Bergara-Man Posted August 2, 2020 Share Posted August 2, 2020 (edited) Jeg ser at Aimsport har kommet med en ny og større lyddemper, Triton 56S II : http://en.aimsport.se/triton-56s-ii.html 56 mm diameter og det er en solid sak som tåler magnum-kalibere (338 Lapua magnum etc.). Demper veldig bra (128dB målt ved øret, 300 WinMag) er det som oppgis i hvert fall...... Jeg har en tidligere modell (Triton 50S) med langt framstykke (ekstra demping), og den er utrolig solid laget, og uten tvil topp kvalitet. Rustfritt gjengeparti midt på demperen der du deler den, tykkvegget og den tåler mange skudd før den blir noe særlig varm. https://youtu.be/Ltdx6xjPwaE Jeg må bare berømme Aimsport lyddemperne, jeg er imponert over byggekvaliteten på dem. Jeg har jo A-TEC Megahertz men den er jo veldig lett og tynnvegget og blir utrolig fort varm. En annen ting med Megahertz'en er at når den blir varm så begynner det å kneppe veldig fælt i den, den er slike skarpe knepp så jeg har av og til lurt på om den snart revner.... Samt at det raser stadig ut en del slike klumper med kruttslam når den får ligget en stund. Det samler seg mye dritt i den. Aimsport Rimfire er også veldig solid, med skikkelig stål i gjengepartiet, og den kan deles. Jeg har den på en CZ-455 22LR. Jeg ser de har kommet med Rimfire II også. Jeg kan i hvert fall anbefale disse lyddemperne for de som er ute etter lyddempere som tåler mye og er topp kvalitet. http://enn.aimsport.se/rimfire-ii.html Jeg ser Interjakt forhandler dem bla.a. Interessant lydmåling av 22LR her: https://www.youtube.com/watch?v=rn8jJUl9imY Edited August 2, 2020 by Bergara-Man rettelse+ tillegg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ei tohi varjata Posted August 2, 2020 Share Posted August 2, 2020 (edited) Nå kommer både M67 og Ignorant til å bite meg om jeg skriver noe feil, men - lyddemperen er ment å dempe lyden. Den gjør dette ved å fange opp mest mulig energi i form av gass, trykk, og varme. At demperen blir fort varm betyr ergo at den fanger opp mye energi.. Stålgjenger på salongrifle kan jeg ikke helt forstå hva skal være bedre, foruten å gjøre den dyrere å lage. Ref. alle som selges som "solid" alu. Den der var forresten utrolig stygg Ole Edited August 2, 2020 by Ei tohi varjata Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergara-Man Posted August 2, 2020 Author Share Posted August 2, 2020 (edited) Ehh...nja.... Men tynt metall blir vel fortere varmt enn en tykkere, samt tåler mindre trykk før det revner. Det at den blir så fort varm betyr vel bare at den er mer tynnvegget.... Den harde kneppingen i Megahertz'en må jo være at den utvider seg fort, jeg vet ikke helt hva som lager den lyden, hvor den oppstår..... Stål i gjenger på salongrifle-demper ser jeg bare på som en fordel, den blir jo solid og gjengene slites ikke så fort som en aluminiumsgjenge. Jeg har en A-TEC Wave, den er lett som en fjær og har limte lokk i begge ender. Det er i grunn en billig konstruksjon. Jeg så en som hadde vært kar om å skru en slik på en 22 Hornet, he he..... den forsvant hele innmaten og frontlokket på, men gjengene holdt.... Edited August 3, 2020 by Bergara-Man korrigering, ståldemper->stål i gjenger på demper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ei tohi varjata Posted August 2, 2020 Share Posted August 2, 2020 Tror du skal prøve ganske hardt å slite i istykker en gammel CMM-4 Rimfire eller en Hausken MD35/45 Hvilke trykk er det du opererer på som skal sprenge en demper? Klart, om du skyter med noe demperen ikke er laget for så kan det ryke.. er vel nettopp derfor det finnes forskjellige dempere. Salongdemperen til Hausken kan du skyte 223 gjennom om du vil. (og enda større, de blir produsert for både 17 22 6,5 og 8 mm) Så vidt jeg vet er MHz lagd primært for maks lyd- og rekyldemping på jaktrifler, sekundært til bruk på jaktfelt osv, at den ikke er lagd for å skyte kjappe serier i det uendelige er jo nokså åpenbart. Skal jeg være helt ærlig forstår jeg ikke hva denne svenske demperen gjør, som f.eks. en Hausken ikke gjør (og Hausken-dempern er lagd i Norge (lavere sjanse for at du får kårråna når du åpner eska)). Ole 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergara-Man Posted August 2, 2020 Author Share Posted August 2, 2020 (edited) Hausken har jeg tro på er veldig solide og bra. Jeg har sett litt på hausken WD60. Med A-TEC har jeg en del negative erfaringer nå. Men Megahertz demper veldig bra, så der er den topp. Som du sier er den nok ikke så godt egnet for litt lengre serier på skytebanen, den blir veldig fort varm og jeg er redd den revner hvis den blir for varm..... umulig å si i grunn hvor mye den tåler..... jeg har ikke tenkt å prøve...... Det blir nok en Triton 56S II neste gang jeg skal ha demper, som sagt har jeg allerede en Triton 50S og jeg er imponert over byggekvaliteten. Men det finnes jo mye bra dempere der ute, men jeg anbefaler alle å ta en kikk på Aimsport-demperne når de har muligheten. De er svært lette å skru opp og gjøre rent. Det er ikke alle dempere som har den egenskapen..... Edited August 2, 2020 by Bergara-Man skrivefeil + tillegg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 2, 2020 Share Posted August 2, 2020 2 timer siden, Bergara-Man skrev: De er svært lette å skru opp og gjøre rent. Det er ikke alle dempere som har den egenskapen..... Heldigvis. Fri og bevare meg for en demper man må skru opp og gjøre ren Det sagt, så har jeg sett et par Aimsport-dempere, de virker helt utmerket, som de fleste andre dempere. Lyddempere er stort sett lyddempere, og noen demper så klart mer enn andre - disse har nesten alltid mer volum enn andre. Noen er lettere enn andre, fordi de er mindre, og har tynnere gods, kanskje mer fancy materialer - og andre tåler mer - de er gjerne tyngre. Det er ingen magi her, ingen steder. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted August 2, 2020 Share Posted August 2, 2020 Skal man ha demper på en jaktrifle er det stort sett vekt som er av betydning. Alle produsenter og alle dempere gir så mye demping at en kan skyte i skogen uten hørselvern. Lette dempere tåler selvfølgelig ikke lange serier før de blir varm, men det er ikke noe problem på jakt. Skal en ligge på skytebane og skyte mye blir det enklere uten demper, de blir fort varme, og blinken oppfører seg som en godt lubben egyptisk magedanserinne. På bane må man bruke hørselvern uansett. Når demperen blir for tung kan det også påvirke presisjonen, ikke alle våpen tåler en så stor vekt på munningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 2, 2020 Share Posted August 2, 2020 55 minutter siden, Per-S skrev: Skal en ligge på skytebane og skyte mye blir det enklere uten demper, de blir fort varme, og blinken oppfører seg som en godt lubben egyptisk magedanserinne. På bane må man bruke hørselvern uansett. Når demperen blir for tung kan det også påvirke presisjonen, ikke alle våpen tåler en så stor vekt på munningen. Man må bruke hørselvern. Men ståldempere tåler å være varme, og et trekk rundt holder miragen unna. Mirage fra pipa må man evt ordne med et mirageband uansett. Dempere gjør det triveligere på banen, selv om man har på hørselvern Våpen som det er aktuelt å skyte mye på bane, med tunge dempere - tåler dette. En custom Remington Seven med lang sugerørspipe for geitejakt i rare fjell langt borte endrer sikkert treffpunkt en hel masse med en tung demper på - men en tung demper er noe en putter på en TRG22 eller en 200STR K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted August 3, 2020 Share Posted August 3, 2020 13 timer siden, M67 skrev: Våpen som det er aktuelt å skyte mye på bane, med tunge dempere - tåler dette. Vet vi egentlig dette? Påvirkningsmekanismene er de samme om pipen er tykk eller tynn. Fra erfaring vet vi at tykke piper og solid bedding av låskassen gjør effekten mindre, men om det blir redusert til ingen effekt vet jeg ikke, jeg har ikke testet godt nok, og jeg har ikke sett rapporter om at det har blitt gjort. På denne årstid kan vi filosofere litt over dette. Et løp uten demper blir skutt varmt relativt jevnt i hele lengden, kammerdelen er tykkest der varmepåvirkningen er størst og tynnere fremover der det blir mindre varme overført til løpet. Varmeutvidelsen blir da litt større i kammerenden og løpet blir da svakt trangere fremover. Når en demper settes på vil varmebelastningen bli større i munningen fordi varmen ikke ledes bort like effektivt, og løpet kan da få en øket diameter helt fremme. Det kan påvirke presisjon. Et annet forhold er vekten av demperen, når pipen blir varm endres elastisiteten og demperen vil bøye løpet mer nedover. Dette kan føre til treffpunktforskyvning fra kald til varm pipe. Slik er det med alle endringer på et våpen, det kan i utgangspunktet endre presisjonspotensialet og treffpunkt. Er det noen som kjenner til tester på dette området? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 3, 2020 Share Posted August 3, 2020 (edited) 43 minutter siden, Per-S skrev: Vet vi egentlig dette? Er det noen som kjenner til tester på dette området? Tester og tester, Fru Blom. Først og fremst egen erfaring, som omfatter en håndfull utslitte piper (litt over en i året) Altså minst 20 000 skudd siste 4 år + andre sin tilsvarende skyting. Jeg og flere andre skyter nesten utelukkende med demper, i PRS og annen langholdsskyting, og skyting/trening på 100/200m banen. Vi skyter store tunge rifler, med store tunge løp, og med tunge, om ikke store, dempere. Og når vi klarer å holde rifla i ro, så treffer vi der vi skal. Tendensen er jo utvilsom, stivere (tykkere) pipe = bedre. 200STR-pipene ser ut til å være "nok" Mine oppslag er de samme med kald og varm pipe, treffpunkt er det samme, og forskjellen mellom treffpunkt med og uten demper er konstant (og kun i vertikalplanet) Alle skuddene er erfaring, men reelle "tester" er vel bare der jeg har hatt problemer og lett etter feil, eller verifisert at jeg ikke har feil. Det skjer av og til Stivheten (elastisitetsmodulen) til CrMo-stål avtar ca 2% fra 0 til 100°C, og (igjen etter min erfaring) piper er svært sjelden 100°C. Demperen en kanskje 150 etter relativt dramatisk varmskyting, men da er alt så varmt at en begynner å "mistenke". Jeg skjøt 30 skudd på lørdag for å teste akkurat det, og med 30 skudd på ca 15min ble pipa (nesten konstant med lengden) ca 80°C, og demperen var vel 130 eller 140, jeg har ikke notatene her. Uansett er det dårlig varmeovergang mellom demper og pipe, og det så ikke ut som pipa var mer enn maks et par grader "ekstra", selv helt inntil gjengepartiet. Teorien din stemmer nok, men effekten er antakelig for liten til å observeres i praksis. Jeg må legge til, at i min bruk av demper, så tillater jeg ikke "uforklarlige" avvik. Eks. om treffpunkt flyttes opp eller til sidene ved montering av demper, eller uforholdsmessig mye ned, så anser jeg det som en feil, og enten pipe eller demper blir rettet opp. Det samme gjelder om variasjon i ladning eller kulevekt gir treffpunktendring sideveis, eller enkelte ladninger har spredning sideveis. Systemet skal være symmetrisk om et vertikalt plan gjennom/langs kjernelinjen, og er det ikke det, må noe fikses. Bedding, låsklakker, wtf. noe. Det er vanligvis bedding/ stokk problemer, men også "tvilsomme" låseklakker i 200STR-piper er observert. Noen få er sikkert skjeve også, men ingen slike er kommet min vei ennå. K Edited August 3, 2020 by M67 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergara-Man Posted August 3, 2020 Author Share Posted August 3, 2020 (edited) 16 timer siden, Per-S skrev: Alle produsenter og alle dempere gir så mye demping at en kan skyte i skogen uten hørselvern. Nei, egentlig ikke. Mange mindre/små dempere er målt til over 140dB på rifle (308win/30-06). I denne testen bruker de en Bruel & Kjær 2250 med mikrofon 4944 og måler 1,5 meter til side for munningen: http://artikel.jagd-mit-schalldaempfer.de/2016_16_Pirsch_Ruhige Kugel.pdf En 308win (udempet) er målt til å ligge rundt 160dB, så kan man trekke fra antall dB de oppgir i listen over dempere de har testet, så ser man at de små demperne ligger betydelig over 135dB. Samt veldig mange demper dårligere på første skuddet. Arbeidstilsynet i Norge har satt en øvre grense på impulslyd på 130dBc (peak), over dette anser de at hørselskade kan oppstå. Jo flere slike kraftige smeller, jo større belastning blir det. https://www.arbeidstilsynet.no/tema/stoy/ Sitat På bane må man bruke hørselvern uansett. Ja, men jo flere som bruker lyddempere der, jo bedre er det for vår hørsel. Det blir mer behagelig. Når man er noen meter unna de som skyter udempet med kraftige magnum-kalibre eller har litt kort pipe, så smeller det egentlig helt jævli høyt (160-165dB). Decibel-demping er jo slik at bare man demper 3dB så halverer man lydtrykket, så man får mange halveringer ned til f.eks 130dB. Energien halveres mange ganger. Derfor hjelper det enormt før støy å bruke lyddemper. Trykket i mikropascal vs. decibel: Kilde: https://www.epd.gov.hk/epd/noise_education/web/ENG_EPD_HTML/m1/intro_5.html De færreste hørselvern demper bra nok (spesielt på frekvenser under 500Hz) til å klare mer enn 20-25dB demping i det lavere frekvensområdet, så man får fort for stor belastning på hørselen over tid. Vi kan høre ned til 10-20db med normal hørsel, men vi mister fort 25-30dB ved 4-8kHz når vi blir eldre. Og sikkert ennå mer over 8kHz. Jeg kan fremdeles høre ca. 10-11kHz sinus-tone, men over det blir det helt stille........ Jeg har bare funnet disse Finnene som testet dette med frekvensspekteret på 308win, egentlig skulle jeg likt å sett noe nyere og bedre oppløsning tester på dette, med og uten de forskjellige lyddempere. Som man ser er energien sterk ned til 100Hz. http://guns.connect.fi/rs/308measured.html Peltor Optime III hørselvern (noe av det beste som finnes), og demping ved forskjellige frekvenser. Bruker man Sordin Supreme Pro (populær modell) så er man veldig i faresonen for hørselskader, se dempingen ved lave frekvenser. Her må man ha ørepropper under klokkene: Aimsport opplyste at de målte det høyeste lydtrykket ved 12,5kHz på sin Triton demper. Men de hadde ingen frekvenskurve å frigi så man kunne sett hvor mye energi det er ved de forskjellige frekvensene. Edited August 3, 2020 by Bergara-Man skrivefeil+korrigering 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 3, 2020 Share Posted August 3, 2020 Alle burde lese innlegget til @Bergara-Man noen ganger... Spesielt de som absolutt må bruke brems. Her snakker vi om å påføre sidemannen et lydtrykk som ER skadelig, nesten uansett hva han bruker av hørselvern. Men med "alle" dempere, så kommer vi ned i et nivå der vi kan bruke "hvilket som helst" hørselvern, og være trygge på at dette går fint, og vi tåler fint et og annet skudd i skogen uten hørselvern. Det er ikke de som gjør at jeg både hører dårlig og har tinnitus. Jeg tipper jeg har hørt langt flere skudd som folk har skutt etter stans og folk har tatt av hørselvern enn jeg har skutt vilt - eller strekt meg fram for å trekke til demperen, idet sidemannen skyter med bremsen sin - eller ligget mellom to bremser på et stevne, osv... Dempere tar skytestøy ned til et helt annet nivå enn uten demper, nesten uansett demper. Og de demperene som virkelig demper godt, er som regel upraktisk store, men alt til sitt bruk. K 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted August 19, 2020 Share Posted August 19, 2020 On 8/2/2020 at 3:36 PM, Ei tohi varjata said: Tror du skal prøve ganske hardt å slite i istykker en gammel CMM-4 Rimfire eller en Hausken MD35/45 Hvilke trykk er det du opererer på som skal sprenge en demper? Klart, om du skyter med noe demperen ikke er laget for så kan det ryke.. er vel nettopp derfor det finnes forskjellige dempere. Salongdemperen til Hausken kan du skyte 223 gjennom om du vil. (og enda større, de blir produsert for både 17 22 6,5 og 8 mm) Så vidt jeg vet er MHz lagd primært for maks lyd- og rekyldemping på jaktrifler, sekundært til bruk på jaktfelt osv, at den ikke er lagd for å skyte kjappe serier i det uendelige er jo nokså åpenbart. Skal jeg være helt ærlig forstår jeg ikke hva denne svenske demperen gjør, som f.eks. en Hausken ikke gjør (og Hausken-dempern er lagd i Norge (lavere sjanse for at du får kårråna når du åpner eska)). Ole Mon dog, at du fjerner hele Koråna risikoen, ved at købe dempere produceret i Norge. Mig bekendt, er rigtigt mange af dem, en tur i Danmark, for overfladebehandling. Jeg ser da pallevis af dele, fra flere Norske producenter, hver gang vi sender et billast ind til overfladebehandling hver uke. Så pas på, at vi ikke dypper dem i virus 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted August 19, 2020 Share Posted August 19, 2020 Et udempet skud, er ret beset startende , med en trykbølge, groft sagt som bare 1 Hz. Herefter opløses trykbølgen til stortset hele frekvens spektret. Målt ved skyttens øre viste nogle målinger vi fik foretaget, med fuld frekvensanalyse, at i området fra 0-1000 Hz, der var lydtrykket ca 151 dB. Over 1200 Hz faldt lydtrykket til ca 125 dB Med dæmper reducerede man udelukkende lydtrykket i det lavfrekvente område, så det blev reduceret til ca 125 dB (målinger fra en Sauer Str med 70 cm pibe, i kal 6,5x55 Måling ved liggende, og ved skyttens venstre øre (højreskytte) Måling ved højer øre var 3,5 dB lavere) Det man skal tænke på, er at samme lydstyrke ved forskellige frekvenser har klart forskellig energi indhold, og dermed skadepåvirkning på hørslen. Typisk set fordobles energiindholdet i et give dB , hver gang man halvere frekvensen. Så en lyd på 100 Db 100 Hz, indeholder 32 gange så meget energi som en lyd på 100 dB ved 3.200 Hz. Så reelt set, vil det være en god ide, at se på en frekvensopløst måling på dempere, for at vurdere en reel beskyttelse. Der er en tendens til, at man opfatter højfrekvente lyde mere generende, end samme lydstyrke ved lavere frekvens. Så en kombination, af en middelgod demper, og almindelige høreværn, er meget effektive, da det kan reducere omfanget af høreskader med 1.000 gange . Vor samme dæmper alene, reducere med 100 gange, og et sæt lette jagthørevern, med ca 10 gange. Hvis vi skal se på arbejdsmiljødirektiver, er hørevern ikke nok, ved de lavfrekvente påvirkninger over ca 145 dB, Men alt er relativt, og selv en middel beskyttelse, kan være fra 10 til 100 gange bedre, end ingen beskyttelse. Typisk for dempere, vil større diameter , og større længde foran mundingen give bedre dempning. Typisk er der dog tendens til, at stor volumen ofte givere forholdsvis laver dempning, på førsteskud, end på de efterfølgende skud. Så for en jagtdemper, er førsteskuds dæmpning det mest afgørende. Her har Hauskens stålnet ændret meget, og er supergodt. Men måske mere problematisk, ved mange skud, da det samler op meget drit. Men det har for førsteskuds problematikken, for store dæmpere været en Gamechanger 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergara-Man Posted August 20, 2020 Author Share Posted August 20, 2020 (edited) Jeg ser disse Finnene viser en frekvenskurve både med og uten lyddemper: Kilde: http://guns.connect.fi/rs/308measured.html Det vil nok være en del forskjeller mellom de ulike dempere vil jeg tro. Ideelt sett ville det være fint at slike lyddemper-tester viser frekvenskurve for de demperne som testes. Frekvenskurvene bør også ha best mulig oppløsning, slik at man ser tydeligere hvilke frekvenser det i så fall er forskjeller på. Edited August 20, 2020 by Bergara-Man link Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted August 20, 2020 Share Posted August 20, 2020 6 hours ago, ignorant said: med en trykbølge, groft sagt som bare 1 Hz. Dette utsagnet er feil. Det mest ekstreme man kan tenke seg, er at trykket stiger som ett perfekt sprang, fra ett nivå til ett annet. Ett perfekt sprang inneholder alle frekvenser fra 0 til uendelig ( siden uendelige høye frekvenser ikke finnes, kan aldri spranget være perfekt, men ha en endelig stigetid ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts