Jump to content

Rypejakta 2020/21


Tobbis

Recommended Posts

På tide å starte årets tråd om rypejakta!

Fint med info om nyheter/rykter rundt bestandsanslag/takseringsresultater/kyllingoverlevelse fra rundt om i landet.

Det har vel vært en skrekkelig kald vår og sommer i hele Sørnorge, og utsiktene er vel heller dårlige de fleste steder. Fikk rapporter om flere rypereir med mellom 5-9 egg så sent som siste uka i juli nær Eidsbugarden!

I Finnmark(der jeg jakter)var det en kald vår, og snøen lå langt ut i juni, men det har jo vært tidenens sommer der oppe. Hvis rypa måtte legge egg på nytt, kan det kanskje ha skjedd så tidlig at kyllingene fikk gode værvilkår og rekker å bli flyvedyktige til jakta..?

Jeg har heller ikke hørt noe om noe museår i noen deler av landet, så alt i alt ser det vel ganske mørkt ut?

Vurderer rett og slett å droppe rypejakta i år, med mindre det kommer noen positive nyheter fra det høye Nord..

Håper noen har noe å melde.

 

mvh

T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt skeptisk til å begynne hundetreningen nå. Kommer over en del kyllinger som knapt er flyvedyktige så ting må ha kommet seint i gang. På den positive siden hører jeg en del kakling om kveldene når jeg ligger i teltet og de kullene jeg har sett har det vært litt størrelse på. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg legger de rett ned i fryseren enten i en pappeske eller i en isoporkasse. Med pappeske så har jeg isopor i bunnen. Det som er viktig er at de ikke kommer i kontakt med fryserern. Da kan de få frostskader 🙄😂. Høres dumt ut, men de blir på en måte frystørra i kontaktflata i mangel av bedre måte å forklare det på.

Har de mye skade etter å bli skutt, så spis de med en gang. De blir ikke bedre av å ligge i fryseren. Jeg pleier bar å fryse de som er "pent skutt".

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lom:Jeg og alle jeg spør finner meget lite/ingen fugl, noen av dem kjører ganske hardt med/uten hund.  Får se an igjen om noen uker om det fremdeles blir lov å jakte. Ser bra med orrfugl i skogen men har bare meg selv som ref. der. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Freeskier: Litt sent kanskje men: Liafjellet, østre og midtre del av Smådalen, Veodalen, Tesse/Heimfjellet, området rundt Raubergstulen. Gammelt nytt dette nå da, har snart anledning til å se om snøen har kommet med noen. Har ikke snakka med andre fugljegerer siste tida.

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke vært så ille som fryktet i år. Vi har hatt en del fugl å trene på og har fra tid til annen tatt ut en middag. Håper på bedre forhold neste år. 5BE39930-4FEC-4959-AEAD-8E0AC489BBA4.jpeg.4e06f9699f16f216db693d5104951dc3.jpeg

står en del av disse «gammene» rundt. Kjekt å kunne ta inn på for en kaffe når det regner

.54333A53-3356-4B5D-AF84-5FB24178D755.jpeg.a1185d6389c85dabb0b977afa3a7ec3a.jpeg

07836DD9-186F-42FA-960B-B7E8C69BD040.jpeg.7544bc8dac74ef5023a42dd04c0096be.jpeg

ED9AD8BC-4C65-49C2-9359-4A444207C2CF.jpeg.cc63671f8ee2bcc6e8a6bc42b3f6d619.jpeg

Her sitter det ryper

FF158753-94AA-4DEC-8791-4F8A5DACAB7E.jpeg.7eb03c517d4bde9fb57d6c5406e6b195.jpeg

mer ryper

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Første rypa for året😊

Fjellrype skutt på 86 meter. Fjellsrypa var litt lett på vingene i dag, så sleit med komme innpå når de var mer enn et par fugler sammen. 3-5 m/s førte til et par bom på +-200m. 3-9x33'en går akkurat mtp. forstørrelse på 200m, lenger enn det blir de litt vel små. 

 

Lirypa satt godt begravd i dokk i dag, og ble stort sett observert når de letta på 3-10m avstand. Ikke noe for en riflejeger. 

 

Ble ikke så lang tur i dag, men fint var det!👌

DSC_2270.jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Andre turen med nybørsa fikk jeg skutt 2 ryper med kula. 94 og 105m.

Går veldig godt denne drillingen, men 1,5-6 er ikke noe langholdskikkert, så litt over 100m er nok maks for hva jeg er istand til.

Fin tur med sol mesteparten av dagen. 

Kaliber 16 - 6,5x57r. 

IMG_20210205_141548.jpg

Edited by Valmeten
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...