Jump to content

Ammunisjon på sel


Bullmastiffen

Recommended Posts

Det ideelle for seljakt er i mine øyne en lett og kjapt ekspanderende kule i høy hastighet.  Med de gamle kaliberbestemmelsene var nok 6,5x55 eller 243 med 100gr Nosler BT el "kongen på haugen". Med dagens håpløse regler med minimum 9g kule ville jeg nok gått for en  "dårlig" kule i 7mm.. 140gr Nosler BT, 139gr Hornady SST eller 140gr Sierra SP.  Høy hastighet, kjapp ekspansjon, minst mulig sjanse for rikosjett eller gjennomskyting av selskrotten. Min erfaring er at gjennomskyting gjør at selen synker lettere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så lenge vi snakker om steinkobbe og hodeskudd så er «varmint» segmentet desidert best. Jeg har dårlige erfaringer med ammo som er bygget for kontrollert ekspansjon. Det kan fort bli stygg skadeskyting av det om man er litt uheldig med plasseringen av kula.

Til stor havert er det nok lurt å gå for storviltkula.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at 139 interlock i 7 mm rem mag nærmest fungerer som en varmintkule.

Etter mange års bruk av dette kaliberet har jeg erfart at man bør bruke tunge og solide kuler til det man ikke vil "sprenge" 

9,7 grs powershock selges på Jakdepotet for 16,45 kr stk, denne vil vel også fungere bra til denne bruken.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja, på 80-tallet var det sel invasjon nordpå og en ung og umoden jeger benyttet det som var tilgjengelig...

Med ett par hundre sel på samvittigheten vil jeg trekke frem at kun to av dem ble skutt i kroppen, altså 98-99 prosent hodeskudd.

’’Grove’’ kaliber med skudd i hodet resulterte ofte at hodet...løste seg opp... og lufta slapp ut av dyret slik at det sank. 
mindre ‘’grove’’ kaliber med lette varmint kuler eller helmantel fungerte best.

I dag ville jeg brukt den lovlige kula som gir minst ‘’splætt’’ og sårkanal ved hodeskudd, og motsatt ved kroppsskudd.

Link to comment
Share on other sites

De siste årene har jeg brukt Oryx i 6,5x55 ladet slik at den gir ca 810 m/s i mitt 58 cm løp. Funker helt greit. Hva jeg brukte før den tid er en annen sak men for å si det slik skjør jeg DFS feltstevner med samme ammunisjonen og den fungerte bra til begge formål.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
1 hour ago, Sakoen75 said:

om det blir det samme for sel?

De har jo «blindt» adoptert storviltkravet for å gjøre ting enkelt for seg selv, så jeg antar at de fortsatt kommer til å gjøre det 😉. Det er vel liten grunn for å endre på noe som ikke har noen betydning for forvaltningen.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...