Jump to content

Recommended Posts

OK. Ja så er spørsmålet om de to banene jeg har skutt inn på er gjort like nøyaktig med h.t. treffpunkt. Jeg vil tro det er en differanse mellom banene, men som sagt ble jeg overrasket over 7 cm i høyde. 

Edited by Vapenskjold
  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Beklager, men er det virkelig så dårlig stelt der dere bor eller er det bare alminnelig i-landssutring. Er med og drifter en bane nær storby. Det er plass til alle. Vi starter sesongen med trening og

Byttet skytebane i år. På den gamle var det stress, 30+5 og ut. Skiver kun på 100 meter var tilgjengelig for almennheten. Den jeg bruker nå ligger litt lengre unna, men med et fantastisk miljø og anle

Mitt inntrykk, fra flere baner og skytterlag, er at viljen og interessen for å hjelpe og veilede er langt større enn viljen til å bli hjulpet og veiledet. Men det at det fremdeles fins lag som "jager"

Posted Images

56 minutes ago, bardp said:

Da er det nå i så fall noe alvorlig galt med elektronikken. Her jeg holder til kontrollerer vi nå jevnlig skivene og om vi finner avvik kalibrerer vi skiven. Et avvik på 7 cm er helt utenkelig med mindre det er noe alvorlig feil.

Det er de færreste som kalibrerer skivene som jegerene skyter på. Det må jegerene isåfall gjøre selv. Nøyaktigheten til elektronikkskivene er begrenset av han som setter dem sammen, og han som limer på sikteblinken, og det går gjerne litt fort har jeg inntrykk av. Han som gjør det har dessuten ingen betaling, vi hjem til kjerringa, har kanskje ikke fått god nok opplæring, eller ikke skjønt hva det betyr. Når DFS-skyttere skyter på runde DFS-skiver betyr et avvik fra senter ingen ting - det er prøveskudd, og han vil stille så han får anvist 10* og bry seg katten i hvor på skiva han egentlig treffer. Når feltsongen kommer skyter han inn på papp uansett.

Skivene måler treffpunkt helt nøyaktig, og treffer du midten av skiva vil de anvise 10.9. MEN, om midten av sikteblinken ikke er midt på skiva, så blir innskytinga feil.

Etter min mening kan du aldri stole på at et tilfeldig skytterlag har kalibrert skivene sine uansett, så om et eller noen har gjort det er det like verdiløst. Skal du jakte og trenger presise skudd, så må du skyte inn på papp.

På enkelte baner kan man se fra standplass at "svarten" ikke er samme sted på skivene, og bildene under er fra en bane jeg frekventerer, der dette en periode var veldig tydelig. Jeg tror de er nokså selvforklarende.

IMG_4415.jpeg.7360de3e04ef5d4b46fe33a73f2c1f97.jpeg

IMG_4416.jpeg.f17204beb6a2d038a675ed8f155db9e7.jpeg

IMG_4417.jpeg.c6681a8b9f08590683339e3c8d657fad.jpeg

IMG_4420.jpeg.a509434e3d93484e63a5c5d7c0a10186.jpeg

IMG_4421.jpeg.a603732554774045652f934a77fcea50.jpeg

41 minutes ago, bardp said:

Nei har ikke det. Og det er jo på en måte papp jeg bruker når jeg kontrollerer skivene også. Jeg pleier å tape på et kryss på skiven med 30mm malertape. Rettet inn etter markeringslinjene på skiven slik at det blir helt nøyaktig. Skyter så et skudd med kikkert og anlegg i skiven. Treffpunktet ser jeg jo da i kikkerten og om det da ikke stemmer med det monitoren viser må skiven kalibreres. Ikke mye jobb og så er en sikker på at skivene er riktige.

Det tar nå fort ei stund om du har 30, eller 50 skiver...

K

Edited by M67
  • Like 2

I fjor på skyteprøven hadde jeg en ny pakke Oryx 180gr 308W som gikk 20 cm under på 100m. Stilte 20 knepp opp og tok prøven. Ingen løse deler/skruer eller noe unormalt ellers. Men når jeg senere brukte "overliggere" fra året før, som lå i jaktsekken, måtte jeg stille 20 knepp ned igjen. Da fikk jeg også (tilnærmet) samme treffpunkt igjen på helmantel og jaktpatroner.

I mitt tilfelle var det samme avvik på både elektronikk og stål-gong med denne esken. 

Sendte henvendelse til Norma, men de gadd ikke svare engang. Så da ble jeg plutselig miljøbevisst og gikk over til blyfritt fra Federal. 

2 hours ago, Oryxhunter said:

I fjor på skyteprøven hadde jeg en ny pakke Oryx 180gr 308W som gikk 20 cm under på 100m. Stilte 20 knepp opp og tok prøven. Ingen løse deler/skruer eller noe unormalt ellers. Men når jeg senere brukte "overliggere" fra året før, som lå i jaktsekken, måtte jeg stille 20 knepp ned igjen. Da fikk jeg også (tilnærmet) samme treffpunkt igjen på helmantel og jaktpatroner.

I mitt tilfelle var det samme avvik på både elektronikk og stål-gong med denne esken. 

Sendte henvendelse til Norma, men de gadd ikke svare engang. Så da ble jeg plutselig miljøbevisst og gikk over til blyfritt fra Federal. 

Tja, siktet?

1 hour ago, hjortefot.com said:

Litt kjipt å ha det brukernavnet da 😉

Takk for den ja.👍 Tenkte ikke på det før jeg så innlegget mitt selv. 🤣

Men brukernavnet kommer av at Oryx var mitt første Afrikavilt. Så dessverre har det ingen sammenheng med kulevalg. Men ser at kobling sikkert bare gjør denne forklaringen lite troverdig.🤣 

51 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Tja, siktet?

Gammelt Leupold 3-9x40 European som står på. Og så lenge jeg ("heldigvis") ikke har prøvd DYR kvalitetsoptikk fungerer det aldeles utmerket, så lenge jeg ikke vet av noe bedre. Men merkelig at siktet (eller våpen for den saks skyld) skulle være allergisk mot akkurat bare den en pakken med ORYX (tør nesten ikke bruke det navnet igjen her inne🙈). Helmantel og "annen jaktammunisjon"😂 gikk hvertfall helt normalt både før og etter den ene nevnte pakken med ferdigrullet.

Snakk om å kaste stein i glasshus🤣🤣  

#hjortefot.com Er kjent med den problemstillingen. Demperen har løsnet 2-3 ganger etter ca 20-25 skudd hvis jeg glemmer å "etterstrammer" jevnlig på demperen. Men løs demper = ned høyre, på min rifle. Derfor ble den sjekket flere ganger når jeg så at kulene satt lavt. 

Etter at jeg fant ut at treffbildet flyttet seg opp igjen med "gammel" oryx gjorde jeg følgende.

• Skjøt inn børsa på 100m med "gammel" oryx (tilbake til 0-stilling) 
  • 2 "ny" oryx (under)
  • 2 helmantel (senter)
  • 1 "gammel" oryx (senter)
  • 1 "ny oryx (under).

Så føler det meste tyder på feil i denne ene pakken. 

@<Hare4> Noe avvik må en selvfølgelig kunne forvente mellom forskjellige lot'er, men at det skal være SÅ stort avvik er vel litt i overkant. Har skutt noen hundre oryxer, men aldri før vært i nærheten av slik treffpunktforandring. Har igrunnen aldri opplevd noe særlig treffpunktforandring de 10-11 årene jeg har brukt oryx. Og derfor stolte jeg jo etterhvert på denne ammunisjonen, inntil noe slikt skjedde..... 

• Like 1