Jump to content

Tips til hjemmelading


storjegern

Recommended Posts

Hei, har gått til innkjøp av drøssevis av Nosler Varmageddon kuler å tenkte å teste og lade de opp til min 30-06. Da disse er billigere enn dvs fmj kuler tenkte jeg og bruke de på bane også om jeg får brukbar presisjon ut av de (så jeg slepper og skyte inn med andre skudd hver gang jeg skal på bane) men ifølge ladedata får man en fart på opp mot 1000ms,vil dette slite mer på løpet enn andre kuler? Er 19 å har bare ladet i ett år. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, storjegern skrev:

.... men ifølge ladedata får man en fart på opp mot 1000ms,vil dette slite mer på løpet enn andre kuler?

Ja, i den hastigheten får du økt slitasje på løpet, men ikke mer enn med andre kuler i samme hastighet. Hvis du får god presisjon i lavere hastighet kan du jo prøve å lade dem så langt ned som ladedata gir åpning for. Men med 110 grs kule i .30-06 blir det nok fart uansett. Det er for øvrig en annen tråd om dette.

Kanskje litt optimistisk å kjøpe drøssevis før du har testet? Det finnes jo billige (og tyngre) FMJ-kuler, f. eks. Partizan og Sellier&Bellot (som går godt i en del våpen). Jeg har ladet Lapua 123 grs FMJ til rundt 880 m/s i .30-06 med 57 cm pipe (Norma 202 og Vv N140 med 52 grs krutt), men vil forsøke å komme noe ned hvis ikke det resulterer i soting.

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

vil ikke ha noe svak ladning på disse da jeg vil ha flatest mulig kulebane.så vil teste opp mot max ladning. fikk de for 3kr stykket og ser lapua 123 grs får for 3,85... så derfor ville jeg også bruke de til trening men om det tar knekken på løpet må jeg nok lage en svak ladning til trening og en sterk ladning til jakt, hehe... min børse har gått på klistrelappen med ladningene jeg har forsket meg fram til med sst og scenar

Link to comment
Share on other sites

På 11.8.2020 den 9.36, storjegern skrev:

...men om det tar knekken på løpet må jeg nok lage en svak ladning til trening og en sterk ladning til jakt, hehe... 

Ble bare litt nysgjerrig på hva slags jakt du har tenkt å bruke Nosler Varmageddon 110 grs til, siden du må ha så flat kulebane og heftig hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Rev og kråke. Er ikke alltid man har så god tid til og dra frem avstandsmåler å er ikke alltid så lett og se forskjell på 100-150m å da er det greit at kula ikke faller så mye! Men et spørsmål til. Når jeg halspresset hylsene så var det en hylse som var over maxlengde (ca 0,1mm over max) men den kamret fortsatt fint, må det fortsatt trimmes selvom det kamret? 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, storjegern skrev:

Rev og kråke. Er ikke alltid man har så god tid til og dra frem avstandsmåler å er ikke alltid så lett og se forskjell på 100-150m å da er det greit at kula ikke faller så mye! Men et spørsmål til. Når jeg halspresset hylsene så var det en hylse som var over maxlengde (ca 0,1mm over max) men den kamret fortsatt fint, må det fortsatt trimmes selvom det kamret? 

Egentlig ja. Du risikerer at hylsa kniper på kula, og selv om det neppe er mye når den kamret lett, så kan det være nok til å gi annen hastighet, annet treffpunkt (på litt hold da) eller tilogmed overtrykk faktisk - men mest sannsynlig gjør det ingen ting. Så det er om hvor stor risiko for hvor stort avvik man aksepterer selv.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, storjegern skrev:

Rev og kråke. Er ikke alltid man har så god tid til og dra frem avstandsmåler å er ikke alltid så lett og se forskjell på 100-150m å da er det greit at kula ikke faller så mye! 

Ja, ser den, men det er ikke all verdens forskjell i kulebane 100-150 m om utgangshastigheten er 900 eller 1000 m/s (du kan jo sjekke med ballistiske program). Til ditt bruk ville jeg heller prioritert den ladningen som gir best presisjon. Uansett, skitt reve- og kråkejakt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha. Fått kulene i posten idag så blir å teste forskjellige ladninger etter jobb.. Forskjell på kulefall ligger jo i kulevekten og ikke i utgangshastighet? En lettere kule med høyere hastighet vil jo være mer flattskytende (ihvertfall inntil 200m) enn en tyngre kule med lavere hastighet? 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, storjegern skrev:

Testet kalkulator å fant ut at 100-200m var d rundt 5cm kulefall. Spent å teste. Hadde vært god medisin til kobbehodet også men ikke lov å bruke så lette kuler til det *blunk *blunk

Hva har du lagt inn som variabler? Oppnår det kulefallet med 8 cm siktehøyde. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, bardp skrev:

Min 30 06 faller nå i alle fall med en 5 cm fra 100 til 200 m med alle kulene jeg har prøvd. Men nå har jeg vel siktelinjen kun 42 mm over løpssenter.

Så du stiller 2-3 knepp fra 100 til 200m? Selv mine atomladde feltpatroner må jeg stille 4 knepp - altså 8cm, fra 100 til 200m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Så du stiller 2-3 knepp fra 100 til 200m? Selv mine atomladde feltpatroner må jeg stille 4 knepp - altså 8cm, fra 100 til 200m.

 

Nei her ble det en skrivefeil det skulle ikke være med men mer. Vanligvis er det vel snakk om 5-6 knepp som blir 10-12 cm. Har vel også noen skudd som muligens greier seg med 4 knepp men det er ikke noe jeg vanligvis bruker.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, ulf skrev:

Eller er det at bak lette kuler er det større kruttladning?

Lette kuler krever raskere krutt, eller litt mer av de noe mer saktebrennende. Det gir høyt trykk tidligere, og derfor mer utbrenning i overgangskonus. Slitasjen av kulen som går gjennom løpet er ikke særlig avhengig av hastigheten, den er vel nærmest konstant.

 Men, en kort kule har kortere bæreflate, og derfor tetter den dårligere for kruttgassene og kruttgasser som presser seg forbi kulen gir utbrenninger som ødelegger løpet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...