Jump to content

Krav med tanke på magasinholdere i minirifle


arnegun

Recommended Posts

Vurderer å melde meg på min første minirifle match. Har en 10/22 som jeg tenker å bruke til formålet, men syns det er vanskelig å finne magasinholdere som passer. Har lett i reglementet angående hvilke krav som gjelder med tanke på dette og det nærmeste jeg har kommet er paragraf 5.2.4 som sier at magasin må medbringes på dertil egnet måte. Hva legges i dette? Er det krav om magasinholdere og kan man eventuelt improvisere med tanke på hvordan man vil bære dem? Har noen tips om magasinholder som selges i Norge som passer?

Link to comment
Share on other sites

Du kan bære dem i baklomma eller lage deg magholdere til å ha i belte bak hoftekam. Du kan også kjøpe doble mag ( BX 2x25), eller tape sammen to uorginale. Men, da blir det "litt plunder" om du er uheldig å droppe magasinet...

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

Et lite tips:  Magasintasker for us carabin passer perfekt for to stk 10/22 magasiner. Finnes stadig slike på Finn.  Bare å klippe bort (/ brette bort ?) flappen, så har du en lovlig og praktisk taske for 10/22 magasiner.

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, rhb skrev:

Du kan bære dem i baklomma eller lage deg magholdere til å ha i belte bak hoftekam. Du kan også kjøpe doble mag ( BX 2x25), eller tape sammen to uorginale. Men, da blir det "litt plunder" om du er uheldig å droppe magasinet...

Ingen krav om å ha magasiner bak hoftekammen i rifle/minirifle. Her kan du ha de hvor du vil, også i standard division. Du kan for eksempel bruke frontlomma på buksa di om du vil. En del populære bukser har frontlomme som er perfekt til AR magasiner.

 

Jeg er dog usikker på hvordan det blir oppfattet med 2x25 magasinene siden det er presisert at det er max tillatt med 30 skudd pr magasin. Og 2x25 er jo teknisk sett ett magasin. Noen som har fasitsvaret?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt sånne elastiske magasinholdere til AR-magasiner fra Blue Force Gear. Det finnes vel etterhvert noen konkurrenter som virker på samme måte. Hvis du er avhengig av at magasinet står på milimeteren likt fra gang til gang er det kanskje ikke bra nok, men da konkurrerer du heller ikke med en 10/22?

 

https://www.norsegear.no/bfg-hw-ten-speed-double-m4-mag-pouch-coyote.html

Link to comment
Share on other sites

grunnen til at du ser veldig få med det er at du får en "off axis" sideveis belastning som stoppe de fleste miniriflene. På godt norsk drar magasinet som ikke er i lås, det andre sideveis, så matingen ikke lenger rett opp og ned, men drar den litt sideveis, beste oppskrift på matefeil. Derfor du aldri ser det gjort i praksis. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...