Jump to content

Skyteprøve 2020


Nyati

Recommended Posts

@bardpDette er akkurat det samme som vi kjører på vår bane (Kismul, BJF). Vi har faktisk hatt overraskende godt besøk hele sommeren gjennom og nå er det nesten som en vanlig august-måned. Vi prøver å ha en dedikert instruktør ute på standplass hele tiden i tillegg til at vi prøver å tilby en stressfri opplevelse uten mas og kjas på standplass. Det får vi gode tilbakemeldinger på. Nå har vi endelig kommet i gang med skytekurs for riflejegere også. Det har jeg stor tro på. God stemning, jegere uten skytebaneangst og litt ekstra penger i klubbkassen. Et kinderegg.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Og så har du da de selvstuderte ekspertene med magnum og stjernekikkert som ikke treffer noe som helst og heller ikke vil ha verken råd eller hjelp. 

 

Jeg får bare mer og mer fordommer mot folk med nyinnkjøpt ASV... 😂 

 

Vi har også fri ild og én standplassleder og én instruktør/spotter/sikteskruer. Man må ha respekt for at ikke alle jegere er skyttere og ikke alle vil bli det heller. Vi hjelper med grunnleggende instruksjon og prøver å ikke stresse, og så kommer de aller fleste seg greit gjennom. 

Link to comment
Share on other sites

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2020/april-2020/skyteproven-fra-i-fjor-gjelder-ogsa-under-arets-jakt/

 

Quote

For jegere som avla skyteprøve forrige jaktår uten å delta på storviltjakt, vil skyteprøver for jaktåret 2020/2021 være gyldig når jeger dokumenterer med attestert vitnemål fra i fjor.

Dette vel vel også gjelde for de som faktisk deltok på jakt, men ikke registrerte det innen fristen på 1 mai.
Noen som kan bekrefte?

Link to comment
Share on other sites

Vel, vel, har jo meldt meg inn i dette skytterlaget, ivertfall sendt inn innmeldelse uten at det har avstredkommet noen respons, hverken i form av et svar,eller en faktura for medlemskontigent. 

Men det kan hende man gjør som mange andre. Drar til nabokommunen for å skyte, da flere sier at det er et vennligere miljø der....


Regner med at de har vel medlemsmøter år om anna, så få¨vel formidle opplevelsen der.

 

Link to comment
Share on other sites

Når det skal trøkkes gjennom mange skyttere/jegere hos lag nærme de store byene a 2 ganger fra 15. august til 15. september så kan det nå bli litt trengsel og stress. Et lag her i nærheten av Trondheim har vel tett opp mot 1000 stk som skal gjennom denne kverna på 7-8 skiver, det sier seg selv det blir lite trivelig. Skal du ha det trivelig og lære å skyte anbefaler jeg de mindre banene og møte opp utenfor "sesong". 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, jkb said:

Når det skal trøkkes gjennom mange skyttere/jegere hos lag nærme de store byene a 2 ganger fra 15. august til 15. september så kan det nå bli litt trengsel og stress. Et lag her i nærheten av Trondheim har vel tett opp mot 1000 stk som skal gjennom denne kverna på 7-8 skiver, det sier seg selv det blir lite trivelig. Skal du ha det trivelig og lære å skyte anbefaler jeg de mindre banene og møte opp utenfor "sesong". 


Helt klart, men om det er det som møter jegerne, har jeg all forstålese for at de kvier seg til de er helt nødt til møte opp. 
Selv skal jeg ikke på storviltjakt dette året som skytter i alle fall, så jeg ser ingen grunn til å utsette meg selv for dette flere ganger i år....og der var det kanssje 10-15 skyttere. 

Videre om det er slik du beskriver i de store byene er det neppe noe annet enn kassa til skytterlagene som har noe særlig nytte av disse "treningsskuddene" uansett. Og holdningen til jegerne som står utenbfor ett skyttermiljø blir deretter. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Beklager, men er det virkelig så dårlig stelt der dere bor eller er det bare alminnelig i-landssutring. Er med og drifter en bane nær storby. Det er plass til alle. Vi starter sesongen med trening og oppskyting i månedsskiftet april- mai. Det kan kjøpes sesongkort som gir adgang til å trene og skyte opp to ganger i uka omtrent fram til elgjakta begynner. Det er god plass, god tid, og gode muligheter for instruksjon, såfremt man ikke selv velger å måtte gjøre unna dette rett før jakta når «alle» skal ta prøven og skyte obligatoriske.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, jkb said:

Et lag her i nærheten av Trondheim har vel tett opp mot 1000 stk som skal gjennom denne kverna på 7-8 skiver, det sier seg selv det blir lite trivelig.

 

Laget mitt her i TRD har det, så regner med det er det du sikter til. Ja vi hadde vel 1100 påmeldte i fjor, såvidt jeg husker.

 

Selvsagt mange som kom igjen flere ganger, da vi solgte "årskort" for trening og oppskyting. Dette har vi ikke gjort i år pga strenge restriksjoner ifm Covid-19.

 

Vi har dessuten "strenge" regler og rutiner for å få folk igjennom 15 skudd og få de ut av standplass, slik at det ikke skal hope seg opp med folk. Kanskje litt "ukoselig", men dette er bare smittevern i praksis.

 

 I år har vi heller ikke hatt kapasitet til å hjelpe folk like mye som tidligere, pga nevnte retriksjoner/nye rutiner. Vi hjelper folk med nye børser/sikter å komme inn på skiva, men ikke satt av nevneverdig ressurser på å lære folk å skyte. De som ikke skjønner det, gidder jeg ikke bruke et kalori med energi på...Har vi tid, når det er lite folk hjelper vi mer enn gjerne, om folk vil ha hjelp da...

 

På et normalår setter vi av myyyye tid på å instruere og gi råd, ja selv på dager når vi har opp mot 100 skyttere påmeldt. Vi står, så og si gratis, på banen fra klokka er 15-16 helt til 21.00 2 kvelder i uka, så folk som sutrer av ulike grunner, får jeg lite sympati med.

 

Vi har, stort sett, veldig fornøyde skyttere og har fått mange tilbakemeldinger på at folk trives oppe hos oss. Bare det at så mange kjøper "årskort" på jeger-trening tilsier at folk liker å skyte hos oss. Selvfølgelig vil det være noen som er misfornøyde med så mange skyttere påmeldt gjennom sesongen, men det er vanskelig å unngå. Noen blir aldri fornøyd, uansett...

 

På vårsesongen i år gikk vi vel i minus økonomisk, da det ikke kom rare antallet med skyttere å meldte seg på. Nå i august har det tatt seg opp, men skytterlaget kommer til å tape en enorm sum i år pga covid. Dette er penger som kommer absolutt alle skyttere og medlemmer av skytterlaget, til gode, så hinting om at det "er penga som rår" osv blir å skyte seg selv i foten.

 

Om man ikke tåler litt trengsel og stress, så har jeg et godt råd: Kom tidligere på året, ikke vent til 14 dager før jakta starter! Dette gjentar seg hvert år. Folk kommer i siste liten, og har gjerne 2-3 kvelder på å skyte trenings-skudd og bestå oppskyting.. De legger jo det meste av presset på seg selv, og kan ikke skylde på andre. Om du vet du sliter litt med "bane-nerver" osv; Kom tidligere på året! Vær litt smart..

Edited by hewi
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det var ikke ment som noen form for kritikk av omtalte lag @hewi. De skjøtter sine oppgaver særs godt melder man seg inn kan man vel skyte mye gjennom året uten noen form for stress og i trivelig lag for de som har interesse utover å bare bestå prøven. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, hewi said:

Vi har dessuten "strenge" regler og rutiner for å få folk igjennom 15 skudd og få de ut av standplass, slik at det ikke skal hope seg opp med folk. Kanskje litt "ukoselig", men dette er bare smittevern i praksis.

Annen passe stor by her... Kristiansand. Vi har også rundt 1000 stk gjennom "kverna" i et normalår. I et normalår har vi heldigvis 30 skiver, men i år er det jo 15.

Vi kjører IKKE "15 skudd og ut", alle skyter så mye de vil, og går når de er ferdige. Evt kan de ta pause, gå ut og komme inn igjen når det er ledig. Benker til å vente utenfor, kun de som skyter inne på standplass + "standplasslederene"
Noen, en hel del, kommer jo mye for det sosiale også. 

Vi avlaster også litt med å bruke 200m-banen. Typisk kommer de mer skyteinteresserte der når det er mulig.

 

35 minutes ago, hewi said:

 I år har vi heller ikke hatt kapasitet til å hjelpe folk like mye som tidligere, pga nevnte retriksjoner/nye rutiner. Vi hjelper folk med nye børser/sikter å komme inn på skiva, men ikke satt av nevneverdig ressurser på å lære folk å skyte. De som ikke skjønner det, gidder jeg ikke bruke et kalori med energi på...Har vi tid, når det er lite folk hjelper vi mer enn gjerne, om folk vil ha hjelp da...

 

Vi har stort sett minst en aktiv konkurranseskytter/ skyteinstruktør på alle treningene, og de som spør om hjelp, tips, råd, får det. Det er forbausende få som spør, i forhold til hvor mange som ser ut til å trenge hjelp. Men jeg tror mange ikke vet hvor bra de kunne skutt, om de bare forandra på noen småting

 

35 minutes ago, hewi said:

På et normalår setter vi av myyyye tid på å instruere og gi råd, ja selv på dager når vi har opp mot 100 skyttere påmeldt. Vi står, så og si gratis, på banen fra klokka er 15-16 helt til 21.00 2 kvelder i uka, så folk som sutrer av ulike grunner, får jeg lite sympati med.

 

Jepp

35 minutes ago, hewi said:

Vi har, stort sett, veldig fornøyde skyttere og har fått mange tilbakemeldinger på at folk trives oppe hos oss. Bare det at så mange kjøper "årskort" på jeger-trening tilsier at folk liker å skyte hos oss. Selvfølgelig vil det være noen som er misfornøyde med så mange skyttere påmeldt gjennom sesongen, men det er vanskelig å unngå. Noen blir aldri fornøyd, uansett...

Helt tilsvarende, folk er stort sett fornøyde, både skyttere og arrangører. Vi har to dager i uka, og at det ikke er hver dag er vel det folk klager mest på...

35 minutes ago, hewi said:

På vårsesongen i år gikk vi vel i minus økonomisk, da det ikke kom rare antallet med skyttere å meldte seg på. Nå i august har det tatt seg opp, men skytterlaget kommer til å tape en enorm sum i år pga covid. Dette er penger som kommer absolutt alle skyttere og medlemmer av skytterlaget, til gode, så hinting om at det "er penga som rår" osv blir å skyte seg selv i foten.

 

Storviltprøvene er en god inntektskilde, joda - men det er også en enorm utgift og innsats. Banen vår ble vel bygd i 2014, og skivene på 200m er ennå ikke så slitt (ødelagte) som 100m skivene blir på en halv sesong... Det går på den enorme mengden skudd - mange av jegerskytterene skyter 50-100 skudd på en kveld, mens DFS-skytterene sjelden skyter mer enn 35-50 +  at det skytes i HELE skiva. Og alt med den blir ødelagt.
Dette koster penger, men også svært mye arbeid, for at skivene også skal kunne brukes til DFS-trening - dette må fikses på dugnad, i tillegg til de dugnadstimene som går med til selve skytinga - så at dette er ei sånn enorm melkeku for lagene, det er jeg ikke med på.

 

 

35 minutes ago, hewi said:

Om man ikke tåler litt trengsel og stress, så har jeg et godt råd: Kom tidligere på året, ikke vent til 14 dager før jakta starter! Dette gjentar seg hvert år. Folk kommer i siste liten, og har gjerne 2-3 kvelder på å skyte trenings-skudd og bestå oppskyting.. De legger jo det meste av presset på seg selv, og kan ikke skylde på andre. Om du vet du sliter litt med "bane-nerver" osv; Kom tidligere på året! Vær litt smart..

Jepp!

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Annen passe stor by her... Kristiansand. Vi har også rundt 1000 stk gjennom "kverna" i et normalår. I et normalår har vi heldigvis 30 skiver, men i år er det jo 15.

 

I et normalår har vi 10, i år kjører vi 6 skiver, pluss avlastning på 3 dobbelblinker papp, pluss 3 villrein i papp. 200 metersbane? Luksus! 😀

 

Ikke det store rykket i år, men har likevel måttet være litt mer effektive enn vi ellers ville vært for å få igjennom folk når det står en slange med 15 meter kø utenfor standplass. Vi gjør det like mye for å få unna kø/slippe at folk blir grinete pga ventetid. (Gleder med til covid er historie, slik at det kan bli litt mere av "trivelig" igjen)

 

2 hours ago, M67 said:

Vi har stort sett minst en aktiv konkurranseskytter/ skyteinstruktør på alle treningene, og de som spør om hjelp, tips, råd, får det.

 

Vi også, men vi ble enige om skjære ned på antall standplassledere pga det økonomiske aspektet. Vi får en symbolsk sum hver, for at vi stiller som vakt. Så når vi plutselig var flere standplassledere enn det var påmeldte de første kveldene, og vi var i minus økonomisk, bemannet vi ned til beinet, slik at skytterlaget faktisk skal sitte igjen med noe. De få som er igjen på standplass har derfor ikke all verdens tid til å instruere, men har vi tid eller det ikke er så mye pågang, hjelper vi folk med alt de vil.

 

2 hours ago, M67 said:

Storviltprøvene er en god inntektskilde, joda - men det er også en enorm utgift og innsats. Banen vår ble vel bygd i 2014, og skivene på 200m er ennå ikke så slitt (ødelagte) som 100m skivene blir på en halv sesong... Det går på den enorme mengden skudd - mange av jegerskytterene skyter 50-100 skudd på en kveld, mens DFS-skytterene sjelden skyter mer enn 35-50 +  at det skytes i HELE skiva. Og alt med den blir ødelagt.
Dette koster penger, men også svært mye arbeid, for at skivene også skal kunne brukes til DFS-trening - dette må fikses på dugnad, i tillegg til de dugnadstimene som går med til selve skytinga - så at dette er ei sånn enorm melkeku for lagene, det er jeg ikke med på.

WORD!👍 Ei ny elektronikkskive koster vel rundt 12k, når det da må skiftes et tosifret antall hvert år, så sier det seg selv hva mye av "inntektene" går til.

 

2 hours ago, jkb said:

Det var ikke ment som noen form for kritikk av omtalte lag @hewi. De skjøtter sine oppgaver særs godt melder man seg inn kan man vel skyte mye gjennom året uten noen form for stress og i trivelig lag for de som har interesse utover å bare bestå prøven. 

Jeg var klar over det🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, M67 said:

Hmm... vi får - ja jeg vet egentlig ikke hva vi får? Lønn i himmelen? 

Ja, i himmelen har vi mye utestående her i trondheim også, er vel mere knapper og glanbilder vi innkasserer før den tid😁 Og heder og ære, selvfølgelig

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Mix said:

Husk at skal du på seljakt kreves det avlagt skyteprøve for storvilt.

 

 

Jeg vet, men skal ikke skyte sel heller i år. Hverken kroppen eller hodet er klar til det. Planen er å bruke dette året på å trene, finne ammunsisjon og skyte mest mulig for å bli mentalt klar til Seljakt høsten 2021. 

Hadde tenkt å ta prøven nå bare som en referanse...

 

Link to comment
Share on other sites

Dette blir ekstrakostnader, men jegerne sprer skuddene mer slik at de utnytter gummibeltet bedre i full bredde og der spares litt. Så bruker de blyspiss som lager større hull og mer slitasje.

Totalt er det nok større utgifter enn med konkurranseskyttere. Men de fleste lag tar det inn igjen med høye priser. Når en oppskyting koster 300 og i tillegg en hundrelapp for 15 treningsskudd blir det et solid overskudd.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Per-S said:

Dette blir ekstrakostnader, men jegerne sprer skuddene mer slik at de utnytter gummibeltet bedre i full bredde og der spares litt. Så bruker de blyspiss som lager større hull og mer slitasje.

Totalt er det nok større utgifter enn med konkurranseskyttere. Men de fleste lag tar det inn igjen med høye priser. Når en oppskyting koster 300 og i tillegg en hundrelapp for 15 treningsskudd blir det et solid overskudd.

 

400 for oppskyting og 200 for treningskudd her....eller gratis for meldemmer. 
en av to grunner til at jeg meldte meg inn i skytterlaget. Medlemskontigenten koster akkurat det samme per år som trening pluss oppskyting tilsammen :-D

 

 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Per-S said:

en de fleste lag tar det inn igjen med høye priser. Når en oppskyting koster 300 og i tillegg en hundrelapp for 15 treningsskudd blir det et solid overskudd.

Nja, "de fleste" lag gjør ikke det. Noen som er store/nær større byer har nok overskudd. Vi ute i provinsene går ca i null. Og det er helt greit det.

 

Hos oss er framtrekk, mikrofoner osv montert akkurat under kanten på muren og vi berger mye på det. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Dette blir ekstrakostnader, men jegerne sprer skuddene mer slik at de utnytter gummibeltet bedre i full bredde og der spares litt. Så bruker de blyspiss som lager større hull og mer slitasje.

Totalt er det nok større utgifter enn med konkurranseskyttere. Men de fleste lag tar det inn igjen med høye priser. Når en oppskyting koster 300 og i tillegg en hundrelapp for 15 treningsskudd blir det et solid overskudd.

De sprer skuddene mye lenger enn gummibeltene...

IMG_1595.jpeg.20ad53c3306b8f1d1a747fdb6523ed90.jpeg

Dette skiltet var 2 år gammelt når bildet ble tatt.

 

Gummibeltene er enkle å bytte, og som oftest selvmatende, men de koster penger. Verre er selve gummibakgrunnen som er noe f.. træl å skifte - så det går mye arbeidstimer. + at man skyter av rammene (er bare 70cm fra sentrum, på 100m) 

 

Jeg har drevet med opplæring av skyttere i ganske mange år, og selv når en får folk som aldri har skutt før, så tar det < 1 kveld før de "aldri" er utenfor svarten, og oftest er de aldri utenfor, ikke fra start en gang.  Det skyldes at treningen og øvelsene tilpasses ferdighetsnivået. Og står en og ser på storviltprøvene, så er folk som regel ikke utenfor svarten der heller. Men hullene kommer... Uansett vil jeg anslå at vedlikeholdsbehov og utlegg er mellom 5 og 10 ganger mer ved storviltprøver enn ved DFS-skyting.

Dessverre bruker en del folk dette til å nekte jegere å skyte på 200m, eller utenfor storviltprøvene. Det mener jeg er feil, siden de som er interesserte i skyting nesten aldri treffer utenfor svarten - og da er skiva nesten vedlikeholdsfri.

 

Uansett er det lett å gå på årsmøtet i skytterlaget sitt - og noen voldsomme overskudd er det vel knapt noen som har.

 

K
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

De sprer skuddene mye lenger enn gummibeltene...

 

1 hour ago, M67 said:

Dette skiltet var 2 år gammelt når bildet ble tatt.

 

Sikker på at det ikke bare er en ungdom som har gjort som han fikk beskjed om "Du skyter på nr. 2" ?😉

Har skjedd på banen vår 😄

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Utenfor tema, men. Fantasien strekker ikke til når det gjelder å se for seg hva enkelte kan finne på. Noen som åpenbart ikke har tilgang til banen på egen hånd, og derfor ikke har tilgjengelige skivestativ, men er i sterkt behov av å skyte der og da. Støtter selvsagt opp en europalle midt på og mot masta sikkerhetsmerket sitter på og stifter fast ei pistolskive midt på denne igjen. IQ er no dritt. Konklusjon; kan ikke ha europaller ligge løst rundt heller. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Tjukkas said:

Hvis deter så jævla mye styr, og så kostbart å la jegere skyte på elektroniske skiver, hvorfor ikke sette opp pappskiver?
 

 

Det er vesentlig mer effektivt ( enn papp), men det koster også vesentlig mer i innkjøp og å vedlikeholde. «Ingen» vil vel tilbake til tida da « noen». ( hvem, du?) måtte stå i grava og anvise. 100 m skivetrekk er heller ikke vedlikeholdsfrie og er mange steder vanskelig og kostbart å sette opp. 

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Tjukkas said:

Hvis deter så jævla mye styr, og så kostbart å la jegere skyte på elektroniske skiver, hvorfor ikke sette opp pappskiver?
 

 

Skivetrekk og rammer skytes også i filler😎. Trekkwiren var klassikeren når vi hadde trekk, en 6mm wire en meter under senter på skiva, avslutt gang på gang hver sesong. Egentlig utrolig godt gjort å treffe.

 

Det handler ikke om mye styr, det er tilsvar på påstanden om hvor utrolig mye penger skytterlag tjener på jegerskyting. 

Det er heller ikke noe stort tema, vi vil ha aktivitet, framskiver, bakskiver og gummibånd er forbruksvarer. 

Link to comment
Share on other sites

Skyting på elektronikk; to på standplass og én i kaffe/påmelding. Fri ild, skyt så mye og fort du vil. Materiellet blir skutt i stykker iblant, men egentlig sjeldnere jo mer folk trener. 

 

Skyting på papp; to på standplass, en i påmelding, seks til å anvise. Skyt tre serier á fem skudd med ildkommando på tre minutter, gi opp plassen. Materiellet blir fortsatt skutt i stykker, for jegerne trener mindre. 

 

Kan vi kutte dugnadsgjengene med 2/3 og tiden det tar å skyte 35 skudd med 1/3 er det en no-brainer. Slitasjen på 100 m-skiver når man treffer i svarten er neglisjerbar. 🙂 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg hadde nå sendt jegerne i grava for å anvise selv. Men deter vel ingen som kan det lenger. 
Jeg ser jo poenget med mer effektiv gjennomføring for klubben sin del. Men det har neppe noen verdi for de som vil få trening ut av det, at man bare skal pumpes gjennom mølla for å bli ferdig med det. 

Kansje trenger folk den sosiale biten også for å bli bedre skyttere, eller i hvertfall ønske å komme tilbake. 
Tilbake i steinalderen da vi skjøt på papp. topk man gjerne den praten i grava mens man satt og ventet på at skytterne skulle bli ferdige. 

Akkurat det der er den største forandringen jeg som har vært borte fra det et par tiår merker. 
Merker det på vanlig trening også. Folk kommer bare, legger seg ned, skyter det de skal og drar igjen. 

Nye jegere som ikke er en del av det etablerte miljøet på banen vil nok tenke at det her var nu kjedelig. Og det kan jo være en forklaring på at så mange bruker minst mulig tid på banen...

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, beaker said:

Tja.  Vi har meir "Skyt til demparen blir varm, sett deg og prat ei stund, og skyt igjen når nokon andre sin dempar treng kjøling."  

 

Eler det var i det minste slik før koronaen.

 


Høres hyggelig ut. 
Det jeg trenger er altså flere som skyter jegerklasse på trening, så det blir mere kjøling av løp og dempere :-D

Men aller mest vil jeg egentlig skyte alene. Før hadde vi en hundremetersbane som stod der ensom og forlatt, og kun brukt av forsvaret. Men hvem som helst kunne dra dit med børsa si, heise den røde blåsa til tops i flaggstanga og skyte litt. 

Det stod en skytebenk i ene enden etc. 

Er egentlig sånn jeg vil holde på. 

 


 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tjukkas said:

Men aller mest vil jeg egentlig skyte alene.

Jeg ser ikke problemet???  Slik har jeg holdt på de siste 15-20 åra. Det er vel bare å få seg en nøkkel eller tilgang til en bane eller flere og dra dit når ingen andre har treningstid. Det er liten vits å ønske det på «kammeret». Det er ikke «kammeret» som administrerer tilgang til skytebaner, det er det skytterlagene som gjør. Bruk heller energien på å snakke med de om hvilke muligheter du har 😉.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Tjukkas said:

 

Er det virkelig så trangt her inne?

Trangt og trangt... Det er mulig vi legger andre ting mellom linjene enn du mener når du skriver - og motsatt. Det er ikke uvanlig på nettfora.

Men du høres unektelig ut som du er veldig misfornøyd, og svært få kjenner seg igjen i det du sier tror jeg. I tillegg vil du skyte alene i en setning, og ha det sosialt i en annen.


Men det gjør mange, og helt sikkert Bly, og jeg gjør det - jeg skjøt en time alene i dag, og så kom ungdommene jeg instruerer, og vi trente en halvannen time, og så ble det pratet om løst og fast såpass at iallfall jeg såvidt rakk butikken.

Men du får ikke utdelt nøkkelen til banen av å være misfornøyd, hverken på Kammeret eller på banen. Og som regel hjelper det å bidra.

 

K

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Tjukkas said:

Er det virkelig så trangt her inne?

Fra meg var det et velment råd. Jeg skyter mye alene, eller sammen med en kompis eller to, fordi det jeg holder på med ikke egner seg på en standplass med 50 andre folk og en mal for hvordan skytingen skal foregå. Jeg vil stort sett legge premissene for treninga selv, og ikke få den servert av andre. Prisen jeg betaler for det er at på en av banene jeg bruker er jeg standplassleder en sjelden gang. (Det var mere før, men da hadde jeg også lyst).

 

Jeg oppfatter det mere slik at problemet er å få folk til og skyte. Og det største spøkelset som lurer er alle som protesterer mot skytebaneanlegg. Her jeg holder til er det ikke mere hagle og en av riflebanene jeg bruker lever farlig. Der er har løpende elg og 200m forsvunnet, og 100m er vel neste og endelige spikern i kista om politikerene (supperådet) og mobben (selvopptatte egoistiske idiotene) får det som de vil. 

Vi som skyter skal jo være en sindig gruppe mennesker som må følge alle regler og lover, mens "motstandrene" har helt frie tøyler til å brukke alle midler, lovlig eller ikke, det gir ingen konskvenser annet enn i deres favør.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/27/2020 at 6:31 PM, Tjukkas said:

Merker det på vanlig trening også. Folk kommer bare, legger seg ned, skyter det de skal og drar igjen. 

Nye jegere som ikke er en del av det etablerte miljøet på banen vil nok tenke at det her var nu kjedelig. Og det kan jo være en forklaring på at så mange bruker minst mulig tid på banen...

Tror dette varierer litt, fra sted til sted men skjønner hva du mener...

 

Har selv nylig meldt meg inn i ny jegerforening og startet trening på ny bane, og det var ingen som sto og tok i mot meg med åpne armer når jeg dukket opp heller.

 

Jeg kjente ingen der, og følte meg nok litt "viggo venneløs" de første par gangene. Men den som gir seg er en dritt, og for å bli kjent med andre, må man nok bevege seg litt ut av komfortsonen og forsøke å være litt sosial selv.

 

Jeg visste jo ingenting når jeg dukket opp, så en innfallsvinkel for meg var å spørre litt om foreningen, hvilken jakt de driver med selv, hvilke aktiviteter foreningen driver med, hvordan treningene foregår osv... Spør om våpen... Av en eller annen grunn er ganske mange jegere glade i å snakke om våpenet sitt :-) Og jo mer man prater med folk, desto fler blir man kjent med.

 

Har vært på banen tidligere i kveld, og det var både sosialt og hyggelig, i tillegg til at man fikk litt instruksjoner fra de mer erfarne jegerne som var der. Det hører med til historien at det bare var seks stykker som hadde møtt opp, og det er jo alltid enklere når det er mindre grupper...

 

Jeg kjenner meg ofte igjen i en del av det du skriver om - det er ikke alltid enkelt å komme inn i nye miljøer. Men det er heller ikke umulig...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Erlendgb said:

. Spør om våpen... Av en eller annen grunn er ganske mange jegere glade i å snakke om våpenet sitt :-)

.. Og kaliber, ladinng, jakt, humor, prat generelt.. Vi kan virke asosiale, og reserverte. Innerst inne har vi et hjerte av gull, selv om vi står vakt B|

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/27/2020 at 6:31 PM, Tjukkas said:

Tja, jeg hadde nå sendt jegerne i grava for å anvise selv. Men det er vel ingen som kan det lenger. 


 

På min skytebane til Gann Skytterlag i Sandnes , anviser jegerne selv. DVS , de går fram og lapper i flokk&følge når en serie er ferdig. Det tar jo tid dette, men det fungerer også og ingen klager. Ikke som jeg har hørt i allefall. Og så får vi trimmen , vi som ikke spiller golf eller har hund. 200m banen har fått elektroniske skiver og det er jeg glad for. Det tok tid å gå fram og lappe de skivene...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ranger#44 said:

Gann sin løsning er ganske genial. Demperen (evt loddingen på drillingen) får tid til å avkjøle seg, og man kan gå og småprate. 

 

Førts takk for alle de lange svarene deres til meg. Skal forsøke å være littt mer positiv, selv om jeg hater det :-)

Hadde nok likt meg på Gann sin bane. Og forøvrig er det vist igjen en pappskivebane i distriktet...jeg får dra dit når jeg vil ha en avslappende stund på bane.

Går litt i rykk og napp skytingen min pga av at våpenkjøp ig ekstrautstyr spiser ammopengene. Men komme rmeg nok mer ut og blir kjent når prosjekt våpenkjjøp er over. 

HAr i alle fall funnet ut at interessen for våpen og skyting ikke er vekk. Og jeg har funnet en CZ452 til en hyggelig pris hos en gammel arbeidskollega av fattern. Så når den er i hus, har jeg altid rård til å skyte med den i knagre uker :-D

Så noe positivt er det da i livet til en gammel grinebiter!


 




 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ranger#44 said:

Gann sin løsning er ganske genial. Demperen (evt loddingen på drillingen) får tid til å avkjøle seg, og man kan gå og småprate. 

.. Og man tar opp opp praten der den slapp foran forrige serie.. ;)

Det går jo unna tross til tider mange skyttere. Gann er en trivelig bane, og pappen lyver ikke :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Greit nok det, men det er muligens et enda større problem at mange skyttere blir så opptatt av å følge med på monitoren at de ikke gjennomfører skuddet. Har ofte observert at de flytter blikket fra sikte til monitor omtrent før skuddet er avfyrt. Det er gjerne de som sliter mest som er fryktelig opptatt av å se etter om skuddet havnet innenfor den magiske sirkelen. Om skyteleder ikke er litt på hugget, snur vekk monitoren og gir litt instruksjon, blir gjerne ikke skytinga noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok det, men det løses da veldig enkelt kontra at en skal sitte bak og spotte skudd på papp. Elektronikk er for denne typen skyting veldig mye bedre enn andre gamle alternativ. 
 

For folk som kan skyte trengs ingen av delene 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk meg en overraskelese igår. Jeg skulle bare sjekke at alt var iorden med hht treffpunkt med elg reservebørsa. Men jeg måtte skru 7 cm opp for å komme i senter på 100m.

Børsa ble skutt inn på elektroniske skiver ifjor på en annen bane med jaktammo. Igår var jeg altså ikke på den samme banen som ifjor. Ellers alt likt og samme jaktammo eske. Alt av skruer sitter som det skal, samt frittliggende løp. Jeg vil tro at det er elektronikken som utgjør differansen. Jeg skal teste på papp så fort som mulig. Så OBS! til alle som skyter på elektroniske skiver: Treffpunktet kan være FALSKT! Bruk papp.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, bardp said:

Da er det nå i så fall noe alvorlig galt med elektronikken. Her jeg holder til kontrollerer vi nå jevnlig skivene og om vi finner avvik kalibrerer vi skiven. Et avvik på 7 cm er helt utenkelig med mindre det er noe alvorlig feil.

Ja, vi får se. Fasiten sees på pappen. Hvis ikke du har noen forslag til eventuelle avvik. 

 

Link to comment
Share on other sites

Nei har ikke det. Og det er jo på en måte papp jeg bruker når jeg kontrollerer skivene også. Jeg pleier å tape på et kryss på skiven med 30mm malertape. Rettet inn etter markeringslinjene på skiven slik at det blir helt nøyaktig. Skyter så et skudd med kikkert og anlegg i skiven. Treffpunktet ser jeg jo da i kikkerten og om det da ikke stemmer med det monitoren viser må skiven kalibreres. Ikke mye jobb og så er en sikker på at skivene er riktige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...