Jump to content

Boghøyde. Hvordan måler jeg denne?


signal

Recommended Posts

Hei, jeg er ny jeger som etterhvert kunne tenke meg å gå til anskaffelse av hund. Hvilken rase og til hvilken type jakt er jeg fortsatt usikker på. Men jeg har nå blitt stuck i et spørsmål rundt lovverket på løs på drevet, halsende hund.

 

Regelverket sier "Det er ikke tillatt å bruke løs, på drevet halsende hund under jakt: På hjort og rådyr når boghøyden på hunder overstiger 41 cm."

Det jeg lurer på er hvordan man måler boghøyden? Altså fra bakken og til hvor på dyret? Vanligvis er det jo mankehøyde man snakker om når det gjelder firbeinte. Men bogen sitter jo ikke på toppen av ryggen, men rett over forbeina. Er det da forbeina som skal måles for å finne boghøyde?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det tok litt tid før noen svarte her, og så ble jeg litt ivrig på å finne svaret. Så jeg gikk direkte til kilden, og sendte mail til Miljødirektoratet. Dette var svaret: "Skjønner det kan oppstå forvirring av begrepsbruk. Boghøyde vil i denne sammenheng være det samme som mankehøyde oppgitt i rasebeskrivelsene til den enkelte rase. Høyden målt øverst på ryggen der skuldrene møtes."

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...