Jump to content

Lindu 3-15×56


jeger 76

Recommended Posts

Har kjøpt en lindu 3-+5×56 Fra kikkertsalg.no  som kom i dag 

👍👍 igjen rask levering og god service 

 Kjøpte denne enkelt og greit for at prisen er så lav at dette måtte prøves  og vart ikke skuffet.  Var og tok en liten test på.dagtid zoomet inn på 15 x og justerte paralax og den var meget skarp og fin. Den har utvendige tårn der kneppa stemmer 👍 har milldot retikkel det er selvsagt smak og behag hva en ønsker.  Var og tok en   kjapp test rundt midnatt og da var lysforhold det dei fleste vil kalle meget begrenset. Men på 50-60 m så vi fint hjort og hadde ikke hatt problemer og skutt et  forsvarlig og dødelig skudd om det var jakt. Så til alle skeptikere som skal synse og mene  Eg har testa og vil selfølgelig prøve den mere  når jakta starter. Men her får du et sikte så virker  jakt på dagtid og fult brukende  på kveld og måneskinn til en hyggelig pris 👍👍 mitt mål er og vise at Rimelig optikk kan og være God optikk. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, znopi skrev:

Er folk virkelig skeptiske til kinasiktene dine som du skryter uhemmet av? Hm, merkelig.....

Har ikke sett så mye skepsis. Men noen" vil nok  komme  med "oppgulp" frit frem det  og om  folk skeptisk,må være det lov. Kan vel virke som uhemmet skryt. Men eg har bare blitt positivt overrasket på disse produktene. Er nok  helt sikker mye annet som er bra og. Men folk flest gidder kansje ikke og ta bryet  og prøve.  Men i sin prisklasse og det eg har sett til nå. Er eg fornøyd. Og velger skrive om det.  

Venter foresten på en Dali s253h m 35 mm linse. Så Eg har kjøpt. Som er i en helt annen prisklasse  

Hadde en Dali S240E med 19mm linse  funka fint den.men var bla ikke WiFi   og ønska opp noen størrelser. Så solgte og oppgraderer litt.  

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, komando ild said:

Men i sin prisklasse og det eg har sett til nå. Er eg fornøyd. Og velger skrive om det.  

Fint du er fornøyd og vil skrive om det, du har tross alt hatt det i over en dag 😉

10 hours ago, komando ild said:

kjøpt en lindu 3-+5×56 Fra kikkertsalg.no  som kom i dag 

Hvilke kikkertsikter har du sammenlignet med? 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, znopi skrev:

Fint du er fornøyd og vil skrive om det, du har tross alt hatt det i over en dag 😉

Hvilke kikkertsikter har du sammenlignet med? 

He he 😅😁 ja var noe en kjapp  men en liten  test   var det . skal få montert det og sett mer i det. Blir det eg skal jakte  med.Hadde ikke noe annet  sikte der og da men i forhold til dyrere merker som eg har erfaring med var 1 prøve godkjent. Så skal eg sammenligne fysisk  ettervert 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Chiefen.v-2 skrev:

Fremdeles skeptisk til bruker som kun skriver innlegg om hvor fantastisk billig kinaoptikk fra en norsk leverandør er; lukter nokså stramt...

Ja du har du fult lov og være. Men eg skriver bare det eg har sett og  prøvet hadde det vært bare jalla ville det og vært skrevet. Min interesse er at folk kan få optikk som funker uten at det koster skjorta 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men eg viste at her er mange skeptiske og folk så vil ha sitt negativt og si.  Var nettopp derfor eg kjøpte noen rimlige modeller så kan iallfal eg si min mening om det eg har sett  og prøvd   og mener at vist folk ikke vil legge på 10 tusener i optikk er iallfal konuspro og lindu sikter som leverer  mye mer kvalitet  prisen tilsier 

 

om du ser på siden til kikkertsalg så.er det bare noe få "billige" sikter i hovedsak er det dyrere  kvalitet sikter.

 

Kan og tilføye at eg har skutt mange hjort med Zeiss sin 6-24×72  og til måneskinn jakt på hjort  med variert lysforhold er det ikke mange som slår den. og zeiss sin 4,8-35×60 har blitt testa mot topp modellen til vortex og der var vortxex hakket skarpere 

Link to comment
Share on other sites

På 6.8.2020 den 10.54, znopi skrev:

   -   kinasiktene   -

 

På 6.8.2020 den 1.18, komando ild skrev:

Har kjøpt en lindu 3-+5×56 Fra kikkertsalg.no

 

Siden jeg kjenner null og niks til "Lindu"-siktene, og (heldigvis?) heller ikke til det meste annet av optikk fra vårt store leverandørland av alt fra undertøy til datamaskiner, spør jeg, i all uvitenhet, om de samme kikkertsiktene og håndkikkertene også leveres under andre varemerker?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 8/6/2020 at 1:18 AM, komando ild said:

Har kjøpt en lindu 3-+5×56 Fra kikkertsalg.no  som kom i dag 

👍👍 igjen rask levering og god service 

 Kjøpte denne enkelt og greit for at prisen er så lav at dette måtte prøves  og vart ikke skuffet.  Var og tok en liten test på.dagtid zoomet inn på 15 x og justerte paralax og den var meget skarp og fin. Den har utvendige tårn der kneppa stemmer 👍 har milldot retikkel det er selvsagt smak og behag hva en ønsker.  Var og tok en   kjapp test rundt midnatt og da var lysforhold det dei fleste vil kalle meget begrenset. Men på 50-60 m så vi fint hjort og hadde ikke hatt problemer og skutt et  forsvarlig og dødelig skudd om det var jakt. Så til alle skeptikere som skal synse og mene  Eg har testa og vil selfølgelig prøve den mere  når jakta starter. Men her får du et sikte så virker  jakt på dagtid og fult brukende  på kveld og måneskinn til en hyggelig pris 👍👍 mitt mål er og vise at Rimelig optikk kan og være God optikk. 

Hvordan klarte du det å zoome inn på 15x forstørrelse hvis denne kinadingsen har bare 1,6 zoom ?

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, komando ild said:

Men må bare si at når eg ser hva mange "erfarne "jegere  kommer på skytebana med av optikk så kan eg si at  rimlige sikter som  lindu og konuspro. Er langt over i kvalitet sett i  forhold det en god del har. 

Det mangler bilder .

Link to comment
Share on other sites

Hei Ole ja ser du og er en slik "artig per"😅 nei ingen har sagt at det er bedre en Eks S&B Khales og dyrere optikk. Men mitt poeng er at en får rimelig optikk som og funker fint.  Men når du tar en  bushnell fra 70 -80 tallet og lign med 32 og 42 mm lysopning på.vil eg påstå  at disse er mye bedre

  Poster ikke bilder av andres sikter. Vist det var som var ment i siste kommentar 

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i noen av kommentarene tidligere i tråden om at det virker litt suspekt måten TS prøver å "hause" opp billig  Kina optikk..

TS påstår at siktet er bedre enn mye annet.. bedre enn hva? TS har ikke kommet med konkrete eksempler på hva Lindu optikken er bedre enn.. TS bør her komme opp med konkrete eksempler for ikke miste all sin troverdighet!!

 

Alle som har sett gjennom litt optikk vet at optisk kvalitet gjenspeiles av pris.. å tro på nissen og prøve å lure seg selv/ og enda verre prøve å lure andre til å tro at en kinesisk omp. produsent skal ha ha funnet opp den "hellige gral" innen optikk og nå klarer å produsere optisk overlegen optikk for "knapper og glansbilder" blir for dumt.. ja suspekt

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Var  ikke min intensjon og hause opp noe som helst.  Og ikke prøve og lure noen.   Så det skal du ikke komne med !! Men  mening var  si litt om det eg har sett i dei.  Men klart her på berget er vi mange verdensmestere som vil synse og mene.  Og en må.for all del ikke prøve og si noe  som kan virke positivt 🙈 

Men skepsis og diskusjon rundt produkter er bare sundt.

Men  eg står  inne for at en får gode sikter iforhold til pris.

Er mye sikter  på markedet som er billige og bra  og dyr og god optikk. Eg vart nysgjerrig når eg kom over et  par merker så var nye for meg. 

Eg har og En Noblex N6 2,5-15 x56 (x. Docter) til gode 14000kr Tysk kvalitet og selvfølgelig når  ikke rimelige sikter som  Lindu  og konuspro  opp i dit .

Men eg har sammenlignet  Noblex mot lindu/ konus og så langt vil eg si at kan en ikke bruke 14000kr ++ på optikk  får en et produkt som er verdt mer en det dei koster   

 

Men  min mening er at  her får du sikter som virker til det meste av norsk jakt  til en pris som er innenfor det dei fleste har Råd til.  Skal få sammenlignet med flere nå når jakta starter 

Link to comment
Share on other sites

@komando ild Det eneste du har fortalt er at Lindu ikke når opp til Feks Noblex.. men ennå ikke hva Lindu optikken er bedre enn.. nå vil jeg ei heller være med på at optikken til dagens jegere er så dårlig som du vil fram til.. etter mange år som standplass leder under jakt skyting så vil jeg påstå at optikken til jegerne som sogner til vår bane er relativ oppdatert.. utvalget består hovedsaklig av noe eldre Zeiss og Swarovski, Docter og Kahles..noe Leupold optikk av nyere dato..pluss en bråte Med nyere kvalitetsoptikk fra kjente Europeiske produsenter..

selv gamle Mauser rifler har fått byttet ut optikken til optikk av nyere dato..

 

kan ikke se en eneste god grunn til at en skal svekke utstyrs kjeden ved å sette Kina optikk oppå feks en av Norges mest Solgte jaktrifler som Tikka T3..

 

 

Link to comment
Share on other sites

@komando ild Jeg kjenner en del innen våpen bransjen..både på importør siden men også innen de som jobber og eier jakt butikker.. de aller fleste kundene "oppgraderer" pakken med bedre optikk.. dette gjør butikkene med fullt overlegg med tanke på mersalg.. kunden kommer inn i butikken pga en "overkommelig" pris på "full pakke rifle..optikk..lyddemper"  og går der i fra med oppgradert pakke med bedre optikk.. og har brukt en god slump penger mere enn de hadde tenkt.. men de slapp i hvert fall å kaste 2-3000 kroner ut av vinduet med tanke på at de endte opp med optikk som i værste fall kunne ødelagt jakta..

 

Det er også en god del 22LR rifler rundt om i det ganske land som har fått den "ærefulle" oppgaven av å være oppbevaringsplass for den type "pakke optikk" etter at eieren oppdaget at såkalt "rimelig optikk" ikke var så bra om langt dyrere optikk er..

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, komando ild said:

har da våpen butikkene "svekket" utstyr kjeden med overlegg ??  siden mange tar den pakka som blir levert 


Dette er gjort med fullt overlegg.. de ønsker å komme "under huden" på kunden.. komme i dialog samt kartlegge kundens behov og jaktform.. om de reklamerer med kun de "dyreste" av optikk så "skremmes" noen av kundene bort.. ved å reklamere med pakker der optikken er av "ymse" kvalitet.. så kommer kunden og muligheten for dialog er opprettet..

 

du kan gjerne kalle det "lureri" men det "lureriet" du prøver på er faktisk hakket verre..da du prøver å få Kina optikk til å framstå bedre enn den er..

forhandlerne som selger våpen rundt om i fet ganske land..er i hvert fall ærlige og sier rett ut til kunden.." du får det du betaler for" når det kommer til optikk.. mens du faktisk hevder uten noen form for dokumentasjon at du får mere enn du betaler for om du velger Lindu optikk.. det er faktisk på grensen til "bondefangeri"..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har ikke sagt noe om lureri. Var du som ikke kunne finne en enste grunn til og sette Kina optikk  for og svekke utsyrkjeden på eks tikka. Så eg lurte på hvorfor dei gjør det da . Er fult klar over at det er for og selge 

Men du beskylder meg for og drive lureri  og bondefangeri  Slike beskyldninger vil eg ha meg frabedt la det være helt  klinke klart !! Eg skriver bare det eg fysisk  har sett og og brukt.  Ja rimelig Kina optikk  og ja du får det du betaler for  Eg regner med du og veit hvor det meste  av optikken blir laget.  Eg har kjøpt noe eg ville prøve og  som eg etter og ha  testa det mener er verdt pengene.   hva får du for 2200kr i dag ?  Var ikke i mine tanker at dette skulle utvikle seg til noe personlig  men det sørger Bla.  du for  med direkte beskyldninger  og slikt finner eg meg ikke i 

Ja eg har ikke fått samenlignet så mye.

Men må bli opptil hver enkelt  om noen vil tro og prøve

Vist folk kan og vil kjøpe dyr optikke er det supert men mange har ikke den muligheten og min hensikt var bare og si noe bra om rimelig optikk 

Men slik som dette blir sverta her inne blir det bare tull. Vi er voksne folk som burde vite bedre.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, komando ild said:

Var ikke i mine tanker at dette skulle utvikle seg til noe personlig 


Blir fort ubehagelig når en framsetter udokumenterte teorier som fasit 

 

On 8/6/2020 at 1:18 AM, komando ild said:

Rimelig optikk kan og være God optikk. 


i forhold til hva?

 

On 8/6/2020 at 3:40 PM, komando ild said:

vist folk ikke vil legge på 10 tusener i optikk er iallfal konuspro og lindu sikter som leverer  mye mer kvalitet  prisen tilsier 

 Hva sammenligner du med? Og hvilke forutsetninger har du for å uttale dette som fasit?

6 hours ago, komando ild said:

Men må bare si at når eg ser hva mange "erfarne "jegere  kommer på skytebana med av optikk så kan eg si at  rimlige sikter som  lindu og konuspro. Er langt over i kvalitet sett i  forhold det en god del har. 


igjen..en påstand du unnlater å dokumentere!! 
 

når du kommer med så mange udokumenterte påstander.. så overrasker det meg at du er så hårsår.. men kanskje smerter det å bli "tatt med buksene nede"?
 

på måten du ordlegger deg..og merker optikk du refererer til så lukter det virkelig vondt av dårlig forsøk på "villedende" selv laget reklame fra leverandør.. og det er faktisk et grovt forsøk på "bondefangeri "

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nei ikke hårsår men  må få lov til og si fra på beskyldninger og nok en gang beskyldninger!!  Men igjen så var det en litt lite gjennomtenkt kommentar fra min side ang hva folk har og ikke har men ja eg har sett en del utstyr på bana som dukker opp  og der folk sier  essa er bare til hjorte og kan ikke legge ut bilder av andres utstyr  men ja eg har nok ikke ordlagt meg på den beste måten. Og igjen dette er bare min erfaring og ingen fasit.   Og eg har  ikke  fått lagt inn mer dokumentasjon  men hva type av det er ønskelig? om du vil kan eg sende deg mitt lindu sikte kostnads fritt så du kan se og prøve. Og si din mening 

Link to comment
Share on other sites

@komando ild har ingen behov for å se i siktet..livet er for kort til å kaste bort tiden med dårlig optikk.. så lenge ikke siktet kommer fra Swarovski..Kahles..Steiner M..S&B.. ZCO..Nightforce..March..Hensoldt (noen modeller) så kaster jeg ikke bort tiden min med å kikke i de..som en kanskje legger merke til så nevner jeg ikke Zeiss..og det med god grunn..jeg har aldri sett i et Zeiss sikte jeg har likt optisk.. men det er min subjektive mening..og jeg respekterer at andre liker Zeiss, selv om jeg ikke liker det..

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til at "billige" sikter som regel har vesentlig dårligere kvalitet når det gjelder linser og den rent optiske kvaliteten, er det et annet forhold som også betyr veldig mye; nemlig mekanisk kvalitet og "driftsikkerhet".

Jakt, spesesiellt storviltjakt er kostbart, både her hjemme og ute.
Jegere betaler ofte titusenvis av kroner for løyve, utstyr, transport, overnatting, fridager fra jobb osv, osv.....
I en slik sammenheng ville jeg ikke drømt om å satse utfallet av jakta på optikk som ikke holder mål, og som kan svikte når det gjelder som mest.

Alt mekansik utstyr kan svikte, men sjansen for det det skjer med anerkjent optikk er sannsynligvis svært liten sammenlignet med ukjent kinaoptikk.
I løpet av mine ca 50 år på storviltjakt har jeg ennå til gode at sikter fra Zeiss, Meopta, Swarovski og Leupold har sviktet.

At et "kinasikte" kan være godt nok til å ta et rådyr eller en hjort bak fjøsveggen en morgenstund skal ikke benektes, men aldri i verden om jeg hadde satset på noe slikt når jeg reiser over 1000 km på elgjakt!
Derfor, når en "tester og reklamerer" for optikk slik TS gjør, bør en ha i bakhodet hvilke påvirkninger slikt utsyr kan bli utsatt for både når det gjelder fukt, temperatur og mekanisk slitasje, og hvilke begrensninger ukjent kvalitet gir jegeren.

 

Edited by seawolf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Eg har bare svart på en hau med kritikk og være kritisk er fult lovlig og har ikke samenlignet leupold med dette.  Leupold er et dyrer og bedre sikte. Det eneste eg har sagt er at en får et bra sikte til prisen men det er ikke akseptabelt her inne. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, seawolf said:

I tillegg til at "billige" sikter som regel har vesentlig dårligere kvalitet når det gjelder linser og den rent optiske kvaliteten, er det et annet forhold som også betyr veldig mye; nemlig mekanisk kvalitet og "driftsikkerhet".

Jakt, spesesiellt storviltjakt er kostbart, både her hjemme og ute.
Jegere betaler ofte titusenvis av kroner for løyve, utstyr, transport, overnatting, fridager fra jobb osv, osv.....
I en slik sammenheng ville jeg ikke drømt om å satse utfallet av jakta på optikk som ikke holder mål, og som kan svikte når det gjelder som mest.

Alt mekansik utstyr kan svikte, men sjansen for det det skjer med anerkjent optikk er sannsynligvis svært liten sammenlignet med ukjent kinaoptikk.
I løpet av mine ca 50 år på storviltjakt har jeg ennå til gode at sikter fra Zeiss, Meopta, Swarovski og Leupold har sviktet.

At et "kinasikte" kan være godt nok til å ta et rådyr eller en hjort bak fjøsveggen en morgenstund skal ikke benektes, men aldri i verden om jeg hadde satset på noe slikt når jeg reiser over 1000 km på elgjakt!
Derfor, når en "tester og reklamerer" for optikk slik TS gjør, bør en ha i bakhodet hvilke påvirkninger slikt utsyr kan bli utsatt for både når det gjelder fukt, temperatur og mekanisk slitasje, og hvilke begrensninger ukjent kvalitet gir jegeren.

 

Nå har ikke jeg sett gjennom et Lindu sikte, men veldig mange på kammeret er av den oppfatning om at man må bruke 15-20000kr på optikk for å kunne felle et vilt.

Mange bruker disse summene på optikk og klarer allikevel ikke felle et vilt.

 

Man skal passe seg for å hele tiden fremheve at storviltjakt er dyrt og krever dyrt utstyr osv. Hvilke tanker sitter da unge ferske jegere med studentøkonomi igjen med? Bare å drite i storviltjakt i alle fall.

 

Jeg er heldivis grunneier og bruker vel på jakta ca 5000kr. Det er for 20 dyr.

De aller fleste hjortene jeg har skutt er med en Leupold vx1. (jakter ikke på bøen om natta) Sikkert i en annen liga enn Lindu, men langt unna de merkene alle her inne mener man må ha. Har også et swaro z6, men skyter ikke flere hjort pga det..... Skyter fortsatt flest dyr med den billigste rifla og det billigste siktet.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, diva said:

men veldig mange på kammeret er av den oppfatning om at man må bruke 15-20000kr på optikk for å kunne felle et vilt.

 

Jeg har vært her siden begynnelsen og aldri sett dette hevdet av andre enn de som forteller hvor bra billige sikter er..

 

Og ja, Leupold er bra og pålitelige greier (som nå lider skikkelig pga av dollarkursen).

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen så langt som har sagt at man MÅ ha en SwaZeiLei for å kunne felle vilt? Klart et billig Kina-sikte kan gjøre jobben, en stund i hvert fall. Det som er kjipt er når man har reist et godt stykke, betalt en betydelig sum for å jakte, og så svikter kikkertsiktet (mekanisk, dugg el. lignende). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja eg ser at har lagt hodet på huggestabben men hvor mange i ekspertpanelet her inne  har fysisk sett i dette sikte og prøvd det?? Eg har gitt min mening om det eg selv har sett  og som sølvrev skriver så må man ikke ha en topp modell for og jakte. Men til dyre jaktreiser hadde eg og tatt med dyrere sikte 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Sølvrev said:

 Det som er kjipt er når man har reist et godt stykke, betalt en betydelig sum for å jakte, og så svikter kikkertsiktet (mekanisk, dugg el. lignende). 

 

Det var slik jeg lærte leksa, kinasiktet flyttet elegant trådkorset helt til høyre, så langt det gikk. Og da hjelper det lite med livstids garanti og importør med fantastisk service...

 

Sist uke på banen var det en kar innom med et kinasikte med tyskklingende navn og typisk tyske spesifikasjone. Importør (som holder til her lokalt) hadde klart å overbevise kjøper om at siktet var produsert i Japan (som er en moderering fra tidligere, da var det zeiss-glass og europeiske deler sammensatt i Japan..).

5 skudd sitter greit samlet opp til venstre. Hvor mye skal jeg stille? Jeg foreslår 10 høyre, 10 ned. Neste serie, perfekt sideveis men like høyt. Prøv 10 til ned. Ikke noe resultat. Ta 20 ned! Nå reagerer siktet, neste serie sitter i 1eren over...

 

På direkte spørsmål svarer eier at nei, han har ikke justert siden siste tur på banen i fjor, men det var litt styr å skyte inn da og.

 

At noen vil jakte med sånt sarv er over min forstand.

Det triste er at dette "merket" ikke engang er spesielt billig, du plukker fint opp et bra, brukt europeisk sikte billigere...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, komando ild said:

men hvor mange i ekspertpanelet her inne  har fysisk sett i dette sikte og prøvd det?

Livet er for kort for det.

 

De av oss som er over middels interessert i kikkertsikter og optikk, er alle enige om at optisk ytelse ikke er et siktes viktigste egenskap. Mekanisk pålitelighet er viktigere. Dvs skuddfasthet, repeterbare klikk, ikke forandre treffpunkt ved zooming og ikke minst være robust, slik at det helst tåler ett fall i lyngen. (ingenting tåler et fall i i ura). I tillegg være tett og ikke dugge. 

 

Ingenting av dette får man inntrykk av bare ved å se i et sikte.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, diva said:

Man skal passe seg for å hele tiden fremheve at storviltjakt er dyrt og krever dyrt utstyr osv. Hvilke tanker sitter da unge ferske jegere med studentøkonomi igjen med? Bare å drite i storviltjakt i alle fall.

Disse unge ferske med studentøkonomi går som oftest rundt med en smarttelefon til veldig mange lapper. Sammenlignet med en slik telefon, som kanskje varer i 2-3 år, er et kikkertsikter av topp kvalitet latterlig billig. Handler om prioritering.  

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, diva said:

 

 

Man skal passe seg for å hele tiden fremheve at storviltjakt er dyrt og krever dyrt utstyr osv. Hvilke tanker sitter da unge ferske jegere med studentøkonomi igjen med? Bare å drite i storviltjakt i alle fall.

 

 

Jeg har sett mange "unge ferske jegere" på skytebanen med dyrere utstyr enn hva jeg har. Dette er You tube - generasjonen, og  de skal gjerne ha et skikkelig sikte, helst med utvendige tårn, tofot, naturligvis lyddemper og ikke minst må stokken byttes til GRS eller lignenede.
Jeg sier ikke alle, men mange.

Når jeg sier at storviltjakt er dyrt, er det med utgangspunkt i egen situasjon, hvor jakt leies langt unna bosted.
Da er et ikke bare å gå ut i egen teig, og vite at trenger en noe ekstra er det bare å slenge innom hjemme.
Som småbarnsfar jaktet jeg i mange år med en Rem. 700 i 30-06 og et Leupold M8 med fast 6x42 og duplex retikkel.
Selv for meg som voksen lønnsmottaker tok det en del år før jeg kunne koste på meg å oppgradere litt etter litt.
At du som grunneier bruker 5000 på 20 dyr er vel heller ikke sammenlignbart med den gjengse unge jeger, eller jeger generelt.

Dette ble litt OT, men tilbake til "kinasiktet".
For de aller fleste av oss, unge som gamle, koster jakt en god del, og jeg vil tro at for de fleste seriøse jegere betyr det å ha utsyr en kan stole på  mye. Lindu 3-15x56 kommer ikke i den kategorien.

( forresten så har jeg det Leupold-siktet fortsatt, det har levd et langt liv på salongrifla og er like krystallklart og presist som da det var nytt :)  )

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, komando ild said:

Ja eg ser at har lagt hodet på huggestabben men hvor mange i ekspertpanelet her inne  har fysisk sett i dette sikte og prøvd det?? Eg har gitt min mening om det eg selv har sett  og som sølvrev skriver så må man ikke ha en topp modell for og jakte. Men til dyre jaktreiser hadde eg og tatt med dyrere sikte 

 

Jeg har aldri sett et Lindu-sikte, men derimot i et par Konus. De var akkurat så passe grå og ulne som en kunne forvente etter prisen. Helt greie og brukbare sikter, på linje med andre sikter i samme prisklasse. Som du sier så er det ikke et must å ha topp optikk, det er egentlig helt unødvendig. Jeg har det, men det er fordi jeg liker det, og jeg regner med at andre som har det også har det fordi de vil ha det. Det er ikke noe galt med det heller

 

6 minutes ago, seawolf said:


For de aller fleste av oss, unge som gamle, koster jakt en god del, og jeg vil tro at for de fleste seriøse jegere betyr det å ha utsyr en kan stole på  mye. Lindu 3-15x56 kommer ikke i den kategorien

Enig, men du skal bra langt ned i pris før det er "drit". Jeg solgte for litt siden det siste "Kinasiktet" (Vortex Tactical diamondback blablalabl..) mitt, og det var egentlig helt utmerket. Klikkene føltes merkelige, men stemte, og repeterte. Egentlig var det ren idioti å selge det.

 

2 hours ago, diva said:

Man skal passe seg for å hele tiden fremheve at storviltjakt er dyrt og krever dyrt utstyr osv. Hvilke tanker sitter da unge ferske jegere med studentøkonomi igjen med? Bare å drite i storviltjakt i alle fall.

 

Jeg er heldivis grunneier og bruker vel på jakta ca 5000kr. Det er for 20 dyr.

 

Den andre linja bekrefter hvorfor du tror det du sier i den første. Dvs. siste setningen er riktig...

 

Det ER bare å drite i storviltjakt om man ikke har økonomi til det. Storviltjakt er sinnsykt dyrt for de aller fleste. Rifle med kikkert, også toppklasse, er egentlig ikke dyrt. Kjøper du ei brukt kurant rifle på Finn, og ditto brukt toppklasse kikkert - så er det en investering. OK , det er ikke en GOD investering, men du taper ikke mye penger. Han som kjøpte sikte av meg for 10 000 for 3 år siden solgte det igjen nå, til 14 000,- Så det er jo en god investering, men fullt så bra er det ikke vanligvis. Uansett er leie av jakt, kjøring overnatting fort store summer og ei ukes jakt kan koste det samme som et bra sikte.
Og da kommer du til det @seawolf sier: Da bør rifle og optikk faen meg virke. Vi kan ikke bare gå ned på gården, selv om du kan.

 

On 8/6/2020 at 3:40 PM, komando ild said:

Men eg viste at her er mange skeptiske og folk så vil ha sitt negativt og si.  Var nettopp derfor eg kjøpte noen rimlige modeller så kan iallfal eg si min mening om det eg har sett  og prøvd   og mener at vist folk ikke vil legge på 10 tusener i optikk er iallfal konuspro og lindu sikter som leverer  mye mer kvalitet  prisen tilsier 

Du "tester" sikter ved å se om du ser lys gjennom dem omtrent? Du har ikke sagt noe om egenskaper, sammenligning av egenskaper eller nope - du legger fram en "test" der forståelsen din av optikk later til å være på nivå med en 13-åring som har fått kikkertsikte på luftgeværet (jeg stoler på at min 13-åring ville skrevet en bedre rapport om et sikte ;) ) der du hauser opp et ukjent merke i en kategori alle er kjent med. Kinesisk OEM-sikte med nytt navn.. Du kan ikke forvente å bli tatt på alvor.

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Og en takk til dere få som var positiv 😊 eg har jaktet hjort siden 1996 skyter bare 300+ skudd i året og mellom 5-10 hjort avhengig av jobb turnus så.er og var så gapen eg posta noe eg fant positivt  og er bare for amatør og regne. Så avslutter eg her adjø

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...