Jump to content

Smith&Wesson

Recommended Posts

IMG_20200808_181437.jpg.e7e526f28f9bdf991ef68d438ea307db.jpg

 

Eldre og nyere Smith & Wesson revolvere, hvilken er de beste revolverene?

 

Jeg har to S&W revolvere i kaliber 357 Magnum som jeg er veldig glad i og setter egentlig like stor pris på begge to.

Den ene er en 686+ Deluxe  "Talo edition" med 7" pipe og unfluted cylinder,det er den første magnum revolveren min,den jeg kjøpte ny i 2017.den eneste modifikasjonen på den er at den for tiden har ett gummigrep fra Hogue siden de originale fine som de er kutter opp tommelen min når jeg skyter heite magnum ladninger siden jeg har for vane å ha ett høyt grep på revolveren (alle håndvåpen) når jeg skyter.

Den har selvfølgelig den "forhatte" låsen og nøkkelhullet og tennstiften i ramma.

 

IMG_20200808_181422.jpg.feb844fa4b4deda2dd4163e2f857a0bb.jpg

 

Men det var min første magnum revolver og jeg er veldig glad i den.

 

 

Den andre er en Mod 27-2 med 6" løp fra midten av 1970 tallet som er original unntatt tidsriktige "Combat grip" som jeg satt på av estetiske grunner siden den hadde ett par Pachmayr gummigrep (gode men ikke pene grep) .

Den har som sagt 6" pipe og har "pinned barrel og recessed cylinder",patridge sikte/korn, flammeherdet bred/competition avtrekker og hane, tennstift på hanen (der den skal være) og alle de ellers originale trekkene til S&W revolvere.

Dette er hva jeg synes er en "revolver med sjel" og er veldig glad for å ha gjort en god handel når jeg kjøpte den😁

IMG_20200808_175752.jpg.afedca13bdc18846bed411f6c0f8264f.jpg

 

Begge er som den kom uten noen større endringer/modifikasjoner som "avtrekk stopper/kule" og andre ting som innebærer grove inngrep som boring av hull i avtrekkerbøylen.

De blir og har i hovedsak blitt brukt til å skyte Magnum-1 og Revolver-felt.

 

Poenget med å skrive dette her er at det er som jeg regner med de fleste pistol/revolver skyttere vet gjort en del endringer i produksjonen siden 70 tallet.

I dag hadde jeg revolverene helt ifra hverandre for en liten dyprens og puss av de "indre organene" kom jeg til å reflektere over ting jeg selvsagt har vært klar over fra før og som er en av grunnene til at jeg liker gamle og nyere revolvere like godt men på forskjellige måter.

 

 

Men jeg tenkte jeg skulle starte en tråd der jeg hører med flere om de deler mine meninger, har andre meninger og be om dere eventuelt kan dele deres meninger om og erfaringer med eldre og nyere Smith & Wesson revolvere av forskjellige kaliber og modeller.

Hvilken S&W revolver synes du er best?

Hvilket kaliber/modell liker du/har du,til hvilke gren/klasse ect?

Hvilke modifikasjoner har du evt gjort og hvorfor synes du de er viktige?

Bilder og argumenter for hvorfor hvilken du synes er best til det du måtte bruke den til settes pris på😊

 

"Smith & Wesson's venner"

 

 

IMG_20200808_175750.jpg

IMG_20200808_185929.jpg

IMG_20200808_190013.jpg

IMG_20200808_190036.jpg

IMG_20200808_190054.jpg

IMG_20200808_190101.jpg

Edited by Smith&Wesson
Redigering av bilder/tekst
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja,enig.

De gamle er mer forseggjort..

Jeg var heldig med 686 revolveren også med tanke på hvordan de har satt inn/tilpasset pipene fra 80 tallet og oppover..har kanskje blitt bedre nå men den press metoden/skrudd inn med trykk og festet slik gjorde så mange løp var skrudd for mye så løpet var vridd..

Den jeg har er ikke slik, men har sett eksempler på nyere S&W revolvere som har hatt "vridd" løp..

Det er litt trist siden det er gode revolvere.

Det har de nok gjøre noe med nå,at kvalitetskontrollen er tilbake til det de en gang hadde og skal ha.

 

Manurhin har jeg ingen erfaring med uten om å prøvd en eldre Mr73 ett par ganger.

Flotte revolvere👍

Link to comment
Share on other sites

Helt klart de gamle "P&R".

Jeg har 28-2 og 29-2.

Mod 57 er teknisk best av de gamle til mag2. Den har akkurat marginene 29 mangler.

I 357 er X86-1 den beste konkurrere revolveren.

Skulle jeg konkurrert seriøst i mag2 er vel 29-5 Classic DX den beste. Hvis jeg ikke husker feil måtte disse skyte 6 skudd innenfor 2" på 50yds før de ble sendt ut av fabrikken.

 

Men, som alltid, gamle smither er laget av feilbarlige mennesker og man må finne fine eksemplarer. Det finnes nemlig endel forferdelig dårlige der ute også.

 

En børsemaker jeg kjente, utdannet hos S&W, sa at det var jevnere kvalitet i produksjonsseriene på 28-2 enn på den "finere" 27-2. Årsaken var at de fleste 28-2 gikk til politiet og der ble de sjekket av proffer ved ankomst som ikke nølte med å sende dårlige eksemplarer tilbake.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Både 28-2 og ikke minst 29-2 er flotte saker 😊

Det finnes det ingen tvil om.

Jeg holder da en knapp de eldre selvom jeg har ett meget godt eksemplar av Mod 686-6 + Deluxe og er veldig fornøyd med den.

Den har ingen av de feilene jeg har nevnt ovenfor,men jeg har sett eksempler på 686 med "vridde" piper som ikke er perfekt i linje med topp-strap'n..

Men jeg er utrolig tilfreds med min Mod 27-2 og den har vist seg å leve opp til forventningene jeg hadde til S&W fra den epoken.

Neste "Retro-Smith" jeg ønsker å ha er en Mod 25 revolver i 45 acp..😊

Jeg er veldig glad i de eldre N-Frame S&W revolverne,det er veldig gode og veldig pene revolvere..

Jeg mener og synes ihvertfall 230 gr kule på 850 fps eller noen 200gr SWC i 900 fps er en deilig lagning å skyte i pistol,for ikke å snakke om at det er en drøm å skyte i en stor N-Ramme revolver..

"That makes me feel good" 😁

 

Link to comment
Share on other sites

Enig med flere her, de gamle. 70 tallet og deromkring. Hvor gammel min mod.60 er er jeg usikker på , jeg kjøpte den brukt i 1990. Min mod.60 har ikke den finnishen som en finner på blånerte modeller fra 70-80 tallet. Gummigrepet er ikke særlig pent på min, men helt klart bedre å skyte med enn den originale "bandykølla".

Mod.60 S&W – Kopi.JPG

mod.60a – Kopi.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...