Jump to content

Dårlig samling og hastighet med .222 rem


oyvindh

Recommended Posts

Kan ikke-optimal kruttmengde og type krutt gi variasjon i hastighet og treffpunkt? Jeg har akkurat fått montert demper på en gammel Husqvarna i .222 rem. Skjøt på 100m i benk med skytestøtte. Har ladet 52gr Custom Competition og 50gr V-max med begge 21gr Norma 200 krutt, ca 0,5 mm fri flukt. Begge ladningene ga en spredning på 3 cm med 3 skudd. Det synes jeg ikke er optimal samling når anlegget og avtrekket var bra.

 

Monterte så opp kronografen og hadde 2966 f/sek med Custom comp, og 3012 f/sek med V-max.  Bekymringen var at en serie begge ladningene hadde en variasjon i hastighet på nesten 100 f/sek.

 

Spørsmålet mitt er så om mengde krutt eller type krutt kan gi slike variasjoner i treffpunkt og hastighet? Eller er det slurvete hjemmelading…. Svaret vil jeg vel få med å teste ut div ladninger og typer krutt, men hadde vært kjekt å slippe å finne opp hjulet mange ganger.

diLcg6sKS%yBZgqGvJUXGQ.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan vera noko gale med geværet og eller kanskje det rett og slett ikkje skyt betre. 3 cm er ikkje så gale for eit gammalt gevær.

Men ei 222 bør skyta betre, iverfall ei ny/ nyare men i verkeligheitas harde verden er ikkje det der så gale, hadde sjølv ei brno fox i same kaliber. Einaste kula som gjekk skikkeleg bra var sierra si, den som du har. Ellers var det stort sett mellom 3 og 6 cm for tre skot på 100 meter.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Muligens mantelavleiringer. Prøv en runde med noe lurium som tar kobber, eller bruk min favoritt: JB-pasta.

Og hvor nøyaktig veier du ladningene dine? Stoler du på kruttmålet eller veier du hver enkelt ladning?

Jeg synes for øvrig du er rimelig snau med friflukt, ville gått opp til minst en millimeter (eller to).

Link to comment
Share on other sites

Børsa har jeg kjøpt brukt, og jeg mistenker den har stått ubrukt i noen tiår, kanskje ikke pussa noe særlig sist gang heller. Etter første skyting sist uke var det elendig samling. Jeg ordnet så at forskjeftet ikke hadde kontakt med løpet og pusset ut mye dritt fra løpet med kobberbørste og pusselapper. Hylsene er fabrikknye og hver ladning blir veid. Jeg trodde fri flukt burde være så lite som mulig, men mulig jeg har misforstått. 30 mm er det jeg ser på som optimalt når jeg skyter med 30-06 eller .375H&H, men i .222 hadde jeg en illusjon om at det skulle bli enda bedre samling. Planen blir således å pusse enda mer løp, og kanskje må akseptere at børsa har sett sine beste dager... Når jeg lader i 30-06 og 375 har jeg ikke opplevd så store variasjoner i hastighet.

Edited by oyvindh
Link to comment
Share on other sites

Husk at små variasjoner får mer å si i den lille hylsa. Det gjelder ikke bare kruttmengde, men minst like mye kulehold, og friflukt. En ting du kan sjekke er at alle hylsene er like lange. Du kan og prøve å bytte krutt eller tennhette. Jeg lader mye 6.5x55, og har 5m/s i variasjon med ett krutt, og 25 med et annet, ca like raskt krutt. Det skiller et grain for samme hastighet. Begge gir dog topp presisjon. 

 

At du både får variabel hastighet og "dårlig" presisjon er dessverre et av de vanligste tegnene på at løpet har "hatt det" - og har det stått lenge kan det være rust. Inspiser nypusset løp med lupe. Holder du det opp mot ei lampe og ser inn i det med ei lupe vil du se et stykke innover fra hver ende. Munnigen er nok mest utsatt. Kroning er også et tema.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@oyvindh

Jeg synes ikke tipset om rust i et dårlig pusset løp, er langt vekk. Dersom løpet har vært/var dårlig pusset. Imidlertid kan også mantelfjerner være et godt tips, sammen med JB-pasta som pleier å fjerne det meste. Dersom det er rust i løpet heller jeg mot skifting. Da det ellers er snakk om ekstremt mye pussing og fustrasjon.Ellers er M67 sitt tips om kulehold og friflukt, noe å ta med seg. Dersom rifla er tenkt brukt som reverifle, er små samlinger målet. Da er kanskje 3 cm på 3 skudd ikke ideelt. Skal du bruke den på bane, går det an å leve med. Selv om det er fustrerende.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje meininga og hovera og eg håpar at du får ditt gevær til og blir fornøgd, men eg for min del er ferdig med og kjøpe brukte rifler. (Nye og håpar eg, litt kjedelig dog men). Brukte rifler har eg kjøpt tre stykker av, Ei Brno Fox 222, ei tikka M65 i 6.5x55 samt ei rustfri ruger den og i 6.5x55. Er selde alle samen. Tikka rifla vart ikkje prøva ein gong før ho forsvan frå mitt eige. Brno Fox rifla vart det lagt litt ressurser i, ny montasje, bedding og utprøving av ein del forskjellige kuler utan at eg kom i mål. Gjekk bra (10-15 mm med ei kule) halvvegs bra med eit par andre. Forsvan den og. Ruger rifla var eg ikkje fornøgd med avtrekk på, det var for hardt, havna på finn det og. Det som tok knekken på meg var Brno Fox rifla. X antall gonger opp og ned fra beitet for og prøva ladninger, pussemiddel i aust og vest. Ein dag var tålmodet slutt. Kjøpte ei ny rustfri tikka i 6.5 og kvitta meg med dei andre, glad vart eg.

Ikkje meininga og kuppa tråden din men hadde eit behov for og lette hjartet på morgonkvisten.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

.222 pleier å gi god presisjon, løpene tåler også mange skudd uten å bli utslitt.

Problemet er ofte at riflestigningen ikke stabiliserer lange kuler. 50 gr burde være OK, men prøv noen litt butte 50 gr kuler av god kvalitet. Som tidligere skrevet i tråden så bør du drite i friflukt, det har normalt svært lite å si for presisjonen. Det som er viktig er kulehold. Kulen skal ha minst 6 mm kontakt med hylsehalsen for at kruttet skal få tid til å tenne godt før kulen løsner fra hylsen. Med en "boat tail" kule må den da settes dypt.

Du har også litt svak ladning, litt mer krutt og kulen litt dypere i hylsen tror jeg vil forbedre resultatet.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sitka skrev:

Det er ikkje meininga og hovera og eg håpar at du får ditt gevær til og blir fornøgd, men eg for min del er ferdig med og kjøpe brukte rifler. (Nye og håpar eg, litt kjedelig dog men). Brukte rifler har eg kjøpt tre stykker av, Ei Brno Fox 222, ei tikka M65 i 6.5x55 samt ei rustfri ruger den og i 6.5x55. Er selde alle samen. Tikka rifla vart ikkje prøva ein gong før ho forsvan frå mitt eige. Brno Fox rifla vart det lagt litt ressurser i, ny montasje, bedding og utprøving av ein del forskjellige kuler utan at eg kom i mål. Gjekk bra (10-15 mm med ei kule) halvvegs bra med eit par andre. Forsvan den og. Ruger rifla var eg ikkje fornøgd med avtrekk på, det var for hardt, havna på finn det og. Det som tok knekken på meg var Brno Fox rifla. X antall gonger opp og ned fra beitet for og prøva ladninger, pussemiddel i aust og vest. Ein dag var tålmodet slutt. Kjøpte ei ny rustfri tikka i 6.5 og kvitta meg med dei andre, glad vart eg.

Ikkje meininga og kuppa tråden din men hadde eit behov for og lette hjartet på morgonkvisten.

Dine erfaringer med brukte rifler kunne du nok like godt hatt med nye? 

At en BRNO Fox er plunder og skrammel kunne halve forumet fortalt deg, og at Rugers avtrekk er håpløse er også noe ca "alle" vet. De varierer fra håpløs til ubrukelig, så grovt regnet - enten rifla er ny eller brukt.

Problemet med brukte rifler kontra nye er kompetansenivået på eierene. Blir de pusset? Vet man hvor mange skudd de har gått? Blir de oljet, står de tørt, ruster løpet?

 

 

 

At det er gammel skit sammen med litt rust i løpet på gamle rifler, spesielt slike som er så gamle at de ikke er laget på en stund er egentlig en klassiker, det er ikke noe nytt, og det er ikke en overraskelse. Og det gjelder uansett rifle - kjøper man ei gammel brukt rifle (det burde ikke gjelde en Blaser fra i forfjor) så bør en ha høyde for at løpet er kass, særlig om den har stått ubrukt lenge.

En skal også huske at kvaliteten på løp er gått dramatisk opp, sammen med skytterenes krav og forventninger. Da den 1900en var ny var 30mm helt fantastisk. Er det en CG1900 så er de vel kjent for noget variabel kvalitet, de første, som Husqvarna lagde skal være topp kvalitet. Men det ER 50 år siden, og sammenlign med en bil fra 1967. Du fikk ikke det samme da, som du gjør nå.

Ofte er stokkene også tørket veldig inn, om de ikke er sprekt, så er de tørre, og følgelig krympet, og vil som det sies kunne trenge bedding. Stor hastighetsvariasjon og dårlig presisjon henger ikke nødvendigvis sammen, ikke innenfor 3-400m iallefall, men dårlig bedding og dårlig presisjon gjør. Ville uansett startet med dyptgripende puss, til stålet er helt hvitt inni løpet, og en inspeksjon, helst av en som vet hva han holder på med, før du legger penger i en annen del av rifla. 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, oyvindh skrev:

 30 mm er det jeg ser på som optimalt når jeg skyter med 30-06 

Fullt mulig å få presisjon med .30-06 også, her er 6 skudd med hjemmeladet Lapua FMJ 123 grs ladet med 52 grs Norma 202/Vv N140😊. (Flua til venstre er skytterens feil😬).

Lapua 123.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, oyvindh skrev:

Takk for raske og konstruktive tilbakemeldinger! Jeg skal pusse enda mer, og teste litt ut forskjellige ladninger, men samtidig ha begrensede forventninger til den gamle børsa.

fullsizeoutput_1216.jpeg

Lyddempere er kjente årsaker til dårlig samling, da på grunn av skjeve gjenger på rifla som regel. Har du prøvd rifla uten?

 

 

2 timer siden, IvarU skrev:

Disse kulene er ikke til å stole på i 14" stigning. Velg FB-kuler på maks 50gr. til å begynne med.

FB er viktig når en skal ha mest mulig stabilitet. Konsensus er vel at 1:14" skyter 55gr FB kuler men ikke 55gr BT. Både 52gr NCC og 50gr V-Max har en snev av BT. Jeg ville funnet ei <50gr kule som er helt flat bak.

 

4 minutter siden, Freeride skrev:

Hornady og Fiocchi lader 50 grs V-Max til .222 Remington så det går nok helt fint. Bruker selv Nosler 52 grs NCC og 50 grs BT uten problemer.

Det betyr ikke at det er ideelt. Det fins også en del 222Rem-rifler som har 1:12" riflestigning

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

etter min erfaring fungerer 52gr NCC fint med 1-14". Mitt råd er å sette kulene til vanlig dybde, eller litt dypere hvis det er lite feste i halsen. Dette kan påvirke både presisjon og variasjon i hastighet - til det bedre. Ellers gir BR-hetter jevnere hastighet enn standardhetter, rett og slett dyrere og bedre :) 

Edited by kammerlås
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, M67 skrev:

Dine erfaringer med brukte rifler kunne du nok like godt hatt med nye? 

At en BRNO Fox er plunder og skrammel kunne halve forumet fortalt deg, og at Rugers avtrekk er håpløse er også noe ca "alle" vet. De varierer fra håpløs til ubrukelig, så grovt regnet - enten rifla er ny eller brukt.

Problemet med brukte rifler kontra nye er kompetansenivået på eierene. Blir de pusset? Vet man hvor mange skudd de har gått? Blir de oljet, står de tørt, ruster løpet?

 

 

 

At det er gammel skit sammen med litt rust i løpet på gamle rifler, spesielt slike som er så gamle at de ikke er laget på en stund er egentlig en klassiker, det er ikke noe nytt, og det er ikke en overraskelse. Og det gjelder uansett rifle - kjøper man ei gammel brukt rifle (det burde ikke gjelde en Blaser fra i forfjor) så bør en ha høyde for at løpet er kass, særlig om den har stått ubrukt lenge.

En skal også huske at kvaliteten på løp er gått dramatisk opp, sammen med skytterenes krav og forventninger. Da den 1900en var ny var 30mm helt fantastisk. Er det en CG1900 så er de vel kjent for noget variabel kvalitet, de første, som Husqvarna lagde skal være topp kvalitet. Men det ER 50 år siden, og sammenlign med en bil fra 1967. Du fikk ikke det samme da, som du gjør nå.

Ofte er stokkene også tørket veldig inn, om de ikke er sprekt, så er de tørre, og følgelig krympet, og vil som det sies kunne trenge bedding. Stor hastighetsvariasjon og dårlig presisjon henger ikke nødvendigvis sammen, ikke innenfor 3-400m iallefall, men dårlig bedding og dårlig presisjon gjør. Ville uansett startet med dyptgripende puss, til stålet er helt hvitt inni løpet, og en inspeksjon, helst av en som vet hva han holder på med, før du legger penger i en annen del av rifla. 

 

K

 

 

Eg er klar over at ei gammal brno fox kan by på problem, men ho var veldig billeg. ( var så og sei ubrukt, veit med sikkerheit) Eg er og fullstendig klar over at avtrekket på Ruger ikkje er bra. Men hadde leita I åravis etter akkurat denne modellen i dette kaliberet. Skifta avtrekk men vart ikkje bra då heller.

Eg er og fullstendig klar over at eg kunne hatt akkurat dei same problema med heilt nye våpen, poenget mitt er at det er ein god del klunder og heft med kjøp av våpen så eg orkar ikkje halde på med det.

Betre og kjøpa eit med ein gong der sannsynlegheita for problem er mindre, kjøp gjerne brukt kvalitetskikkert med ein gong og eller spar litt lengre.

Dette hadde eg gjort skulle eg starta på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Brukte våpen

Jeg har kjøpt 2 brukte Schultz & Larsen hos finn. Går som ei ståle. Har de enda.

Jeg har kjøpt 3 brukte Sauer 202 derav 2 på finn. Går meget bra. Har de enda.

Jeg har kjøpt 1 brukt Winchester M70 Classic i 375 H&H. Den ble det lagt ned en del arbeid på med mating etc. Fin presisjon, men ble solgt.

Jeg kjøpte 2 nye Rugere som ble kamret i 308 NM & 358 NM. Riflene ble kjøpt hos Søylen i Bergen. Løpene går nå i Sauer 202 magnum. Resten ble solgt.

Jeg kjøpte også en rustfri Ruger i 3006, som også er solgt. Ok presisjon etter ca 700 skudd. Før den tid mantlet løpet noe inn i hel...

Så det er ikke noen fasit på dette med brukt kontra nykjøp. Det eneste er at for min  del erfarte jeg, at standard Amerikanske våpen, desverre er halvfabrikata. Det er mulig at jeg er kresen når det gjelder funksjonering. Avtrekket vil jeg helst ha rundt 1,5 kg, så ikke skuddet går av ved en feil p.g.a valne fingre. Avtrekket på Ruger ble moderert til glassavtrekk på 1,5 kg.

 

Link to comment
Share on other sites

. skal man tro finn.no så er alle brukte våpen gått maks 300 skudd :)

 

19 timer siden, Per-S skrev:

Som tidligere skrevet i tråden så bør du drite i friflukt, det har normalt svært lite å si for presisjonen. Det som er viktig er kulehold.

 

 

jeg prioriterer alltid kulehold foran friflukt.  Med litt moderat ladning så blir vel kulholdet enda mer utslagsgivende tenker jeg..? 

Link to comment
Share on other sites

Takk for konstruktive tips! Ny testrunde på skytebanen etter grundig puss med kobberbørste++ til pussefillene ble rene.  

 

CC 52gr, 21,0gr Norma 200, 0,5mm fri flukt, uten demper. 

CC 52gr, 21,0gr Norma 200, 2mm fri flukt, med demper.

CC 52gr, 21,5gr Norma 200, 2mm fri flukt, med demper.

Sellier Bellot SP 45gr, 21,0gr Norma 200, 2mm fri flukt, med demper.

Sellier Bellot SP 45gr, 21,5gr Norma 200, 2mm fri flukt, med demper.

 

Skjøt 4 skudds serier med skytestøtte, avtrekk som burde gi en samling på 2 cm. Resultatet ble enda dårligere samling enn sist, alle seriene hadde 5-8 cm spredning på 100m. Bedding eller løpsbytte tviler jeg på jeg legger penger i. Planen er nå til slutt å teste et annet kikkertsikte jeg har. 

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, oyvindh skrev:

Sellier Bellot kula var 45 grs og flatbase, virket ikke å ha verken positiv eller negativ effekt.

Den heter Sellier og Bellot ;) Den gjelds ikke i dette spørsmålet.

I mitt hode er det greit å teste om ei S&B-kule går bra i et våpen - men å teste om et våpen går bra, med ei S&B kule er meningsløst. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ei gammel Remington 788, kjøpt brukt sånn rundt -87. Har gått noen tusen skudd Den liker korte kuler, får den det leverer den fortsatt samlinger i 15-20 mm området. Lapua 55 SP og N133 er jaktladning som har 900 m/s og fin presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på etter å ha lest i denne tråden, er hvor du har hentet ladedataene for Norma 200 og 52 GR match kuler ifra?

 

Norma oppgir som maks 19.9 grs, for rett nok SMK, mens du tester 1,5 grs over dette.

 

Hva slags hylser bruker du?

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, beel skrev:

Det jeg lurer på etter å ha lest i denne tråden, er hvor du har hentet ladedataene for Norma 200 og 52 GR match kuler ifra?

 

Norma oppgir som maks 19.9 grs, for rett nok SMK, mens du tester 1,5 grs over dette.

 

Hva slags hylser bruker du?

Fabrikknye Norma hylser, RWS tennhetter.Sammenlignet data på Norma sin side, Robsoft (jeg vet, stoler ikke blint på infoen) og ladeboken nr 7. Startet så på 19,0gr, brukte vekselvis kronograf og skive på 50 m mtp samling, deretter øket på i kruttmengde med 0,5 gr pr serie.

 

Nå har jeg imidlertid sendt børsa på beite, og håper at når den kommer hjem igjen så har nye øyne klart å oppdage feilen. Oppfølging kommer når andre har fått testa ut børsa.....

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg selv brukte Lapua Match hylser og 0,2 grs steg når jeg testet Norma 200, endte etter hvert opp med å bruke N130 istedet, siden jeg ikke helt fikk god følelsen med Norma kruttet. Opplevde vel også at jeg fikk lavere hastigheter enn forventet med 200, mens N130 gav hastigheter mer i samsvar med forventningene utfra kruttprodusentens data.

 

Da er det bare å håpe at børsa har godt av en tur på beite...

 

 

Lykke til med videre testing.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...