Jump to content

Lade 9mm på dillon 550


P226

Recommended Posts

Hei

 

Vurderer å starte med lading og da 9mm skyter 5000-7000 i åre 

vill en dillon 550 bli for liten til å lade 9mm ønsker å kunne lade 200-300 skudd i halvtimen.  
synest at en 750 med karusell og fullpakke til 13 tusen blir For dyrt for å lade 9mm

 

er det en fordel med braketter som dillon selger slik at pressa kommer høyere opp på benken?  Noe ekstra utstyr som er en fordel for å få tempoe opp på d. 550?

Link to comment
Share on other sites

650/760 er minimum uten å bli gal.  550 utgår. 

 

Ja til brakett på de fleste pulter for 550,650,750, 1050 klarer seg uten.

 

Du lader ikke 9mm for å spare penger, du taper på komponentene vs ferdigammo, må være fordi du feks lader 9 major eller noe annet spesifikt. 

Link to comment
Share on other sites

Tanken med 9mm lading var for å få en finere rekyl Og god presisjon . Nå som gecco 9mm124gr er borte fra markede, så har tanken med lading inntruffet meg. 
 

bør jeg se bort i fra 550?,  det står i mellom en 550 og 750 men en pris differanse fra 6500 til 13500 med dier synest jeg er høy fra 550 til 750

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke får tak i geco er S&B bra på presisjon.

550 er imho helt grusomt å lade på, om du har prøvd 650,750,1050

jeg har en 550 og brukt på ymse kalibere for testing, men å produsere volum tar tid slik det blir til halvauto våpen, og stoooor sjangs for squib og dobbellading da den mangler auto index.  550 er den pressa som har sprengt flest våpen ( ble gjort undersøkelse i uspsa) 

Link to comment
Share on other sites

Er jo bare å regne det

 

Hetter 50-55 øre og kule på 1-1,3... krutt koster også 2000 for 2KG nå. 

Jobben er også betydelig, med alt fra vasking til sortering. 

 

 


Om du skyter til 99.5% jevnt på matcher kan man kanskje hente en halv prosent om du er god på ladingen 😛 

 

Link to comment
Share on other sites

Holder med @aps her, du må ha en autoindekserende presse og med dagens priser på komponenter er det ikke lett å komme under fabrikk priser uansett.

 

Det er først når du lader andre, dyrere kaliber at det lønner seg å kjøpe presse. Om du så senere fremdeles har ønsket kan du lade 9mm på denne i tillegg.

 

Personlig startet jeg med å lade .45 og .38 og kjøpte inn presse for dette. Det var først mye senere at jeg startet å lade 9mm og eneste grunnen til at jeg fortsatte var klubb-rabatter på kuler og krutt som gjorde det såvidt økonomisk.

 

Det er også mer jobb enn du tror. Hylser må som nevnt både vaskes (enda en dings) og sorteres, og etter lading må alle sjekkes.

Sjekken er viktig. De vanligste feilfunksjoner jeg har sett er fra dårlig kvalitet på hjemmeladet ammo.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I klubben min så anbefaler flere at vi bør lade for optimal rekyl og presisjon. Jeg har aldri vært inne på tanken med lading før nå når det er helt umulig å få tak i gecco 9mm. Det er nok den eneste grunnen for at jeg vurderer lading. 
 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, P226 skrev:

I klubben min så anbefaler flere at vi bør lade for optimal rekyl og presisjon...
 

 

Det er sikkert grunnen til at de fleste lader - ladningen skal stå til våpenet.

 

Rent økonomisk så kan du legge til 10øre pr skudd med den planen du har skissert:

Nedskrivning over 20 år.

6500 skudd pr år = 130.000 skudd

Pris presse+++ 13k.

 

Så det svarer seg å skyte mer...😀

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, P226 skrev:

I klubben min så anbefaler flere at vi bør lade for optimal rekyl og presisjon. Jeg har aldri vært inne på tanken med lading før nå når det er helt umulig å få tak i gecco 9mm. Det er nok den eneste grunnen for at jeg vurderer lading. 
 

presisjon er viktig, rekyl også, men man skal være på ekstremt høyt nivå, før rekylen av 9mm spiller inn, siden 9mm knapt har noe. 

Presisjon er must! her fra innskyting 32 meter før L3 i danmark nå. 

 

Sleit ikke med langhold, deilig å kunne legge AA på trang ns på 30 meter. 

 

 

2020-07-27 21.17.51.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei her var det ikke mangen som støttet lading av 9mm😂 

jeg har ingen intensjon om å lade billig, vill heller ha en lading som passer min pistol optimalt.
Men eg forstår dere veldig godt at lading i 9mm er alt annet enn fornuftig økonomisk sett

Link to comment
Share on other sites

Da erre bare å handle 1050, evnt 650 for å minimere tidsbruk/frustrasjon og ha mulighet å få kvalitet ut. 

Husk også at du må sortere hylser på hylsemerke for å få likt forbrenningsvolum, og mye annet morro for å få presisjonen man er ute etter
 

Akkurat vaska noen titusen hylser og sortert og preppa noen tusen. Ting tar tid! ;) 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
23 hours ago, P226 said:

Ved stående lading hva høyde har dere da på benken?

1 m + - 5 cm er mitt kompromiss.

Dillon skrudd rett i benken.

Da kommer jeg til oppi hylsmateren ved å stige opp på verktøykassa.

Jeg er 1,81 m.

 

Presser uten hylsmater har jeg hatt høyere.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...