Jump to content

Nz6 inception 3-18x56


frankhovin

Recommended Posts

Noen som kjenner til dette? Tidligere Docter, er det ikke? Ble tipset av en på Jaktdepotet, da jeg holdt på å skulle kjøpe en Zeiss, om at Docter var hakket mer for pengene. Jeg trenger et greit all-round-sikte som har god nok åpning til at det også kan brukes på revepost i måneskinn og snø.

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, frankhovin skrev:

Tidligere Docter, er det ikke?

 

Beste svar jeg kan gi på det spørsmålet/den påstanden, er nok "tjaaaa?".

 

Tidligere Doctor selges nå under varemerket NOBLEX. (og er utmerket og prisgunstig optikk, ja).

 

https://www.kikkertsalg.no/produktkategori/noblex-kikkertsikte/

 

Hvorvidt optikk fra dette selskapet (f.eks. rettet mot militær-/politi-markedet) selges under andre navn, vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert bra sikte, men det veg 790g i følge heimesida til Noblex

 https://www.noblex-germany.com/index.php/en/products/48-category-en-gb/products/target-optics/noblex-nz6-inception/163-noblex-nz6-3-18-x-56-inception

 

Eg har ein Steiner Ranger 3-12x56 som veg 705g. Det synest eg at er for tungt, og Noblexen veg jo meir.

Edited by Silkesvarten
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja,

Eg likar at eit allround sikte ikkje veg meir enn eit halvt kilo.

Du ser anntakeleg etter eit sikte som og skal vera brukande i dårleg lys, kombinert med super-zoom. Då vert dei tydlegvis tunge.

Zeiss Victory HT 3-12x56 veg 573 gram. Det kostar meir enn det dobbelte av Noblex 3-18x56. Går du ned til 50mm objektiv vert sikta lettare og billigare. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg trenger ikke superzoom, så 3-18 er egentlig unødvendig mye zoom. Jeg har 3-9 nå, og har det permanent på 4. (Dog kan det nok hende at det blir interessant med litt mer zoom i fremtiden.) Men jeg skal ha et som funker til revepost og villsvin m/lys, og har ikke funnet noen interessante x56 med mindre zoom. Pluss at jeg ikke har råd til et sikte til 20k.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, frankhovin skrev:

Jeg trenger ikke superzoom, så 3-18 er egentlig unødvendig mye zoom. Jeg har 3-9 nå, og har det permanent på 4. (Dog kan det nok hende at det blir interessant med litt mer zoom i fremtiden.) Men jeg skal ha et som funker til revepost og villsvin m/lys, og har ikke funnet noen interessante x56 med mindre zoom. Pluss at jeg ikke har råd til et sikte til 20k.


Se på brukt Zeiss Victory Diavari 3-12x56. Finnes med og uten lys og flere retikkelvarianter, både medforstørrende og ikkemdeforstørrende. Finnes også med ASV om det er interessant. Et slikt sikte er kompakt og ikke for tungt, med ca 34,5 cm lengde og er ca 550 gram tungt. Du finner dem gjerne under 10 000,-. Jeg ga 8 500,- for mitt fra 2009. Det har medforstørrende retikkel 4 med lys, pluss ASV og ser pent ut. 
 

Du finner knapt bedre sikter nye til den prisen. Dette er sikter som holder mål til omtrent alt du vil bruke den til. Ulempen er jo alderen. Victory Diavari ble erstattet av Victory HT i 2012, om jeg ikke husker feil. Det kan være slitasjemerker på røret og riper i linsa etter mye bruk. Victory Varipoint er ellers et godt alternativ. 

Link to comment
Share on other sites

På 12.8.2020 den 19.02, frankhovin skrev:

Jeg trenger ikke superzoom, så 3-18 er egentlig unødvendig mye zoom. Jeg har 3-9 nå, og har det permanent på 4. (Dog kan det nok hende at det blir interessant med litt mer zoom i fremtiden.) Men jeg skal ha et som funker til revepost og villsvin m/lys, og har ikke funnet noen interessante x56 med mindre zoom. Pluss at jeg ikke har råd til et sikte til 20k.

 

 

Jeg ville da sett på 7x50 eller 8x56. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal ha ny kikkert med x56, og valget pr. nå i aktuell prisklasse står mellom disse to:

 

1. Brukt Docter Classic 3-12x56 ret 4. 7000,- + nye ringer = 7500,-
Jeg ser at denne har fullpris på 12.000,- hos Jaktdepotet, og er på tilbud til 10.000,-

 

2. Ny Noblex Inception Nz6 3-12x56. Jeg ser at disse koster rundt 9500,- de fleste steder. Jeg har fått et tilbud på 8000,- inkl. ringer (500,-).

 

Hva ville folk valgt? Zoomen er ikke kritisk, da jeg hittil stort sett har brukt 4 på en 3-9x42. En liten ulempe med Noblex-en er at den veier ca. 150g mer enn Docter-en. Det har vel sammenheng med at det er 3-18 vs 3-12 zoom.

Usikker på hvor gammel Docter-en er, men det er i fin stand (kun merker etter ringene), og optikk blir vel ikke gammelt med mindre man gjør noe galt med det.

 

Altså - 8000,- for en ny kikkert eller 7500 for en brukt en som har en nypris på 2-3000,- mer. Noblex-en er så ny at jeg finner ikke noen omtaler/tester eller erfaringer med den. Men det er vel i utgangspunktet ingen grunn til å tvile på kvaliteten der, akkurat som med Docter. Hvis det ikke er noen kvalitetsforskjeller ellers så er jo vekten det eneste som skiller.

 

Link to comment
Share on other sites

On 8/13/2020 at 5:41 PM, ko-stens said:


Se på brukt Zeiss Victory Diavari 3-12x56. Finnes med og uten lys og flere retikkelvarianter, både medforstørrende og ikkemdeforstørrende. Finnes også med ASV om det er interessant. Et slikt sikte er kompakt og ikke for tungt, med ca 34,5 cm lengde og er ca 550 gram tungt. Du finner dem gjerne under 10 000,-. Jeg ga 8 500,- for mitt fra 2009. Det har medforstørrende retikkel 4 med lys, pluss ASV og ser pent ut.

 

Biligste brukte jeg har sett lå på 11.500,- Det er litt i overkant.

Jeg holdt faktisk på å kjøpe det eller et liknende på Jaktdepotet, da han jeg snakket med anbefalet meg å vurdere Docter i stedet. Betraktelig mer kikkert for pengene, mente han.

Link to comment
Share on other sites

De holder selvsagt ikke følge med Swarowski til 20.000,- og oppover, men det ligger da i kortene. Men de jeg har snakket med sier at alle disse tre (Zeiss, Docter og Meopta) er mer enn bra nok for de aller fleste. Jeg har også sittet på revepost med ikke-europeisk optikk som har fungert helt fint. Så jeg tviler på om jeg noensinne vil komme på et nivå som kan yte en kikkert til 20-30.000,- særlig rettferdighet.

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Klart du har kjøpt den hos kikkertsalg.....

Ja tenk det.👍 Tydelig at her inne må en ikke skrive noe som er positivt.om noen forhandler. 

Ja da flere som.selger Noblex  og  det er et flott sikte 😊så får dere bedrevitere bare  ha ders menig. Og slenge spydigheter. 

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte en Noblex Inception i år 2-12x50 vekt 525gram til å ha på hundeførerbørsa, er vant til Zeiss og Swarovski men den imponerte til prisen 7-8000kr ! Sålangt bare skutt en rev med den og endel på blink, bredt synsfelt, fin rødpunkt og retikkel. Lyset slår seg av når du tar børsa opp eller legger den på siden! Parallakse justering og trinnløs lysjustering.

 

Kan ikke sammenligne den med V8, leica eller Z6/Z8 men vil si den kan sammelignes med Meopta R2 og Leupold VX6 .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...