Jump to content

Valg av pistol - Polymer vs stål


Dangle

Recommended Posts

Hei!

Noen tips for hvilken pistol man bør vurdere om man skal ha en som er bygd for å vare i lang tid og som man får mange kuler igjennom løpet over årene?
Noen pro og cons med polymer frames? Har helst sett for meg stål, men ser ut som nyere pistoler ofte bruker plastikk nå om dagen. Bryr meg ikke om vekt. VIktigste er kvalitet og holdbarhet.

HKP30L eller 1911 vurderes så langt, men interessant å høre om andre sine erfaringer/anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye å gå på her, så flott om du detaljerer litt :-)

- Bruksområde
- Prisområde
- Nytt vs. Brukt

Og hvordan har du kommet fram til HKP30L eller 1911? Å si at du vil ha en 1911 er litt som å gå til en bilforhandler og si at du skal ha en bil ;-)

Edited by ATnT
Link to comment
Share on other sites

Bruksområde er skyting i pistolklubb og helst ny. Prisområde maks +- 30K. HKP30L fordi det er masse tester av den og for det aller meste veldig gode anmeldelser. Eneste grunnen til at jeg er skeptisk til den er at det er plastikk frame på den og er en del som påstår dette ikke varer like lenge som stål frames.
1911 snakker vel for seg selv. Desginet er her fortsatt over 100år etterpå,  selv om det er kopier så er det fortsatt "samme" pistolen i noe som er mitt inntrykk en tung, stål pistol som er bygd for å vare. Er hovedsaklig 9mm eller 45. jeg har vurdert å søke om. Har skjønt det sånn at de klassiske 1911 så var det Colt og springfield som produserte den orginale modellen, mens nå er det kopier. Tror de kan være på samme nivået selv om. Derfor interessant å høre hva dere som har disse har erfart med dem så langt.

Link to comment
Share on other sites

Hatt begge, å til skyting på blink, 1911 helt klart, MEN du får hva du betaler for, så styr unna 1911 i prisgruppen under 12000, denne er trolig et greit valg:

 

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/haandvaapen/sig-sauer-1911-traditional-match-elite-9x19-sao

 

Les Baer om du er villig til å vente og øke budsjett. Kjøp 9mm å lever våpenet for avtrekksjobb, en av hovedgrunnene til 1911 er å kunne få skikkelig avtrekk på våpenet.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye har du tenkt å skyte? Og stevner, eller bare til hygge på klubb? 

.45 er ganske dyrt i forhold til 9mm, og noe vanskeligere å kontrollere, i alle fall for nybegynnere. Det er ting du bør tenke på før du bestemmer deg for valg av kaliber. Har du planer om en 9mm senere f.eks? 

 

En annen forskjell på den du linker, og Think! sin er justerbart sikte. Det har kanskje ikke så mye å si om du ikke skal konkurrere, men det er en stor fordel. 

 

Et annet forslag er f.eks en Sig P210 Target eller Super Target. Sig Sauer X-Five/X-Six er og meget gode våpen, med flott avtrekk, og god presisjon. De er alle laget for konkurranse, og for å bli skutt mye. 

Faktum er at det er veldig veldig mange gode våpen rundt om kring. Det beste du kan gjøre, er å prøve flest mulig våpen, og bestemme deg for det våpenet som passer deg best. 

 

Link to comment
Share on other sites

9mm er vel tingen, billig ammo.

 

Denne ser bra ut, stål i ramma på denne modellen. Beretta 92X Performance:

 

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse3.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.TS31cT0oTaRZAf0NO-QPCQHaE8%26pid%3DApi&f=1

 

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/haandvaapen/beretta-92x-performance-9mm

 

Dette er en flott pistol.

 

Info hos Beretta: https://www.beretta.com/en/92x-performance/

 

bilde.png.1da82e3b872345a37462dda2eceb2d09.png

Edited by Bergara-Man
tilegg+bilder
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bergara-Man said:

9mm er vel tingen, billig ammo.

 

Denne ser bra ut, stål i ramma på denne modellen. Beretta 92X Performance:

 

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse3.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.TS31cT0oTaRZAf0NO-QPCQHaE8%26pid%3DApi&f=1

Dette er en flott pistol.

 

Har du prøvd den? Hva er bra med den?

 

@Dangle P30 får bra anmeldelser av amerikanere som ikke kan skyte for å sette det litt på spissen. Det er ikke en pistol som er veldig godt egnet til konkurranseskyting.

Link to comment
Share on other sites

CZ Shadow til 9mm

 

En 1911 til 15k+ for .45ACP

 

Tung pistol (mer stål, mindre plast) er nok bare et pluss for det vi driver med her i Norge.

 

Må gjerne korrigeres her, men jeg tror at siden plast gjør pistolen lettere, gjør at den blir enklere å bære (for folka i USA, CZ, osv. som skal bære til selvforsvar). Skal du stå på standplass og skyte er nok en tyngre pistol bedre, for rekylens skyld. Gitt at den ikke blir for tung, så du sliter med å holde den på strak arm da.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, slemmo skrev:

Har du prøvd den? Hva er bra med den?

 

Nei, har ikke prøvd den, ikke mange som har den på lager ennå heller.... Skulle gjerne sett nærmere på den.

Jeg holder meg unna Oslo i disse Korona-tider (noe som ser ut som vil vare lenge), men 2Alfa har èn på lager står det:

 

https://www.2alfa.no/beretta-92x-performance-9x19mm.html

 

Jeg liker designet med pipe som ikke vipper ned i bakkant under veksling, pipa på 92 går bare litt bakover. Egentlig er patenten med pipe som ligger i slike spor i sleiden og som vippes opp og ned under veksling noe forferdelig rakleverk, men det virker faktisk forbausende bra. Men, jeg liker patenten til Beretta bedre, spesielt med tanke på bruk med lyddemper. Det blir for mye bending og bryting med den vippe-patenten (1911 etc.), demperne løsner lett, det blir voldsomme krefter der.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Rart, "alle" spesialstyrker bruker jo dempede USP, Mk 23, SIG P225/-6/-8, eller Glock. Hadde det vært et veldig stort problem i virkeligheten tipper jeg samtlige hadde brukt M9.. ;) 

 

BTW, M9/92 er faktisk ganske klumpete/stor, magasinkapasiteteten tatt i betraktning, med høy kjernelinje og høy siktelinje, og de har et rykte på seg for å være litt småskjøre i sleiden. Jeg tror ikke akkurat at M9 er noe særlig egnet som konkurransevåpen.....

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Rart, "alle" spesialstyrker bruker jo dempede USP, Mk 23, SIG P225/-6/-8, eller Glock. Hadde det vært et veldig stort problem i virkeligheten tipper jeg samtlige hadde brukt M9.. ;) 

 

BTW, M9/92 er faktisk ganske klumpete/stor, magasinkapasiteteten tatt i betraktning, med høy kjernelinje og høy siktelinje, og de har et rykte på seg for å være litt småskjøre i sleiden. Jeg tror ikke akkurat at M9 er noe særlig egnet som konkurransevåpen.....

 

Ole

 

Jeg kan garantere deg at dette med lyddemper på slike vippe-patenter er et problem. Jeg har nå hatt to slike 9mm'ere av ulike fabrikat  som det bare har vært kødd med. Har slått i stykker flere PMM-6 moduler og frontlokk. Jeg måtte få dreid opp innvendig i PMM-6 slik at kula ikke slo i, åpnet opp fra 10,2mm til 11,5mm. Det er for mye slark her og der, gjenger på piper (fabrrikkgjenger) som er for små osv. A-TEC PMM-6 gjengene var helt korrekte, men fabrikkgjengede piper er ofte tatt av for mye på slik at de er langt under mål. Da blir det bare klunder. Eneste som duger er at børsemaker gjenger opp ei lang pipe som faktisk har minimal klaring til gjenger i demper, det må faktisk gå nesten litt tungt på. Og den vippe-patenten gjør at det blir enorme krefter der, slik at alt bankes løs. Egentlig er gjengepatenten med 1/2"-28 gjenger på slike pistoler alt for dårlig konstruert, gjengepartiet blir for kort til å kunne tåle de enorme vippekreftene som oppstår. Det burde vært et støtte-parti innenfor gjengene på pipa som passet nøyaktig til et slipt part inni gjengestykket på demperen (ikke ulikt det som er på gamle BR-Reflex dempere).

 

bilde.png.5880f7c99038a6e0ce6a3a9fbb73d5c1.png

 

Det er noe bedre med links-gjenger M13,5x1LH, fordi der bryster demperen på fronten av pipa, som går i annlegg mot et flatt parti inni gjengestykket på demperen. Men 1/2"-28 gjenger bryster på flaten bak gjengene på pipa, og den er så smal og liten slik at den banker seg etter hvert innover i gjengestykket og ødelegger til slutt dette.

 

En annen ulempe med den 1911-patenten er at de sporene i pipa og sleide blir slitte og med avrundede kanter etter hvert, som sagt en rakle-patent:

 

bilde.png.2e2e69bec841e194299c19f097a98123.png

 

Som sagt, på Beretta 92-modellene går pipa bare rett bakover, ikke ned i bakkant, så man slipper unna de enorme bryte-kreftene som oppstår. Men dette gjelder jo om man skal bruke demper, noe mange ikke gjør. Jeg liker denne konstruksjonen mye bedre enn den rakle-patenten på 1911 og alle andre pistoler med samme konstruksjon.

 

Men den 9x19 har egentlig en veldig skarp og hard smell (160 decibel) så den sliter på hørselen selv med gode øreklokker.

 

92X performance er vel en del ulik den M9 du nevner, 92Xhar stål i ramme og tyngre sleide:

 

https://www.youtube.com/watch?v=H3ZDnk3czIo

Edited by Bergara-Man
rettelse
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Bergara-Man said:

 

Jeg kan garantere deg at dette med lyddemper på slike vippe-patenter er et problem. Jeg har nå hatt to slike 9mm'ere av ulike fabrikat  som det bare har vært kødd med. Har slått i stykker flere PMM-6 moduler og frontlokk. Jeg måtte få dreid opp innvendig i PMM-6 slik at kula ikke slo i, åpnet opp fra 10,2mm til 11,5mm. Det er for mye slark her og der, gjenger på piper (fabrrikkgjenger) som er for små osv.

 

 

 Du mener "kan være"....

 Virker på meg som problemet var med PMM6 demperen?

Jeg hadde en Mark23 med B&T og det var overhodet ikke noe problem. Ellers ikke hørt om noen særlige problemer med B&T sine pistoldemperer heller.  Over dammen er det jo populært med dempere i 9mm og de ser stort sett heller ikke ut til å ha noe nevneverdig problemer  med "vippe-patenter", såfremt demperen har en "nielsen-device"

Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis ikke et stort nok problem siden det fortsatt brukes mye annet med vippe-låsing og lyddemper. Kjøpte du demperen fra forhandler eller direkte fra A-Tec? Når jeg kjøpte fra A-Tec spurte de meg om hva slags pistol jeg skulle ha demperen på, det hadde visstnok noen med hvor sterk fjær de skulle være Nielsen-mekanismen.

Edited by Campin Carl
Link to comment
Share on other sites

Masse teori og mange anekdoter, som vanlig, men jeg velger likevel å tro at du hauser opp et problem pga personlig erfaring (confirmation bias). Som sagt av Cardinal, det finnes jo MANGE amerikanere med demper på Browning-patenter, uten at jeg hører om at de blir ødelagt, og den gjengse amerikaner med demper skyter MYE mer enn en nordmann, spesielt masse magdumping med jalla ammo i tide og utide.

 

Igjen så har jeg 0 tro på at den Berettaen skal kunne levere noe som helst som ikke andre gjør mye bedre allerede.

 

Pluss - hva potensiell demping har å si for en nybegynner som skal skyte NSF innendørs forstår jeg ikke helt.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Dangle skrev:

Bruksområde er skyting i pistolklubb og helst ny. Prisområde maks +- 30K. HKP30L fordi det er masse tester av den og for det aller meste veldig gode anmeldelser. Eneste grunnen til at jeg er skeptisk til den er at det er plastikk frame på den og er en del som påstår dette ikke varer like lenge som stål frames.
1911 snakker vel for seg selv. Desginet er her fortsatt over 100år etterpå,  selv om det er kopier så er det fortsatt "samme" pistolen i noe som er mitt inntrykk en tung, stål pistol som er bygd for å vare. Er hovedsaklig 9mm eller 45. jeg har vurdert å søke om. Har skjønt det sånn at de klassiske 1911 så var det Colt og springfield som produserte den orginale modellen, mens nå er det kopier. Tror de kan være på samme nivået selv om. Derfor interessant å høre hva dere som har disse har erfart med dem så langt.

Hvorhen holder du hus? Har en 1911 Springfield du kan prøve om du vil så du vet om det er noe du kunne tenke deg

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Rart, "alle" spesialstyrker bruker jo dempede USP, Mk 23, SIG P225/-6/-8, eller Glock. Hadde det vært et veldig stort problem i virkeligheten tipper jeg samtlige hadde brukt M9.. ;) 

 

BTW, M9/92 er faktisk ganske klumpete/stor, magasinkapasiteteten tatt i betraktning, med høy kjernelinje og høy siktelinje, og de har et rykte på seg for å være litt småskjøre i sleiden. Jeg tror ikke akkurat at M9 er noe særlig egnet som konkurransevåpen.....

 

Ole

M92 er et forferdelig våpen å skyte konkurranse med. I allfall orginal. Hadde en sånn i gamle klubben. Ble aldri brukt. Sikkert et kjempefint tjenestevåpen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Masse teori og mange anekdoter, som vanlig,

 

??

Nei, personlige erfaringer med reelle problemstillinger er jo sannheten her. Ingen teorier eller anekdoter. Du har tydeligvis ikke fått med deg akkurat dette. Du får tro hva du vil, men ikke prøv å påstå at jeg bare driver med teori, jeg har jo prøvd dette i praksis.Men, min erfaring er en ting, andre kan ha andre erfaringer.

 

Det er dessverre mange som erfarer samme problemene, også med 9mm lyddempere i USA. Dette med kuler som slår i innvendig etc. kan være et problem. Stort sett fordi demperen løsner på gjengene, eller fordi alt er for slarkete. Men som jeg har sagt før, ikke noe problem hvis du ikke skal ha en demper (noe jeg må ha, orker ikke å skyte uten dessverre pga. ødelagt hørsel).

 

https://www.youtube.com/watch?v=Qy8O7HWPAYo

 

92X Performance er jo laget for konkurranser, kanskje på tide dere prøver en slik først før dere uttaler dere om hvor dårlig 92 er på alle måter ? Den ny 92X Performance er jo som de sier i videoen ovenfor "built mainly for competition" og betydelig forandret fra en vanlig M92. Blant annet med tyngre sleide og hele saken er tyngre pga. stål i ramma.

 

Info fra Beretta:

Sitat

The 92X Performance was created to satisfy two requirements: Speed and accuracy.Beretta's new competition pistol is uncompromising and aims for top performance, offering the world of competitive dynamic shooting one of the most reliable and world-renowned locking systems, together with a steel frame, a heavier Brigadier slide and the new Extreme-S trigger mechanism.

 

Sitat

Igjen så har jeg 0 tro på at den Berettaen skal kunne levere noe som helst som ikke andre gjør mye bedre allerede.

 

Ja, her er det jo du som kommer med teorier. Du må prøve den 92X først så du høster noen erfaringer.

 

Sitat

Pluss - hva potensiell demping har å si for en nybegynner som skal skyte NSF innendørs forstår jeg ikke helt.

 

Akkurat innendørs burde man jo egentlig bruke demper, da det smeller mye verre pga. refleksjoner fra vegger og tak etc. Men dette kommer jo an på hvor godt lyddempet det er i rommet, hvor mye som absorberes av lyddemper-materiale, samt om det sitter skjermplater mellom skytterne som demper munningsknallen fra skytterne ved siden av. Stort sett er mange skytebaner for håndvåpen alt for dårlig dempet/skjermet med tanke på å redusere refleksjoner og smell fra sidemann etc. Resultatet er at mange etter hvert får en skadet hørsel, et reelt problem. Står du midt mellom to som skyter med 357 magnum så smeller det i grunn helt for jævli, spesielt hvis det ikke er skjermplater imellom.

 

Men, dette med hørselskader fra pistolskyting snakkes det lite om, det er for lite vektlagt i dag.

 

Dette er en brukbar løsning for skjerming av smell fra sidene,men det er viktig at det er laget av absorberende materialer som ikke overfører smellen og ut igjen på andre siden.

Indoor Shooting Range Baton Rouge | Precision Firearms

Edited by Bergara-Man
tillegg + bilde
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Campin Carl skrev:

Det er tydeligvis ikke et stort nok problem siden det fortsatt brukes mye annet med vippe-låsing og lyddemper. Kjøpte du demperen fra forhandler eller direkte fra A-Tec? Når jeg kjøpte fra A-Tec spurte de meg om hva slags pistol jeg skulle ha demperen på, det hadde visstnok noen med hvor sterk fjær de skulle være Nielsen-mekanismen.

 

Fra forhandler, med hard fjær. Men det har aldri vært noe problem med veksling, selv med subsonic ammo med 115-125 grains kuler. Overlydsammo smeller i grunn heller ikke så fælt, det blir mest en slik "salongrifle" smell av det. Veldig fint å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, slemmo skrev:

92x Performance er etter alt å dømme en bra konkurransepistol, men du kan jo ikke si at det er en flott pistol uten å ha prøvd den 😆

Den er så fersk på markedet at det er knapt noen som har erfaring med den i det hele tatt.

 

Det jeg mente er jo at den ser flott ut, og beskrivelsene av den tar for seg viktige funksjoner for en konkurranse-pistol. 😄

Skulle gjerne prøvd en slik en, men situasjonen nå med Korona og med og reising til Oslo etc. for å se på en slik kan man bare glemme. Vi får se langt ute i 2021 om det har blitt bedre muligheter da.....

Edited by Bergara-Man
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Olesøn said:

P30L er helt tragisk. Tre meter syltestrikk som avtrekk, det i seg sjøl er så jævlig at pistolen ikke er brukbar i min verden. 

Jeg har skutt med denne flere ganger og stiller meg enig. Sikkert bra for Polititet men avtrekket er drit.

Jeg endte opp med en CZ Shadow 2 etter en lang tråd her på Kammeret og er veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Et annet alternativ er jo roterende piper

Jeg har en Grand Power X-Calibur, som har fungert helt uten problemer i det hele tatt, men har ikke demper til den.

Jeg har vært litt skeptisk til at dempere kunne finne på å skru seg ut under skyting, siden det vil være rimelig store moment i sving når pipen låses opp, men jeg kom over en video som viser løsningen de har brukt, som faktisk ser ut til å fungere ekstremt bra. Nemlig å la demperen rotere fritt ved hjep av et lager.
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, Gønnar skrev:

Jeg endte opp med en CZ Shadow 2 etter en lang tråd her på Kammeret og er veldig fornøyd.

Jeg tror ikke det er noen som har kjøpt denne, og vært misfornøyd. Det er sannsynligvis et av de bedre våpnene en kan kjøpe som første våpen. Perfekt til å lære seg å skyte med, grunnteknikker, og bruke en god del skudd. Når du en gang føler at våpenet er det som holder deg tilbake, så har du enten nok aktivitet til reservevåpen, eller så selger du denne for en god sum, og kjøper et nytt våpen i den dyrere klassen. 


 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å kjøpe en HKP30L. 

Hadde selv en HKP30L V3 når jeg var student, men det ble byttet fort ut etter studietiden for å si det sånt. 

Byttet den ut i CZ Shadow 2 og den er helt fantastisk å skyte med i forhold, skytegleden kom tilbake 🙂

Hvis du synes kanskje at CZ Shadow 2 blir litt for "standard" veldig mange som har akkurat denne pistolen, så kan du vurdere en Sig Sauer P226. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Her er mine 2 cents om stål og plastikk, har brukt begge typer og flere modeller både til jobb, konkurranse og kos.

Konkurranse så er stål overlegent, mer vekt er en av tingene. Plastpistolene er i utgangspunktet konstruert for tjenestebruk og til å bæres i hylster hele dagen. Ikke gå i fella ved å kikke på mine landsmenn sine reviews (les: USA) da å skyte og treffe ca i overkropp området på 10m er "good groupings".

Om ambisjonene dine kun er for kosens skyld, er det nesten ett fett hva du kjøper, men kjøp 9mm da 45 blir rådyrt. Du bør ha justerbar sikter.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Som Rausheim sier kan man stort sett drite i alt av reviews og anbefalinger på YouTube, og fra amerikanerne generelt.

Plastpistoler er laga for å være billig og funke til tjenestebruk.

 

Kjøp nå heller en god stålpistol først så kan du evt kjøpe plastpistol til spesialpistol/sivilpistol senere

 

Vanskelig å komme unna en ny shadow 2. Det er mye pistol for penga. Men du skal nok få en god 1911 til rundt 30k, dukker opp brukte SVI og les baer til rundt den prisen nå og da

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, meatpukk said:

Vanskelig å komme unna en ny shadow 2. Det er mye pistol for penga. Men du skal nok få en god 1911 til rundt 30k, dukker opp brukte SVI og les baer til rundt den prisen nå og da

Akkurat! Det er jeg enig i. Her er det mye "USA er drit" (jeg har aldri vært der men hater dem ikke). Flertallet av reviewer fra USA som skryter generelt CZ høyt opp av samme grunnlag som oss.

Må bare skyte inn en ting til; igår brant jeg opp under 100 skudd med min Shadow. Så fikk jeg prøve en STI 9mm (usikker på hvem modell) men den passet 10/10 av i min hånd, utrolig god ergonomi og avtrekket var det sykeste jeg har prøvd bortsett fra matchpistoler og rifler (vet ikke om det er sammenlignbart). Sleidefølelsen var også meget, meget god!

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Alyssis skrev:
På 12.8.2020 den 12.56, Gønnar skrev:

Jeg endte opp med en CZ Shadow 2 etter en lang tråd her på Kammeret og er veldig fornøyd.

Jeg tror ikke det er noen som har kjøpt denne, og vært misfornøyd. Det er sannsynligvis et av de bedre våpnene en kan kjøpe som første våpen


Jeg liker ikke min Shadow2, selv etter avtrekksjobb og tunede fjærer.

 

Har en gammel Ruger SR1911 i 45ACP som er mye hyggeligere å skyte med, og som kostet under halvparten av CZ-en.

 

Bare for å poengterer at personlige preferanser kan gå alle veier :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Wintel skrev:

Bare for å poengterer at personlige preferanser kan gå alle veier :-)

 

Hehe, da vet jeg om én! :P
Det er selvsagt personlig, men for de aller fleste så er nok ikke en shadow2 feil å gå for som første våpen. Det er dog en stor fordel å få prøve en før du kjøper, sånn at du kan gjøre deg opp en mening selv også! 

Link to comment
Share on other sites

Du har vel egentlig fått alle de fornuftige svarene i løpet av denne tråden.

Viktigst er å teste litt av de forskjelige aktuelle variantene selv for å finne ut hva som er dine personlige preferanser. Selv i disse Covid-19 tider er normalt skyttere ganske happy med å la deg prøve deres egne øyenstener!

Bruksområde spiller en rolle og selvfølgelig budsjett.

Du sier du skal skyte mye - men det klarer alle de mest aktuelle modellene så fremt du ikke går for noen ekstreme greier som er beregnet til bæres hele døgnet og derfor er laget veldig lette.

Har selv Shadow 1 og 2, Glock og diverse 1911 (i 9mm og 45) + endel annet. Shadow 2 en har vel gått 40.000 skudd de siste 3 årene uten å bytte annet en fjærer. Synes du det blir for mainstream kan du jo ringe FMP Products og kjøpe en Phoenix Redback i stedet. Det er samme grunnkonstruksjonen men forbedret og laget med fantastiske toleranser.

Den ene Les Bear Premier II 1911'en i 9mm røyk toppen av hanen for noen uker siden etter 60-70.000 skudd - funker fortsatt prikkfritt men hanen skal skiftes.

Anbefaler normalt nye skyttere hos oss å teste en Shadow 2 og ta den hvis de liker den - bra kvalitet til fornuftig pris.

Preferer de 1911 platformen er det mange varianter å velge i og lommeboka bestemmer.

Av det jeg har sett av Beretta 92 tidligere ville jeg ikke tenkt på å vurdere den men det er jo mulig den nye match varianten er bedre.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...