Jump to content

300 wm eller 3006?


spørsmål

Recommended Posts

Hei.

Elgjakta nermer seg nå med stormskritt og ettersom man fikk begge søknadene godkjent må man ta valget selv...

Skal jeg gå for 300 win mag eller 3006?. Har jakta med 6,5 *55 på elg i alle år, men på grunn av at nytt jaktfelt byr på lengre skuddsituasjoner tenker jeg det er bedre å gå opp i kaliber enn å utfordre 6,5. 

Mine spørsmål er:
1) Hvilken av kalibrene ville dere valgt til elgjakt 0-300 max meter? "ikke noe triggerhappy her altså, men når man ligger med rifla over sekken, bruker avstandsmåler, vindstile og alle fasiliteter"

2) Hva vil hjemmelagd jakt amo komme på i disse to kaliberne og hvor tette samlinger får man på 100 meteren?

3) For de som evt sitter på kunnskap om hjemmeladning, sleng gjerne med grain på kula og fart dere har.

4) Hva tenkes det evt om en Tikka t3x i ett av disse.

 

Når det kommer til rekyl håndtering osv så trenger ikke dette å vektlegges- verste fall så får man sette på en rekyl-brems ;)

Får ikke bestemt meg, så kom gjerne med gode råd! 

Link to comment
Share on other sites

Tror vel ikke det i praksis er noen stor forskjell på ytelsen. Begge er egnet til å legge ned en elg på 300m med den rette kulen om ikke løpet er idiotkappet. Jeg ville nå ha montert lyddemper ikke så mye for å dempe rekylen men for å bevare hørselen. En rekyl-brems er joe i praksis en lydforsterker av de helt store.

Link to comment
Share on other sites

 

7 minutes ago, bardp said:

Tror vel ikke det i praksis er noen stor forskjell på ytelsen. Begge er egnet til å legge ned en elg på 300m med den rette kulen om ikke løpet er idiotkappet. Jeg ville nå ha montert lyddemper ikke så mye for å dempe rekylen men for å bevare hørselen. En rekyl-brems er joe i praksis en lydforsterker av de helt store.

Løpet på rifla kapper jeg egt aldri, så blir vel 57 cm løpslengde på 3006 evt 62 cm løp på 300wm. Skal ta rekylbrems/ demper til etterretning :)!

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at skyting på levende dyr på 250-300 meter så må absolutt alt ligge tilrette for det. Og presisjonen er minst like viktig som hastighet på kula da. Min erfaring er at en av de vanskeligste tingene er å se vinkelen dyret står i, og beregne hvor siktepunktet må ligge. Det kan være vanskelig nok på 100m.
Har selv skutt mange elg på rundt 200m, og over det. Men har etterhvert kommet til at 250-300m blir i absolutt lengste laget for å kunne ha noenlunde sikkerhet på å treffe der man skal, og marginer...

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

Just now, Sonic said:

Min mening er at skyting på levende dyr på 250-300 meter så må absolutt alt ligge tilrette for det. Og presisjonen er minst like viktig som hastighet på kula da. Min erfaring er at en av de vanskeligste tingene er å se vinkelen dyret står i, og beregne hvor siktepunktet må ligge. Det kan være vanskelig nok på 100m.
Har selv skutt mange elg på rundt 200m, og over det. Men har etterhvert kommet til at 250-300m blir i absolutt lengste laget for å kunne ha noenlunde sikkerhet på å treffe der man skal, og marginer...

 

Full enighet i det du skriver. 

Med min gode trofaste 6,5 med lapua mega, god tid, avstandsmåler, klikktabell  og full bredside fra elg så er det lengste jeg har skutt elg på er rett over 200. Dette akkurat på grunn av treffpunkt kontra vinkel osv, som du nevner. Skriver 300meter for at kaliber valget ikke skal komme utifra tabeller som tilsier at 300 er bedre til 1000 yards osv :) 

Link to comment
Share on other sites

30-06 er aldri feil.

 

300winmag på en Tikka med full 62cm løpslengde og magnumgodkjent lyddemper blir fort veldig lang og uhåndterlig i skogen. 30-06 med kortere 57cm løp og mindre std-demper er mer hendig.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Torf skrev:

30-06 er aldri feil.

300 Winmag er nå heller aldri feil ;) Men samtidig kan elgen bare bli så død - og idag, hvor kulevekt ikke teller like mye som i "blyspiss"-tida, så er begge kalibrene .30", og hølet gjennom elgen blir like stort uansett hva kule veier eller hvor mye fart den har. 

Så 30-06 rekker, og er enklere å holde på med. Samme tankegang har fått meg til å jakte elg med 308Win. Hølet blir like stort.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, M67 skrev:

300 Winmag er nå heller aldri feil ;)

 

Men, for å spore av i vanlig Kammerånd, 300wby ladet ned til 300winmag nivå med VV16X enkeltbasekrutt har +/- 20% lenger levetid på løpet enn 300winmag med maksladninger.

 

Og så ligger det som vanlig noen vanvittig gode rifletilbud på finn i "ukurrante" patroner. Som denne Rem 700 AWR i 300wby av gammel type fra customshopen. Rustfri med teflonfinish, McMillan skjefte, gjenget for demper og Leupold European kikkert til 6500.-.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=49231863

 

14_994728445.jpg

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ville gått for 06en. .300 magnum i en Tikka lite kjennes kanskje (vel) godt i skuldra, og som nevnt, den blir ikke akkurat tam før det blir størrelse på demperen. Skal man få skutt litt med .300en "må" man i tillegg lade selv, om en ikke skal bli ruinert. Den gir noe mer mening om en skal drive å lempe tunge kuler på hold som er bortenfor det de fleste av oss vil vurdere som forsvarlige på jakt, og da helst i tyngre rifler. En annen sak er at T3- magasinene ikke vil ta mer enn 85 mm lange patroner. Blir et irritasjonsmoment med enkeltskuddsrifle om en skal lade tunge kuler og utnytte hylsevolumet. Dessuten er løpslevetiden til .300en sikkert under halvparten av den til 06en.

Jakter selv med en Tactical i .300 ( kjøpt fort og galt før våpengarderoben trådte i kraft), men i dag hadde jeg nok heller valgt en 06 og fått den brotsjet opp til AI.

For all del, morro med greier som river skinnet av pølsa, og har man lyst så hvorfor ikke. Ville selv gått for ei rifle med  med noe mer tyngde enn Litemodellen samt mulighet for å lade lengre patroner fra magasinet om jeg skulle valgt en .300 i dag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, M67 skrev:

hvor kulevekt ikke teller like mye som i "blyspiss"-tida, så er begge kalibrene .30", og hølet gjennom elgen blir like stort uansett hva kule veier eller hvor mye fart den har. 

 

"Blyspiss"-tida 😉 er heldigvis ikke over riktig ennu  og et ev forbud mot bruk av blyammo er ikke noe som majoriteten av landets jegere gleder seg over eller ser frem til.

 

Når det er sagt kan jeg,.etter snart 50 års personlig erfaringer med .30-06 anbefale den på det varmeste, og da spes med bruk av  tunge (220 grs) kuler for storvilt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, bobby skrev:

 

"Blyspiss"-tida 😉 er heldigvis ikke over riktig ennu  og et ev forbud mot bruk av blyammo er ikke noe som majoriteten av landets jegere gleder seg over eller ser frem til.

 

 

Det har jeg heller ikke antydet, selv om mange av de moderne homogene kulene er overlegne. Ettersom børsemakeren ruger på den ene rifla mi, og av ren latskap, så jakter jeg med blykuler selv i år, i to kaliber.
Idag er loddede kuler, kuler av "partition"-typen, kuler med svært stor forskjell i manteltykkelse foran og bak, som også er loddet, ulike hardheter på blykjernen, tykke mantler som er "merket" for å ekspandere kontrollert - alt mulig - i tillegg til blyfrie kuler - vanlig.

I det jeg kaller blyspisstida, så hadde man (selv om Partition forlengst var oppfunnet) stort sett kuler som "Elite", "Game King", "Silverblixt" og hva de nå ikke het - kuler med bløtt bly, tynn mantel og åpent bly foran. Skulle du ha penetrasjon med slike, så måtte du ha mye kule. Den tida er forbi, enten man bruker Swift A-Frame eller Barnes TTSX.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer jeg nok til å bli oppfattet som en surpomp og vriompeis her, men la gå med det. Idag var jeg på banen og skjøt 2x 5 skudd serier på 10x10cm slålplate, avstand ca 405 meter, alle traff. Ville jeg selv skutt på dyr på det holdet, nei, aldri, ville jeg skutt dyr på 300 meter, nei, aldri. Lengste skuddet er foretatt i måneskinn på 209 meter, ingenting og skryte av, i ettertid, har jeg satt ned en egen grense for hvor langt jeg vil/kan komme til å skyte på noe dyr, og da har jeg satt en grense på 200 meter. Det er min personlige grenser, er dyr lengre borte, lar jeg de heller gå. For min egen del kommer sikkerhet og dyrevelferd først. Det er mitt personlige standpunkt. Når det gjelder valg av kaliber, ville jeg valgt 30.06. Litt mindre rekyl, litt mindre krutt, ikke så mye løpsslitasje, og veldig mye og velge iblant kuler og god tilgang på det.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har selv en 300 Win Mag,  

Min erfaring gjennom noen år med skyting og jegertreninger, 

Dem aller fleste skyter bedre med 6,5x55 og 308W  en dem gjør med den nyinnkjøpte 300 Win magen, (uten rekyl demping) 

30-06 er et supert kaliber om du ladder selv og skyter mye,  

300  Win Mag så må du regne med å betale mellom 16-20 kr pr tom hylse av god kvalitet, 30-06 er gratis om du plukker på skytebanen,

Om du skal ladde full pupp med 300Win mag så holder ikke hylsene så veldig mange omladninger,

Om kostnader pr skudd ikke er tema og du håndterer 300Win mag så er det et supert kaliber,

Jeg koser meg hver gang jeg har den med på banen, både med full pupp og med reduserte ladninger  :-)

 

Viktig med 300Win Mag på jakt er å ha en god kule som holder bra når den treffer i høy hastighet. 

 

Mvh

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Torf said:

Og så ligger det som vanlig noen vanvittig gode rifletilbud på finn i "ukurrante" patroner. Som denne Rem 700 AWR i 300wby av gammel type fra customshopen. Rustfri med teflonfinish, McMillan skjefte, gjenget for demper og Leupold European kikkert til 6500.-.

 

 

Har kikket på den der lenge. Slakteverdien er jo helt latterlig høy.

 

Det er dyrt å være fattig, som far min sa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...