Jump to content

Magasiner sauer 200 str


Premium2006

Recommended Posts

Sikkert mye info i forskjellig tråder, men sikkert mye gammel info. Hva finnes av magasiner med mer en 5 skudd på markedet, som faktisk funker? 
Ser man får kjøpt 10 skudds magasin til 7,62, men hvorfor virker ikke disse med 6,5x55? Er det ikke stort sett samme størrelse på hylsene?

 

Str er jo et gammelt våpen, så jeg synes det er rart at det ikke finnes flere leverandører av magasiner. Eller er det rett og slett ikke behov for større kapasitet på magasinene? 
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6.5x55 hylsene er mye mer koniske, derfor vil de ikke i lange, rette magasiner. Du måtte hatt bananmag, ala. AK47. Ellers fungerer 202-bunnene helt greit. På 200-magasinet gir de 7 skudds kapasitet. Men det er ømtålige, og (7-skudds-spruten) er velkjent fra PRS-stevner, det er når et sånt kaster bunnen og tømmer seg spontant...

 

Men som du sier, det har ikke vært behov for større magasiner, og er det knapt ennå. Det er svært få, i den store sammenheng, som bruker 200STR OG har bruk for store magasiner. Men, Sauer klarte fint å lage 10sk 6.5x55 magasin til 205, G&E og Bleiker lager det til sine rifler, og 7x55-magasinene til Stgw. 57 fungerer visstnok fint med 6.5x55 + Lynx og flere andre, det går an - men er enklest i dobbelrads - som det jo ikke er plass til i 200STR.

 

Dette er diskutert ad nauseam tidligere...

 

K

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Premium2006 skrev:

Er vel samme magasinbrønnen som ssg 3000? 
 

200STR = SSG 3000. Det er ingen forskjell på ståldelene overhodet, bortsett fra teksten på låskassa. Enkelte SSG3000 har integrert picatinnyskinne, men de er i fåtall. SSGene leveres jo med 308-pipe og flammedemper/brems - men hele systemet er 100% utbyttbart, alt fra SSG passer på STR og motsatt, og står det ikke SSG eller STR på delen, så kan du ikke se forskjell.

Magasinene er de samme, det går ikke an å se forskjell på dem heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 8/9/2020 at 3:05 PM, Bly said:

Hvis du kamrer STRen til 6,5x55 AI kan du bruke enkeltrad rett 10 skudds magasin. Men da har du en AI og slite med  😉


Vet du om Våpensmia kamrer Heym eller annen rask twist i AI? 
tenkte skaffe en AI til min

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Just now, Austergården said:


Vet du om Våpensmia kamrer Heym eller annen rask twist i ai? 
tenkte skaffe en ai til min

Ragnar Hansen og Runar Jonsson gjør iallefall det. Fikk nettopp min 1:7.5" stigning. Går som en stråle på 2 og 500m med 147gr ELD-M og 150gr SMK, så skal ut og teste på 1000m asap zulu..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Just now, M67 said:

Ragnar Hansen og Runar Jonsson gjør iallefall det. Fikk nettopp min 1:7.5" stigning. Går som en stråle på 2 og 500m med 147gr ELD-M og 150gr SMK, så skal ut og teste på 1000m asap zulu..

 

K

Bisarrt at ingen kamrer str piper i sverige. 
Ragnar vet jeg om, men hvordan er Runar sine og hva koster de? 

Link to comment
Share on other sites

 

1 minute ago, Austergården said:

Bisarrt at ingen kamrer str piper i sverige. 

Tror de har noen sære regler om tilvirking.

 

1 minute ago, Austergården said:

Ragnar vet jeg om, men hvordan er Runar sine og hva koster de? 

Looking good so far. Det er IBI "ferdigemne", muffe laget av gammel pipe og Runars timepris. Jeg har ikke betalt enda, så vet ikke. Fikk to, så jeg lever i angst...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Skal man ha noe så sært som et 10 skudds 6,5x55 magasin som er kort og virker så må man altså lage det selv🙄

 

Da er det bare å brette opp ermene og finne frem Sous vide "kokkeren", for her skal det faen meg kokes magasin 😂

SVMag.jpeg.d0b7d30fa45ca0cbdb8e84021634f338.jpeg

 

63 grader i 3-4 timer må vel bli bra konsistens?

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (På 23.3.2022 den 13.27):

De sender stort sett samme dag som bestilling, får 2 i posten i morgen.

 

En svenske våpen smed som holder på med +5 skudds banan extention i 6.5x55. Venta vist på fjærer.

Er vel liten progress.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...