Jump to content

Valgets kvaler 357 eller 44 til jakt


TaueBill

Recommended Posts

Hei. 

 

Sitter med ett vanskelig dilemma, skal søke på bøyle rifle men klarer ikke velge kaliber.

Jeg er ikke en hjemmelader (ennå), og finner kun egnede jakt-fabrikkammo i norske nettbutikker til 44 magnum. Men ser f.eks at federal har fusion til 357 på deres hjemmeside.

 

Vill moderne jaktammo i .357 være egnet til f.eks villsvin? 

Eller er rådyr allerede på marginen av lovlighet opp til 100meter?

 

Lysta sier 357, men fornuften(magen) sier 44 magnum. 

 

Noen tips?

 

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke børsa til rådyrjakt så kjøp 30-30. Skal du bruke den mest til morroskyting er de to kalibrene du nevner greie nok. Jeg hadde selv en Rossi i 357 Magnum, artig børse, men til rådyr finnes det uten tvil bedre kreasjoner å velge. Står det kun mellom de to kalibrene du nevner, og du har planer om å jakte- bør du gå for .44.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I lovligheten ligger 44en litt bedre ann da den gir større margin til lovlig ammo. MEN 357 magnum på rådyr er som 6,5x55 på elg. Den er lovlig men bare akkurat ;) Det sagt så har 357en god effekt på rådyr. Bedre enn .222/223rem som har likestor energi eller litt større. 158/180grs kuler "klasker" bedre enn 50-60grs :P

Link to comment
Share on other sites

357Mag duger ikke på villsvin og er marginal på rådyr.

 

44 Mag er sikkert gøy, men om du ikke lader selv så gå for 308Win i lever action (om du virkelig må ha det) - da har du så det holder til alt. 45-70Gov om du er nostalgisk eller liker potetkastere :-)

Sako Finnwolf, Browning BLR og tilsvarende kan være aktuelle til jakt (boksmagasin slik at du kan bruke moderne kuler med god ballistikk), plass til kikkertmontasje også - om det er viktig for deg.

Link to comment
Share on other sites

Til villsvin velger du et riflekaliber. Har aldri skutt villsvin selv, men jeg har vært med på villsvinjakt og sett hvor godt pansret disse grisene er. Så til gris hadde det blitt Browning BLR i .308. Det er en topp bøylerifle.

 

Har skutt et tosifret antall rådyr med Marlin 1894 med diopter, både i .357 og .44 Magnum. Avstand maks 45-50 meter grunnet tett og lav løvskog i terrenget. Startet med .357 siden jeg ikke ladet selv på den tiden. Etter å ha opplevd noen episoder med kuler som endret retning i dyret, noe som ved ett tilfelle førte til ettersøk på 2-3 timer grunnet lang flukt i tett og lav løvskog, ble rifla byttet til en 1894 i .44 Magnum. For 1894 skulle det være! Det ga helt andre resultater, med gjennomskudd hver gang, og kun korte løpeturer eller knall og fall. 

 

Kjøpte meg en 1894 i .44 Mag igjen for et par år siden, etter ikke å ha eid en Marlin siden 90-tallet (mener jeg å huske, da). Denne blir nok stående i skapet frem til jeg parkerer tøflene for godt. Her har den selskap av tre andre kaliber .44-saker fra skapet:

 

1941624914_2547(Medium).jpg.688753b72038f036a9248e381b30ec63.jpg

 

🙂

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

Storviltjakt med leveraction er en nobrainer: 45/70 Gov. Evt. de mer moderne Marlin-patronene. 44Mag gjør nok jobben på rådyr, men på svin - iallfall store - kan det nok bli spedt. De fleste villsvin er små, og noe panser har jeg ikke sett på dem. Men store villsvin er jo som en elg på korte bein. 
I ei moderne rifle kan du lade 300gr kula til 6-700m/s, eller 400gr til 5-600. Det er mye ooomph... 
Om jeg "dret penger", så tror jeg jeg hadde jakta elg med en slik: https://www.marlinfirearms.com/lever-action/model-1895-big-bore/model-1895sbl

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

 

Storviltjakt med leveraction er en nobrainer: 45/70 Gov. Evt. de mer moderne Marlin-patronene. 44Mag gjør nok jobben på rådyr, men på svin - iallfall store - kan det nok bli spedt. De fleste villsvin er små, og noe panser har jeg ikke sett på dem. Men store villsvin er jo som en elg på korte bein. 
I ei moderne rifle kan du lade 300gr kula til 6-700m/s, eller 400gr til 5-600. Det er mye ooomph... 
Om jeg "dret penger", så tror jeg jeg hadde jakta elg med en slik: https://www.marlinfirearms.com/lever-action/model-1895-big-bore/model-1895sbl

 

K

 

Med en 45/70 og ca 25 gram bly er det moro selv om man bommer på grisen :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri tenkt på villsvinjakt for min del, men denne fra direktoratet tilsier at villsvin går som storvilt. 

 

Utklipp:

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

  • a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100. 
  • b) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

Under jakt med rifle på rådyr, bever, jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

Det er tillatt å bruke fyllingskule/slugs til jakt på rådyr. TIl jakt på villsvin er det når haglegevær benyttes, kun tillatt å benytte fyllingskule/slugs.

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...