det er en tydelig og erfaren leder/ ansvarshavende for den aktuelle skytebane, som fremmer en god skytekultur å står for hva som er greit å ikke. Da slipper man at det kan bli en slik ukultur blant skyttere.

En skytebane jeg var på der opplevde jeg at standplassleder var mere opptatt av å sitte i bua å drikke kaffe å skravle enn å være på standplass, det var bare å skyte når skivene var ute å si fra om de skulle kjøres inn skiver, på elektronikken var de bare å skyte når de ikke lyste i lampen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på bane, la oss si sentralt på østlandet for 4-5 år siden og hadde med venninne, Hun skulle få teste AR10, 18" 308 med liten jp brems, spurte standplassleder om det var greit med brems "ja vi skyter ikke med pysetut" var svaret, so far so good, tok banen lengst unna alle andre, og var minst 10 baner unna nærmeste, var ikke mange skudd før de kom og klaget på bråk. 

Begynner også bli litt lei "IKKE NOE AUTOMATILD NÅ" fra team GGG, når jeg ligger og skyter 1 skudd hvert 30 sekund med 2 fot, bakstøtte, og stjernekikkert, og tester samlinger, ofte er det uerfarne folk med liten våpenkunnskap, typ aldri skutt noe annet enn bolt jaktbørse som kommer med slike utsagn. Til og med blitt beskyldt for å bråke når jeg bare skyter banesauern i 6.5 (den har jo ikke gjenger)

De som kan våpen vet hvor lett det er å ta av en blenda, loctita brems, justere om gassen osv, bare for en dag på banen.... yeah right. Har kjøpt ase utra dual 762 og nye a-tec brems/demper systemet for å prøve kunne kombinere på endel våpen, men er ikke helt "der" i effektivitet enda på brems delen. 
Full disclaimer skyter jeg mange titusen skudd i året med brems på pistol og rifle, så jeg har faktisk ett veldig bevisst forhold til hørselsvern, så jeg har faktsk gode vern, det er umulig å få trent volum i rifle med demper, men jeg setter pris på å ha det når jeg kan. Folk som kommer med peltier aktive, uten hygienesettet, som eneste... yeah lykke til. 
Brems har en funksjon, de færreste skyter med det for å lage lyd/plage andre. 

Ellers må jeg si at jeg er nok mer på banen/skyteklubb og hygger meg og jobber,  enn jeg er der med våpen og skyter, så definitivt skyldig der! prøver holde nede vaffelinntaket, men noen av gutta er gode på å lage hygge! :D 


Lydgreia er litt tveegget sverd, jeg er veldig for HMS aspektet med demper om man kan, men ikke alle kan, og det kan fort bli påbud istedenfor frivillig om man sier at "ja alle kan ha det". Jeg forventer at folk er smarte nok til å bruke hørselsvern så de ikke får hørselsskader på skytebane, og reagerer litt når folk bruker bare propper feks, med kraftige våpen som rifle og lignende er dette bare ikke nok

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det jeg snakker om er det som foregår av skyting på en vanlig DFS skytebanne det er vel muligens de det er flest av her i landet. Hadde selv et 40cm pistol løp med brems i 8x57 til laktrifla og om noen la seg på siden av meg når jeg skjøt blåste jeg jo hua av de. Forøvrig var det løpet helt ubrukelig ble bare en enorm smell og 200 gr kulene ruslet så vidt ut av løpet.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, bardp skrev:

Å skyte uten demper må da være helt greit. Ingen mengdetrening kan foregå med demper. 

Det er bare tull. Jeg mengdetrener med med demper hele tida. 

 

 

40 minutter siden, bardp skrev:

Men å sette på en rekyl-brems for å terrorisere de som ligger ved siden av er jo helt uakseptabelt.

Det er jeg helt enig i.

 

39 minutter siden, aps skrev:

Hvilke grener konkurrerer du i? 

Jeg skyter fler der det er 0 sjangs å være med uten, og konkurrerer på VM i de respektive for norge. 

Og grener der man forventer brems. Det er også noe helt annet å løpe alene med RO bak på en DSS-stage enn å ligge 80cm fra hverandre på en riflebane. På en DFS-bane forventer ikke folk brems, og har ikke hørselvern til å takle det. Da er det egentlig bra uhøflig å bruke brems i noen særlig utstrekning. Det jeg observerer skjer hos oss, er at folk 2-4 plasser til hver side for skytteren "tar pause", dvs en mann med brems halverer kapasiteten til skytebanen. Men så lenge det er få, og de ikke skyter hele kvelden, så er problemet igrunnen minimalt.

Helt seriøst, det går ikke an å ligge ved siden av en med grovkaliber og enkelte bremser. De færreste på en "vanlig riflebane" har f.eks. vernebriller, og det et must på sidene av en som har f.eks. en Vektor brems på en 6.5x55.

 

Du må skille på hva og hvor du er - DFS-gubben hadde heller ikke fått lov til å vagge rundt i DSS-stagen og peke alle veier med Saueren sin - noe er akseptert noen steder, og andre ting andre steder. When in Rome, osv...

 

2 timer siden, aps skrev:

. Til og med blitt beskyldt for å bråke når jeg bare skyter banesauern i 6.5 (den har jo ikke gjenger)
 

Den der kjenner jeg igjen. Sett svart stokk og stor kikkert på Saueren, og folk står og lurer på "hva slags magnumkaliber er det der..."

 

K


 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  

1 hour ago, bardp said:

Å skyte uten demper må da være helt greit. Ingen mengdetrening kan foregå med demper. Men å sette på en rekyl-brems for å terrorisere de som ligger ved siden av er jo helt uakseptabelt.

 

Det er det jo ingen som gjør heller, de fleste setter på brems for å minske rekyl 🙃

 

Jeg har forøvrig mange ganger i treningsformål ligget på DFSbaner med kun dynamiskskyttere med brems hele vegen på begge sider, har man skytebriller, propp og hørselvern så er det fullt mulig å få til.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, aps skrev:

Som poengtert, DFS baner blir brukt av alle, ikke bare skytterlag, DFS bane er eneste vi har tilgang på her på 2/300 i oslo (løvenskiold) 

Javisst, men man må ta inn over seg hvor man er. Lofoten blir vel i stor grad brukt av tyskere, uten at vi innfører tysk lov og gramatikk der av den grunn... Man slipper vel til de man synes det er formålstjenlig å slippe til ;)

 

14 minutter siden, slemmo skrev:

Jeg har forøvrig mange ganger i treningsformål ligget på DFSbaner med kun dynamiskskyttere med brems hele vegen på begge sider, har man skytebriller, propp og hørselvern så er det fullt mulig å få til.

Det er fullt mulig å få til, men det er ikke gøy... Det skal dog sies, at DSS-skyttere stort sett skyter 223, og problemet med brems er da minimalt i forhold til når langholdsfolket kommer. Det er ikke en sjelden AR som er problemet. (egentlig er det nesten aldri et problem, det er få som bruker brems nå når magnum-moten for en stor del er gått over, og omtrent alt over 30-06 ligger på Finn...)

 

Jeg har trent litt PRS i sommer, sammen med "The Brakemen" ;) fra diverse indre bygder i Agder. De fleste av disse skyter med diverse "moderne" kaliber, 6BR, 6Ditt og 6Datt, et par 223 og et par "Crymore", dette merker jeg ikke omtrent - men så kommer han med 6.5x55 og feltladninger. Og da er vel mye hårfestet en bekymrer seg for som det er hørsel (har selvsagt formstøpte propper og Peltor tjukk svart, og skytebriller), men det smeller så det svir i hele fjeset, og linsene på kikkerten blir grå av støv... Men på ei slik trening forventer en det, og alle er forberedt.  

Å komme sånn på en DFS-bane, på ei vanlig trening, eller ei storviltprøve/ oppskytings-trening for å mengdeskyte - jeg holder på at det er både utaktisk og uhøflig. Man ødelegger for folk, og det er egoistisk. Halvparten av de som kommer der er jo skuddredde fra før... De jeg kjenner som har brems på langholdsbørsa, de går forresten ikke på slike treninger med den, eller de setter på en demper da. Det går faktisk an.

Ettersom jeg driver med både langhold og PRS, så har jeg jo allerede fått mye kjeft på grunn av "disse langholdsgærningene" med bremsene sine - selv om jeg alltid bruker lyddemper selv. De skyter og drar, jeg er igjen, med piping i ørene, og får kjeft, kjempegøy.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, slemmo skrev:

Jeg har forøvrig mange ganger i treningsformål ligget på DFSbaner med kun dynamiskskyttere med brems hele vegen på begge sider, har man skytebriller, propp og hørselvern så er det fullt mulig å få til.

For å si det slik gir ikke de skytterbrillene jeg og mange med meg må bruke noen form for beskyttelse mot brems. Men nå får en nå heldigvis ikke bruke brems på vår bane og ingen andre steder heller når det er DFS stevne så for meg er det egentlig ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Skytebriller skal være "skuddsikre" og faktisk beskytte mot fragmenter, våpenspreng,  feil på hylser, og ymse som kommer flyvende når man ikke ønsker det. Selv om du har gode laderutiner, betyr ikke at sidemann har det, eller at fabrikker ikke gjør feil. 

Ref min venn med 20 fremmedlegemer i øyet, typ messing fra sin feltpistol på feltstevne med gammel fabrikksammo. Han er nå ivrig bruker av briller. 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, aps skrev:

Jeg bruker konsekvent 2 lag passive vern (propper + hørselsvern utenpå), løser mye for min del. Slipper bekymre meg ca uansett hva som skytes hvor og hvor nærme.


 

Jeg gjør det samme selv, for både skyting med rifle og pistol. 

Det løser mye av den "såkalte" støyproblematikken :-) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen rifler med gjengetut, og dermed ingen mulighet for å sette på en demper eller smellforsterker hvis dette skulle bli et krav/forbud. At det kan være utfordrende at sidemannen har rekylbrems har jeg forståelse for, men på min 460WM er det fra fabrikk borret en hel mengde hull på tvers rett bak munningen og det hjelper lite å surre tape rundt for å tette dem...

Det er i grunnen like godt. Jeg synes 120grs N160 bak 350grs Hornady i grunnen er litt morro på banen. Litt som sportseksos på en bil av det raske slaget...

 

Dog mente en observatør på standplass en gang, at synet av alle børsepipene minnet ham om siv som vaiet i vindene hver gang jeg trakk av... :) 

Link to comment
Share on other sites

Er de noe effekt av å ha slike lyddempende plater mellom skytebåsene med skillevegg da? Ser noen baner som har prøvd seg med forskjellige opplegg å andre har vanlig finerplater, jeg har aldri hørt etter om de er noe forskjell på de selv.

Link to comment
Share on other sites

Med kappa pipe  i 9.3x62, Vv150 krutt, ingen demper men iblandt brems ja då får eg ofte høyre murringa frå gjengen med dempere. Om man meiner at rekylbrems er fy fy på bane så har man neppe skutt med lette våpen i litt friske kaliber. Den er der som oftest av ein grunn og det er ikkje alle som ønsker å ha ein stor demper på rifla i skogen. Har sjølv både munningsbremser og dempere til div kaliber og veksler mellom disse. Det er meget behagelig med min 6.5 og ein liten ”Pjjjjuffff“ men man blir fort litt kjælen.

At det klages på støy på ein standplass er litt trist, dette er då ein naturlig del av skytinga. Er man er plaga så er det som nemnt av andre meget gode hørselvern i handelen og kombiner gjerne med propper.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Ratel skrev:

men på min 460WM er det fra fabrikk borret en hel mengde hull på tvers rett bak munningen og det hjelper lite å surre tape rundt for å tette dem...

 

Du får gjenge opp og sette i skruer i hølene... Prøv med messing, så blir det dekorativt. 😂

 

Problematikken rundt brems handler jo i stor grad om å kjenne sin besøkelsestid. Jeg tror jeg er rimelig frisinnet ang hva som er greit å skyte med, men den gangen jeg drev og instruerte unger med 22lr på 100 m og det kom en gjøk med kortpipa 308 og brems og deisa ræva si midt nedi flokken, da kjente jeg GGG'en vokse. 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, hjortefot.com skrev:

Fortvil ikke folkens, med nye A-TEC PRS får man demper og brems i samme produkt.

 

Det er HMS-kinderegg det 😉

 

Jaggu en artig sak, i rustfritt stål som burde tåle varmskyting ja:

 

https://www.a-tec.no/silencers/a-tec-pro-silencers/a-tec-prs-3-mod

 

PDF: https://www.a-tec.no/silencers/a-tec-pro-silencers/a-tec-prs-3-mod

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bergara-Man skrev:

Atec PRS demperen funker bra den, veldig mange PRS skyttere bruker denne samt ASE Utra eller andre ståldempere. Jeg har også gått over til Atec sin PRS demper og det er mye mer behagelig å skyte med enn brems. Litt mer og seinere rekyl enn de beste bremsene, men mye bedre for tinnitusen og sidemannen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 11.8.2020 den 22.30, Mas-36 skrev:

På trening er det fritt frem selv om noen av gummidressfolket ser stygt på deg når du kommer med noe annet enn Sauern. 

 

 Disse begynner vel å bli i mindretall nå vel? Se stygt tilbake da vel....

 Forøvrig er det vel ikke bekledninga som definerer deg som person...

 

På 11.8.2020 den 22.30, Mas-36 skrev:

Men styret sier ikke noe og har til og med godtatt at PRS folket kan skyte her.

 

Flott! Skytterlaget ditt har et inkluderende styre!

 

På 11.8.2020 den 22.30, Mas-36 skrev:

Men DFS gjør mye bra også, bare synd de ikke gir disse ekle sure gamle gubbene som lager kvalme en smekk der de er småkonger over de unge og ferke mange ganger. Er noen her i laget også, men nå er jeg så gammel og har skutt så mye at jeg driter i de.

 

Hvorfor la disse grinebiterne påvirke deg? Er vel stort sett reale folk, så denne minoriteten kan bare sutre så mye de vil, så lenge du har rett til å stille på trening stevne. Å drite i disse er det flere som burde gjort og ikke bruke de som unnskyldning for at de ikke stiller på stevner/trening. Man får seg alltids en håndfull "kompiser" i laget, men man må vise ansikt og ikke la seg knekke av disse nevnte grinebiterne. De er en utdøende rase.

 

 

Til dere som taler varmt for smellforsterker og sier "Det er bare å bruke doble hørselvern" Yeeeah right...Prøv å stille som standplassleder en kveld eller ti med ørene fullpakka av skum og potte tette øreklokker utenpå, samtidig som du skal kommunisere verbalt med skyttere/skyteleder-kolleger underveis i smellinga i en 4-5 timer. Legg til en allerede nedsatt hørsel......"HÆÆH?? HVA SA DU??" Slitsomt....

 

Jeg har ikke noe imot at det smeller, men den passer dårlig at annenhver skytter har storsmell-tut, når du skal stå der og høre på drønna i opptil 5 timer, på en overbygd/innbygd standplass.....Kanskje sette seg inn i andres situasjon, istedet for å sutre for at dere ikke alltid får bruke brems? Har ikke noe med DFS og gummidresser å gjøre, det er HMS. Ellers i uformelle treninger og ute i terrenget ser jeg ingen problemer med brems.

 

Forøvrig forundrer det meg at det fremdeles er mange jegere/skyttere som ikke har oppdaget lyddemper og den fordelen det gir, men vil ikke si at det er en uting å skyte uten. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, hewi skrev:

 

Til dere som taler varmt for smellforsterker og sier "Det er bare å bruke doble hørselvern" Yeeeah right...Prøv å stille som standplassleder en kveld eller ti med ørene fullpakka av skum og potte tette øreklokker utenpå, samtidig som du skal kommunisere verbalt med skyttere/skyteleder-kolleger underveis i smellinga i en 4-5 timer. Legg til en allerede nedsatt hørsel......"HÆÆH?? HVA SA DU??" Slitsomt....

 

Jeg har ikke noe imot at det smeller, men den passer dårlig at annenhver skytter har storsmell-tut, når du skal stå der og høre på drønna i opptil 5 timer, på en overbygd/innbygd standplass.....Kanskje sette seg inn i andres situasjon, istedet for å sutre for at dere ikke alltid får bruke brems? Har ikke noe med DFS og gummidresser å gjøre, det er HMS. Ellers i uformelle treninger og ute i terrenget ser jeg ingen problemer med brems.

 

Forøvrig forundrer det meg at det fremdeles er mange jegere/skyttere som ikke har oppdaget lyddemper og den fordelen det gir, men vil ikke si at det er en uting å skyte uten. 

 

Utrolig fornuftig sagt, noen skal være standplassledere, og noen skal drive banen - på PRS-stevner skal noen være ROer. Er man på banen 5 dager i uka, så blir man forbanna lei av å ha propper så langt inn i øra at de møtes på midten..

 

2 minutter siden, slemmo skrev:

Når du har propper i de elektroniske hørselverna så skrur du opp lyden, du får da både bedre hørsel, og "dobbelt demping"

Jeg, og sikkert de fleste andre er klar over dette. Men det er likevel slitsomt. OG - det virker utmerket når folk skyter med 223 og andre kalibere med begrenset kruttmengde, og kanskje nokså raske krutt. Men når en kommer opp til 308 og 6.5x55 så sliter smellet uansett.

 

Jeg har ingen problem med å forstå at folk vil ha brems på 458WTF-magnumen sin, men jeg tror det blir opprør blant standplasslederene våre om flertallet med 308 og 6.5x55 skulle stille med brems.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, slemmo skrev:

Når du har propper i de elektroniske hørselverna så skrur du opp lyden, du får da både bedre hørsel, og "dobbelt demping"

 

Om du har normal hørsel, men om du har nedsatt, så finnes det ikke hørselvern som forsterker tale NOK til at du hører alt som blir sagt med øra full av skum. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, tussehaugen skrev:

Med kappa pipe  i 9.3x62, Vv150 krutt, ingen demper men iblandt brems ja då får eg ofte høyre murringa frå gjengen med dempere. Om man meiner at rekylbrems er fy fy på bane så har man neppe skutt med lette våpen i litt frske kaliber. 

 

At det klages på støy på ein standplass er litt trist, dette er då ein naturlig del av skytinga. Er man er plaga så er det som nemnt av andre meget gode hørselvern i handelen og kombiner gjerne med propper.

 

Smell er en naturlig del av skytinga sier du, men vær klar over at en brems sprer lyden til siden og bakover. Du selv merker lite, mens sidemannen/mennene får hele stasen mitt i fleisen- både lyd, trykk og gasser. Det blir ikke lettere for en nervøs kar med mauser å sette 5 skudd i en reinsfigur med noe slikt ved siden av seg. Egoisme kan vel være ganske dekkende? Min mening er at om du ikke kan håndtere en lett 9,3 uten brems, så kjøp deg noe annet 😉. Les forøvrig hewi og M67 sine innlegg over- der forklares det meste på en forståelig måte. (Ps, har selv 9,3 som veier undre 3Kg, ser ingen problemer med det..)

Edited by asterix
  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...